Психологічний аспект дослідження інтуіції у процесі ухвалення рішень
Вантажиться...
Дата
2024
Автори
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
2707-0409
E-ISSN
2707-0417
Назва тому
Видавець
Гельветика
Анотація
У статті наведено результати теоретичного дослідження психологічного аспекту вивчення інтуїції у процесі ухвалення рішень. Вивчається взаємозв’язок між різними аспектами інтуїції й іншими поняттями, як-от суб’єктивна й об’єктивна істина, почуття та факт, інтуїція та раціональна логіка, свідоме та несвідоме, а також між інтуїцією та реальністю.
Учені розглядають різні можливості використання інтуїції, зокрема її як засіб пізнання, зв’язок з інтелектом, вплив усвідомленого та неусвідомленого досвіду, роль у творчій діяльності й у процесі ухвалення рішень. Проте дослідники висловлюють занепокоєння щодо хибних уявлень і можливих спотворень в інтерпретуванні психічних реакцій, власних почуттів, емоцій і вчинків.
Мета статті полягає у вивченні психологічних особливостей проблеми інтуїції у процесі ухвалення рішень.
Дослідження психологічного аспекту інтуїції у процесі ухвалення рішень може пролити світло на важливі моменти, які можуть стати основою для розроблення нових методів вирішення проблем з використанням інтуїтивного мислення, інтуїтивної діяльності, особливо корисних у контексті науки, творчості, бізнесу й управління.
У сфері бізнес-діяльності й управління часто постає необхідність швидкого ухвалення рішень в умовах невизначеності та непередбачуваності. Водночас використання інтуїції може стати ключовим аспектом в ухваленні таких рішень, що наголошує на важливості розуміння її ролі для успішного функціонування як окремих фахівців, так і всієї організації. Лідери та менеджери часто вдаються до використання інтуїції під час ухвалення стратегічних і тактичних рішень. Розуміння механізмів функціонування інтуїції та методів її розвитку може сприяти підвищенню їхньої ефективності в лідерстві над підлеглими й управлінні компанією загалом.
Подальше психологічне дослідження інтуїції у процесі ухвалення рішень може розкрити важливі аспекти, які можна використовувати для розроблення ефективних стратегій психологічної підготовки персоналу в різних сферах діяльності. Це, у свою чергу, може сприяти покращенню професійних результатів фахівців та загальної продуктивності організації.
The article presents the results of a theoretical study of the psychological aspect of studying intuition in the decision-making process. The relationship between various aspects of intuition and other concepts is studied, such as subjective and objective truth, feeling and fact, intuition and rational logic, conscious and unconscious, and between intuition and reality. Scientists consider various possibilities of using intuition, including it as a means of cognition, connection with intelligence, influence of conscious and unconscious experience, role in creative activity and in the decision-making process. However, researchers express concern about misconceptions and possible distortions in the interpretation of mental reactions, own feelings, emotions and actions. The purpose of this article is to study the psychological features of the problem of intuition in the decision-making process. The study of the psychological aspect of intuition in the decision-making process can shed light on important points that can become the basis for the development of new methods of solving problems using intuitive thinking, intuitive activity, especially useful in the context of science, creativity, business and management. In the field of business activity and management, there is often a need to make quick decisions in conditions of uncertainty and unpredictability. At the same time, the use of intuition can become a key aspect in making such decisions, which emphasizes the importance of understanding its role for the successful functioning of both individual specialists and the entire organization. Leaders and managers often resort to using intuition when making strategic and tactical decisions. Understanding the mechanisms of intuition and methods of its development can contribute to increasing their effectiveness in leading subordinates and managing the company in general. Further psychological research on intuition in the decision-making process can reveal important aspects that can be used to develop effective strategies for psychological training of personnel in various fields of activity. This, in turn, can contribute to improving the professional results of specialists and the overall productivity of the organization.
The article presents the results of a theoretical study of the psychological aspect of studying intuition in the decision-making process. The relationship between various aspects of intuition and other concepts is studied, such as subjective and objective truth, feeling and fact, intuition and rational logic, conscious and unconscious, and between intuition and reality. Scientists consider various possibilities of using intuition, including it as a means of cognition, connection with intelligence, influence of conscious and unconscious experience, role in creative activity and in the decision-making process. However, researchers express concern about misconceptions and possible distortions in the interpretation of mental reactions, own feelings, emotions and actions. The purpose of this article is to study the psychological features of the problem of intuition in the decision-making process. The study of the psychological aspect of intuition in the decision-making process can shed light on important points that can become the basis for the development of new methods of solving problems using intuitive thinking, intuitive activity, especially useful in the context of science, creativity, business and management. In the field of business activity and management, there is often a need to make quick decisions in conditions of uncertainty and unpredictability. At the same time, the use of intuition can become a key aspect in making such decisions, which emphasizes the importance of understanding its role for the successful functioning of both individual specialists and the entire organization. Leaders and managers often resort to using intuition when making strategic and tactical decisions. Understanding the mechanisms of intuition and methods of its development can contribute to increasing their effectiveness in leading subordinates and managing the company in general. Further psychological research on intuition in the decision-making process can reveal important aspects that can be used to develop effective strategies for psychological training of personnel in various fields of activity. This, in turn, can contribute to improving the professional results of specialists and the overall productivity of the organization.
Опис
Ключові слова
психологічний аспект, інтуїція, ухвалення рішень, управлінські рішення, успішність, діяльність, особистість, менеджер, бізнес, psychological aspect, intuition, decision-making, management decisions, success, activity, personality, manager, business
Бібліографічний опис
Теліпко Н. О. Психологічний аспект дослідження інтуіції у процесі ухвалення рішень / Н. О. Теліпко // Психологія та соціальна робота. – 2024. – Вип. 1(59). – С. 284–292.
УДК
159.956:159.947.2(043.5)