Языковые средства воспитывающего характера в фантастических произведениях В. П. Крапивина для подростков

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Цель данной статьи — описать результаты выявления и анализа в четырёх повестях В. П. Крапивина из фантастического цикла «В глубине Великого Кристалла» общим объёмом в 176 580 слов типических языковых средств, направленных на формирование чувства доверия и справедливости как социальных и морально- нравственных ценностей подростка. Объект изучения — лексические единицы, оязыковляющие концепты «доверие» и «справедливость». Предмет исследования — механизмы воспитательного морально-нравственного воздействия на читателя-подростка лексических репрезентантов этих концептов. Использованы аналитико-описательный, контекстуально-интерпретационный, количественный, статистический методы лингвистического исследования, а также методы компонентного и концептуального анализа, способ автоматизированной компьютерной выборки по заданным основам из текстов на электронных носителях. В результате проведённой работы выявлены лексические средства и исследован их план содержания, значимый в процессе воспитания чтением, вскрыты некоторые механизмы нейролингвистического влияния этих языковых средств на сознание подростка. Сделана попытка определить пропорции, при которых слова-маркёры содействуют формированию высокой нравственности и духовности, оказывая воспитывающее воздействие в большей или меньшей степени на подростка. Выводы. Использование репрезентантов концептов «справедливость» и «доверие» в фантастических повестях В. П. Крапивина имеет цель активного воспитательного воздействия на читателей-подростков, так как индексы воздействия этих лексических средств в анализируемых текстах составляют, соответственно, 1,73 и 1,5. Степень воздействия лексических средств и механизмы воспитательного воздействия зависят от частоты использования этих средств. Индекс, значительно превышающий единицу, указывает на целевое воздействие анализируемых языковых средств на сознание читателя. Такие средства можно считать ключевыми.
Мета цієї статті полягає в описанні результатів виявлення й аналізу в чотирьох повістях В. П. Крапівіна з фантастичного циклу «У глибині Великого Кристалу» загальним обсягом у 176 580 слів типових мовних засобів, спрямованих на формування почуттів довіри і справедливості як соціальних і морально-етичних цінностей підлітка. Об’єкт вивчення — лексичні одиниці, що омовлюють концепти «довіра» і «справедливість». Предмет дослідження — механізми виховного морально-етичного впливу на читача-підлітка лексичних репрезентантів цих концептів. Використано аналітико-описовий, контекстуально-інтерпретаційний, кількісний, статистичний методи лінгвістичного до- слідження, а також методи компонентного та концептуального аналізу, спосіб автоматизованої комп’ютерної вибірки за заданими основами з текстів на електронних носіях. У результаті проведеної роботи виявлено лексичні засоби і досліджено план їх змісту, значимий у процесі виховного впливу, розкрито деякі механізми нейролінгвістичного впливу цих мовних засобів на свідомість підлітка. Зроблено спробу визначити пропорції, у яких слова-маркери сприяють формуванню високої моральності та духовності, справляючи виховний вплив на підлітка в більшій чи меншій мірі. Висновки. Використання репрезентантів концептів «справедливість» і «довіра» у фантастичних повістях В. П. Крапі- віна має на меті активний виховний вплив на читачів-підлітків, оскільки індекси впливу цих лексичних засобів в ана- лізованих текстах складають, відповідно, 1,73 і 1,5. Ступінь впливу лексичних засобів і механізми виховного впливу залежать від частоти використання цих засобів. Індекс, що значно перевищує одиницю, вказує на цільовий вплив аналізованих мовних засобів на свідомість читача. Такі засоби слід вважати ключовими.
The purpose of this article is to describe the results of identification and analysis of typical language means aimed at creating a sense of trust and justice as teenagers’ social and moral values in four stories by V. P. Krapivin from the science fiction cycle «In the depths of the Great Crystal» with a total volume of 176,580 words. The object of study is lexical units of linguistic concepts of «trust» and «justice». The subject of the study is the mechanisms of educational moral and ethical impact of the lexical representatives of these concepts on the teenage reader. Analytical-descriptive, contextual-interpretative, quantitative, statistical methods of linguistic research, as well as methods of component and conceptual analysis, an automated computer selection method for given bases from texts on electronic media were used in this study. As a result of the work, lexical tools were identified and their content plan, significant in the process of educational influence, was investigated, some mechanisms of the neurolinguistic influence of these lexical means on the adolescent’s consciousness were revealed. An attempt has been made to determine the proportions at which marker words contribute to the formation of high morality and spirituality, exerting an educational effect to a greater or lesser extent on the adolescent. Conclusions. The use of representatives of the concepts of «justice» and «trust» in V. P. Krapivin’s science fiction stories has the objective of actively educating teenage readers, since the indices of these lexical tools in the texts being analyzed are 1.73 and 1.5, respectively. The degree of influence of lexical means and the mechanisms of educational influence depend on the frequency of use of these means. An index significantly exceeding one indicates the target effect of the analyzed language tools on the reader’s mind. Such lexical units should be considered as key means.
Опис
Ключові слова
индекс воздействия, морально-нравственное воспитание, доверие, справедливость, репрезентанты концепта, частотность, подросток, фантастика, В. П. Крапивин, індекс впливу, морально-етичне виховання, довіра, справедливість, репрезентанти концепту, частотність, підліток, фантастика, В. П. Крапівін, impact index, moral education, trust, justice, representatives of the concept, frequency, teenager, science fiction, V. P. Krapivin
Бібліографічний опис
Мова : науково-теоретичний часопис з мовознавства
DOI
ORCID:
УДК
Зібрання