Електронний архів-репозитарій
Одеського національного університету імені І. І. Мечникова

ISSN:2310-7731

Вітаємо на цифровій платформі elONUar, що забезпечує накопичення, систематизацію, обробку, зберігання та надання у відкритий доступ електронних версій наукових, науково-дослідних, навчально-методичних праць та кваліфікаційних робіт наукових та науково-педагогічних співробітників, аспірантів та студентів Одеського національного університету імені І. І. Мечникова, а також електронних версій університетських друкованих видань.


Супровід та підтримка здійснюються Науковою бібліотекою університету

Нові матеріали для розміщення надсилайте на e-mail dspace@onu.edu.ua

 

Нові надходження

Документ
Використання інтерактивних технологій на уроках біології в умовах онлайн навчання
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Шелепало, Катерина Сергіївна
У роботі розкрито теоретичні і методичні засади використання інтерактивних технологій на уроках біології в умовах онлайн навчання. Розглянуто основні характеристики інтерактивних технологій навчання та алгоритм побудови інтерактивного уроку для онлайн навчання. На основі теоретичного узагальнення підібрано систему інтерактивних вправ та здійснено їх впровадження на уроках біології у 9 класі. Доведено, що застосування інтерактивних технологій активізує пізнавальну діяльність учнів, підвищує рівень їх навчальних досягнень.
Документ
Методика викладання теми "Біорізноманіття" у 10 класі
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Христюк, Віталій Миколайович
Дана робота присвячена розробці та вдосконаленню методичних підходів до викладання теми «Біорізноманіття» у 10 класі закладів загальної середньої освіти. У роботі аналізуються основні педагогічні принципи та сучасні методи, які спрямовані на розвиток екологічної свідомості учнів і формування у них ключових компетентностей у галузі біології. Особлива увага приділяється використанню наочних матеріалів, інтерактивних технологій та методам практичної роботи, що дозволяють ефективно організувати навчальний процес. Результати дослідження включають розробку конкретних методичних матеріалів і рекомендацій для вчителів, що забезпечують повне розуміння теми «Біорізноманіття» та її вплив на екосистему та людство.
Документ
Використання цифрових інструментів на уроках біології та екології у старшій школі
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Узун, Тетяна Миколаївна
У дослідженні розглянуто сучасні методики викладання біології з акцентом на компетентнісний підхід у навчанні. Особливу увагу приділено розробці методичних засад викладання теми "Обмін речовин і перетворення енергії" у 10 класі. Проведено аналіз змісту підручників, запропоновано алгоритм побудови сучасного уроку та розроблено серію уроків з теми.Розроблена методика була апробована шляхом експериментальної роботи у навчальному процесі. Проаналізовано ефективність викладання теми на основі впроваджених методів та визначено їх вплив на рівень засвоєння матеріалу учнями.
Документ
Використання цифрових інструментів на уроках біології та екології у старшій школі
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Узун, Тетяна Миколаївна
У дослідженні проаналізовано інтеграцію цифрових інструментів, психолого-педагогічні принципи реалізації даного процесу, особливості курсу «Біологія та екологія» у 10-11 класах. Обґрунтовано вплив цифрових інструментів на підвищення рівня засвоєння нового, складного матеріалу, та розвитку дослідницько-пізнавальної компетентності. Інтеграція цифрових інструментів дає змогу зробити уроки біології та екології цікавішими, зрозумілішими та ефективнішими для учнів старшої школи. Дослідження підтвердило, що використання цифрових технологій робить навчання біології та екології більш захоплюючим і результативним. Робота містить практичні рекомендації для вчителів, які прагнуть удосконалити свої уроки, враховуючи сучасні освітні тенденції та потреби учнів.
Документ
Методика формування інформаційно-цифрової компетентності учнів на уроках біології
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Терещенко, Станіслав Вадимович
У роботі розкрито теоретичні і методичні засади формування інформаційно-цифрової комптентності учнів у процесі біологічної освіти. Розглянуто структуру інформаційно-цифрової комптентності. Обгрунтовано цифрову трансформацію освіти як основний фактор формування і розвитку інформаційно-цифрової компетентності. Розкрито методику формування інформаційно-цифрової комптентності учнів 8 класу на уроках біології. Кваліфікаційну роботу викладено на 76 сторінках, вона містить 1 таблицю та 20 рисунків. Наведено посилання на 75 джерело літератури, з них 2 іноземними мовами.
Документ
Методика застосування колаборативного навчання у процесі біологічної освіти
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Стрепетова, Валерія Олегівна
У роботі розкрито теоретичні засади колаборативного навчання, описано основні його види. Розглянуто психолого-педагогічні особливості навчання у співробітництві. Наведено приклади застосування колаборативного навчання на уроках біології. Доведено, що, використання колаборативного навчання підвищує рівень навчальних досягнень учнів, сприяє розумінню і запам’ятовуванню ними навчального матеріалу.
Документ
Аналіз економічної ефективності інфраструктурних проєктів та програм у вимірі водного транспорту на базисі моделей з управління їх продуктами в умовах турбулентності
(ГО «Європейська наукова платформа», 2025) Крамський, Сергій Олександрович; Євдокімова, Ольга Мамедівна; Дарушин, Олександр Володимирович; Захарченко, Олег Володимирович; Kramskyi, Serhii O.; Yevdokimova, Olga; Darushin, Oleksandr; Zakharchenko, Oleg
Автори у статті описують логіcтичний ланцюжок впливу стану та параметрів інфраструктури на параметри транспортних послуг в Україні та конкурентоспроможність транспортної системи в умовах турбулентності. Головними принципами інфраструктурних проєктів на водному транспорті є модернізація, реконструкція, реновація, розвиток існуючих об'єктів та будівництво нових об'єктів. Таким чином, транспортна інфраструктура під час військового впливу (її матеріальні складові) безпосередньо впливає на якість транспортного процесу та обслуговування вантажів і транспортних засобів. Автори визначили можливі портфелі різних розмірів і категорій програм з обслуговування, встановивши системний зв'язок між суднами, портами, інфраструктурними проєктами в секторі водного транспорту (в умовах військового стану) турбулентності в Україні. На практиці майбутні оператори інфраструктурних об'єктів здебільшого виступають інвесторами відповідних інфраструктурних проєктів. У процесі дослідження було виявлено, що категорія спеціальних інфраструктурних проєктів з управління (експлуатації) об'єктами інфраструктури пов'язана з інфраструктурними повоєнними програмами відновлення. На думку авторів, практичне застосування результатів дослідження може підвищити релевантність процесу прийняття рішень, пов'язаних з інфраструктурою, шляхом врахування системних зв'язків інфраструктурних об'єктів як ефективність результатів проєкту. Таким чином, подальші дослідження у цій сфері мають широкий діапазон перспективи та глибину розгляду.
Документ
Методика використання засобів медіаосвіти в процесі навчання біології
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Степаненко, Андрій Володимирович
У роботі розглянуто теоретичні та методичні засади використання засобів медіаосвіти у процесі навчання біології. Визначено сутність основних понять медіапедагогіки: медіаосвіта, медіатидактика, засоби медіаосвіти. Розкрито методичні засади інтеграція засобів медіаосвіти у навчання біології. Доведено, що застосування засобів медіаосвіти сприяє розвитку медіаграмотності студентів коледжу та підвищує якість їх біологічної освіти. Кваліфікаційна робота викладена на 73 сторінках, вона містить 2 таблиць та 22 рисунки. Наведено посилання на 75 джерел літератури, з них 2 іноземними мовами
Документ
Методика врахування навчальних індивідуальних стилів учнів на уроках біології
(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Прокопенко, Тетяна Володимирівна
У роботі розкрито теоретичні засади врахування стилів навчання учнів старшого шкільного віку у процесі навчання біології. Подано характеристики стильової поведінки учнів. Розкрито методичні засади врахування стилів навчання на уроках біології. Кваліфікаційну роботу викладено на 76 сторінках, вона містить 4 таблиці та 13 рисунків. Наведено посилання на 74 джерел літератури, з них 3 іноземними мовами.
Документ
Політико-правові погляди М. Драгоманова у сфері реалізації прав і свобод: теоретико-правовий аспект
(Жукова І. В., 2025) Донченко, Олена Іванівна; Левенець, Анжела Вікторівна; Donchenko, Olena I.; Levenets, Anzhela V.
Метою статті є проведення теоретико-правового аналізу політико-правових поглядів М. Драгоманова у сфері реалізації прав і свобод, визначення змісту, характерних особливостей прав людини і громадянина, а також умови їх забезпечення. Доведено, що професійне вивчення М. Драгомановим всесвітньої історії, заглиблення в сутність тогочасних прогресивних політичних ідеологій, а також враховуючи здобутки позитивізму, юридичної науки, законодавчої практики європейських країн та поєднавши все це з українською національно-історичною традицією, він став автором власної концепції, яка стала стриженем програми політичного, економічного і культурного визволення та розвитку українського народу, і в центрі цієї концепції знаходиться ідея прав і свобод як критерій прогресу і основа існування і розвитку суспільства. Виявлено, що М. Драгоманов теоретично довів, що права людини являють собою єдиний, взаємопов’язаний та складний комплекс, де домінування і пріоритетність якоїсь однієї групи прав і свобод не тільки не сприяє розширенню прав і свобод людини, а й порушує всю конструкцію, всі інші права та свободи. Підкреслено, що в політико-правових поглядах М. Драгоманова можливим є виділення чотирьох груп прав: основні права і свободи; політичні права; громадянські права; економічні, соціальні, культурні права людини. Зауважено, що у світоглядному сенсі концептуалістика М. Драгоманова сформувалася під впливом сучасних історичних умов, в тому числі ідей Кирило-Мефодіївського товариства як тимчасового політичного об’єднання, а також під впливом демократичних, соціалістичних, патріотичних, космополітичних, слов’янофільських та західних елементів, але їх центром залишалася ліберальна ідея та федералізм як універсальний принцип. Виявлено, що виходячи з ідей федералізму, який ґрунтується на широкому визнанні автономних прав політичних, соціальних та національних груп, М. Драгоманов наполягав на децентралізації, підтримці місцевого самоврядування, позаяк централізм для самого існування політичної свободи – це хибний і небезпечний шлях, а політична свобода є основою державно-правової організації українського суспільства та важливою складовою місцевого самоврядування.