Сопоставление психологических профилей отлично и посредственно успевающих студентов
Вантажиться...
Дата
2016
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Статья посвящена комплексному исследованию влияния психологических факторов на успеваемость студентов, таких как: тревожность, акцентуации характера, интро-/экстраверсия, тип личности, а также особенности внимания и памяти. Актуальность исследования обусловлена тем, что сравнение отличников и посредственно успевающих студентов является одной из основных проблем психологии и педагогики. Выводы, сделанные при сравнении различных категорий студентов, позволят хорошо организовать
учебный процесс. В настоящей статье описаны результаты эмпирического исследования, достоверность которых проверена и доказана методами математической обработки результатов.
Стаття присвячена комплексному дослідженню впливу психологічних факторів на успішність студентів, таких як: тривожність, акцентуації характеру, інтро- /екстраверсія, тип особистості, а також особливості уваги та пам яті. Актуальність дослідження обумовлена тим, що порівняння відмінників і посередньо встигаючих студентів є однією з основних проблем психології та педагогіки. Висновки, зроблені при порівнянні різних категорій студентів, дозволять добре організувати навчальний процес. У даній роботі описані результати емпіричного дослідження, достовірність яких перевірена і доведена методами математичної обробки результатів.
The objective of the study was to identify psychological distinctions between students with different academic performance. We conducted a study to determine the differences in psychological profiles of students with high and mediocre achievement. The study involved 40 students (20 boys and 20 girls) aged 17 to 19 years with different grades. The result of the study made the following conclusions. The honor students are characterized with high level of anxiety. As a result of the Jung’s personality test and the exploration of the achievement sheets of students was revealed that examination rating was authentically higher in introverts. Among the mediocre successful students was dominated extraversion, due to their increased distraction and restlessness. According to the prevalent accentuation and types of personality honors are characterized by the ambition, selfishness, high aspirations, commitment to high quality of work, procrastination, doubt in the correctness of the results of their work. In our opinion, the honors students are anxious and insecure personalities. Typical for students with mediocre achievement is that they demonstrate the reluctance to study, they don’t like monotonous activity, enforced loneliness. Failures in the study don’t cause anxiety or depression. This article gives additional information about the differences of the psychotypes of students with different academic performance, about specific of their content and dynamics in situations of educational activity. However, it is necessary to consider the possibility that the students with mediocre achievement, as honors students, can achieve great results, if they will be able to create for themselves propitious conditions.
Стаття присвячена комплексному дослідженню впливу психологічних факторів на успішність студентів, таких як: тривожність, акцентуації характеру, інтро- /екстраверсія, тип особистості, а також особливості уваги та пам яті. Актуальність дослідження обумовлена тим, що порівняння відмінників і посередньо встигаючих студентів є однією з основних проблем психології та педагогіки. Висновки, зроблені при порівнянні різних категорій студентів, дозволять добре організувати навчальний процес. У даній роботі описані результати емпіричного дослідження, достовірність яких перевірена і доведена методами математичної обробки результатів.
The objective of the study was to identify psychological distinctions between students with different academic performance. We conducted a study to determine the differences in psychological profiles of students with high and mediocre achievement. The study involved 40 students (20 boys and 20 girls) aged 17 to 19 years with different grades. The result of the study made the following conclusions. The honor students are characterized with high level of anxiety. As a result of the Jung’s personality test and the exploration of the achievement sheets of students was revealed that examination rating was authentically higher in introverts. Among the mediocre successful students was dominated extraversion, due to their increased distraction and restlessness. According to the prevalent accentuation and types of personality honors are characterized by the ambition, selfishness, high aspirations, commitment to high quality of work, procrastination, doubt in the correctness of the results of their work. In our opinion, the honors students are anxious and insecure personalities. Typical for students with mediocre achievement is that they demonstrate the reluctance to study, they don’t like monotonous activity, enforced loneliness. Failures in the study don’t cause anxiety or depression. This article gives additional information about the differences of the psychotypes of students with different academic performance, about specific of their content and dynamics in situations of educational activity. However, it is necessary to consider the possibility that the students with mediocre achievement, as honors students, can achieve great results, if they will be able to create for themselves propitious conditions.
Опис
Ключові слова
успеваемость, тревожность, акцентуации, психотип, успешность обучения, интро-/экстравертированность, успішність, тривожність, акцентуації, успішність навчання, інтро- / екстравертованість, academic achievement, anxiety, psychotype, accentuation, the success of study, intro / extraversion
Бібліографічний опис
Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald