Лексемы, описывающие одежду, как маркер динамики образа в цикле рассказов И. А. Бунина «Тёмные Аллеи»
Вантажиться...
Дата
2021
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Анотація. Метою статті є дослідження лексем, що входять до опису І. О. Буніним одягу, в різних оповіданнях
циклу «Темні алеї». Об’єктом служать лексеми, використані Буніним при описі одягу героїв. Предметом дослідження
є лексеми-маркери, що сигналізують про зміни та динаміку художнього образу. Матеріалом послужили описи одягу
героїв і використані в цих описах лексеми, у всіх текстах циклу. Для аналізу залучено лексеми, що сприяють показу
динаміки образу. У результаті дослідження автор приходить до таких висновків. У циклі оповідань «Темні алеї»
І. О. Бунін використовує звичайні лексеми, які називають предмети одягу. І. О. Бунін представляє опис одягу важливою деталлю, маркером динаміки образу. Одяг змінюється в залежності від різних ситуацій, переживань кохання, прийнятих рішень та змін у долях героїв. Та як ми могли переконатися часто опис одягу персонажів, його розташування
в тексті оповідання пов’язано з побудовою сюжету твору.
Summary. The purpose of this article is to study the lexemes included in the descriptions of I. A. Bunin clothes, in different stories of the cycle “Dark Alleys”. The object is the lexemes used by Bunin to describe the clothes of the heroes. The subject of study is marker lexemes that signal changes and dynamics of the artistic image. The material was the description of the clothes of the heroes and the lexemes used in them in all the texts of the cycle. Used for the analysis of lexemes that help to show the dynamics of the image. As a result of the research, the author comes to the following conclusions. In the cycle of stories “Dark Alleys” I. A. Bunin uses common lexemes for clothing. I. A. Bunin makes the description of clothing an important detail, a marker of the dynamics of the image. Clothes change depending on different situations, love experiences, decisions made and changes in the fate of the heroes. And as we could see, often the description of the characters’ clothes, its location in the text of the story is associated with the construction of the plot of the work.
Аннотация. Цель исследования — составить идеографическую классификацию русских и немецких терминов стекольного производства. Объект исследования — термины стекольного производства, функционирующие в отраслевом профессиональном дискурсе носителей русского и немецкого языков. Предмет исследования — семантическое разнообразие производственных терминов, являющееся основой выделения тематических групп терминов и составления идеографической классификации. В ходе исследования были использованы метод сплошной выборки, описательный метод, анализ контекстуальных употреблений и дефиниций терминов. Результатом работы является идеографическая классификация русских и немецких терминов стекольного производства, включающая в себя двенадцать тематических групп. Выводы. Выделенные тематические группы производственных терминов едины для русского и немецкого языков и включают термины, обозначающие: продукты стекольного производства, их дефекты.
Summary. The purpose of this article is to study the lexemes included in the descriptions of I. A. Bunin clothes, in different stories of the cycle “Dark Alleys”. The object is the lexemes used by Bunin to describe the clothes of the heroes. The subject of study is marker lexemes that signal changes and dynamics of the artistic image. The material was the description of the clothes of the heroes and the lexemes used in them in all the texts of the cycle. Used for the analysis of lexemes that help to show the dynamics of the image. As a result of the research, the author comes to the following conclusions. In the cycle of stories “Dark Alleys” I. A. Bunin uses common lexemes for clothing. I. A. Bunin makes the description of clothing an important detail, a marker of the dynamics of the image. Clothes change depending on different situations, love experiences, decisions made and changes in the fate of the heroes. And as we could see, often the description of the characters’ clothes, its location in the text of the story is associated with the construction of the plot of the work.
Аннотация. Цель исследования — составить идеографическую классификацию русских и немецких терминов стекольного производства. Объект исследования — термины стекольного производства, функционирующие в отраслевом профессиональном дискурсе носителей русского и немецкого языков. Предмет исследования — семантическое разнообразие производственных терминов, являющееся основой выделения тематических групп терминов и составления идеографической классификации. В ходе исследования были использованы метод сплошной выборки, описательный метод, анализ контекстуальных употреблений и дефиниций терминов. Результатом работы является идеографическая классификация русских и немецких терминов стекольного производства, включающая в себя двенадцать тематических групп. Выводы. Выделенные тематические группы производственных терминов едины для русского и немецкого языков и включают термины, обозначающие: продукты стекольного производства, их дефекты.
Опис
Ключові слова
лексеми, що позначають одяг, художня деталь, динаміка образу, текст, Іван Бунін, lexemes denoting clothing, artistic detail, dynamics of the image, text, Ivan Bunin, лексемы, обозначающие одежду, художественная деталь, динамика образа, текст, Иван Бунин
Бібліографічний опис
Мова : науково-теоретичний часопис з мовознавства