З історії впровадження дисципліни «Історія України» у вишах УРСР в 1930-х рр.: методичний аспект
Вантажиться...
Файли
Дата
2022
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
У статті на підґрунті вперше введеного до наукового обігу раніше неопублікованого архівного документа досліджено еволюцію радянської державної політики у сфері вищої історичної освіти в УРСР в 1930-х рр. На основі архівних і опублікованих джерел представлено політичні, суспільні та методичні умови впровадження дисципліни «Історія України» у вищій школі УРСР. Продемонстровано вплив динаміки політичного розвитку держави на теорію і практику вивчення історії України. Проаналізовано ідеологічні, політичні й методологічні причини, які призвели до впровадження історії України як спеціального курсу. Історичні сюжети дисципліни «Історія України» в першу чергу були покликані ілюструвати політичні, соціальні та економічні явища минулого на користь актуальних сучасних подій молодої соціалістичної держави. Основну увагу приділено розгляду і аналізу методичного аспекту впровадженої дисципліни. Прослідковано процес відновлення традиційних форм і методів викладання історичної дисципліни у вишах, який супроводжувався збільшенням ролі викладача в навчальному процесі. Простежено заходи партійно-державного керівництва, спрямовані на впровадження дисципліни «Історія України» у вищій історичній освіті. Зазначено, що в результаті багаторічної роботи великого колективу науковців було розроблено навчальну програму, яка стала історичним наративом, в якому було зафіксовано офіційну позицію влади в основних питаннях вітчизняної історії, та одночасно офіційним орієнтиром для вчених, педагогів, освітян, політпрацівників, діячів культури. У документальному додатку розміщено програму з історії України для першого курсу учительських інститутів на літню сесію 1938 р., рівень репрезентативності та археографічного опрацювання якого доволі високий, що в сукупності суттєво збільшує науковий рівень фактологічного підґрунтя проведеного дослідження.
The article examines the evolution of Soviet state policy in the field of higher historical education in the Ukrainian SSR in the 1930s on the basis of a previously unpublished archival document introduced into scientific circulation for the first time. On the basis of archival and published sources, the political, social and methodological conditions for the introduction of the discipline “History of Ukraine” are presented in the higher school of the Ukrainian SSR. The influence of the dynamics of the political development of the state on the theory and practice of studying the history of Ukraine is demonstrated. The ideological, political and methodological reasons that led to the introduction of the history of Ukraine as a special course are analyzed. The historical subjects of the discipline «The History of Ukraine” were primarily designed to illustrate the political, social and economic phenomena of the past for the benefit of the current modern events of the young socialist state. The main attention is paid to the consideration and analysis of the methodical aspect of the implemented discipline. The process of restoration of traditional forms and methods of teaching the historical discipline in universities was followed, which was accompanied by an increase in the role of the teacher in the educational process. The measures of the party-state leadership aimed at introducing the discipline «The History of Ukraine” in higher historical education are traced. It is noted that as a result of the long-term work of a large team of scientists, a curriculum was developed, which became a historical narrative in which the official position of the authorities on the main issues of national history was recorded, and at the same time an official reference point for scientists, teachers, educators, political workers, cultural figures. The documentary supplement contains the program on the history of Ukraine for the first year of teachers’ institutes for the summer session of 1938, the level of representativeness and archeographic elaboration of which is quite high, which in total significantly increases the scientific level of the factual basis of the conducted research.
The article examines the evolution of Soviet state policy in the field of higher historical education in the Ukrainian SSR in the 1930s on the basis of a previously unpublished archival document introduced into scientific circulation for the first time. On the basis of archival and published sources, the political, social and methodological conditions for the introduction of the discipline “History of Ukraine” are presented in the higher school of the Ukrainian SSR. The influence of the dynamics of the political development of the state on the theory and practice of studying the history of Ukraine is demonstrated. The ideological, political and methodological reasons that led to the introduction of the history of Ukraine as a special course are analyzed. The historical subjects of the discipline «The History of Ukraine” were primarily designed to illustrate the political, social and economic phenomena of the past for the benefit of the current modern events of the young socialist state. The main attention is paid to the consideration and analysis of the methodical aspect of the implemented discipline. The process of restoration of traditional forms and methods of teaching the historical discipline in universities was followed, which was accompanied by an increase in the role of the teacher in the educational process. The measures of the party-state leadership aimed at introducing the discipline «The History of Ukraine” in higher historical education are traced. It is noted that as a result of the long-term work of a large team of scientists, a curriculum was developed, which became a historical narrative in which the official position of the authorities on the main issues of national history was recorded, and at the same time an official reference point for scientists, teachers, educators, political workers, cultural figures. The documentary supplement contains the program on the history of Ukraine for the first year of teachers’ institutes for the summer session of 1938, the level of representativeness and archeographic elaboration of which is quite high, which in total significantly increases the scientific level of the factual basis of the conducted research.
Опис
Ключові слова
вища історична освіта, вища школа, історія України, дисципліна, методика, історіографія, higher historical education, high school, the history of Ukraine, discipline, methodology, historiography, state policy
Бібліографічний опис
Левченко В. З історії впровадження дисципліни «Історія України» у вишах УРСР в 1930-х рр.: методичний аспект / В. Левченко, Г. Левченко // Записки історичного факультету. – 2022. – Вип. 33. – С. 55–87.
ORCID:
УДК
378.147.016:94(477)]’193’(045)