Переглянути
Нові надходження
Документ Промови Президента Зеленського під час російсько-української війни: інтенції вдалих початків(Гельветика, 2023) Джиджора, Євген Володимирович; Dzhydzhora, Yevhen V.У статті на матеріалі публічної комунікації Президента України Володимира Зеленського впродовж перших ста днів російсько-української війни 2022 р. розглядається такий складник вступу риторичної промови, як її безпосередній початок, виражений у першій фразі. Аналіз промов показує, що у своїх виступах В. Зеленський послуговується сімома способами вдалого початку: 1) початок-привід, причому привід може бути як позитивний, так і негативний; 2) хронологічний початок; 3) компліментарний початок; 4) прямий перехід до суті справи; 5) початок-адресація: 6) початок-епіграф; 7) початок-запитання. Кожен з цих різновидів виконує особливу риторичну функцію привернення та зосередження уваги аудиторії на конкретних меседжах, виголошених оратором. Тож за допомогою кожного окремого початку Президент України виражає ту або іншу інтенцію вступу, яка має зорієнтувати публіку у загальному тематичному та емоційному наповненні всієї промови. Завдяки позитивним початкам В. Зеленський демонструє впевненість. Завдяки негативним – тривогу. Хронологічні початки несуть у собі відповідний окрас конкретного дня війни за ліком. Компліментарні – позитивну налаштованість оратора, його вдячність певній міжнародній спільноті. Прямий перехід – відверте нехтування будь-якими додатковими преамбулами у вступній частині. Початок-адресація покликаний виказати публічне ставлення оратора до названої аудиторії. Початок-епіграф – показати відсторонену передумову подальшого виступу. А початок-запитання працює на провокування діалогу на очевидні теми, який оратор сам же й розгортає. Сім різновидів вдалого початку свідчать про розгалужену систему риторичних засобів, якими Президент Зеленський оперує у публічній комунікації під час війни.Документ Сугестологічний метод вивчення української мови як іноземної(ПолиПринт, 2020) Труба, Ганна Миколаївна; Truba, Hanna M.У статті досліджено сучасний стан сугестивного методу вивчення іноземних мов, який поєднав різні підходи: дидактичний, філософський, соціологічний, психологічний, математичний та кібернетичний, і базується на використанні прихованих інтелектуальних та психічних резервів особистості, що, у свою чергу, суттєво поліпшує якість і прискорює навчальний процес. Метою статті є узагальнення і схематизація попередньої наукової бази сугестивного методу для її імплементації у вивчення української мови як іноземної.Документ Паремії в медійних заголовках: способи авторських видозмін в аспекті впливу на читача(ПолиПринт, 2020) Лакомська, Інна Валеріївна; Lakomska, Inna V.У статті розглядається використання прислів'їв у газетних заголовках, що вживаються в різних авторських трансформаціях, здатних активно привертати увагу читача. Серед типів структурного перетворення прислів'їв виділено такі: субституція (заміна), усічення (скорочення), розширення, контамінація і комбіновані зміни компонентів. З'ясовано, що використання паремій у видозміненій формі покращує сприйняття інформації і суттєво впливає на читача.Документ Особливості сугестії в обрядовому дискурсі (фонетичний рівень)(ПолиПринт, 2020) Яковлєва, Ольга Василівна; Yakovlieva, Olha V.У статті описані приклади вербальної сугестії на фонетичному рівні, які вважаються маркерами впливу в межах психолінгвістичних досліджень. Мовним матеріалом для аналізу були обрані обрядові пісні сімейних і календарних обрядів українців, які супроводжують ритуальні дії.Документ Театральність у мовленнєвій поведінці українських політиків(ПолиПринт, 2020) Кондратенко, Наталія Василівна; Завальська, Л. В.; Kondratenko, Nataliia V.; Zavalskaya, L. V.У статті проаналізовано один з основних параметрів функціонування політичного дискурсу – театральність, який визначено на лінгвосеміотичному і лінгвопрагматичному рівнях. Лінгвосеміотичне розуміння зумовило аналіз політичного дискурсу як симулякра, а лінгвопрагматичне – як специфічний різновид комунікативної взаємодії інституційного характеру. Виокремлено основні вияви театральності – політична проксеміка, комунікативні ролі учасників спілкування, сценарії комунікації, дистанційність і домінування чинника аудиторії. Дослідження здійснено на матеріалі сучасного українського політичного дискурсу, проаналізовано мовленнєву поведінку українських політиків В. Зеленського, П. Порошенка, Ю. Тимошенко, О. Ляшка та ін.Документ Психолінгвістичні активатори сприйняття рекламних комплексів(ПолиПринт, 2020) Ковалевська, Тетяна Юріївна; Kovalevska, Tetiana Yu.В статті розглянуто психолінгвістичні фактори сприйняття рекламних текстів: когнітивні (пізнавальні), емоційні (афективні) та поведінкові (конативні). Акцентовано на впливовій природі рекламних повідомлень, запропоновано оригінальні методи дослідження рекламного впливу, зокрема нейролінгвістичну метамодель і Мілтон-модель.Документ Первинні оніми у структурі ідіостилю Всеволода Нестайка(ПолиПринт, 2020) Романченко, Алла Петрівна; Сеник, Ганна Володимирівна; Romanchenko, Alla P.; Senyk, Hanna V.Статтю присвячено вивченню авторських онімів Всеволода Нестайка. На матеріалі казок «Дивовижні пригоди в лісовій школі» та «Казкові пригоди Грайлика» встановлено їхню семантико-словотвірну специфіку, визначено групи первинних онімів, акцентовано на залежності онімів від жанру твору, його проблематики, вікових параметрів читачів.Документ Словотвірна проблематика в науковому доробку С. П. Бевзенка(ПолиПринт, 2020) Хрустик, Надія Михайлівна; Khrustyk, Nadiia M.У статті розкривається місце і значення словотвірної проблематики в науковій спадщині видатного українського мовознавця, визначного історика мови й діалектолога С. П. Бевзенка. Аналізуються найважливіші праці професора, які увиразнюють його наукові здобутки в галузі морфеміки і словотвору. Акцентується увага на новаторських поглядах професора С. П. Бевзенка в царині знань про будову та творення слів. Стаття присвячена пам’яті С. П. Бевзенка з нагоди його 100-річчя.Документ Назви продуктів садівництва в говірках середньонадбузького ареалу(ПолиПринт, 2020) Поліщук, Світлана Сергіївна; Polishchuk, Svitlana S.Статтю присвячено опису найменувань на позначення п’яти фруктових дерев: вишні, черешні, шовковиці, абрикоси та сливи, а також їхніх плодів і сортів, збережених у східноподільських і західностепових говірках Середнього Надбужжя. Під час дослідження здійснено лексико-семантичний аналіз відповідних говіркових назв. Зроблено транскрипцію низки текстів, у яких збережено оригінальні матеріали з народного мовлення. Репрезентовано просторове поширення заналізованих найменувань, що свідчить про активну взаємодію обстежених говірок.Документ Лексеми-когнати як хибні друзі перекладача (на прикладі аналізу лексем воля)(ПолиПринт, 2020) Новак, Ольга Миколаївна; Novak, Olga M.У статті представлений аналіз структури та обсягу значення лексеми «воля» та похідних від неї в українській та сербській мовах у семасіологічному та перекладацькому аспектах. Дослідженню підлягали різнорівневі мовні одиниці та явища, що пов'язані з лексикою, словотвором, фразеологією слов'янських мов, а також культурна конотація досліджуваних одиниць. Як матеріал дослідження використовувалися дані тлумачних та етимологічних словників. В результаті порівняльного аналізу семантичного обсягу когнату 'воля' виявлено, що етимологічно тотожні слова з коренем -вол- у сучасних українській та сербській мовах мають різний семантичний і дериваційний потенціал, а також різні значення, які сформувалися в результаті семантичної дивергенції. Такі лексеми складають корпус міжмовних омонімів і паронімів, мають різну семантичну і стилістичну сполучуваність, а також різне конотативне значення. Будучи помилковими (хибними) друзями перекладача, лексеми-когнати вимагають особливої уваги при навчанні слов'янської мови як іноземної. Практичне застосування результатів дослідження пов'язане з можливістю їх використання в практиці викладання слов'янських мов як іноземних в інослов'янскому середовищі та практичному перекладі слов’янських мов.Документ Топонимия города Одессы: факторы формирования и функционирования(ПолиПринт, 2020) Степанов, Евгений Николаевич; Степанов, Євгеній Миколайович; Stepanov, Yevhenii M.В данном разделе коллективной монографии представлен социолингвистический анализ процессов формирования и функционирования урбанотопонимии Одессы на протяжении жизни города (1794–2020), определены основные факторы, влияющие на эти процессы, и установлена степень влияния этих факторов. Система урбанотопонимов имеет двойственную природу, поскольку на процесс её формирования оказывают влияние как природные (первичные) факторы: геофизический, географический, климатический, экологический, – так и социальные (вторичные) факторы: исторический, политический, идеологический, этнический, культурный, экономический. Опросы одесситов, проведённые в 1998 и 2019 гг., свидетельствуют о том, что и сегодня, и 20 лет назад наибольшая часть горожан (38 % и 39,5 % соответственно) на первое место ставит идею присваивать объектам городской инфраструктуры имена деятелей науки и культуры, а также их достижений; те, кто наиболее удачными считают идеологически и политически нейтральные урбанотопонимы, занимают вторую позицию (26,5 % и 27 %); на третьей позиции находятся те, кто больше всего симпатизирует урбанотопонимам в честь исторических событий и личностей (17,5 % и 15 %); на четвёртой – профессионально, этнически и функционально обусловленным урбанотопонимам (10 % и 9 %); на пятой – те, кто лучшими считает названия, окрашенные религиозной идеологией (5 % и 7 %); наименьшая часть одесситов симпатизирует идее присваивать объектам городской топонимии названия, основанные на социально окрашенных отношениях собственности (3 % и 2,5 %).Документ Усне мовлення української діаспори: вимова африкат та префіксів перед глухими (крім шиплячих)(ПолиПринт, 2020) Дружинець, Марія Львівна; Druzhynets, Mariia L.Стаття присвячена усному мовленню молоді української діаспори (Америка, Канада, Італія, Чехія, Польща, Німеччина, Молдова, Придністровська Молдавська Республіка) на синхронному рівні, зокрема вимовним особливостям української мови. На основі соцопитування доведено нормативність, історичну органічність; указано вимовні проблеми та орфоепічні девіації; визначено відсотковий рівень володіння орфоепією приголосних, зокрема вимовою африкат, дзвінких у складі префіксів у широкій локальній та соціальній представленості зарубіжжя.Документ Закономірності номінації української термінології парфумерії та косметики(ПолиПринт, 2020) Войцева, Олена Андріївна; Voytseva, Olena A.У статті здійснено аналіз механізмів, що використовуються при формуванні термінологічного масиву галузі парфумерії і косметики в українській мові на матеріалі лексикографічних джерел і інтернет-текстів початку ХХІ ст. Своєрідність корпусу парфумерно-косметичної термінології зумовлена зовнішньолінгвістичними і внутрішньолінгвістичними чинниками. Доведено, що при творенні лексичного масиву парфумерії і косметики застосовуються типові для термінологічної номінації способи, зокрема термінологізація і спеціалізація слів загальнонародної мови, транстермінологізація (міжсистемне запозичення термінів з медичної, хімічної, кулінарної та інших галузей), лексичне запозичення терміноодиниць з інших мов, зокрема з французької та англійської, інтернаціоналізація, моделювання спеціальних найменувань з використанням греко-латинських елементів і запозичених моделей, термінів-редуплікатів, моделеслів, словотвірне калькування, скорочення. Продуктивною є також розчленована номінація у вигляді двохслівних і полікомпонентних термінологічних словосполучень.Документ Одесса как зона импорта литературного дендизма в первой половине XIX века(2018) Малиновський, Артур Тимофійович; Malynovskyi, Artur T.Odessa as the city with unique creative energy has already become the object of aesthetic reception during its formation period. The free port status enabled the south town to adopt European culture and spheres of socio-economic life. Dandyism found a breeding ground here. It gained its local exotic flavorand authentic semantics in Odessa. In «Fragments from travel of Eugene Onegin» this historic cultural phenomenon has syncretic image. That is the secondary transplanted model of dandy in St. Petersburg imperial manner and the frontal view of European like fashionista emphasized in behavior and appearance details with Odessa exotica. There is no doubt that borders between them are quite comparativeas far as dandyism essence supposes instability and marginal social position. Obviously, this status enabled to observe the world closely. Text of «fragments» achieves integrity though not monolithic one, but «gathered» one, which is composed from heterogeneous, variegated patches of Odessa life. View of everyday business life and prosaically unpleasant street rubbish and «epicurean» sketch of coffee drinking against the background of awaking and flickering with exotic shine maritime city and sphere of «internal» life of hedonistic company of young people are equally presented but in varying degree of outline. All these play, shimmer with different colors, twinkle with kaleidoscopic shot change and polyphony in focus of author objective lens. Pictures are put in motion and joined with lorgnette. They are endued with quality of corporality, anthropologic codes and signals which a reader has to decipher. A definite structure forms and fits in genre frameworks of «physiology» of multifaced, multicultural, tolerant city.Документ Нейропсихологічна діагностика і корекція порушень читання у дітей з вадами зору(2022) Кременчуцька, Маргарита Костянтинiвна; Кіпаренко, Олена Леонідівна; Чикур, Лілія Дмитрівна; Пундєв, Володимир Васильович; Добриніна, Ірина Вікторівна; Kremenchutska, Margaryta K.; Chykur, Liliia D.; Pundiev, Volodymyr V.; Kiparenko, Olena L.Вступ. Кожен рік кількість дітей з порушеннями навичок читання збільшується. У статті акцентовано увагу на нейропсихологічному підході до дослідження порушень оволодіння навичкою читання у дітей з вадами зору. Мета роботи. Дослідити впчив нейропсихологічних показників на порушення читання у дітей з вадами зору. Матеріали і методи. Вибірку дослідження склали 72 дитини віком від 8 до 12 років, з яких 36 дітей мат різні вади зору. В дослідженні використано батарею нейропсихологічних тестів О.Р. Лурії (дитяча версія Ж.М. Глозман). Статистичний аначіз проводився за допомогою IBM SPSS Statistics 23. Результати. Аналіз нейропсихологічних проб виявив достовірні відмінності (р<0,050) між експериментальною та контрольною групами. Нейропсихоло- гічний симптамокомплекс (кластер) для дітей з вадами зору містить певні маркери, що відповідають за регуляцію та контроль: незапам’ятовування послідовності елементів, незапам’ятовування смислових елементів тексту, не- сформованість холістичного читання, низький темп читання, неможливість скласти програму розв ’язання задачі, труднощі}’ знаходженні узагальненого поняття, конкретно-ситуативне узагальнення. Висновки. Встановлено, що на порушення читання у дітей з вадами зору вшиває рівень сформованості нейропсихологічних показників, а саме регуляторні механізми, яку руховій так й у інтелектуальній сферах. Розуміння нейропсихологічних механізмів порушень читання у дітей з вадами зору має вирішальне значення для диференціачьної нейропсихологічної діагностики та подальшого правильно збудованого корекційного маршруту роботи нейропсихолога.Документ Індивідуальна робота зі студентами в режимі онлайн-навчання(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Яковлєва, Ольга Василівна; Yakovlieva, Olha V.У статті схарактеризовані особливості запровадження онлайн форми проведення занять, з якою вже другий рік поспіль час від часу стикаються викладачі українських вишів в умовах пандемії. Описані переваги онлайн-навчання, вказані й недоліки виключно такої, а також і змішаної форми занять. Авторкою наведені приклади з власного досвіду проведення синхронних занять дистанційно, проаналізовано досвід колег- викладачів з інших університетів. Основна увага у цій розвідці сфокусована на індивідуальній роботі зі студентами під час онлайн-навчання, зокрема на індивідуальних консультаціях фуркантів кафедри 2-3 курсів, які пишуть курсові роботи під керівництвом авторки. Особлива увага під час таких консультацій приділяється тлумаченню поняття «академічна доброчесність» у повному обсязі значення, що є на сьогодні актуальним в Україні як для викладачів вишів, так і для здобувачів вищої освіти. Наведені приклади компетентностей із академічної доброчесності, що мають набути студенти.Документ Реализация инновационной деятельности в практике обучения иностранных студентов(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Черновалюк, Ирина Владимировна; Черновалюк, Iрина Володимирівна; Chernovaliuk, Irina V.Цель данной статьи заключается в рассмотрении особенностей онлайн-обучения иностранных студентов в вузе и эффективности использования инновационных технологий. Объектом исследования выступает процесс обучения иностранных студентов в вузе. Предметом исследования является содержание методики и организация процесса онлайн-обучения иностранных студентов. Методы решения поставленных задач включали анализ современной педагогической литературы, практического опыта организации онлайн-обучения иностранных студентов с учетом их профессиональной направленности; анализ содержания учебных программ по профилирующим дисциплинам и учебных планов подготовки иностранных студентов; беседы с участниками образовательного процесса. Научная новизна заключается в описании опыта использования информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) в обучении и языковой подготовке иностранных студентов в условиях онлайн-обучения. Практическая значимость исследования заключается в разработке и обосновании педагогических путей совершенствования стратегий онлайн-обучения иностранных студентов и условий их реализации в образовательном процессе современного вуза, применении данных исследования в разработке учебно-методического обеспечения, онлайн-контенте и онлайн-курсах. Результаты исследования могут использоваться при создании учебно-методических материалов, направленных на формирование у иностранных учащихся языковых навыков и речевых умений в условиях онлайн-обучения, при решении вопросов, связанных с организацией учебного онлайн-занятия, при организации самостоятельной работы иностранных учащихся. В результате исследования даются рекомендации относительно возможностей использования информационно-коммуникационных технологий в обучении иностранных студентов. В работе сделаны выводы об эффективности применения новых современных технологий и информационно-коммуникационных технологий с целью развития и совершенствования системы языковой подготовки иностранных студентов.Документ Проблеми взаємодії суб’єктів під час онлайн-навчання(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Стоянова, Дарина Федорівна; Stoianova, Daryna F.Статтю присвячено дослідженню основних проблем взаємодії суб’єктів освіти під час онлайн-навчання. Особливу увагу звернено на феномен спілкування між викладачами та студентами як основну і найважливішу форму успішної педагогічної взаємодії. Розглядаються різні види можливих ризиків, поява яких у ході освітнього процесу зумовлена раптовими та терміновими змінами сучасної освітньої системи, пов’язаними з розповсюдженням коронавірусної інфекції.Документ Обзор проблем дистанционного онлайн-обучения иностранным языкам(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Степанов, Евгений Николаевич; Степанова, Светлана Евгеньевна; Степанов, Євгеній Миколайович; Степанова, Світлана Євгеніївна; Stepanov, Yevhenii M.; Stepanova, Svitlana Ye.Цель данного обзора – определить основные векторы исследований в области методики и технологий дистанционного онлайн-обучения иностранным языкам учащихся разных уровней и выявить перспективы работы учёных, методистов и преподавателей-практиков в этом направлении. Объект изучения – теоретические работы последних 15–20 лет, посвящённые дистанционному онлайн-обучению иностранным языкам, а также учебные материалы, используемые при такой форме обучения. Предмет исследования – специфика методов и технологий дистанционного онлайн-обучения иностранным языкам на современном этапе. В результате исследования были проанализированы теоретические исследования и практические разработки специалистов, занимающихся разными аспектами онлайн- преподавания иностранных языков (английского, французского, немецкого, испанского, русского), и сделаны некоторые выводы. Современная «онлайн-технологизация» образовательного процесса является вынужденной адаптивной реакцией общества на неожиданно возникшие угрозы его безопасности. Системная разработка эффективных технологий онлайн-обучения иностранным языкам, в целом, находится на начальной, прагматической стадии. Однако некоторые коллективы авторов, создающих учебные материалы для онлайн-обучения, проявляют глубокое понимание проблемы и путей её решения. Изучение этих проблем сводится к шести исследовательским направлениям: 1) определение места и роли онлайн-обучения в образовательном кластере общества; 2) интеграция наиболее ценных традиционных методик и технологий обучения иностранным языкам в новейшие процессы диджитализации; 3) поиск новых технологических возможностей дистанционного обучения на онлайн-платформах; 4) содержание и способы повышения квалификации специалистов для овладения новейшими технологиями онлайн-обучения иностранным языкам; 5) выявление, изучение и мониторинг приёмов оптимизации процессов усвоения учащимися новейших технологий и попытки стандартизировать их; 6) создание и научно-методический анализ обучающих систем, учебников, пособий и комплексов, используемых в онлайн-обучении иностранным языкам. Исследования актуальных вопросов дистанционного онлайн- преподавания иностранных языков создают перспективу успешного создания оптимально необходимых учебных материалов для этой формы обучения.Документ Модель проведення заняття в онлайн-режимі (лекційний курс «Усна народна творчість» в групі студентів-русистів)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Мусій, Валентина Борисівна; Musiy, Valentyna B.Автор враховує досвід on-line роботи своїх попередників, оцінки ними негативних і позитивних сторін on-line діалогу «викладач-студент» та виходить з визнання необхідності подальшого вдосконалення і розвитку системи викладання в on-line режимі. Пропонується приклад проведення заняття на платформі Zoom з курсу «Російська усна народна творчість». Об’єкт – лекція на тему «Народний театр» в курсі «Усна народна творчість». Предмет – комп'ютерні засоби активізації уваги студентів і поєднання науковості і наочності учбового заняття в он-лайн режимі. Мета – ознайомити з досвідом проведення лекційної роботи із студентами в он-лайн режимі, запропонувати можливі варіанти діалогу із студентською аудиторією в процесі проведення заняття. В результаті автор приходить до висновку про те, що позитивний ефект роботи в on-line режимі обумовлений технічними можливостями, які дає використання Інтернет ресурсів на платформі Zoom (дошка, демонстрація екрану як з відео- так і аудіо-матеріалами), можливість для викладача робити записи, що пояснюють окремі моменти лекції в міру необхідності в ході заняття, демонструвати заздалегідь приготовані матеріали.