Кінематограф як інструмент реалізації державної політики пам’яті: перспективи польсько-українського протистояння 1942–1947 рр.
Вантажиться...
Файли
Дата
2024
Автори
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
2707-5206
E-ISSN
2707-5214
Назва тому
Видавець
Гельветика
Анотація
Дослідження присвячено ролі кінематографа у формуванні історичної пам’яті та впливу фільмів на польсько-українські відносини в контексті подій Другої світової війни та періоду після неї. Однією з головних проблем є різні національні наративи, які відображаються в кіно і можуть поглиблювати міждержавні конфлікти. Автор розглядає вплив кіно на суспільне сприйняття історичних подій, формування або спотворення колективної пам'яті на прикладі згаданого конфлікту. Основна методологічна основа дослідження базується на концепції конструктивізму та теорії «протезованої пам'яті» Елісон Ландсберг, яка пояснює, як через медіа, включаючи кіно, індивіди можуть інтегрувати чужий досвід у власну ідентичність. Дослідження показує, що кіномистецтво може слугувати інструментом політичного впливу, конструюючи/реконструюючи історичну пам’ять, і змінювати сприйняття іншої нації. Так, у Польщі документальні фільми активно використовуються для формування державної політики пам'яті. В Україні ж розвиток національного кіно відбувався повільніше, що частково пов’язано із впливом радянського минулого і перенасиченням медіапростору російським контентом, що припинилося лише після 2014 р. Прикладом ролі кіно в загостренні конфлікту є фільм Войцеха Смажовського «Волинь», який представив українців у негативному світлі, що призвело до напруження між країнами. Водночас українські кінопроєкти, такі як «Століття Якова», прагнуть показати більш збалансоване бачення історичних подій або ж дистанціюватися від них.
Робота також аналізує фільми, що сприяють діалогу між країнами, як-от «Рубіж. Грубешівська операція» та «Сад дідуся», які намагаються подолати стереотипи та знайти точки порозуміння. Дослідження підкреслює важливість відповідального підходу до створення фільмів, оскільки кінематограф може не лише інформувати, а й формувати суспільні настрої та міждержавні відносини.
The study is dedicated to examining the role of cinema in shaping historical memory and its impact on Polish-Ukrainian relations in the context of World War II and the postwar period. One of the main challenges addressed is the divergent national narratives depicted in films, which have the potential to exacerbate interstate conflicts. The author explores how cinema influences public perception of historical events and contributes to the formation or distortion of collective memory, using the mentioned conflict as a case study. The research is grounded in the theoretical framework of constructivism and Alison Landsberg's concept of «prosthetic memory,» which explains how individuals can integrate others' experiences into their own identity through media, including film. The findings indicate that cinema can serve as a tool of political influence, constructing or reconstructing historical memory and altering perceptions of other nations. In Poland, documentary films are actively used to shape state memory policies. In contrast, the development of national cinema in Ukraine has been slower, partly due to the legacy of the Soviet past and the oversaturation of the media space with Russian content, which diminished only after 2014. An example of cinema's role in escalating conflict is Wojciech Smarzowski's film «Wołyń» («Volhynia»), which portrays Ukrainians in a negative light, leading to increased tensions between the countries. Meanwhile, Ukrainian film projects like «The Century of Yakiv» aim to present a more balanced view of historical events or distance themselves from contentious narratives. The study also examines films that facilitate dialogue between the nations, such as «The Border: Hrubieszów Operation» and «The Grandfather’s Orchard,» which seek to overcome stereotypes and foster mutual understanding. The research emphasizes the importance of a responsible approach to filmmaking, as cinema can not only inform but also shape public attitudes and interstate relations.
The study is dedicated to examining the role of cinema in shaping historical memory and its impact on Polish-Ukrainian relations in the context of World War II and the postwar period. One of the main challenges addressed is the divergent national narratives depicted in films, which have the potential to exacerbate interstate conflicts. The author explores how cinema influences public perception of historical events and contributes to the formation or distortion of collective memory, using the mentioned conflict as a case study. The research is grounded in the theoretical framework of constructivism and Alison Landsberg's concept of «prosthetic memory,» which explains how individuals can integrate others' experiences into their own identity through media, including film. The findings indicate that cinema can serve as a tool of political influence, constructing or reconstructing historical memory and altering perceptions of other nations. In Poland, documentary films are actively used to shape state memory policies. In contrast, the development of national cinema in Ukraine has been slower, partly due to the legacy of the Soviet past and the oversaturation of the media space with Russian content, which diminished only after 2014. An example of cinema's role in escalating conflict is Wojciech Smarzowski's film «Wołyń» («Volhynia»), which portrays Ukrainians in a negative light, leading to increased tensions between the countries. Meanwhile, Ukrainian film projects like «The Century of Yakiv» aim to present a more balanced view of historical events or distance themselves from contentious narratives. The study also examines films that facilitate dialogue between the nations, such as «The Border: Hrubieszów Operation» and «The Grandfather’s Orchard,» which seek to overcome stereotypes and foster mutual understanding. The research emphasizes the importance of a responsible approach to filmmaking, as cinema can not only inform but also shape public attitudes and interstate relations.
Опис
Ключові слова
кінематограф, історична пам’ять, політика пам’яті, польськоукраїнський конфлікт, комеморативні практики, сinema, historical memory, memory policy, Polish-Ukrainian conflict, commemorative practices
Бібліографічний опис
Зарічняк О. О. Кінематограф як інструмент реалізації державної політики пам’яті: перспективи польсько-українського протистояння 1942–1947 рр. / О. О. Зарічняк // Міжнародні та політичні дослідження. – 2024. – Вип. 38. – С. 32–39.
УДК
791.231+94(477)+94(438)»1942/1947»:316.244