Психологічні науки
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Психологічні науки by browse.metadata.dateaccessioned
Now showing 1 - 20 of 330
Results Per Page
Sort Options
Item Особливості психологічного захисту в системі взаємодії батьків і дітей із затримкою психічного розвитку.(ТОВ Копіцентр "Персей", 2011) Митрофанова-Керсанова, Лариса Анатоліївна; Mitrofanova-Kersanova, Larisa A.В дисертаційному дослідженні розглядаються особливості психологічного захисту в системі взаємодії батьків і дітей із затримкою психічного розвитку. У дисертації представлено теоретичний та емпіричний аналіз проблеми взаємозв'язку стилів виховання та основних механізмів психологічного захисту у батьків і дітей із затримкою психічного розвитку та інших дорослих членів сім'ї, які мають позитивне і негативне значення для дитини. Дослідження проблеми формування психологічного захисту дитини із затримкою психічного розвитку дозволило встановити, що засвоєння і переживання дітьми даної категорії доступного спостереженню захисної поведінки батьків не призводить до безпосереднього копіювання відповідних механізмів психологічного захисту, а знаходить своє віддзеркалення в генезисі захисних механізмів іншої якості, що свідчить про складний характер інтеріоризації дітьми батьківського впливу. На становленні системи психологічного захисту дитини відбиваються захисні особливості всіх категорій дорослих членів сімї, але найбільшу роль грає захисна поведінка батьків і негативно значущих дорослих. Мова йде про вихователів, які, незалежно від наявності або відсутності у дитини позитивних відчуттів до них, викликають у неї сильні негативні переживання (тривогу, страх, небажання спілкуватися).Item «Психолого-педагогічні засади об’єктивності оцінювання вчителем успішності навчальної діяльності школярів»(Астропринт, 2002) Погрібна, Олена Дмитрівна; Погребная, Елена Дмитриевна; Pogribna, Olena D.Дисертація присвячена дослідженню проблем формування та функціонування механізму оцінювання успішності шкільної діяльності, формування шкільної відмітки як об’єктивного показника рівня навчання та як цінності у свідомості педагога та учня. У роботі визначена значущість впливу психологічних, особистісних особливостей учнів та педагогів на об’єктивність та значення шкільних відміток для учасників педагогічного процесу, розроблені методичні принципи, що підвищують ефективність оцінювання в педагогічній практиці. У дослідженні обгрунтовується оригінальна гіпотеза, яка визначає відмітку інтегральним показником, що відбиває не тільки рівень знань учнів, але й наявність у вчителів суб’єктивних шкал оцінювання та психологічної стійкості учнів до ситуації опитування. Дослідження доводить, що суб’єктивізм вчителів та стійкість учнів визначено низкою особистісних особливостей і тактикою (стилем) оціночної діяльності вчителя. Розроблено оригінальну методику опитування та анкетування вчителів, учнів та їхніх батьків.Item Розвиток лексико-семантичної сторони мовлення у дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку(Копіцентр "Персей", 2011) Соколова, Ганна Борисівна; Соколова, Анна Борисовна; Sokolova, Ganna B.В дисертаційному дослідженні розглядаються психологічні особливості розвитку лексико-семантичної сторони мовлення у дітей старшого дошкільного віку із затримкою психічного розвитку. У дисертації представлено, що розв'язання поставлених завдань здійснюється в науці завдяки лінгвістичному, психолінгвістичному, філософському та психофізіологічному підходам. Особливої актуальності для теорії і практики набуває використання психолінгвістичної моделі породження мовлення, основу якої складає семантичний етап, виступаючий як базова структура операціонаяьної фази мовленнєво-мисленнєвого процесу. Експериментальне навчання дітей старшого дошкільного віку із ЗПР включало: розширення словникового обсягу із розвитком когнітивних структур; вдосконалення основних компонентів значення; розвиток відносин дериватів. Напрями роботи передбачали включення мовленнєвого матеріалу в задані мовні ситуації, в структури контекстів різних рівнів (словосполучення, речення, текст). Запропонована система у своєму змісті має наступні шляхи: розширення словника в єдності з виробленням когнітивної стратегії іменування, з освоєнням системи сенсорних еталонів; розширення словотворчого світогляду - звернення до структурно- семантичного аналізу складу слів, застосування прийомів порівняння і узагальнення слів за загальним компонентом структури з виділенням загальних моментів в значенні. За результатами дослідження після проведеного формувального впливу виявлені суттєві позитивні зміни у розвитку пізнавальної активності дошкільників, яку розглянуто як психологічне підґрунтя становлення лексико-семантичної сторони мовлення.Item Tolerance and intercultural competence: cross-cultural perspective.(Одесский национальный университет имени И. И. Мечникова, 2010) Dunaieva, Larysa M.; Smokova, Liudmyla S.; Смокова, Людмила Степанівна; Дунаєва, Лариса МиколаївнаToday, in the world of globalization and mass mobility, appears the increasing need to study intercultural effectiveness in terms of cross-cultural contact. It is of great importance to explore not only the process of entering into the new culture, the accessible opportunities and the choices that a person makes, but also the result of all this, i.e. the consequences.Item Психодиагностика индивидуально-типологических особенностей личности(Одесский национальный университет имени И. И. Мечникова, 2013) Акимова, Лариса Наумовна; Мостовая, Татьяна Дмитриевна; Акімова, Лариса Наумівна; Мостова, Тетяна Дмитрівна; Akimova, Larysa N.; Mostova, Tetiana D.Учебно-методическое пособие предназначено для студентов, обучающихся по специальности «Психология». Основным содержанием данного учебного пособия является инструментальный блок, представленный наиболее известными, адаптированными русскоязычными версиями опросников для диагностики темперамента. В нем также рассмотрены структурные компоненты темперамента и психодинамические свойства, определяющие содержание шкал индивидуально-типологических опросников. Практическая значимость учебного пособия заключается в возможности его использования как для практической, психодиагностической работы студентов и психологов ? практиков, так и для углубления теоретических представлений по психодиагностике индивидуально-типологических особенностей личности.Item Сімейні детермінанти формування особистості дитини(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2012) Кіреєва, Зоя Олександрівна; Kireieva, Zoia O.Навчально-методичний посібник містить тези основного теоретичного матеріалу спецпрактикуму «Сімейні детермінанти формування особистості дитини» та практичні завдання і питання, які сприятимуть глибокому володінню матеріалом, що дозволяє студенту отримати практичні навички в галузі сімейного консультування. Особлива увага приділена: структурі родини, основним етапам сімейного консультування, взаємовідносинам між батьками та дітьми, цілям невірного поводження дітей і підлітків, типам сиблінгових позицій дітей у родині і стилям їх поводження у дорослому віці. Навчальний посібник адресований студентам психологічного відділення ОНУ імені І.І. Мечникова та практикуючим психологам.Item The course of lectures of general psychology(Odessa I.I. Mechnikov National University, 2016) Budiianskyi, Mykola F.; Vishtalenko, E. D.; Yunh, Nataliia V.; Будіянський, Микола ФедоровичIn the study of this subject it is advisable to focus on two main issues: 1. The definition of psychology as a science and the emergence of the subject of psychology. 2. Evolution psychic and mental reflection is a subjective reflection of the objective worldItem The course of lectures of general psychology(Odessa I.I. Mechnikov National University, 2017) Budiianskyi, Mykola F.; Vishtalenko, E. D.; Yunh, Nataliia V.; Будіянський, Микола ФедоровичTo begin studying such a psychical process as "Perception" it is necessary to clear up the idea of the following positions: the essence of perception process, apperception as the man’s past experience and perception as a reaction of grasping and reaction of the detailed vision. I.M. Sechenov stated that interconnection of feelings is perception itself. However it is a simple set of various feelings that gives complete perception of object or phenomenon to the man. Between feelings there are certain intercommunications, and this task is executed by analyzers. Thus between corresponding centers in a cortex there are temporal nervous connections exactly how they exist really in an object or phenomenon. Consequently, feeling and perception is links of single process of perceptible cognition.Item Розвиток адаптаційного потенціалу особистості через призму транскультурального підходу в анекдотах(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Златова, Людмила Степанівна; Zlatova, Liudmyla S.В наш час відповідального і напруженого життя людство не перестає жартувати, розповідати кумедні історії, анекдоти. Ідея рятуватися гумором в критичному стані не нова, вона має спільні риси у представників різних націй і набуває транскультурального змісту. У спробі особистості зцілюватися гумором і знижувати рівень агресії і тривоги розповіддю з позитивним емоційним зарядом є ресурс, інакше кажучи - адаптаційний потенціал.Item Психологічні особливості емоційно-оцінного ставлення особистості до себе(2010) Крошка, Оксана Іванівна; Крошка, Оксана Ивановна; Kroshka, Oksana I.Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.01 – загальна психологія, історія психології. – Одеський національний університет імені І.І.Мечникова, 2010. В дисертаційному дослідженні розглядаються психологічні особливості емоційно-оцінного ставлення особистості до себе. У дисертації представлено теоретичний та експериментальний аналіз проблеми становлення та структуризації емоційно-оцінного ставлення особистості до себе. На основі аналізу теоретико-методологічних робіт вітчизняних та зарубіжних дослідників автором визначені основні підходи до проблеми суб’єктності, структури та якісних характеристик емоційно-оцінного ставлення особистості до себе, розроблений комплекс психометрично обґрунтованих методів і процедур дослідження емоційно-оцінного ставлення особистості до себе відповідно поставленій меті. Виявлена загальнопсихологічна п’ятикомпонентна модель емоційно- оцінного ставлення особистості до себе. Виділена теоретико-емпіричним шляхом на підставі урахування основних показників та п’яти провідних компонент глобальна загальнопсихологічна структура емоційно-оцінного ставлення особистості до себе, яка включає суб’єкт-об’єктну, суб’єкт-суб’єктну та амбітендентну підструктури. Виявлені особливості та динаміка емоційно-оцінного ставлення особистості до себе на сензитивних етапах онтогенетичного розвитку (14-18 років).Item Кризове консультування : методичні вказівки до практичних занять з дисципліни «Кризове консультування» для здобувачів ступеня вищої освіти «магістр» І року навчання спеціальності 053 Психологія(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Гусакова, Марина Петрівна; Gusakova, Maryna P.Дисципліна «Кризове консультування» є спецкурсом за вибором для магістрів-психологів. Дана дисципліна об'єднує в собі інтегроване і поглиблене вивчення методології, теорії і практики, різних підходів у кризовій психології та консультуванні та продовжує формування консультативної компетентності студентів.Item Психологічна компетентність психолога : методичні вказівки для студентів 3 курсу напряму підготовки 6.030102 Психологія(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Барінова, Ліна ЯківнаМетодичні вказівки складаються з тем практичних занять, їх планів і завдань для студентів, та списку літератури. Дані вказівки спрямовані надати повну інформацію щодо теоретичних аспектів та практичних завдань щодо підготовки студентів до вивчення відповідного курсу.Item Написання та оформлення курсових та дипломних робіт для здобувачів ступенів вищої освіти “Бакалавр” та “Магістр” спеціальності 053 “Психологія”(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Кононенко, Оксана Іванівна; Гусакова, Марина Петрівна; Коваль, Ганна Шамілівна; Kononenko, Oksana I.; Gusakova, Maryna P.; Koval, Hanna Sh.Розглядається питання щодо структрури, оформлення та написання курсових та магістерських робіт. Наведені правила та вимоги Міністерства освіти і науки до курсової та магістерської роботи. Методичні вказівкеи адресовано студентам та викладачам спеціальності психологія та соціальна робота.Item Анатомия и морфология центральной нервной системы(2018) Псядло, Эдуард Михайлович; Псядло, Едуард Михайлович; Psiadlo, Eduard M.Настоящее издание содержит краткий учебно-образовательный материал по курсу анатомии и морфологии ЦНС, как основной биологической и медицинской дисциплине, составляющей фундамент естественно-научной подготовки и мировоззрения психологов. Позволит студентам изучить ряд вопросов, связанных с: особенностями строения и свойств нейронов и нервной ткани; структурой межнейрональных связей; морфофункциональной организацией отделов нервной системы; закономерностями дифференцировки и созревания нервной системы в онтогенезе; эволюции возникновения, развития и функционирования психики человека. Учебное пособие «Анатомия и морфология центральной нервной системы» ориентировано на студентов факультета «психология и социальная работа», аспирантов и специалистов, в области психологии, педагогики и социальной работы.Item Методичні рекомендації з організації самостійної роботи студентів при вивченні курсу «Психологія професійної діяльності»(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2015) Шрагіна, Лариса Ісаківна; Shragina, Larisa I.Мета даних методичних вказівок полягає в допомозі студентам 5 курсу денного та 4 курсу заочного відділення при організації їх самостійної роботи в оволодінні навчальним матеріалом до дисципліни «Психологія професійної діяльності». В методичних вказівках представлена найбільш важлива інформація, необхідна студентам для продуктивного засвоєння курсу. У вказівках, разом с теоретичною інформацією, містяться питання для самоперевірки і рекомендована література, за допомогою якої студенти зможуть поглибити свої знання по основам професійної діяльностіItem Сучасна психологія: сучасні розробки(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2015) Яремчук, Оксана Василівна; Yaremchuk, Oksana V.У навчально-методичному посібнику висвітлюються сучасні тенденції в розвитку соціальної психології. Викладений у ньому теоретичний матеріал і практичні завдання можуть бути використані у самостійній та індивідуальній науково-дослідній роботі студентів. Це допоможе викладачам забезпечити практичну спрямованість вивчення соціальної психології. Посібник стане в пригоді при підготовці психологів, а також студентів інших гуманітарних спеціальностей, що вивчають курс «Соціальна психологія».Item Навчально-методичні рекомендації до курсу " Клінічна психологія " спеціальність: 053 - Психологія(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Родіна, Наталія Володимирівна; Rodina, Nataliia V.Навчально-методичні рекомендації складені для студентів, що навчаються за фахом 053 Психологія. Основною метою є формування у студентів теоретичних та практичних основ клінічної психології, розуміння історії розвитку і структури сучасних знань у галузі даної науки, значення взаємозв’язку теоретичних та практичних знань, їх прикладної значущості в рішенні питань з інших галузей психології, медичної психології, нейропсихології, патопсихології, психіатрії, вікової психології, педагогіки, психофізіології. Клінічна психологія – галузь, яка суміжна водночас клінічній медицині та психології. Це відбивається як в самій назві, так і в змісті даної дисципліни. Актуальність вивчення клінічної психології обумовлена рішенням завдань сучасної психологічної практики, яка вимагає підтримки або відновлення психічного здоров'я людини, яке найбезпосереднішим чином впливає на загальне самопочуття і відповідно на оптимальне психологічне і соціальне функціонування людини. У вітчизняній і зарубіжній клінічній психології (Карвасарский Б. Д., Лакосина Н.Д., Ушаков Г.К., Менделевич В.Д., Сидоров П.И., Парняков А.В., Тодд Дж., Богарт А.К., та ін.) і суміжних їй наукових дослідженнях і практиці накопичено багатий клінічний матеріал, який дозволяє вивчати закономірності виникнення і перебігу порушень психічного здоров'я і окремо взятих психічних функцій. Особливе місце серед досліджень посідає вивчення методів психологічної допомоги при вирішенні задач реабілітації і корекції психічних і психосоматичних розладів.Item Навчально-методичні рекомендації з дисципліни "Методологія та організація наукових досліджень" Спеціальність: 053 - Психологія Галузь знань: 05 Соціальні та поведінкові науки(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Родіна, Наталія Володимирівна; Rodina, Nataliia V.Навчальний курс «Методологія та організація наукових досліджень» є одним із курсів циклу фундаментальної підготовки магістрів психологів. Головною метою курсу є цілісне викладання проблем методології та формування системи теоретичних та практичних знань з організації наукових досліджень та придбання навиків проведення самостійних наукових досліджень. Світовий досвід показує, що успіх наукового дослідження визначається здатністю науковця проводити системній аналіз теоретичних та емпіричних даних за допомогою сучасних статистичних програмних пакетів саме тому навчальний курс «Методологія та організація наукових досліджень» є актуальним, має велике практичне значення, спрямований на систематизацію вже отриманих знань та знайомство студентів з методологічними, методичними та понятійними засадами наукових досліджень. Мета підготувати магістрів до майбутньої наукової та практичної діяльності та взаємодії з досліджуваним контингентом. Завдання: сприяння формуванню компетенцій створювати стратегію психологічної наукової діяльності. - здатність розробляти системний підхід до наукового психологічного дослідження. - усвідомлення закономірностей наукової та практичної діяльності у професійному становленні. Процес вивчення дисципліни спрямований на формування елементів наступних компетентностей: а) загальних (ЗК): КСО.4 - здатність до критичного аналізу, оцінки і синтезу нових та складних ідей; КСО.8 - знання сучасної системи організації та управління наукових установ та ВНЗ; КСО.10 – здатність до самостійної науково-дослідної діяльності, кваліфіковане узагальнення наукових і експериментальних даних, самостійна підготовка публікацій у вітчизняних та зарубіжних виданнях, патентування отриманих досягнень.Item Практикум по психологии внимания(2019) Псядло, Эдуард Михайлович; Псядло, Едуард Михайлович; Psiadlo, Eduard M.Практическое пособие соответствует программе курсов “Общая психология”, “Психодиагностика”, “Психологический профессиональный отбор”. Представленные в практикуме теоретические и методологические положения, методики и тесты, организация экспериментов и их интерпретация, предназначены для психологов, врачей-психофизиологов, студентов биологических, медицинских и психологических факультетов ВУЗов, специалистов в системе «Traffic Psychology», в рамках повышения квалификации и специализации. Предназначен для формирования навыков работы с конкретными методиками и тестами исследования аттенционных и смежных качеств человека, а также как справочное пособие (с прилагаемым полномасштабным стимульным материалом). В него включены классические бланково-аппаратные методики и тесты исследования внимания, а также краткое теоретическое обоснование и анализ основных понятий по данной теме. The Practical Guide complies with the programs of the courses General Psychology, Psychodiagnostics, Psychological Professional Selection. The theoretical and methodological provisions presented in the workshop, methods and tests, the organization of experiments and their interpretation, are intended for psychologists, psychophysiologists, doctors, students of biological, medical and psychological faculties of universities, specialists in the «Traffic Psychology» system, within the framework of advanced training and specialization.Item Темперамент и характер в истории медицины и психологии(2019) Псядло, Эдуард Михайлович; Псядло, Едуард Михайлович; Psiadlo, Eduard M.Учебно-справочное пособие посвящено истории зарождения и развития учения о темпераменте и характере в философии, медицинской, психологи- ческой и педагогической науках со времен античности до наших дней. Не предназначено для системного изучения. Предполагается, что читатель уже знаком с основами курса психофизиологии и дифференциальной психо- логии. Обширный список литературы, перечень вербальных тест-опросников и проективных техник позволит заинтересованному читателю непосред- ственно обратиться к первоисточникам, в полной мере изучить состояние вопроса, сформировать свое собственное суждение и освоить практические психодиагностические навыки. Учебное пособие ориентировано на студентов ВУЗов и факультетов по- следипломного образования, аспирантов, психологов, медиков и биологов, специалистов в области социально-педагогических и профориентационных служб. Training manual, dedicated to the history of the origin and development of the theory of temperament and character in philosophy, medical, psychological and pedagogical sciences from antiquity to the present day. This publication will provide the opportunity to further learn many different opinions, some facts, conflicts and upheavals throughout the long history of the study of temperament and character. Extensive bibliography (over 300) will allow the interested reader to go directly to the original sources to fully explore the state of the question, form your own judgment and learn practical skills psychodiagnostic. The author also hopes that this paper will not only guide and in-depth knowledge of the generator foundations of psychology and valeology, but will use her knowledge gleaned from his practice in research, professional and educational activities.