Переглянути
Нові надходження
Документ Поетика текстів пісень З. Рамазанової(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Черненко, Ірина АндріївнаСьогодні Земфірa Рaмaзaновa знaковa фігурa як рок-співaчкa, поет-бaрд, носій aктивної соціaльної позиції. Зaвдяки великій aудиторії – мaйже двa мільйони зaфіксовaних слухaчів зa версією стрімінгових сервісів, З. Рaмaзaновa сьогодні нaспрaвді є володaрем суспільної думки.Документ Астрономічний лінгвокультурний код у слов'янській і румунській фразеології(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Арікова, Наталя ІскандерівнаФразеологія – мовна та культурна скарбниця нації, джерело її невичерпного творчого потенціалу. Саме фразеологізми приховують у собі давні уявлення людини про навколишній світ. Дослідженням фразеологізмів у межах лінгвокультурних та етнокультурних кодів присвячено докторські дисертації таких вітчизняних науковців, як Л. В. Савченко [39], Н. Г. Арефьєва [4], Н. Д. Коваленко, яка виокремлює коди культури на широкому фразеологічному матеріалі територіального українського мовлення [19]; кандидатська дисертація І. С. Чибор [48]. Представлено дослідження фразеологізмів у межах окремих лінгвокультурних кодів на матеріалі різних мов, див., наприклад, статтю О. П. Матузкової і І. В. Дібрової [29].Документ Сленг американских транспортних перевізників: принципи укладання електронного словника(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Кучма, Гліб ЄгоровичСпілкування у професійній сфері потребує володіння як літературною мовою з її нормами і правилами, так і особливим різновидом професійного мовлення, що передбачає знання термінології, сталих виразів, професіоналізмів, а також мовних елементів, що не входять до системи літературної мови. Якщо професійна діяльність пов’язана з навичками комунікації, то рівень комунікантів є дуже високим, оскільки володіння мовою входить до базових професійних вимог, наприклад, це мовлення журналістів, юристів, учителів. Утім, якщо професійна компетенція не передбачає як обов’язковий компонент вміння спілкуватися, мовлення представників цих професій насичене професіоналізмом і жаргонізмами. На позначення таких типів професійного мовлення вживають термін «соціолект», що характеризує мовлення різних соціальних груп, зокрема і професійних. Соціальні діалекти потрактовують як варіанти національної мови, а їхні відмінності зумовлені приналежністю мовців до тієї чи тієї соціальної групи, наприклад, до певного соціального класу, етносу, вікової групи чи професії. Загалом терміном «діалект» послуговуються здебільшого щодо територіальних особливостей мовлення, проте і на позначення мовлення соціальної групи поширене використання саме цього поняття (О. Бугера, М. Вінтонів, С. Гірняк, О. Данилевська, С. Дмитрієв, Л. Масенко, Л. Ставицька та ін.). Лінгвісти послуговуються терміном «діалект» як родовим поняттям, що поєднує діалекти та соціолекти як мовні варіанти, що характеризуються особливим словниковим складом, специфікою використання граматики та вимовою. Особливий інтерес до проблеми соціальних діалектів (соціолектів) демонструє соціолінгвістика, одним із завдань якої є вивчення специфіки мовлення представників різних, зокрема і професійних, соціальних груп (В. Зірка, Т. Ілик, С. Матос, Г. Мацюк, Є. Редько, О. Соколова, О. Таран та ін.).Документ Специфіка наративних стратегій у романі "Хто ти такий?" А. Чеха(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Журавель, Дмитро ВалерійовичУпродовж останніх років фокус уваги українських літературознавців все частіше локалізується на дослідженні художніх текстів як комплексу оповідацьких прийомів та методів, завдяки яким твір перетворюється на канал комунікації між автором та читачами. Особлива увага дослідників зосереджена на спробі виявити, визначити та класифікувати наративні стратегії, що дедалі частіше стають ключовими маркерами успішності тексту. Зокрема, завдяки утриманню читацької уваги та застосуванню донедавно нетипових рішень для побудови оповіді.Документ Леся Українка і польська література: культурні універсалії(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Турчук, Ольга ОлександрівнаНайчастіше зв’язки письменника з європейською літературою розглядалися через звернення до символічної естетики, романтичних і біблійних традицій чи міфологічного коду. Дивлячись на спільності між творчістю автора «Кассандри» та європейською літературою, Євлалія Папля робить висновок: «Критичні праці Лесі, як правило, порівняльного характеру та розглядають явища з точки зору історико-літературного процесу, у контексті літературної карти Європи. Широкі зацікавлення української письменниці західною культурою позначилися на її художній творчості» [2, 173]. Ранньохристиянська «катакомбна» культура також була постійною точкою відліку. Нещодавно в «Українському палімсесті» Оксана Забужко розширила цей горизонт посилань на польський контекст. Посилаючись на власний читацький досвід, письменниця підкреслила: «Quo vadis» Генрика Сенкевича виявилося важливим прочитанням, коли мені було чотирнадцять-п’ятнадцять років. Я думаю, що важливу роль у цій рецепції відіграв опис ранньохристиянської культури, яка була не лише невідома, але й заборонена в Радянському Союзі. Але у Лесі Українки атмосфера, пов’язана з християнством, була давнішою, і Сенкевич показав цінності раннього християнства з позиції близької людини. Лаконічний вислів сучасного українського письменника цікаво запускає польські контексти, пов’язані з творчістю автора «Оргії». Перш за все, це показує механізм зв’язків, можливість паралельного читання, взаємозбагачення, а також уваги до відмінностей.Документ Мовленнєва поведінка учасників реаліті-шоу: конфліктні стратегії й тактики(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Ткаченко, Єлизавета ЮріївнаПочинаючи з середини ХХ ст. відбувається активний розвиток науково- практичного осмислення конфліктів. Міжособистісному конфлікту присвячена значна кількість робіт конфліктологів, зокрема вітчизняних (О. Бандурко, Л.Білоконенко, І.Ващенко, Л. Герасіна, С.Гиренко, В. Друзь, О. Кисельова, В.Петрюх, С.Форманова та ін.) і зарубіжних (Д. Беллафіоре, К. Боулдінг, М.Дойч, Р. Уолтон, Д. Уікс та ін.) конфліктологів.Документ Художні особливості збірки "Серед повені книг" Р. Іваничука(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Табарча, Ганна ВікторівнаТворчість Романа Іваничука, лауреата Шевченківської премії, Премії імені Андрія Головка, Героя України – яскрава сторінка історії української літератури ХХ – поч. ХХІ ст. «Якщо обʼєднати усі романи Романа Іваничука в один цикл, то вийде один великий роман про історію України, в який автор вклав свою душу» [18], – писав про нього Мирослав Ліскович. Неперевершений майстер історичної прози, Роман Іваничук відомий також як автор літературно-критичних статей, записок, щоденників, мемуарів, есеїстичних текстів, мандрівних нотаток, рецензій, подорожніх нарисів тощо. Саме нариси, есеї, записки митця тощо активно друкувалися вітчизняними видавництвами в останні роки, привертаючи увагу шанувальників творчості дослідників літератури. Славнозвісний автор романів «Черлене вино», «Мальви», «Орда», «Шрами на скалі» в останні роки своєї творчості все більше вдавався до літератури нон-фікшн, вочевидь, бажаючи залишити прямий документальний і его-белетристичний відбиток в історії літератури та культури. Література, заґрунтована на реальних фактах і подіях, щедро наповнена особистими спогадами, коментарями, зауваженнями, спостереженнями, однак не позбавлена художнього-образного наповнення, привертає увагу вишуканим стилем письменницького обдарування, новизною образів, творчими пошуками і знахідками. Крім того, ці твори є цінним джерелом біографії митця, у них чимало йдеться про творчу лабораторію письменника, якого уже зараховано до канону української літератури.Документ Творчість В. Пузіка в контексті доби(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Сидорченко, Єлизавета МихайлівнаПодії, які відбуваються зараз в Україні ознаменували зміни світогляду українців. Наша країна опинилася в епіцентрі війни, яка стала причиною звернення письменників до теми війни, а також відображення реальних подій на сторінках своїх творів. Сучасна українська література різноманітна своїми жанрами та тематикою як ніколи.Документ Імперія зла в художньому осмисленні Дмитра Шупти (поема "Колимські дівчата")(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Скиба, Поліна АндріївнаПовномасштабне вторгнення в Україну в лютому 2022 року зумовило цілковиту ревізію культурного простору, зокрема, літературного та літературознавчого. Це виявилося в процесах, з одного боку, маргіналізації російських текстів різних стилів і жанрів, а з іншого – у висвітленні важливих для усвідомлення національної ідентичності та трагічного історичного досвіду творів української художньої традиції. Серед найбільш актуальних термінологічних категорій літературного процесу можна виокремити поняття літератури імперського типу та колоніального. Ця проблема знайшла свій посутній вияв як в оригінальних працях, наприклад, збірка есеїв про українсько-російські культурні відносини «За лаштунками імперії» Віри Агеєвої, так і в перекладних. Серед них назвімо переклад тексту Еви Томпсон Imperial Knoledge, здійснений Марією Корчинською за редакцією Вікторії та Михайла Назаренків та опублікований видавництвом «Новий формат» у 2023 році під назвою «Трубадури імперії» [63]. Ідеї, висловлені авторкою близько двадцяти років тому, обертаючись навколо «російської територіальної клептоманії» [1, с. 27], лише нею не вичерпуються. Література як вид мистецтва передусім існує у вимірах естетичних. Тож саме світ крізь призму індивідуально-авторських поглядів на нього становить особливу цікавість для нас.Документ Образ підлітка в постапокаліптиці в українській та американській літературі кінця ХХ - початку ХХІ століття(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Скалянчук, Алла СергіївнаКінець XX – початок XXI століття – це інформаційна ера. Століття комп’ютерів, телефонів та інших неймовірних винаходів. У цей час в українській культурі та літературі розвивається питання постапокаліпсису. У літературі постапокаліпсис — піджанр твердої наукової фантастики, в якому дія розвивається у світі після якої-небудь глобальної катастрофи. Також цей жанр розвивається у кінематографії. Саме в наш час він є актуальним, адже людство квапливо рухається вперед, не озираючись у минуле. Люди настільки звикли до нових технологій, що тепер навіть не уявляємо життя без них. Дорослі ще не настільки звикли до новітніх технологій, а діти, які народилися у цьому столітті навіть не уявляють свого життя без телефонів та інтернету. Не даремно їх називають «дітьми XXI століття». Людство настільки рухається вперед, що навіть не помічає свій вплив на природу. Теперішнє покоління настільки забрудню планету, що скоро планета самознищиться і буде порожнеча, настане світ без людей. Тобто цілком ймовірно, що апокаліпсис незабаром настане.Документ Художні особливості твору Юрія Андруховича "Лексикон інтимних міст"(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Сафонова, Надія ВолодимирівнаУ теоретико- літературному плані ця робота присвячена художньому осмисленню пpoцecів глoбaлiзaцiï, мyльтикyльтypaлiзмy тa кocмoпoлiтизмy в cyчacнoмy cвiтi, котрі розвʼязує літератор в авторський спосіб. Це викликає cтypбoвaність і aктивні нayкoві диcкyciї щoдo мoжливoï кpизи нaцioнaльнoï iдeнтичнocтi. У період переходу суспільства, людської цивілізації від цінностей модерну до постмодерну для людини передусім цінними стають питaння eтнiчнoï, кyльтypнoï пpинaлeжнocтi, як i пpoблeмa iдeнтичнocтi як такої. Цілком закономірною у сучасному світі є пoпyляpизaцiя тpeвeлoгa як поліморфного жанру, вивчення специфіки персонажа-мандрівника й світу.Документ Образ Т. Шевченка в есеїстичному дискурсі сучасності (за матеріалами збірки "Мій Шевченко")(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Побережна, Тетяна АндріївнаЕсеїстична творчість у літературному просторі сучасності посідає особливе місце. Автори дедалі активніше пишуть его-тексти, витоки яких сягають часів М. Монтеня, активно розширюючи горизонти впливу такої творчості на читача сьогодення.Документ Образ Роксолани в контексті різних видів мистецтва (роман "Роксолана" П. Загребельного, серіал "Величне століття")(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Пантєлєєва, Катерина ВікторівнаІнтерпретація та аналіз художньої літератури не буде повним, якщо розглядати літературний твір окремо та відірвано від інших видів мистецтв. Література та музика, література та живопис, література й кіно – головні принципи цих міждисциплінарних видів мистецтва, які вивчають явища шляхом подолання меж та кордонів між різними каналами зв’язку (інтеремедіальність), різними національними типами свідомості (імагологія), системами знаків, текстами та творами.Документ Нейролінгвістичні аспекти впливу у воєнному інфопросторі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Нестерчук, Ольга ВалеріївнаРеклама вже давно увійшла в наше життя, і навіть страшні часи війни з російськими окупантами не знищили цей важливий сегмент суспільного буття, оскільки країна попри все має бодай підтримувати економіку, а саме реклама як специфічна форма комунікації скерована на інформування про наявність певних товарів і послуг та на створення мотивації до купівлі рекламованого товару чи послуги, тобто є потужним важелем розвитку економічних відносин: «реклама — це система економічних відносин, яка пов’язана з намаганням господарюючих суб’єктів (рекламодавців) впливати на попит шляхом розширення меж усвідомлення споживної вартості (корисності) товару / послуги через надання додаткової інформації про різноманітні кількісно-якісні характеристики товару / послуги споживачами» [Вітренко]. Проте, як і всі галузі суспільного життя під час війни, реклама зазнала істотних змін як у жанровій специфіці, так і в суто мовному оформленні, зокрема в доборі характерних для будь-якої реклами сугестійних (впливових) елементів та моделей. Тому метою нашої роботи є виявлення таких змін та поснення їхньої комунікативної природи насамперед в аспекті жанрової специфіки (пріоритети її контенту) та впливової потужності (пріоритети її сугестійних елементів). Досягнення поставленої мети передбачає необхідність виконання таких завдань: 1) з’ясування змін актуальних рекламних жанрів на прикладі комерційної і соціальної реклами; 2) встановлення тематики актуального контенту у межах виокремлених рекламних жанрів; 3) виялення характерних мовних ознак у створенні таких жанрів; 4) опис специфічних впливових трансформацій, представлених у рекламному слоганіміконі, оскільки «Рекламне мовлення є характерним різновидом текстів сугестивного характеру ...., що доводить наявність специфічних ознак, серед яких висока образність, використання слів із дифузною та найчастіше репрезентативно маркованою конкретною семантикою, і визначає високий рівень психоактивності його елементів, орієнтованих на субдомінантне сприйняття» [Кутуза 2015, с. 92]; 5) порівняння жанрової та впливової специфіки соціальної та комерційної реклами довоєнного періоду та в інфопросторі війни.Документ Образ Рогніди в українській літературі ХХІ ст. ("Рогніда" Г. Могильницької, "Рогніда" В. Чемериса)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Михайленко, Вікторія ОлександрівнаХХІ століття разом зі знаковими історичними подіями спричинило зміни в літературі. Ніна Герасименко пише, що «російсько-українська війна, яка точиться із 2014 р., попри те що травмувала суспільство, водночас стимулювала появу численних творів у сучасній вітчизняній літературі» [18, с.35].Документ Базові методи побудови і підтримки іміджу військового: комунікативний аспект(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Мороз, Анастасія СергіївнаНаразі Україна перебуває у стані гібридної війни із країною-агресором і максимальної ваги у науковому світі набувають дослідження, присвячені проблемам інформаційного протиборства та маніпуляцій (див. праці А. Ковалевської-Славової, Т. Ковалевської, О. Барда, Я. Зодерквіста та ін.). Принципово важливою складовою такої парадигми, яка, очевидно, є максимально сугестивною, тобто впливовою, є публічна комунікація (див. праці Р. Ділтса, Р. Бендлера, Дж. Гріндера, А. Ковалевської-Славової, Т. Ковалевської, Дж. О’Коннора, Дж. Сеймора, І. Шкіцької, О. Щербак, та ін.), а її невід’ємним компонентом, наряду із адресатом, власне повідомленням, каналом передачі інформації, фідбеком, бар’єрами та фільтрами комунікації, – адресант, або ж спікер, який транслює відповідні меседжі.Документ Жанрово-стильові особливості роману О. Слоньовської "Дівчинка на кулі"(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Липова, Аліна ОлегівнаОльга Володимирівна Слоньовська - українська поетеса, професор кафедри української літератури Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Автор 50 книг і 100 наукових статей. Серед великого літературного доробку О. Слоньовської - роман «Дівчинка на кулі» - 50-та її книжка (за словами самої авторки), виявилася кращою серед кращих і була відзначена премією «Коронація слова» у 2012 році в номінації «Романи». [29; с.95]Документ Творчість А. Любки в сучасному літературному дискурсі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Горбенко, Анастасія ОлегівнаТворчість Андрія Любки, лауреата премії імені Юрія Шевельова (2017), премій «Дебют», «Київські лаври», стипендіата багатьох закордонних проєктів (Литва, Польща, Латвія) є вагомою в сучасній українській літературі. «Серед прикметних рис ідіостилю А. Любки – мультимедійність, накладання в межах одного тексту різних семіотичних рівнів, контамінування вербального й музичного творів, у результаті чого значно розширюються можливості мови як фіксатора конкретних життєвих подій [36, с. 56], – писала про нього Галина Намінчук. Відомий автор романів і збірок оповідань («Карбід», «Твій погляд, Чіо-Чіо-сан», «Кімната для печалі»), Андрій Любка відомий також як автор есеїстичних творів. Зокрема, доволі відомі серед сучасної молодої аудиторії його збірки «Саудаде», «Щось зі мною не так», «Спати з жінками», «Кілер. Збірка історій» і «Кілер+». Окремі твори автора перекладено англійською, німецькою, сербською, португальською, польською та іншими мовами.Документ Сугестійна специфіка фразем у засобах масової інформації(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Фітісова, Світлана ВалеріївнаСучасні засоби масової інформації досить продуктивно використовують усі мовні ресурси для впливу на свідомість та підсвідомість читачів, що зумовлює ретельний вибір мовних засобів, якими користуються журналісти. Актуальність представленої кваліфікаційної роботи зумовлена нагальною потребою вивчення та аналізу впливових особливостей, а саме прогнозованого конструювання медіаповідомлення, яке у своєму складі містить фраземи. Адже в умовах динамічного розвитку ЗМІ роль медійних фразеологізмів значно зросла, а фразеологічний ресурс слугує не тільки засобом лаконічного чи образного вираження думки автора, а й відображає актуальні соціальні, політичні, культурні та ін. процеси сучасності. У зв’язку з цим, фразеологізми не тільки привертають увагу, надають національного колориту та певної новизни, а й емоційно впливають на реципієнтів.Документ Своєрідність авторської інтерпретації казкових сюжетів у творчості І. Франка(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Дурбалова, Ірина ОлександрівнаКазки здавна були частиною життя народу. Позбувшись примітивності, з фольклору вона проторувала собі шлях у літературу. З часом казка із дитячого та сміховинного, перетворилася на дидактичний жанр, наповнений символічним значенням та особистісною філософією письменника. Окрім того, структурні елементи казки (мотиви й образи) почали сприйматися не лише як конденсатори ментальності певного народу, віддзеркалення того чи іншого соціального середовища, а й як носії національної свідомості авторів.