Соотношение внутреннего и внешнего канона искусства (на материале философско-эстетического наследия Вячеслава Иванова)
Вантажиться...
Дата
2018
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Статья посвящена выявлению сущности внутреннего и внешнего канона
искусства в связи с прояснением фундаментальных категорий теургии и
соборности. Внешний канон есть совокупность художественно-
эстетических приемов и норм. Внутренний канон заключается в
преодолении личностного начала началом сверхличностным. Художник
может быть назван теургом только при условии соблюдения внутреннего
канона. Автор приходит к выводу, что теургическое искусство
сохраняет за собой онтологический статус и является формой
проявления истинной реальности.
Стаття присвячена виявленню сутності внутрішнього і зовнішнього канону мистецтва у зв’язку з проясненням фундаментальних категорій теургії і соборності. Зовнішній канон є сукупність художньо-естетичних прийомів і норм. Внутрішній канон полягає в подоланні особистісного начала началом надособистісним. Художник може бути названий теургом тільки за умови дотримання внутрішнього канону. Автор приходить до висновку, що теургічне мистецтво зберігає за собою онтологічний статус і є формою прояву істинної реальності.
The article focuses on the essence of internal and external canon of art in connection with the clearing of fundamental categories of theurgy and conciliarism. A creative personality must comply with two canons – internal («a realibus ad realiora») and external («ad realia per realiora»). The external canon is a set of artistic and aesthetic skills and rules. The internal canon consists in the acceptance of the hierarchical order of true values. The basis of the internal canon is faith. It is a way of overcoming personal principles with overpersonal principles, organization of the personality according to the ecumenical norms. The artist can be called theurgist only in case of compliance with the internal canon. Without compliance with the internal canon, the artist will be an illusionist, and art – an illusory reality, «a copy of the copy». Theurgy in art is related to the concept of conciliarism. Conciliarism, as the unity of all that exists, is based not only on mutual relations with the living, but also on mutual relations with the departed, on a living bond with the fathers. For the conciliar consciousness, there is neither the other world, nor this world, but there is some kind of wholeness, a simultaneous presence of everyone in Thou art (Ty esi). The author comes to the conclusion that theurgical art reserves for itself the ontological status and is a form of manifestation of the true reality.
Стаття присвячена виявленню сутності внутрішнього і зовнішнього канону мистецтва у зв’язку з проясненням фундаментальних категорій теургії і соборності. Зовнішній канон є сукупність художньо-естетичних прийомів і норм. Внутрішній канон полягає в подоланні особистісного начала началом надособистісним. Художник може бути названий теургом тільки за умови дотримання внутрішнього канону. Автор приходить до висновку, що теургічне мистецтво зберігає за собою онтологічний статус і є формою прояву істинної реальності.
The article focuses on the essence of internal and external canon of art in connection with the clearing of fundamental categories of theurgy and conciliarism. A creative personality must comply with two canons – internal («a realibus ad realiora») and external («ad realia per realiora»). The external canon is a set of artistic and aesthetic skills and rules. The internal canon consists in the acceptance of the hierarchical order of true values. The basis of the internal canon is faith. It is a way of overcoming personal principles with overpersonal principles, organization of the personality according to the ecumenical norms. The artist can be called theurgist only in case of compliance with the internal canon. Without compliance with the internal canon, the artist will be an illusionist, and art – an illusory reality, «a copy of the copy». Theurgy in art is related to the concept of conciliarism. Conciliarism, as the unity of all that exists, is based not only on mutual relations with the living, but also on mutual relations with the departed, on a living bond with the fathers. For the conciliar consciousness, there is neither the other world, nor this world, but there is some kind of wholeness, a simultaneous presence of everyone in Thou art (Ty esi). The author comes to the conclusion that theurgical art reserves for itself the ontological status and is a form of manifestation of the true reality.
Опис
Ключові слова
искусство, внутренний и внешний канон, символ, миф, теургия, соборность, внутрішній і зовнішній канон, міф, теургія, соборність, art, internal and external canon, symbol, myth, theurgy, conciliarism
Бібліографічний опис
Δοξα/ДОКСА : збірник наукових праць з філософії та філології