Browsing by Author "Morozova, Iryna B."
Now showing 1 - 20 of 29
Results Per Page
Sort Options
Item Diagnosis of the Formation of Grammatical Aspects of Speech in Preschool Age(2021) Kruty, Kateryna; Minenok, Antonina; Morozova, Iryna B.; Tsapenko, Tetiana-Yelyzaveta V.; Kozynets, Oleksandr; Korniev, Serhii; Морозова, Ірина Борисівна; Морозова, Ирина БорисовнаThe article theoretically substantiates and experimentally verifies the validity of the developed diagnostics by the method of contrast groups. The relevance of such a study is determined by the lack of development of the problem of diagnosing grammatical aspects of speech in preschool age for Slavic (inflected by nature) languages. It is proved that for a preschool child in the first stages there is no speech activity separately from the subject, so the object of its orientation is not speech activity, but a single semantic whole, an event that is presented in a sentence (sometimes a phrase, discourse). In the following stages, the child's attitude to speech reality changes. This reality is already special, different from the subject. For all stages of speech and speech development of the child is typical limited and unstable nature of orientation to certain aspects of linguistic reality, when the pre-schooler focuses on either the semantic or formal side of speech. At the end of the senior preschool age, gender differences in children's use of adjectives are the most significant. The reason for the active use in speech of adjectives by girls we see both in the psychological characteristics and gender guidelines of adults around them (active use of nouns and adjectives with hypocritical-diminutive suffixes).Item General attractiveness & appeal: mental-and-lingual mechanisms of creating particular personal images(Освіта України, 2023) Морозова, Ірина Борисівна; Пожарицька, Олена Олександрівна; Morozova, Iryna B.; Pozharytska, Olena O.Розробка ставить собі завданням сформувати у здобувачів освіти знання про теорію загальної атрактивності особистості та практичні навички вербального моделювання, які б гарантували позитивне сприйняття їхнього повідомлення аудиторією. Подані питання для обговорення сприяють актуалізації отриманих знань.Item Germanistics: topical problems(Освіта України, 2023) Морозова, Ірина Борисівна; Пожарицька, Олена Олександрівна; Morozova, Iryna B.; Pozharytska, Olena O.Розробка ставить собі завданням сформувати знання здобувачів освітищодо проблематики сучасних наріжних наукових розробок у галузі германського мовознавства та ознайомленні їх з сучасним станом дослідження теоретичних проблем фонетики, граматики, лексикології, стилістики у вітчизняній і зарубіжній лінгвістичній науці та базовими напрямами та підходами до розвʼязання філологічних проблем, а також у виокремленні найактуальніших наукових шкіл, що ведуть розробки у цих областях. У розробці представлена базова інформація про новітні досягнення сучасних студій з германістики, лінгвістичні школи та їх підходи до розуміння теперішнього стану і розвитку германських мов. Подані посилання на додаткові матеріали у вигляді QR-кодів та тези для проведення дискусій.Item Means of Expressing Unreality in English(Букаєв В. В., 2024) Морозова, Ірина Борисівна; Пожарицька, Олена Олександрівна; Мойсеєнко, Наталія Григорівна; Morozova, Iryna B.; Pozharytska, Olena O.; Moiseienko, Nataliia H.Розробка ставить собі завданням прищепити та розвинути у студентів навички нормативного вживання різних мовних засобів вираження нереальності в англійській мові та концентрується на категорії способу дії nа торкається базових значень модальних дієслів. Запропонований матеріал є корисним доповненням до навчального посібника Морозової І. Б. та Пожарицької О. О. «The Use of Modal Verbs and Moods» (2022) та базується на системі викладання даної теми, представленій у ньому.Item Moods in modern English. The subjunctive & other oblique moods(Освіта України, 2023) Морозова, Ірина Борисівна; Карпенко, Максим Юрійович; Пожарицька, Олена Олександрівна; Morozova, Iryna B.; Karpenko, Maksym Yu.; Pozharytska, Olena O.У розробці представлено загальну систему способів дієслова в англійській мові та базові правила використання умовного способу дієслова разом з типовою структурою речень, для яких даний граматичний феномен є типовим. Запропонований матеріал є корисним доповненням до навчального посібника Морозової І. Б. та Пожарицької О. О. «The Use of Modal Verbs and Moods» (2022) та базується на системі викладання даної теми, представленій у ньому. Подані тексти для аналізу та вправи призначені для розвитку граматичних навичок.Item Syntactic Complexes with the Non-Finites(Букаєв В. В., 2024) Морозова, Ірина Борисівна; Пожарицька, Олена Олександрівна; Васильєва, Ольга Олександрівна; Morozova, Iryna B.; Pozharytska, Olena O.; Vasylieva, Olga O.Дана розробка ставить собі завданням прищепити та розвинути у студентів навички нормативного вживання та побудови синтаксичних комплексів з неособовими формами дієслова. У розробці представлено загальну систему неособових форм дієслова в англійській мові та базові правила використання синтаксичних комплексів з ними. Подані тексти для трансформацій та вправи призначені для розвитку граматичних навичок та закріплення правил. Запропонований матеріал є корисним доповненням до навчального посібника Морозової І. Б. та Степаненко О. О. «The Use of the Non-Finites» (2021) та базується на системі викладання даної теми, представленій у ньому.Item Translation studies: ABCs(Освіта України, 2023) Морозова, Ірина Борисівна; Пожарицька, Олена Олександрівна; Morozova, Iryna B.; Pozharytska, Olena O.Розробка ставить собі завданням сформувати знання здобувачів освіти щодо різних видів, правил та традицій перекладу та навчити їх адекватному відтворюванню оригінальних текстів та реалій мовою перекладу. За основу взяті англійська та українська мови. Подані питання для обговорення сприяють актуалізації отриманих знань.Item The Use of Prepositions(Букаєв В. В., 2024) Морозова, Ірина Борисівна; Пожарицька, Олена Олександрівна; Жук, Валентина Аркадіївна; Morozova, Iryna B.; Pozharytska, Olena O.; Zhuk, Valentyna A.Розробка ставить собі завданням прищепити та розвинути у студентів навички нормативного вживання прийменників як однієї з найвживаніших службових частин мови. У розробці представлено загальну систему прийменників в англійській мові та базові правила їх використання. Подано вправи для тренування вмінь вірного використання прийменників різних типів та тексти для перекладу задля закріплення матеріалу.Item «Yes» & «No»: epistemic modality or memory of meaning ?(Астропринт, 2014) Morozova, Iryna B.; Морозова, Ірина Борисівна; Морозова, Ирина БорисовнаThe present investigation focuses on the remarks that express subjective evaluation in communication and contain or do not contain a predication structure in its traditional understanding of a subjectpredicate nexus. The author determines the status of the aforementioned type of utterances with the newlysuggested term «truth-evaluation remarks» and analyses their role in the process of speech interaction of the communicants, paying special attention to the utterances devoid an explicit structure of predication. The whole corpus of truth-evaluation remarks falls into three classes, two of which are polar in their appraising the situation and the third is represented by a class of indefinite remarks. A conclusion is made as to the predominance of non-predication structured utterances for making a truth-evaluation statement within the classes of both positive and negative remarks. However, the quantitative ratio of the remarks in polar classes is not the same, with the positive evaluation utterances cropping by far more often. From the point of view of information storage and digestion, «Yes» and «No» represent mathematical absolutes of counter-polarity and function as ready-to-use clichés in speech. The psychological grounding of such truth-evaluation markers lies in the memory of meaning characteristic of human mind and functioning as systemisers of the associations that reflect the object’s most important characteristics as taken in by the speaker. In fact, predominance of the non-predication structured utterances over those containing a structure of predication is explained by the absence of necessity to generate new structures of predication with there already existing non-predication structured remarks. The results of the carried-out investigation leads to the conclusion about truth-evaluation statements serving as special language units which provide communicants’ feedback and direct the dialogical process, involving mental associations from the memory of meaning.Item Вербальний конфлікт як особлива мовленнєва тактика в діалозі(2013) Морозова, Ірина Борисівна; Морозова, Ирина Борисовна; Morozova, Iryna B.У статті розглянуто проблему вербальної репрезентації конфлікту в сучасній англійській мові. Матеріал дослідження взято з оригінального англомовного літературного діалогу, який вважається живою моделлю реалізації мовленнєвих стратегій і тактик. Зроблено висновок про можливість використання конфлікту як ефективної комунікативної тактики у бесіді.Item Вербальні техніки ефективної комунікації(ПолиПринт, 2020) Морозова, Ірина Борисівна; Morozova, Iryna B.Статтю присвячено вивченню вербальних технік ефективної комунікації. Конкретизовано поняття мовленнєвого впливу, уточнено типи і систематизовано стратегії комунікативної поведінки особистості. У результаті аналізу 1000 англомовних діалогів визначено питому вагу «успішних» діалогів у залежності від обраної співрозмовниками мовленнєвої стратегії. Встановлено, що стратегія м'якого аргументування забезпечує найкращу реалізацію комунікативної інтенції мовця, найпродуктивнішу взаємодію та сприяє вербалізації когнітивної картини світу співрозмовника у бесіді.Item «Вы меня неправильно поняли»: импликация и интерференция как смыслообразующие операции в процессе общения(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Морозова, Ирина Борисовна; Морозова, Ірина Борисівна; Morozova, Iryna B.Основой любой речевой интеракции является не только генерация высказываний, но и адекватное восприятие слушателем того, что сообщает говорящий. Степень эффективности речевой коммуникации в значительной степени определяется тем, насколько адекватно адресат интерпретирует сообщение адресанта в процессе диалогизирования. Настоящая работа сфокусирована на проблеме адекватного восприятия сообщения, которое передается собеседником. Актуальность проведённого исследования объясняется отсутствием единой теоретической концепции относительно способов декодирования смысла высказывания, а также практической необходимостью повысить эффективность речевого общения. Объект исследования — англоязычный художественный диалог, предмет — вербальные и невербальные средства, имеющие непрямое влияние на содержание сообщения. Цель работы — выяснение конкретных языковых и внеязыковых факторов, детерминирующих личностное восприятие сообщения, в ходе работы применялись такие методы как лингвистическое наблюдение и описание, контекстуальный и коммуникативный подходы, квантитативно-квалитативный анализ. Поскольку во многих случаях значительная часть интецдированного сообщения остается не выраженной и нуждается в ментальном воспроизводстве слушателем, мы посчитали необходимым проанализировать в работе логическую операцию импликации. Сделан вывод, что фоновые знания как внеязыковая интерференция играют доминирующую роль в выведении импликатур и декодировании содержания высказывания на уровне личной интерпретации сообщения.Item Жіночий роман і «чік-літ»: вербальні особливості(2019) Морозова, Ірина Борисівна; Репушевська, Ірина Ігорівна; Morozova, Iryna B.; Repushevska, Iryna I.; Морозова, Ирина Борисовна; Репушевская, Ирина ИгоревнаЦю роботу присвячено розгляду лінгваль- них особливостей так званої «жіночої літератури» в її найбільш відомих у літературознавстві і мовознавстві іпо- стасях: класичного жіночого роману та «чік-літ». Тради- ційно прийнято вважати, що чоловіки створюють літера- туру, важливу для всього людства, а жінки пишуть лише для жінок. Представлену роботу присвячено лінгвальним особливостям текстової об’єктивації романів «Гордість та упередження» Джейн Остен і «Щоденник Бріджит Джонс» Хелен Філдінг. Мета дослідження – виокреми- ти диференційні ознаки англомовного жіночого роману XIX ст. порівняно з чік-літ XXI ст. У процесі аналізу вирі- шені такі завдання: охарактеризовано поняття жіночий роман і чік-літ; встановлено різновиди зазначених піджан- рів; окреслено провідні особливості мовленнєвих партій героїнь у класичному жіночому романі і чік-літ. Відправ- ною точкою дослідження слугувала теза про те, що жіно- ча проза, незалежна від піджанрового втілення, належить до формульної літератури. Проведено аналіз характерних ознак класичного жіночого роману та його різновидів – «чік-літ» і «рожевий роман». Робиться висновок, що текстова репрезентація «чік- літ» – це синтез жанру традиційної казки і постфемініст- ської прози. Цьому піджанру притаманна інтертекстуаль- ність і постмодерн. Характерною ознакою цього піджанру є щоденниково-сповідна форма оповіді від першої особи, вживання прецедентних антропонімів і назв брендів, наяв- ність незалежних позазмістовних вставок та голофрастич- них означень-епітетів.Item Запитання як стимул вербального спілкування (на матеріалі сучасної англійської мови)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2001) Морозова, Ірина Борисівна; Morozova, Iryna B.; Морозова, Ирина БорисовнаВивчення фактичного матеріалу переконує, що найбільший інтерес з точки зору конструктивної організації діалогу, який являє собою природне середовище функціонування простого речення, репрезентують інтерогативні (тобто потребуючі інформації) висловлювання. Формальна організація спонтанного діалогу й природне функціонування діалогічних єдностей у мовленні передбачає наявність своєрідного «пускового й підтримуючого механізму», що міститься в утворюючих діалог репліках. Цю функцію, як свідчать результати проведених досліджень, успішно виконують інтерогативні висловлювання, котрі становлять приблизно четверту частину від усієї сукупності діалогічних реплік. На запитально-відповідальну функцію діалогу з-поміж багатьох інших вказують і такі дослідники, як О. І. Смирницький, Д. Е. Розенталь та М. А. Теленкова й Р. Гунтер. Наведені автори, втім, розглядають це явище не як основну характеристику виникнення й існування діалоту, а як умову його перебігу.Item Коммуникативно-прагматическая роль авторской ремарки в художественном диалоге(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2012) Морозова, Ирина Борисовна; Морозова, Ірина Борисівна; Morozova, Iryna B.Работа посвящена коммуникативному изучению прагматической функции ремарки в художественном диалоге. В процессе лингвистического анализа сделаны выводы относительно грамматического статуса ремарки, классификации и роли ремарок в тексте.Item Комунікативна лінгвістика крізь призму гештальт-теорії(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2020) Морозова, Ірина Борисівна; Morozova, Iryna B.; Морозова, Ирина БорисовнаМетою розробки є допомога аспірантам факультету романо-германської філології в опануванні комунікативної лінгвістики та основ гештальт-теорії, що є інтегральною частиною підготовки майбутнього доктора філософії. У розробці представлено інформацію про сам курс, подано короткий теоретичний екскурс лекційного матеріалу та надані плани практичних (з рекомендованою літературою). У методичній розробці такою наведені приклади підсумкових питань з курсу та теми для самостійної роботи. Розраховано на аспірантів спеціальності 035 - Філологія.Item Комунікативно-синтаксичні особливості дитячого мовлення в жанрі інтерв'ю(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Морозова, Ірина Борисівна; Цапенко, Тетяна-Єлизавета Василівна; Морозова, Ирина Борисовна; Цапенко, Татьяна-Елизавета Васильевна; Morozova, Iryna B.; Tsapenko, Tetiana-Yelyzaveta V.Актуальність обраної теми роботи зумовлена загальною спрямованістю мовознавчих досліджень на вивчення взаємозв’язків між усіма рівнями мови, з одного боку, та орієнтованістю сучасної лінгвістики на дослідження мовно-мисленнєвих кореляцій та проблеми онтогенезу мовлення, з іншого. Об’єктом дослідження є мовлення американських дітей дошкільного та молодшого шкільного віку у рамках гумористичного ток-шоу. Предмет дослідження складають синтаксичні, лексичні та інтонаційні особливості дитячого мовлення. У роботі застосовуються загальнонаукові методи дослідження як-то: спостереження, вимірювання, опис, порівняння, перцептивний аналіз, дедукція, неповна індукція, узагальнення, кількісний та якісний аналіз. Мета роботи полягає у виявленні та порівнянні синтаксичних, лексичних та інтонаційних особливостей дитячого мовлення комунікантів-дошкільників та дітей молодшого шкільного віку з акцентуванням на гендерній приналежності респондентів інтерв’ю. У результаті дослідження встановлено відмінності у мовленні дітей різних вікових груп. Зроблено висновок , що на фонетичному рівні такі відмінності полягають в особливостях вимови та інтонаційного оформлення, темпі говоріння і частотності вживання пауз хезитації та їхній довжині. На лексичному рівні виявлено такі особливості: відсутність використання синонімічного ряду в дітей обох вікових категорій, невелика кількість лексичних прийомів, серед яких фігурують повтори, оказіоналізми, метафори і антитези. Аналіз синтаксичної структури показав: чим молодшими є респонденти, тим більшу схильність вони мають до односкладних відповідей, реалізованих у простих реченнях та еліптичних конструкціях. Визначено частотність уживання різних граматичних типів речень. Практичне застосування результатів дослідження може полягати в покращенні мовних навичок як рідної мови, так і іноземної ще в дитячому віці.Item Лінгвальні засоби вираження емотивності в жіночому романі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Морозова, Ірина Борисівна; Єршова, Ксенія Ігорівна; Морозова, Ирина Борисовна; Ершова, Ксения Игоревна; Morozova, Iryna B.; Yershova, Kseniia I.Мета статті полягає у виокремленні лінгвальних засобів передачі емотивності у романі Джейн Остен «Sense and Sensibility», а також у відтворенні системи вербальних чинників емотизації художнього тексту. Об’єктом аналізу є авторський наратив і партії персонажів у зазначеному романі. Предметом є встановлення лінгвальних шляхів кодування емоцій у романі Джейн Остен «Sense and Sensibility». У результаті роботи визначено теоретичну базу, окреслено основні напрями наукового пошуку об’єктивації емотивності у романі «Sense and Sensibility», охарактеризовано гендерні ознаки жіночого роману як особливого художнього жанру, розглянуто категорії емотивності як специфічного психолінгвістичного феномену, виокремлено основні засоби вираження емотивності у тексті роману. Висновки. У художньому творі «Sense and Sensibility» автор вербалізує емоції на рівні персонажного діалогу героїнь і авторського наративу, де емоційна напруженість дійових осіб маніфестуються шляхом окреслення їхньої невербальної поведінки: рухів, міміки, зміни кольору обличчя тощо, а також, за допомогою прямого найменування почуття героїнь. Робиться висновок, що головною текстовою сферою об’єктивації емоцій є саме персонажний діалог, де почуття героїнь вербалізуються на різних мовних рівнях.Item Методологические аспекты сопоставления термино-понятий «простое предложение» и «элементарное суждение» (на базе английского языка)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2007) Морозова, Ирина Борисовна; Morozova, Iryna B.; Морозова, Ірина БорисівнаОдна из кардинальных проблем теоретического языкознания - взаимодействие языка и мышления - приобретает свою актуальную значимость при обращении к проблемам сопоставления этих систем в опоре на исследование форм материальной репрезентации их основных единиц. В явной, а чаще всего в скрытой форме, эта проблема присутствует при обсуждении динамики конкретных языковых единиц.Item Назови же меня по имени: антропонимы, прямое обращение и гештальт-анализ(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2015) Морозова, Ирина Борисовна; Морозова, Ірина Борисівна; Morozova, Iryna B.В представленной статье рассматривается проблема функционирования антропонимов в грамматической функции прямого обращения в английском языке. Новизна работы заключается в освещении изучаемого явления сквозь призму гештальт-теории. В фокусе исследования находится коммуникативная роль английских антропонимов в оригинальном диалоге современного англоязычного романа. Актуальность проделанного исследования мотивируется возрастающим интересом к изучению прямого обращения как инструмента возможной ментальной суггестии, а также вытекает из общей ориентации современных лингвистических исследований на раскрытие глубинных связей между ментальными структурами человеческого сознания и их объективацией в языке и речи. Целью исследования является определение грамматического статуса антропонимов, употребляемых виртуальны¬ми коммуникантами в процессе их речевого взаимодействия для номинации друг друга, а также установления векторного смещения гештальт-центра прямого обращения в различных проекциях рассмотрения. Автор показывает, что в процессе социального взаимодействия коммуниканты становятся компонентами определенной антропоцентрической деятельности, и делает вывод относительно концептуальной сущности прототипического английского обращения как лингвистического феномена.