Радість перед обличчям смерті: від сакральної соціології до внутрішнього досвіду
Вантажиться...
Дата
2018
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
Сучасне суспільство Ж. Батай характеризує як постсакральне, адже
воно втратило шляхи сполучення з власним сакральним ядром. Практика
радості перед обличчям смерті виникає як спроба відродити цей
втрачений зв’язок і відкрити доступ до сакрального особистого.
Предметом статті є розгляд поняття радості перед обличчям смерті,
що виступає передумовою виникнення концепту внутрішнього досвіду
Ж. Батая та практики радості перед обличчям смерті, яка виростає в
ключову для внутрішнього досвіду техніку (само)страти.
Ж. Батай характеризует cовременное общество как постсакральне, ведь оно потеряло пути сообщения с собственным сакральным ядром. Практика радости перед лицом смерти возникает как попытка возродить эту потеряную связь и открыть доступ к сакральному личному. Предметом статьи является рассмотрение понятия радости перед лицом смерти, выступающее предпосылкой к возникновению концепта внутреннего опыта Ж. Батая, и практики радости перед лицом смерти, которая вырастает в ключевую для внутреннего опыта технику казни.
Georges Bataille characterizes contemporary society as post-sacral, since it has lost the ways of communication with its own sacred core. The practice of joy in the face of dying arises as an attempt to revive this lost connection and open access to the personal sacred. The life of ancient communities was based on the alternation of periods of work and celebration, so that the latter opened access to the sacred world. There are two poles sacral poles: the left (low) pole is associated with the disgusting and terrifying and the right (high) pole exists as the object of attraction. Approaching in a transgressive act the sacred core, attractive and disgusting at the same time, a person can experience the transmutation of feelings: sacred core being the point where, according to Bataille, sadness can be transformed into joy, anxiety can turn to vital energy. The sacred core is created by people whose hearts are intertwined and who provide death with a certain meaning: death giving an access to the core of a terrifying silence whose cruel presence gives birth to an unavowable community.The subject of this article is the consideration of the notion of joy in the face of dying described in 1939 in a report entitled «Joy in the face of dying» at the session of the College of Sociology and in an article «Practice of joy in the face of dying» in the journal «Acephale», which serves as a prerequisite for the emergence of Bataille’s concept of inner experience and analysis of the practice of joy in the face of dying (sequence of exercises for contemplation on one hand, and prayers or meditations on the other) which develops into the Torment, one of the key technics of the inner experience. Joy in the face of dying emerges as the individual confronts the sacred core of silence.
Ж. Батай характеризует cовременное общество как постсакральне, ведь оно потеряло пути сообщения с собственным сакральным ядром. Практика радости перед лицом смерти возникает как попытка возродить эту потеряную связь и открыть доступ к сакральному личному. Предметом статьи является рассмотрение понятия радости перед лицом смерти, выступающее предпосылкой к возникновению концепта внутреннего опыта Ж. Батая, и практики радости перед лицом смерти, которая вырастает в ключевую для внутреннего опыта технику казни.
Georges Bataille characterizes contemporary society as post-sacral, since it has lost the ways of communication with its own sacred core. The practice of joy in the face of dying arises as an attempt to revive this lost connection and open access to the personal sacred. The life of ancient communities was based on the alternation of periods of work and celebration, so that the latter opened access to the sacred world. There are two poles sacral poles: the left (low) pole is associated with the disgusting and terrifying and the right (high) pole exists as the object of attraction. Approaching in a transgressive act the sacred core, attractive and disgusting at the same time, a person can experience the transmutation of feelings: sacred core being the point where, according to Bataille, sadness can be transformed into joy, anxiety can turn to vital energy. The sacred core is created by people whose hearts are intertwined and who provide death with a certain meaning: death giving an access to the core of a terrifying silence whose cruel presence gives birth to an unavowable community.The subject of this article is the consideration of the notion of joy in the face of dying described in 1939 in a report entitled «Joy in the face of dying» at the session of the College of Sociology and in an article «Practice of joy in the face of dying» in the journal «Acephale», which serves as a prerequisite for the emergence of Bataille’s concept of inner experience and analysis of the practice of joy in the face of dying (sequence of exercises for contemplation on one hand, and prayers or meditations on the other) which develops into the Torment, one of the key technics of the inner experience. Joy in the face of dying emerges as the individual confronts the sacred core of silence.
Опис
Ключові слова
радість перед обличчям смерті, сакральне ядро, спільнота, сполучення, внутрішній досвід, радость перед лицом смерти, сакральное ядро, сообщество, сообщение, внутренний опыт, joy in the face of dying, sacred core, community, communication, inner experience
Бібліографічний опис
Δοξα/ДОКСА : збірник наукових праць з філософії та філології