Пролетарская поэзия первых десятилетий ХХ века и романтизм (в контексте научных идей профессора А. А. Слюсаря)
Вантажиться...
Дата
2020
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
В статье представлен анализ программных положений теории новой культуры Алексея Капитоновича Гастева, представлявшего Петроградскую группу
Пролеткульта, а также его художественных произведений в контексте концепции пролетарской поэзии, обоснованной А.А. Слюсарем в его кандидатской
диссертации.
У статті представлений аналіз програмних положень теорії нової культури Олексія Капітоновича Ґастєва, який представляв Петербурзьку групу Пролеткульта, а також його художніх творів в контексті концепції пролетарської поезії, обґрунтованої А. О. Слюсарем в його кандидатської дисертації. Російська культура кінця 19-го початку 20-го століть - складний і суперечливий період у розвитку суспільства. У перехідну епоху перших десятиліть 20-го століття активізується інтерес до проблем долі, свободи людини. Перш за все, це обумовлено виходом історії на новий виток розвитку, що супроводжувався таким культурним процесом, як перегляд цінностей і зміна картини світобудови, осмислення особистістю себе як суб'єкта історичного розвитку. На початку своєї наукової діяльності професор А. О. Слюсар зосередив увагу на одному з найбільш складних і суперечливих явищ літературного процесу рубежу століть - діалозі поетів перших десятиліть 20-го століття з романтизмом. У кандидатській дисертації він звернувся до такої сторони діяльності поетів «Кузні», як засвоєння ними традицій романтизму. О. К. Ґастєв не входив в коло поетів «Кузні». І в той же час йому, як і поетам «Кузні», було притаманне принципово нове, революційне, розуміння культури, прагнення до творення зовсім нового, досі не існувалого, мистецтва. Якщо співвіднести поетів «Кузні» з романтиками, А. О. Слюсар звернув увагу на властиву їм частку абстрактності в поданні про ідеал. Гуманістичний пафос їх творів, писав учений про поетів «Кузні», проявлявся в переконанні, що революція перетворює людей, проте реальні шляхи духовної перебудови були ще не ясними. Тому нам набагато ближче та оцінка особистості та творів О. К.Ґастєва, яку висловив В'ячеслав Всеволодович Іванов, який назвав його «утопічним пролетарським письменником і вченим», найбільш «оригінальним» серед робочих поетів.
The article presents ananalysis of the programmatic provisions of the theory of culture of Alexei Kapitonovich Gastev, who represented the Petrograd group of Proletkult, as well as his works of art in the concept of proletarian poetry, substantiated by A. A. Slyusar in his Ph.D. thesis. Russian culture of the late 19th and early 20th centuries is a difficult and contradictory period in the development of society. In the transition alera of the first decades of the 20th century, the problems of human freedom become more active. First of all, this is due to therelease of history to a new stage of development, caused by such a cultural process as a change in values and a change in the picture of the universe, a person's understanding of himself as a historical development. At the beginning of his scientific career, Professor A. A. Slyusar focused on one of the most complex and contradictory phenomena of the literary period at the turn of the century – the dialogue of poets of the first decades of the 20th century with Romanticism. In his Ph.D. thesis, he turned to such an aspect of the work of the poets of «Kuznitsa» as their assimilation of the traditions of Romanticism. A.K. Gastev was not included in the circle of poets of “Kuznitsa”. And at the same time, like the poets of “Kuznitsa” he was inherentin a fundamentally new, revolutionary, understanding of culture, a desire to create a completely new art that had not yet existed. Having correlated the poet sof “Kuznitsa” with Romantics, A.A. Slyusar drew attention to his share of abstraction in the idea of the ideal. The scholar wrote about the poets of “Kuznitsa”, the humanistic pathos of their works was manifested in the strength that the revolution would transform people, but the real paths of spiritual restructuring were not yet clear. Therefore, we are much closer to the assessment of the personality and works of A.K. Gastev, which was expressed by Vyacheslav Vsevolodovich Ivanov, who called him "a utopian proletarian writer ands cientist", the most "original" among the workers' poets.
У статті представлений аналіз програмних положень теорії нової культури Олексія Капітоновича Ґастєва, який представляв Петербурзьку групу Пролеткульта, а також його художніх творів в контексті концепції пролетарської поезії, обґрунтованої А. О. Слюсарем в його кандидатської дисертації. Російська культура кінця 19-го початку 20-го століть - складний і суперечливий період у розвитку суспільства. У перехідну епоху перших десятиліть 20-го століття активізується інтерес до проблем долі, свободи людини. Перш за все, це обумовлено виходом історії на новий виток розвитку, що супроводжувався таким культурним процесом, як перегляд цінностей і зміна картини світобудови, осмислення особистістю себе як суб'єкта історичного розвитку. На початку своєї наукової діяльності професор А. О. Слюсар зосередив увагу на одному з найбільш складних і суперечливих явищ літературного процесу рубежу століть - діалозі поетів перших десятиліть 20-го століття з романтизмом. У кандидатській дисертації він звернувся до такої сторони діяльності поетів «Кузні», як засвоєння ними традицій романтизму. О. К. Ґастєв не входив в коло поетів «Кузні». І в той же час йому, як і поетам «Кузні», було притаманне принципово нове, революційне, розуміння культури, прагнення до творення зовсім нового, досі не існувалого, мистецтва. Якщо співвіднести поетів «Кузні» з романтиками, А. О. Слюсар звернув увагу на властиву їм частку абстрактності в поданні про ідеал. Гуманістичний пафос їх творів, писав учений про поетів «Кузні», проявлявся в переконанні, що революція перетворює людей, проте реальні шляхи духовної перебудови були ще не ясними. Тому нам набагато ближче та оцінка особистості та творів О. К.Ґастєва, яку висловив В'ячеслав Всеволодович Іванов, який назвав його «утопічним пролетарським письменником і вченим», найбільш «оригінальним» серед робочих поетів.
The article presents ananalysis of the programmatic provisions of the theory of culture of Alexei Kapitonovich Gastev, who represented the Petrograd group of Proletkult, as well as his works of art in the concept of proletarian poetry, substantiated by A. A. Slyusar in his Ph.D. thesis. Russian culture of the late 19th and early 20th centuries is a difficult and contradictory period in the development of society. In the transition alera of the first decades of the 20th century, the problems of human freedom become more active. First of all, this is due to therelease of history to a new stage of development, caused by such a cultural process as a change in values and a change in the picture of the universe, a person's understanding of himself as a historical development. At the beginning of his scientific career, Professor A. A. Slyusar focused on one of the most complex and contradictory phenomena of the literary period at the turn of the century – the dialogue of poets of the first decades of the 20th century with Romanticism. In his Ph.D. thesis, he turned to such an aspect of the work of the poets of «Kuznitsa» as their assimilation of the traditions of Romanticism. A.K. Gastev was not included in the circle of poets of “Kuznitsa”. And at the same time, like the poets of “Kuznitsa” he was inherentin a fundamentally new, revolutionary, understanding of culture, a desire to create a completely new art that had not yet existed. Having correlated the poet sof “Kuznitsa” with Romantics, A.A. Slyusar drew attention to his share of abstraction in the idea of the ideal. The scholar wrote about the poets of “Kuznitsa”, the humanistic pathos of their works was manifested in the strength that the revolution would transform people, but the real paths of spiritual restructuring were not yet clear. Therefore, we are much closer to the assessment of the personality and works of A.K. Gastev, which was expressed by Vyacheslav Vsevolodovich Ivanov, who called him "a utopian proletarian writer ands cientist", the most "original" among the workers' poets.
Опис
Ключові слова
пролетарская поэзия, романтизм, романтика, поэт-пророк, теория культуры, А. К. Гастев, пролетарська поезія, поет‑пророк, теорія культури, О. К. Ґастєв, proletarian poetry, Romanticism, Romantics, poet‑prophet, theory of culture, A. K. Gastev
Бібліографічний опис
Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Herald