Підручники, навчальні посібники та інші науково- та навчально-методичні праці ФМФІТ
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Підручники, навчальні посібники та інші науково- та навчально-методичні праці ФМФІТ за Автор "Kopiika, Oleksandr K."
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Курс загальної фізики для біологів. Ч. 1(2010) Копійка, Кузьма Михайлович; Копійка, Олександр Кузьмич; Копейка, Александр Кузьмич; Kopiika, Oleksandr K.Курс загальної фізики для біологів в трьох частинах, побудований на лекційному матеріалі, який протягом багатьох років викладався студентам на біологічному факультеті Одеського національного уні-верситету імені І.І. Мечникова. У першій частині посібника викладені фізичні основи механіки і молекулярної фізики. Приводиться огляд фізичних методів, які мають велике практичне значення для сучасних біологічних досліджень. Навчальний посібник призначено для студентів біологічного фа-культету класичних університетів. Може бути корисним для студентів медичних вищих навчальних закладів та інших природничих спеці-альностей.Документ Курс загальної фізики для біологів. Ч. 2.(2011) Копійка, Кузьма Михайлович; Копійка, Олександр Кузьмич; Kopiika, Oleksandr K.; Копейка, Александр КузьмичУ другій частині курсу загальної фізики для біологів викладено фізичні основи електрики, магнетизму та електромагнетизму. Головну увагу приділено з’ясуванню суті та змісту законів і понять, що входять до означених розділів фізики та мають велике практичне застосування у сучасній біології. Посібник розраховано на студентів біологічних спеціальностей, а також може бути корисним студентам медичних, аграрних та інших природничих спеціальностей вищих навчальних закладів. Зміст II частини посібника «Курс загальної фізики для біологів» складає вчення про електрику і магнетизм. Вивчення цих розділів для біологів має велике загальнонаукове і практичне значення. Вони, по-перше, формують сучасний світогляд майбутнього фахівця, розуміння ним різних електромагнітних явищ. На лабораторних заняттях, що супроводжують лекційний курс, відпрацьовують вміння користуватись різними електротехнічними і радіотехнічними приладами, які пов’язані як з професіональною, так і з господарською діяльністю. Це дуже важливо, особливо в наш час, коли в Україні йде гуманітаризація освіти, і фізика в загальноосвітніх навчальних закладах вивчається в незначних об’ємах. По-друге, розділи електрика і магнетизм створюють фундаментальну базу для вивчення різних біологічних процесів, наприклад: біоелектричні явища, що зумовлені виникненням біоелектричних потенціалів, біоенергетичних процесів, пов’язаних з генерацією та переносом енергії, чи електричних імпульсів в живих об’єктах. Тому уявлення про те, що студентам-біологам достатньо шкільних знань з фізики, є невірним. На сучасному етапі розвитку науки і техніки фахівець-біолог повинен мати достатнє розуміння і світосприйняття природних явищ. Лише за таких умов він буде фахівцем високого класу, конкурентоспроможним, здатним розв’язувати складні завдання в своїй професійній діяльності. Незважаючи на невелику кількість годин, що відводяться на вивчення розділів, автори намагались зробити виклад матеріалу послідовним, аргументованим, математично не завантаженим. В короткому математичному вступі приведені основні поняття, формули, а також теореми, якими користуються для описування електростатичних, магнітних і електромагнітних полів. Зміст посібника включає два змістовні блоки, кожен з яких поділяється на змістові модулі, або теми. В цілому він відповідає програмі нормативної дисципліни «Загальна фізика» для біологічних спеціальностей. Кожна тема закінчується контрольними питаннями та завданнями для самоконтролю. Навчальний посібник написано на основі лекційного та інших методичних матеріалів, які застосовувались на протязі багатьох років при проведенні занять із студентами біологічного факультету Одеського національного університету ім. І. І. Мечникова. Автори щиро вдячні академіку Національної академії наук України, професору Л. А. Булавіну, професорам А. М. Куценко і О. Є. Сергєєвій за рецензування рукопису та корисні зауваження.Документ Курс загальної фізики для біологів. Ч. 3(2011) Копійка, Олександр Кузьмич; Копейка, Александр Кузьмич; Kopiika, Oleksandr K.В третій частині посібника «Курс загальної фізики для біологів» розглянуто основні поняття і закони оптики, атомної та ядерної фізики. Головну увагу приділено розумінню читачем основ і змісту фізичних явищ, а також встановленню границь застосування законів, що їх описують. Викладений матеріал покликаний сприяти розвитку у студентів навиків фізичного мислення, вмінню ставити і розв’язувати ними конкретні задачі. Навчальний посібник буде корисним для студентів біологічних, медичних, агротехнічних та інших природничих спеціальностей вищих навчальних закладів. В III заключній частині посібника «Курс загальної фізики для біологів» викладено основи електромагнітної та квантової теорії світла, основи атомної фізики з елементами квантової механіки і в кінці коротко розглянуто фізику атомного ядра. В основу цього випуску, так само як і в попередні частини посібника, покладений курс лекцій з загальної фізики, який читається студентам біологічного факультету Одеського національного університету. Викладення значної частини матеріалу пов’язано з великими методичними труднощами. Автор прагнув показати основні ідеї, їх фізичний зміст, методи дослідження і результати, отримані сучасною фізикою, уникаючи складного математичного апарату. При цьому зверталась достатньо велика увага на спадковість сучасної і класичної фізики, неминучу цінність тих результатів класичної фізики, без засвоєння яких важко про- никнутися ідеями сучасної фізики, зрозуміти її методи і усвідомити здобутки. Третя частина посібника написана у відповідності до програми нормативної дисципліни «Фізика» циклу природничо- наукової підготовки студентів кваліфікації «бакалавр біології». Зміст включає три змістовних блоки — оптика, атомна та ядерна фізика. Кожен змістовний блок складається з окремих розділів або, інакше кажучи, тем. В розділах з оптики основна увага приділялась розгляду принципових питань, пов’язаних з фізичною суттю оптичних явищ, таких як інтерференція, дифракція, поляризація, взаємодія світла з речовиною, які необхідно знати при формуванні світогляду майбутнього фахівця. В той же час в посібник, хоча і в невеликому об’ємі, включені питання прикладного характеру. Незамінним інструментом для біологів є мікроскоп, тому доцільно розглянути питання геометричної оптики, які коротко викладені в розділах оптики. В наш час у біології досить інтенсивно проводяться дослідження первинних молекулярних механізмів, що лежать в основі біологічних процесів. Основу для таких досліджень дає квантова теорія, елементи якої розглядаються в розділах атомної фізики. Для вивчення змін в живих організмах, що наступають внаслідок впливу на них іонізованого випромінювання, необхідні знання з ядерної фізики, основи якої також коротко розглянуті в останньому розділі. З ряду причин автором були опущені або дуже коротко висвітлені деякі питання програми. Тому передбачається, що в процесі вивчення матеріалу студенти, які бажають розширити свої знання, можуть користуватися іншою навчальною літературою. Труднощі, які виникли при написанні третьої частини посібника, не могли не привести до певних недоліків. Автор заздалегідь вдячний всім, хто повідомить йому свої зауваження та поради, і висловлює щиру вдячність професорам В. С. Стащу- ку, О. Є. Сергєєвій, В. Б. Роганкову за рецензування рукопису.Документ Механіка(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2020) Гоцульський, Володимир Якович; Поліщук, Дмитро Дмитрович; Копійка, Олександр Кузьмич; Копейка, Александр Кузьмич; Kopiika, Oleksandr K.; Gotsulskiy, Volodymyr Ya.; Гоцульский, Владимир ЯковлевичОсновна мета вивчення курсу загальної фізики полягає в тому, щоб представити фізичну теорію (фізичну модель) як узагальнення спостережень, практичного досліду та експерименту. Тому курс загальної фізики, з одного боку, повинен являти собою фізичну теорію в адекватній математичній формі (математичну модель), а з іншого боку, цей курс є експериментальним і повинен ознайомити студентів з основними методиками експериментального дослідження, з головними методами точних вимірів фізичних величин, найпростішими методами обробки результатів експерименту та основних фізичних приладів. Курс загальної фізики повинен сформувати у студентів певні навички експериментальної роботи, навчити правильно виражати фізичні ідеї, кількісно формулювати й вирішувати фізичні завдання, оцінювати порядок фізичних величин. Програма курсу загальної фізики може бути виконана лише при повному і цілеспрямованому використанні лекцій, семінарських і лабораторних занять, а також часу для самостійної роботи студентів. У процесі проведення фізичного практикуму студент вчиться самостійно відтворювати і аналізувати основні фізичні явища, що сприяє більш глибокому розумінню теорії досліджуваного явища, знайомиться з найважливішими вимірювальними приладами, вчиться правильно вибирати методику експерименту та відповідні цій методиці експериментальні прилади, виховує в себе творче відношення до дослідницької роботи. Важливе значення має фізичний практикум і в активізації самостійної роботи студентів, у придбанні навичок самостійної роботи не тільки в лабораторіях практикуму, але й у процесі теоретичної підготовки до лабораторних робіт.