Історико-літературний журнал
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Нові надходження
Документ Про контроверсійні питання та проблеми, які не хочуть вирішувати(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Джиджора, Євген Володимирович; Dzhydzhora, Yevhen V.; Джиджора, Евгений ВладимировичСліпушко О. Софія київська. Українська література Середньовіччя: доба Київської Русі (Х-ХІІІ століття). — К.: Аконіт, 2002. — 400 с. Сучасна українська медієвістика небагата на ґрунтовні, поглиблені дослідження літературного процесу раннього Середньовіччя. Це доволі кропітка праця, тому до неї неохоче беруться. Як наслідок — за останні роки буквально лічені роботи, серед яких можна виділити лише студії О. Александрова, П. Білоуса, Л. Ушкалова, Б. Яценка. Та є й деякі намагання. Проте — тільки намагання.Документ Покаянний зойк неприкаяної зозулі(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Шевченко, Тетяна Миколаївна; Шевченко, Татьяна Николаевна; Shevchenko, Tetiana M.Колісниченко А. І. Зозулька з апокаліпсису: Роман. — Одеса: Астропринт, 2003. — 280 с. Література повинна бути щоразу новою, і чим більше розмаїтих форм вона продукує, тим більше в неї можливостей знайти нового читача, чи, навпаки, змінити стереотипи старого, "перевіреного" часом і свідомістю. Все це є запорукою того, що митець здатний "уявити" і "узаконити" себе. Новий роман Анатолія Колісниченка — "Зозулька з апокаліпсису", який побачив світ кілька місяців тому— зайве тому підтвердження.Документ Колективний портрет майстра сатири і гумору(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Синявська, Леся ІванівнаСпогади про Степана Олійника. Видання друге доповнене, розширене.—Одеса: Астропринт, 2002 336 с. В історію пошанування пам’яті Степана Олійника — нашого земляка, відомого українського сатирика і гумориста — 2002-й рік увійшов знаменною віхою. Цього року відбулися ювілейні — уже двадцяті — Олійниківські читання, під час яких у селі Левадівка Миколаївського району, де минало дитинство "академіка сміху", було відкрито пам'ятник талановитому сміхотворцю. Цього ж таки року у видавництві "Астропринт" побачили світ "Спогади про Степана Олійника".Документ Системне дослідження мотивів в євангельських українській літературі XX ст.(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Саєнко, Валентина Павлівна; Саенко, Валентина Павловна; Saienko, Valentyna P.Антофійчук В.І. Євангельські образи в українській літературі XX століття. — Чернівці: Рута, 2001. — 335 с. Сучасна україністика надолужує втрачене за час радянської науки, яка тримала під контролем не лише митців, але й напрями, стилі, літературний процес, втручаючись і в іманентні закони їх розвитку. Через те притаманне українській філології на межі тисячоліть прагнення осмислити наукові проблеми І рух художніх форм без спрямлення, а вирізняючи їх принципове багатоманіття, — питомий збудник у мотиваційній сфері дослідників, які дають раду складним, але актуальним темам, що вимагають високої компетенції в інтерпретації транскультурних образів і їх тисячолітньому функціонуванні в рідному і світовому мистецтві.Документ У вимірах сучасної драматургії(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Малютіна, Наталя Павлівна; Харитонова, Марина МихайлівнаЗайцева И.П. Поэтика современного драматургического дискурса. — М.: Прометей, 2002. — 252 с. Привертає увагу той факт, що сучасний рівень філологічної науки спонукає до органічного поєднання літературознавчих прийомів осягнення художності та лінгвістичних засобів дослідження слова в неосяжному просторі тексту і думки. Цілком природньо, що у працях останніх років все переконливіше демонструється інтегративний підхід до означеного об’єкту. Так, у монографії І. П. Зайцевої “Поэтика современного драматургического дискурса” (2002) відсутнє штучне розмежування на суто мовознавчий або літературознавчий аспекти.Документ Пейзаж у малярському мистецтві (До проблеми еволюції жанру)(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Жаборюк, Анатолій Андрійович; Жаборюк, Анатолий Андреевич; Zhaboriuk, Anatolii A.Пейзажем прийнято вважати малярський або графічний твір, у якому основним об’єктом зображення є природа – дика або тією чи іншою мірою перетворена людиною. В основі виникнення пейзажу лежить глибоке відчуття людиною природи, яке корінням своїм сягає сивої давнини, коли людина перебувала в найтісніших контактах з природою, вважала себе її невідривною часткою і жила з природою одним життям.Документ Особливості вияву східної і західної моделей християнства в Україні (кінець XVI - початок XVII ст.): соціально-релігійний аспект(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Бевзюк, Наталя Петрівна; Bevzyuk. Natalia P.Релігія є суттєвим фактором формування соціальних відношень і важливим інструментом впливу на суспільство. Прикладом такої тісної взаємодії може бути християнство. Остаточно християнство виділяється з юдаїзму лише у II столітті, у II—IV ст. відбувається формування світосприйняття, основних постулатів віри. На Вселенських соборах 325 і 381 рр. приймається Символ Віри, основа віровчення. Проте й у VI ст. проходять дискусії, чи є Христос Богом чи людиною.Документ Особливості нарації в українській прозі 90-х років XX ст.(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Шевченко, Тетяна Миколаївна; Шевченко, Татьяна Николаевна; Shevchenko, Tetiana M.Світ сучасної прози - це частина семіосфери, семіотичного простору нинішньої української культури.на відміну від Арістотелівського тлумачення літературного тексту як мімезису, в сучасній науці існують різні підходи до інтерпретації поняття "текст".Документ "Формула щастя" у романістиці Володимира Винниченка еміграційного періоду(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Синявська, Леся ІванівнаВагомою, але й досі належним чином не осмисленою складовою частиною прозової спадщини Володимира Винниченка є його романістика. Як слушно зазначають дослідники, "вона виразно розпадається на дві рівновеликі частини. Першу складають соціально-психологічні романи, написані митцем до його еміграції 1920 року. Це романи "Посвій" і "Божки", "Чесність з собою", "Рівновага", "Хочу!", "Записки кирпатого Мефістофеля", "Заповіт батьків" [1, 175]: "Сонячна машина", Поклади золота", "Вічний імператив", "Лепрозорій", "Нова заповідь"’ Слово за тобою, Сталіне!".Документ Поетика драматичного жарту: до проблеми родо-жанрових дифузій в українській одноактній комедії кінця XIX - початку XX століття(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Малютіна, Наталя ПавлівнаСуттєві зміни відбуваються наприкінці XIX століття не тільки у змістовому наповненні, структурі, жанрових інтенціях комедії, але і у самому сприйнятті комічного. Процеси дифузії комедіоцентричних жанрів, як-то: водевіль, фарс, трагікомедія, інтермедія, жарт; своєрідного "вживлення" у комедійну структуру елементів ліричної драми, трагедії феєрії та інших несподіваних жанрів та форм, впливали на авторську стратегію і на глядацьку рецепцію, підживлену парадоксами самого тексту.Документ Кроки пізнання: рецепція ранніх творів І. Франка(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Ткачук, Олена Єлиферiївна; Ткачук, Елена Елифериевна; Tkachuk, Olena Ye.Сучасні науково-критичні розвідки виявляють особливий інтерес до проблеми актуалізації естетичного досвіду класики, нового прочитання віддаленої у часі літератури. "Класика — знову модерна", "Класика — без фальсифікації" — це свого роду творче кредо, критичний демарш і предмет наукового зацікавлення дослідників, теоретиків літературно-критичної думки.Документ Шевченкове послання «Гоголю»: самоадресація як жанровий дестабілізатор(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Шупта-В'язовська, Оксана Григорівна; Шупта-Вязовская, Оксана Григорьевна; Shupta-Viazovska, Oksana H.Розглядаючи жанрову специфіку поезії Шевченка, не можна не звернути увагу на широку і по суті наскрізну присутність у ній жанрової форми послання. Разом з тим сьогодні уже загальноприйнятою є думка про те, що характерною властивістю жанрового мислення поета була послідовна тенденція жанрового синкретизму; утворення синтетичних жанрових форм.Документ "Предисловие’' та "похвальное слово» " в АГІОГРАФІЧНИХ творах ЄПІФАНІЯ ПРЕМУДРОГО (Композиція)(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Джиджора, Євген Володимирович; Джиджора, Евгений Владимирович; Dzhydzhora, Yevhen V.Композиційна організація агіографічних творів Єпіфанія Премудрого ("Житие Стефана Пермского" - далі ЖСР) являє собою традиційну єдність трьох частин. Перша з них - риторичне "предисловие"; друга - розширена "основна частина", яка розповідає про земний шлях та духовне зростання святого; третя - "похвальное слово" - риторичне оспівування життєвих подвігів "дивного моужа", якому Бог дарував "спасіння".Документ Біблійні паралелі Саваоф — род у давньоруському повчанні "О вдуновеніи духа в человека"(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Зубов, Микола ІвановичЗ погляду правдивого розуміння давньоруського рожаничного культу проти якого православна церква протягом кількох століть вела ревну боротьбу, привертає увагу одне цікаве місце давньоруської книжності, де назва Род виявляється як язичницький теонім, а сама фігура Рода постає як язичницький антагоністичний персонаж християнського Бога-Творця.Документ Концепція типів літератури і типів художньо-літературної свідомості як концептуальна основа університетської філологічної освіти(Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова, 2003) Черноіваненко, Євген Михайлович; Черноиваненко, Евгений Михайлович; Chernoivanenko, Yevhen M.Всі ми, хто присвятив себе викладацькій діяльності, прагнемо того, щоб внаслідок наших зусиль з університету виходили дійсно високоосвічені фахівці і дійсно культурні люди. Досягти цієї високої освітянської мети нам має допомогти наша наукова робота, адже, як давно відомо, наука є фундаментом повноцінної освіти.Документ Досвід нового прочитання: книга Т. Бовсунівської “Теорія літературних жанрів: жанрова парадигма сучасного зарубіжного роману”(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Казанова, Ольга Валеріївна; Казанова, Ольга Валерьевна; Kazanova, Olha V.Проведення традиційних науково-викладацьких семінарів, участь у міжнародних конференциях, присвячених проблемам розвитку та дослідження сучасної генології, — важлива частина діяльності кафедри української літератури ОНУ імені І. І. Мечникова. 20 грудня 2010 року відбулося чергове обговорення монографії-підручнику Т. Бовсунівської “Теорія літературних жанрів: жанрова парадигма сучасного зарубіжного роману” (2009).Документ Фінляндський текст у рецепції російських мандрівників. Рец. на кн.: Науменко В. Г. “Здесь на конце России исполинской...”: Финляндия в творческом наследии русских путешественников XVIII — начала XX века / В. Г. Науменко. — Ярославль: Ремдер, 2010. — 840 с., 159 ил.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Мусій, Валентина Борисівна; Мусий, Валентина Борисовна; Musiy, Valentyna B.“Я бачив країну, близько біля полюсу, яка сусідить з Гіперборейським морем, де природа бідна і похмура, де сонце гріє постійно — тільки протягом двох місяців, але де, як і в країнах благословенних природою, люди можуть знаходити щастя”, — писав К. Н. Батюшков. Історії знайомства Росії з цією суворою, загадковою, абсолютно самобутньою країною, яка ретельно зберігає національний побут, легенди і міфи, і присвячена книга доктора філологічних наук, члена російських асоціацій викладачів англійської літератури, Союзу краєзнавців Росії, автора понад 100 друкованих, рукописних і електронних наукових праць Валентини Георгіївни Науменко. У центрі уваги автора — дискурс, який не часто стає об’єктом наукових праць: література подорожей.Документ Високі критерії вченого. Наталя Кузякіна: Автопортрет, інтерв'ю, статті з історії і теорії драми; україністика, лесезнавчі і театрознавчі студії; русистика, компаративістика; рецензії; контроверсійна історія літературного процесу 1950-1990 рр. крізь призму незаангажованої та ідеологічно голобельної критики; спогади/ Упорядник, вступна стаття В. П. Саєнко; науковий редактор С. А. Гальченко. — Дрогобич: Видавнича фірма “Відродження”, 2010. — 574 с., з іл.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Генова, ЄвгеніяОбов’язок живих — пам’ять про тих, хто відійшов у засвіти, а обов’язок тих, хто пам’ятає — увічнення спадщини для нащадків, повернення втраченого, спокутування гріховного забуття. У цьому — правда життя кожної людини, особливо ж якщо це — науковець. Тож і добре, що нині повертається до нас постать видатного вченого, літературознавця і театрознавця, члена НСПУ, доктора мистецтвознавства Наталі Борисівни Кузякіної, творчий портрет якої створено у книзі її вибраних праць. Системне наукове видання “Наталя Кузякіна: автопортрет, інтерв’ю, публікації різних літ, історія їх рецепції та інтерпретації, memoria”, що нараховує близько 600 сторінок, присвячене багатогранній творчій постаті дослідниці філології і театру, доля якої складалася нелегко, але була прихильною у плані реалізації її талановитої сутності, бо всі випробування лише загартовували характер — мужній і безкомпромісний.Документ “Як боляче за муку духу...”: ренесанс українського слова Салига Тарас. Екслібриси Евтерпи. — Львів: НВФ “Українські технології”, 2010. — 326 с.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Генова, ЄвгеніяНова книга професора Тараса Салиги “Екслібриси Евтерпи”, безперечно, стала визначною подією у літературознавчому та соціокуль- турному мегапросторі українського духовного буття, несучи не лише світло незаангажованої аналітичної мислі, а й виконуючи до певної міри утилітарну функцію, бо ж повертає українському думаючому читачеві незаслужено забуті імена талановитих митців — поетів і малярів— співців славного “весноярого” часу. Звісно, як і у своїх попередніх автоантологіях, літературознавець і публіцист Тарас Салига філігранно окреслює обриси своїх досліджень, поклавши на другу шальку терезів літературознавчі портрети шістдесятників “...і не тільки...”.Документ “Нова” українська драма у дзеркалі наукового та навчально-методичного дискурсу Малютіна Н. П. Українська драматургія кінця XIX — початку XX ст.: навч. посіб./ Н. П. Малютіна. — К.: Академвидав, 2010. — 256 с.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Пащенко, Микола Васильович; Pashchenko, Mykola V.; Пащенко, Николай ВасильевичНапевне, розмову слід почати з короткої характеристики попередньої праці проф. Малютіної Н. П., присвяченої українській драматургії к.ХІХ — п.ХХ ст., проблемам оновлення, диференціації та інтеграції жанрових форм у межах драми та жанроутворення на рівні міжродового синтезу ( Малютіна Н. П. Українська драматургія кінця XIX — початку XX ст.: аспекти родо-жанрової динаміки: Монографія. — Одеса: Астропринт, 2006. — 352 с.). Це, по суті, перше фундаментальне дослідження, присвячене всесторонньому розгляду проблематики і поетики українській драми на зламі століть. Віддаючи належне монографії Хороба С. “Українська модерна драма к. XIX — п. XX ст.(неоромантизм, символізм, експресіонізм)”(2002), скажу, що це було одне з кращих досліджень української драми вказаного періоду, разом з тим основним предметом уваги в ньому стали переважно стильові особливості української модерної драми. Предмет розгляду в монографії Малютіної Н. П. дещо інший. Це — поетика жанротворення в українській драмі названого порубіжжя: особливості, модифікаційні процеси і відповідно — різновиди жанрів, що, на погляд автора монографії, зумовлено для кожного з жанрів різними причинами, і в першу чергу, творчого і рецептивного характеру.