11. Факультет романо-германської філології
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд 11. Факультет романо-германської філології за Назва
Зараз показуємо 1 - 20 з 507
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ A guide to write an effective essay(2020) Рудік, Ірина Валеріївна; Rudik, Iryna V.Методичні вказівки призначені для студентів економіко-правового факультету спеціальностей 081, 073, 071. Мета вказівок полягає у вихованні у студентів навичок написання есе-думки, описового есе та навичок ефективного подання візуальної інформацію (графіки, діаграми, тощо). Актуальність даного виду письмової діяльності визначається не лише необхідністю розвитку навичок креативного мислення у студентів, а є одним із підготовчих етапів до складання міжнародних екзаменів. Матеріал розрахований як для аудиторної, так і самостійної роботи здобувачів.Документ Academic English Course as the Means of Improving Academic Writing Skills(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2022) Tkachenko, Hanna V.; Harcheva, Iryna; Dolbina, Karine D.; Ткаченко, Ганна Володимирівна; Долбіна, Каріне Давидівна; Ткаченко, Анна Владимировна; Долбина, Каринэ ДавидовнаAcademic writing in English (EAcWr) as a part of the English language of academic purposes today is one of the most important disciplines in the formation of a scientist and the ability to be self representative at a decent scientific level. Traditional English writing, aimed at isolating and correcting speech errors and creative styles, no longer plays its role in the academic perspective. This transformation from a scientific point of view is manifested in the syntactic complexity of the number of words, completeness of the sentence and the complexity of lexemesДокумент An Academic Thesaurus(Букаєв В. В., 2024) Бігунова, Наталя Олександрівна; Неклесова, Валерія Юріївна; Ткаченко, Ганна Володимирівна; Bigunova, Natalia O.; Neklesova, Valeriia Yu.; Tkachenko, Hanna V.Тезаурус академічної лексики складено відповідно з програмою обов’язкового курсу «Академічне письмо іноземною мовою (англійською)» здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії в Одеському національному університеті імені І. І. Мечникова. Тезаурус містить мовні кліше та сталі вирази, які використовуються в академічному спілкуванні та можуть бути корисними під час написання доповідей на міжнародних конференціях та статей. Надана довідкова інформація може бути корисна при засвоєні здобувачами практичного курсу з дисципліни «Академічне письмо іноземною мовою (англійською)».Документ Andragogy: Searching for Ways to Improve the Educational Process in Educational Institutions for Adults(2022) Tymchuk, L.; Kovalenko, I.; Vieilandie, Liliia V.-V.; Prokofyeva, Lyubov B.; Rasskazova, O.; Topolnyk, Y.; Вєйландє, Лілія Вольдемар-Вікторівна; Прокоф'єва, Любов БорисівнаThe topic of the article is relevant because at the present time there is a renewal of the education system and the search for ways to improve the learning process in educational institutions for adults continues. In the studies of educators in the 1920s in the conditions of keen discussions a wide range of organizational forms and methods of adult education was highlighted and scientifically substantiated. Traditional in the teaching of adults, as well as in school practice, was the classroom teaching system. Its basis was the usual forms of classroom work - lecture, conversation, discussion, debate, storytelling, etc. The purpose of the article is the study of ways to improve the learning process in educational institutions for adults in the works of domestic and foreign scientists, the study and presentation of organizational forms and methods of adult education; the description of the organization of independent work of students by performing their research tasks. An important place in schools for adults was given to organization of independent work of students through implementation of their research tasks - term papers, essays. The use of the method of excursions was also widespread, the issue of application of the method of staging in the practice of teaching adults was substantiated. Group, individual and self-educational forms of organization of education have also become widespread in adult schools.Документ BEGRIFFSBESTIMMUNGEN VON "GENDER" UND "GENDER MAINSTREAMING"(Астропринт, 2009) Ягремцева, Анастасия ОлеговнаGender Studies wie selbständiges Gebiet der wissenschaftlichen und bildenden Interessen ist Sammelbegriff für moderne humanitäre Theorien — sozialen, politischen, pädagogischen, sprachwissenschaftlichen und sie interpretieren das Problem der Beziehungen zwischen Geschlechtern und benutzen ihre neueste Bezeichnung — "Gender".Документ Business Vocabulary in Use (part 1)(2022) Караваєва, Тетяна Леонідівна; Тер-Григорьян, Марина Геннадіївна; Karavaieva, Tetiana L.; Ter-Grygorian, Maryna G.У методичних вказівках запропоновано тексти за фахом та серія лексичних вправ, які спрямовані на засвоєння професійної термінології за спеціальністю Менеджмент. Матеріал розрахований як для аудиторної, так і для самостійної роботи студентів.Документ CARACTERISTICAS LINGUISTICAS DE LAS GREGUERIAS(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2013) Nicevich, Alejandro A.El patrimonio literario del famoso escritor y publicista espanol Ramon Gomez de la Scraa ha sido estudiado por muchos lingiiistas espanoles, ingleses y norteamericanos, sobre todo por el profesor de la universidad de Manchester Alan Hoyle [4], el destacado filologo Antonio Saez Dclgado [7], el investigador vanguardista Rodolfo Cardona [1] y otros. Sin embargo, en la critica literaria y sobre todo lingih'stica de nuestro pais, la creacion de Ramon Gomez de la Sema sigue siendo de poco interes. A la vista de lo dicho consideramos actual nuestro analisis. La esfera de nuestro interes es la gregueria, un tipo de aforismo especial inventado y desarollado por Ramon Gomez de la Serna, aunque Jorge Luis Borges lo atribuye a Jules Renard y reserva a Gomez de la Serna la invencion de su nombre. Las greguerias son textos breves, generalmente de una sola frase, que expresan, de forma aguda y original, pensamientos filosoficos, humoristicos, pragmaticos, liricos, etc. Todos los intentos de definir este genero no ha dado resultados satisfactorios, «... a pesar de su aparente simplicidad, integra en su estructura rasgos muy diversos ...» [2:103]. En todas las definiciones de las greguerias, sea por los hallazgos metaforicos, sea por formula humorismo + metafora = gregueria(definicion matematica dada por el mismo R. Gomez de la Serna [4:285]) queda siempre «algun cabo suelto que escapa a estas definiciones; siempre pueden encontrarse greguerias que no responden a estas formulaciones»[1:31].Документ Category of sacredness in the discourse of the English sermon (Theolinguistic Approach)(Wisdom, 2021) Kravchenko, Nina O.; Karpenko, Olena Yu.; Matiienko-Silnytska, Anna V. ; Vasylieva, O.; Карпенко, Олена Юріївна; Карпенко, Елена ЮрьевнаThe present paper deals with investigating the category of the sacredness of the English religious preaching discourse, considered from the standpoint of theolinguistics. It has been proved that being a secondary form of sacred texts, the text of the sermon demonstrates the frequent use of the sacral vocabulary of different groups: limited conceptual and terminological vocabulary, which has religious sense and meanings, borrowings from sacred texts (the so-called biblicisms), and vocabulary of everyday communication, which in the context of preaching becomes religious, and is included in the semantic field of religion on this basis. Different perception of nature and ways to realize the sermon in the Anglican and Neo- Protestant churches is manifested in the peculiarities of the attitude towards the sacrality of the Word. The process of desacralization of the sermon, recorded in the Neo-Protestant sermons, occurs due to the contrasting use of sacred vocabulary in a stylistically reduced context, on the one hand, and the use of profane vocabulary to nominate sacred phenomena, on the other.Документ Communication noise as a discourse component(2020) Bihunova, Natalia O.; Oliinyk, Ganna; Selivanova, Olena; Бігунова, Наталя Олександрівна; Бигунова, Наталья АлександровнаThe paper focuses on the investigation of communicative noise at various levels of monocultural and intercultural communication. Communication noise is seen as a component of a communicative event, functioning as obstacles of different nature that lower the effectiveness of communication, destabilize it and are able to cause communicative conflict or the breakdown of communication. In linguistic pragmatics, the main features of communication noise have been identified as vagueness and ambiguity of a message: vagueness is characterized by a more significant degree of noise than ambiguity. The authors of the article have tried to probe more deeply into the area of communication noise by singling out levels of the communicative situation. The article offers a differentiation of five discourse levels: verbal-semiotic, cognitive- interpretational, interactive, ontological and sociocultural levels. The central part of the paper analyzes the barriers that cause communication noise at each of the offered levels of the communicative situation. The raised issues offer prospects for further research, such as investigating of noise effects in real communication, identifying a set of causes leading to communication noise, as well as noise-resistant factors, preventing or removing it.Документ COMMUNICATIVE APPROACH TO READING(Астропринт, 2009) Yemelyanova, L. L.There are two approaches to the teaching of reading: one is what we might call pedagogical approach by which we mean the teaching of reading for its own sake with little or no attention being given to reading as part of a process of communication; the second approach which can be called communicative approach sets reading firmly in the context of the communicative use of language.Документ Conference Interpreting (Переклад конференцій)(2021) Раєвська, Ірина Валеріївна; Гринько, Ольга Сергіївна; Rayevska, Iryna V.; Hrynko, Olha S.; Раевская, Ирина Валерьевна; Гринько, Ольга СергеевнаМетодичні рекомендації охоплюють основні положення програми курсу з перекладу конференцій. В них, зокрема, визначені основні етапи підготовки до перекладу конференції, перевірки технічного обладнання напередодні заходу; розглянуто різні аспекти координації роботи перекладачів під час перекладу, особливості комунікації зі спікерами та етичні аспекти роботи. Призначені для здобувачів вищої освіти другого (магістерського) рівня за спеціальністю 035. «Філологія» (спеціалізація 035.041 «Германські мови та літератури (переклад включно) перша – англійська» що навчаються на факультеті романо-германської філології ОНУ імені І. І. Мечникова за освітньою програмою «Переклад (англійська та друга іноземні мови)», а також слухачів інших філологічних напрямів. Для денної, заочної та дистанційної форм навчання.Документ Diagnosis of the Formation of Grammatical Aspects of Speech in Preschool Age(2021) Kruty, Kateryna; Minenok, Antonina; Morozova, Iryna B.; Tsapenko, Tetiana-Yelyzaveta V.; Kozynets, Oleksandr; Korniev, Serhii; Морозова, Ірина Борисівна; Морозова, Ирина БорисовнаThe article theoretically substantiates and experimentally verifies the validity of the developed diagnostics by the method of contrast groups. The relevance of such a study is determined by the lack of development of the problem of diagnosing grammatical aspects of speech in preschool age for Slavic (inflected by nature) languages. It is proved that for a preschool child in the first stages there is no speech activity separately from the subject, so the object of its orientation is not speech activity, but a single semantic whole, an event that is presented in a sentence (sometimes a phrase, discourse). In the following stages, the child's attitude to speech reality changes. This reality is already special, different from the subject. For all stages of speech and speech development of the child is typical limited and unstable nature of orientation to certain aspects of linguistic reality, when the pre-schooler focuses on either the semantic or formal side of speech. At the end of the senior preschool age, gender differences in children's use of adjectives are the most significant. The reason for the active use in speech of adjectives by girls we see both in the psychological characteristics and gender guidelines of adults around them (active use of nouns and adjectives with hypocritical-diminutive suffixes).Документ Dictionary of Ukrainian Onomastic Terminology(University Book, 2024) Karpenko, Olena Yu.; Neklesova, Valeriia Yu.; Карпенко, Олена Юріївна; Неклесова, Валерія ЮріївнаA Dictionary of Ukrainian Onomastic Terminology serves as a comprehensive resource for scholars, linguists, and enthusiasts interested in studying names and naming conventions. This reference work explores the rich tapestry of Ukrainian onomastics, delving into the etymology, usage, and cultural significance of various names. This dictionary offers valuable insights into the historical, social, and linguistic contexts surrounding Ukrainian names by providing detailed explanations and interpretations of onomastic terminology. It serves as an indispensable tool for understanding the intricacies of Ukrainian naming practices and their broader cultural implications. Whether used for academic research, professional purposes, or personal interest, this dictionary is an essential companion for anyone seeking a deeper understanding of Ukrainian onomastics.Документ Energietheorie des Sprechens(Roderer, 1997) Taranets, Valentyn H.; Таранец, Валентин Григорьевич; Таранець, Валентин ГригоровичDie phonetischen Veranderungen, die sich in den verschiedenen Perioden der Sprachentwicklung abgespielt haben, ziehen immer wieder die Aufmerksam-keit der Forschung auf sich. Es ist eine reizvolle Aufgabe, zu erforschen, wel-che sprachlichen Zwecke mit der Veranderung phonetischer Eigenschaften im Laufe der Sprachentwicklung verbunden waren. Die Entdeckung der Gesetz-maBigkeiten und Tendenzen in der Entwicklung eines phonetischen Systems er-laubt uns, seinen vorhistorischen Zustand zu rekonstruieren und die zukiinftige Entwicklung zu prognostizieren. Ungeachtet der zahlreichen Untersuchungen, die seit dem vorigen Jahrhundert durchgefiihrt wurden, ist der Mechanismus der Lautveranderungen in den einzelnen Sprachen im Prinzip bis heute nicht be-kannt. In der vorliegenden Monographie wird der Versuch unternommen, auf der Basis der Ergebnisse komparativer Sprachuntersuchungen sowie der Ergeb-nisse anderer Grenzgebiete der Linguistik das Problem der Entwicklung der Sprecheinheiten zu losen, Untersuchungsobjekt ist in erster Linie das Material der germanischen und der slavischen Sprachen, deren phonetische Systeme bestimmte Besonderheiten in ihren vorhistorischen und historischen Entwick-lungsperioden aufweisen.Документ English for Academic Communication(Олді Плюс, 2023) Бігунова, Наталя Олександрівна; Набока, Олена Миколаївна; Онищук, Ірина Юріївна; Bihunova, Natalia O.; Naboka, Olena M.; Onyshchuk, Iryna Yu.Методичні вказівки призначені для здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальностей 035.10 «Прикладна лінгвістика» та 291 «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії», які вивчають обов’язкові дисципліни «Наукова комунікація іноземною мовою» та «Academic English». Основна мета вказівок – надати методичну допомогу здобувачам вищої освіти у підготовці та вивченні зазначених дисциплін під час практичних занять та у процесі самостійної роботи.Документ English for mathematicians (the intensive course for the senior students of The Institute of Mathematics, Economics and Mechanics)(Odessa I.I.Mechnikov National University, 2015) Rumiantseva, Olena A.; Румянцева, Олена Анатоліївна; Румянцева, Елена АнатольевнаThis course is intended for students of non-English major in the Department of Mathematics. The course aims at developing students’ language skills in English context of mathematics with emphasis on reading, translating, speaking and writing. The language content, mainly focuses on: firstly, key points of mathematical terminology and key functions appropriate to this level; secondly, language vocabulary and models that are important for decoding and translating mathematical texts; thirdly, language skills developed as outlined below. This textbook contains 16 units with a Glossary handbook of mathematical terms and abbreviations designed to provide 34 hours of learning for the second term of senior and graduate students.Документ English for Students of Physics and Astronomy. (Part 1. Mechanics, Thermodynamics and Molecular Physics)(Олді плюс, 2024) Кузнєцова, Галина Петрівна; Kuznietsova, Galyna P.Методичні вказівки до практичних занять містять тексти за спеціальністю, списки слів та термінів, вправи для виконання практичних завдань, теми для обговорювання.Документ Formation des mots en français contemporain (Словотворення у сучасній французькій мові)(2020) Телецька, Тетяна Володимирівна; Млинчик, Андрій Венедиктович; Teletska, Tatiana V.; Mlynchyk, Andrii V.Методичні вказівки «Formation des mots en français contemporain» (Словотворення у сучасній французькій мові) до курсу «Лексикологія основної іноземної мови (французької)» призначені для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 035 Філологія спеціалізації 035.055 Романські мови та літератури (переклад включно), перша – французька. Запропоновані методичні вказівки складаються з двох частин. У першій частині представлені сучасні погляди на способи формування лексичних одиниць французької мови. Друга частина містить досить різноманітний набір практичних завдань, орієнтованих на утворення та використання лексичних одиниць французької мови, що належать до різних мовленнєвих регістрів. Вони передбачають не лише формування однозначних і багатозначних слів, а й виявлення їх семантичної та стилістичної диференціації. Запропоновані вправи дозволять здобувачам вищої освіти більш поглиблено та ефективно опрацювати досліджувану тему, а також надбати навички структурно-семантичного аналізу словникового складу сучасної французької мови.Документ Gender Sphere of Concepts in the Postmodern Periodicals for Women and Men in Ukraine(2021) Chornodon, Myroslava; Lesiuk, Olha; Bailema, Tetiana; Lanchukovska, Nadiia V.; Golubovska, Iryna; Khapina, Oksana V.; Ланчуковська, Надія Володимирівна; Ланчуковская, Надежда Владимировна; Хапіна, Оксана Володимирівна; Хапина, Оксана ВладимировнаThe use of gender in print media is poorly understood both at the level of the post-Soviet (postcolonial in nature) journalism studies and in the general context of social research. A similar situation is observed with regard to the study of the gender sphere of concepts, and at the postmodern stage of development of periodicals. Postmodern convergence of methodology and research objects of the humanities will make it necessary to study social and mass media phenomena from the point of view of linguistics, sociology and journalism. This makes it relevant to study media issues of gender through links with language (cognitive linguistics). The purpose of the work is to clarify the gender sphere of concepts in the study of Ukrainian periodicals for women and men. The article implements a combination of concrete-historical, structural-typological, system-functional methods. Descriptive and comparative methods, typology, modeling methods are used at different stages of work. The study used the method of content analysis to study the gender content of modern gender-labeled magazines. The article proves that the gender sphere of concepts is based on the basic gender macroconcepts “woman” and “man”. They are used in the periodicals under study in various proportions, depending on what roles are played by a woman or a man in society. It is from the balance, thoughtfulness, responsible selection of gender characteristics that are presented in gender-labeled periodicals that modern and future gender images are formed, the idea of ideal women and men, their needs, opportunities, responsibilities in the family, at work, and in general in all spheres of life.Документ General attractiveness & appeal: mental-and-lingual mechanisms of creating particular personal images(Освіта України, 2023) Морозова, Ірина Борисівна; Пожарицька, Олена Олександрівна; Morozova, Iryna B.; Pozharytska, Olena O.Розробка ставить собі завданням сформувати у здобувачів освіти знання про теорію загальної атрактивності особистості та практичні навички вербального моделювання, які б гарантували позитивне сприйняття їхнього повідомлення аудиторією. Подані питання для обговорення сприяють актуалізації отриманих знань.