Підручники, навчальні посібники та інші науково- та навчально-методичні праці ГГФ

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 22
  • Документ
    Молодіжний та навчальний туризм
    (2023) Куделіна, Світлана Борисівна; Ніколаєва, Олена Іванівна; Kudelina, Svitlana B.; Nikolaieva, Olena I.
    Методичні вказівки розроблені для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 242 «Туризм» відповідно до освітньо-професійної програми «Туризм». .В методичних вказівках викладено зміст навчальної дисципліни за розділами та темами, завдання для підготовки до практичних занять, методичні вказівки до виконання самостійної роботи, методичні вказівки до виконання індивідуальних робіт, питання до підсумкового контролю та список рекомендованої літератури, статистична інформація для практичних робіт.
  • Документ
    Міжнародний туризм
    (2023) Куделіна, Світлана Борисівна; Kudelina, Svitlana B.
    Методичні вказівки розроблені для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 242 «Туризм» відповідно до освітньо-професійної програми «Туризм». В методичних вказівках викладено зміст навчальної дисципліни за розділами та темами, завдання для підготовки до практичних занять, методичні вказівки до виконання самостійної роботи, методичні вказівки до виконання індивідуальних робіт, питання до підсумкового контролю, приклади тестових завдань та список рекомендованої літератури.
  • Документ
    Підприємництво в туризмі
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2022) Приходько, Зоя Володимирівна; Хомутов, Вiктор Анатолiйович; Григор'єв, Олександр Віталійович; Prykhodko, Zoia V.; Khomutov, Viktor A.; Grigorev, O. V.
    У посібнику представлені теоретичні основи та практичні аспекти підприємництва як загальні, так і специфічні для сфери туристичної діяльності. В першій частині наведені організаційні форми та види підприємницької діяльності, основи організації підприємницького управління та аналізу підприємницької діяльності, питання правового забезпечення розвитку підприємництва. Друга частина посібника присвя чена актуальним питанням та особливостям ведення підприємницької діяльності в туристичному бізнесі. Посібник орієнтований на здобувачів вищої освіти зі спеціальності 242 Туризм.
  • Документ
    Геопросторова цілісність земної оболонки: методологія дослідження
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Топчієв, Олександр Григорович; Коломієць, Катерина Володимирівна; Сич, Віталій Андрійович; Яворська, Вікторія Володимирівна; Topchiiev, Oleksandr H.; Kolomiiets, Kateryna V.; Sych, Vitalii A.; Yavorska, Viktoriia V.
    Розглянуто напрями методологічної трансформації предметної області української географії, пов’язані з її входженням у європейську та світову географічну науку. Серед них цілісний розгляд земної оболонки, її геопросторова організація, взаємодія суспільства з природним середовищем, заощадливе та регламентоване природокористування, збалансований і сталий соціально-економічний розвиток. Обговорені питання геопросторового впорядкування довкілля, раціональної територіальної організації природного середовища, населення і господарства, геопланування регіонів і країн, поглибленого розвитку геоінформаційних систем і технологій. Навчальний посібник рекомендований студентам і науковцям географічних і туристичних спеціальностей, економістам, соціологам, фахівцям територіального планування, державного управління та місцевого самоврядування.
  • Документ
    Методичні вказівки для студентів геолого-географічного та біологічного факультетів з фізколоїдної хімії. Модуль 1. «Хімічна термодинаміка»
    (Удача, 2015) Тимчук, Алла Федорівна; Кожемяк, Марина Анатоліївна; Сінькова, Людмила Олександрівна; Tymchuk, Alla F.; Kozhemiak, Maryna A.; Sinkova, Liudmyla O.
    Методичні вказівки складено відповідно навчальної програми курсу «Фізична та колоїдна хімія» для студентів 1-2 курсу освітньо-кваліфікаційного рівня бакалавр; напрям підготовки 6.040102 біологія, 6.040103 геологія.
  • Документ
    Фізична географія материків і океанів
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2021) Вихованець, Галина Володимирівна; Гижко, Олександр Олександрович; Орган, Людмила Володимирівна; Vykhovanets, Halyna V.; Hyzhko, Oleksandr O.; Orhan, Liudmyla V.
    У навчально-методичному посібнику представлений теоретичний і методичний матеріал. У теоретичній частині викладена інформація про материки та океани. Розроблені завдання для практичних робіт. Завдання розподілені за окремими материками і океанами. Представлені методичні вказівки з написання курсових робіт для студентів заочної форми навчання. В кінці навчально-методичний посібник доповнюють довідкові таблиці і рекомендована література, додатки. Посібник орієнтований на студентів спеціальностей 014.07 «Середня освіта. Географія» та 106 «Географія».
  • Документ
    Підготовка та захист курсових робіт студентами спеціальності 106 Географія
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2022) Стоян, Олександр Олександрович; Муркалов, Олександр Борисович; П'яткова, Алла Вікторівна; Stoyan, Oleksandr O.; Murkalov, Oleksandr B.; Piatkova, Alla V.
    Методичні вказівки містять положення щодо регламенту написання, оформлення та захисту курсових робіт. У вказівках наданий опис та характеристика основних структурних компонентів курсових робіт студентів, наведені приклади оформлення таблиць, рисунків, бібліографії тощо. Положення даних вказівок є обов’язковими для студентів спеціальності 106 Географія геолого-географічного факультету Одеського національного університету імені І. І. Мечникова.
  • Документ
    Методологія наукового пізнання. Геологічні науки
    (2022) Мелконян, Джема Варанцівна; Мелконян, Джемма Варанцовна; Melkonian, Dzhema V.
    У методичних рекомендаціях розглядаються методи теоретичного та емпіричного рівнів наукового пізнання, які найчастіше застосовуються у геології. Наводяться приклади використання даних методів у геології та, зокрема, інженерній геології. Питання для самоконтролю до кожної теми покликані сприяти ефективності самостійної роботи здобувачів вищої освіти під час підготовки до практичних занять та підсумкового контролю. Для здобувачів вищої освіти ступеня магістра
  • Документ
    Методичні рекомендації з виконання дипломних робіт для першого (бакалавр.) рівня вищої освіти спец. 014.07 Середня освіта (Географія)
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2021) Адобовська, Марія Володимирівна; Буяновський, Андрій Олександрович; Красєха, Єрофій Никифорович; Попельницька, Наталія Олександрівна; Тортик, Микола Йосипович; Тригуб, Валентина Іванівна; Adobovska, Mariya V.; Buianovskyi, Andrii O.; Krasiekha, Yerofei N.; Popelnytska, Nataliia O.; Tortyk, Mykola Y.; Trigub, Valentina I.
    Методична розробка містить рекомендації студентам з виконання дипломних робіт, їх оформлення та представлення до захисту. Висвітлено основні вимоги до дипломних робіт, їх тематика, алгоритм послідовності виконання, оформлення та захисту. Розглянуто питання формування структури і змісту робіт, вивчення й аналізу літератури, інформаційних джерел та матеріалів з теми, виконання й оформлення робіт та їх ілюстративного забезпечення, формування переліку використаних джерел та їх бібліографічного опису і т. ін. Для студентів і викладачів кафедри географії України, ґрунтознавства і земельного кадастру, а також може бути корисним для студентів і викладачів інших кафедр факультету та університету.
  • Документ
    Статистика в туризмі
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2021) Мелконян, Джема Варанцівна; Яворська, Вікторія Володимирівна; Melkonian, Dzhema V.; Yavorska, Viktoriia V.; Мелконян, Джемма Варанцовна; Яворская, Виктория Владимировна
    В навчальному посібнику наведено основні поняття, категорії і методи статистичної науки, принципи застосування методів статистичного дослідження для розв’язання конкретних задач в сфері туризму. Розглядається застосування табличного процесора MS Excel для статистичного аналізу даних сфери туризму. Кожен розділ супроводжується прикладами, питаннями для самоконтролю та завданнями для виконання під час аудиторних занять, а також для самостійної роботи студентів. Для здобувачів вищої освіти ступеня бакалавра спеціальності 242 «Туризм».
  • Документ
    ГІС-технології у географії та природокористуванні
    (2021) П'яткова, Алла Вікторівна; Пяткова, Алла Викторовна; Piatkova, Alla V.
    Використання геоінформаційних технологій та систем (ГІС) поточного часу стає кожного дня все більше повсякденною необхідністю та навіть звичкою, ніж вузькоспрямованою навичкою спеціалістів з географії, геології, картографії, землеустрою тощо. Використання додатків, таких як Googlemaps, YandexMaps, GoogleEarth, 2GIS, або JPS-навігаторів, вже стало побутовою необхідністю, яка викликає все менше труднощів у використанні у різних сферах життя різними за підготовкою користувачами. Прокладання маршрутів, пошук місцеположення об’єктів, оцінка відстаней та витраченого часу або пального на поїздку, відстеження посилок, виклик таксі, відстеження місцезнаходження дитини або літньої людини тощо є тривіальними задачами, які виконує будь-який користувач сучасних мобільних додатків. Тим не менше створення точних та наочних електронних карт та/або програмних додатків, які містять ці карти, лишається проблемою вузького спеціаліста, який поєднує знання з географії та інформаційних технологій одночасно. Причому, як показує досвід, знання географічних особливостей території (напрямки за сторонами горизонту, рельєф, рослинний покрив, напрямки течії та інші характеристики) є переважаючими, адже технічне виконання (цифрування або digitizing) у чистому вигляді може призвести до викривленого уявлення про місцевість. Тому підготовка географів із знаннями специфіки цифрового обробітку просторових даних є важливою сьогоденною задачею географічної освіти.
  • Документ
    Практикум з геоінформатики
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2021) Світличний, Сергій Володимирович; Svitlychnyi, Sergiy V.; Светличный, Сергей Владимирович; П'яткова, Алла Вікторівна; Piatkova, Alla V.;; Пяткова, Алла Викторовна
    У навчально-методичному посібнику представлені теоретичні основи просторового аналізу і геостатистичного моделювання, характеристика ряду пакетів комп’ютерних програм для роботи з просторово-розподіленими і просторово-координованими даними (геоданими), в тому числі пакетів PCRaster, Gstat, MapInfo Professional, ArcGIS for Desktop, Quantum GIS, а також методичні вказівки з виконання 16-ти лабораторних робіт з дисципліни «Геоінформатика». У додатках наведені цифрові масиви просторово-координованих даних та довідкова інформація, які необхідні для виконання лабораторних робіт. Посібник призначений для студентів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальностей «Географія» та «Науки про Землю».
  • Документ
    Ландшафтознавство: прикладні аспекти
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2020) П'яткова, Алла Вікторівна; Роскос, О. М.; Пяткова, Алла Викторовна; Piatkova, Alla V.
    Сучасний стан географічної оболонки Землі, як єдиного середовища існування та життєдіяльності людини, створює нові виклики для вирішення задач раціонального природокористування, збереження та відновлення ресурсів, гармонійної взаємодії з довкіллям. Саме тому географ повинен володіти не лише теоретичними знаннями, але і вміннями застосовувати їх на практиці на конкретних прикладах. Прикладні аспекти ландшафтознавства, а саме вміння виділяти ландшафтні одиниці різної ієрархії на картах різного масштабу, обґрунтовувати їх межі, складати повні комплексні ландшафтні описи, а також розробляти рекомендації з раціонального використання території на основі ландшафтного підходу, є однією з важливих компетенцій, які опановують студенти-географи. Ландшафтознавство – галузь фізичної географії, що вивчає наземні (територіальні) і водні (акваторіальні) природні і природно-антропогенні комплекси. Основним об'єктом дослідження ландшафтознавства є ландшафт географічний як провідна ланка природної диференціації географічної оболонки Землі. Ландшафтознавство вивчає походження, структуру, динаміку і поширення географічних ландшафтів на земній кулі, закони їхнього розвитку і перетворення внаслідок діяльності людини. Серед низки наукових завдань ландшафтознавства провідне місце належить вивченню структури ландшафтів, тобто виявленню взаємозв'язків між їхніми окремими компонентами та морфологічними частинами. Практичні завдання ландшафтознавства полягають у створенні ландшафтних карт для потреб меліорації, районного планування, розв'язання аграрно-виробничих і медико-географічних питань, а також розроблення наукових основ оптимізації природних ландшафтів, створення культурних ландшафтів.Ландшафтознавство є розділом фізичної географії, який перетворився на розгалужену систему наукових напрямків, що містить ряд теоретичних та прикладних дисциплін, серед них «Основи ландшафтознавства», «Геохімія ландшафту», «Геофізика ландшафту» тощо. Основні методи та принципи ландшафтознавства висвітлюються та використовуються у межах таких дисциплін, як «Меліоративна географія», «Основи ерозієзнавства», «Використання природних ресурсів і охорона природи», «Математичні методи у фізичній географії» та ін. Об’єктом вивчення ландшафтознавства, як і фізичної географії, є природно-територіальні комплекси (ПТК) різних рангів. Основні задачі ландшафтознавства – виявлення генезису ПТК, їх сучасного стану та тенденцій подальшого розвитку. Метою навчальної дисципліни «Основи ландшафтознавства», яку вивчають студенти спеціальності 106 «Географія» і 014.07 «Середня освіта (Географія)», є: ― розвиток комплексного ландшафтного мислення, спрямованого на вміння оптимально організовувати територію та обґрунтовувати сучасне раціональне природокористування на ландшафтній основі; ― формування у студентів основних знань про компоненти ландшафту та ландшафтну структуру території, морфологічну будову ПТК різних рівнів ландшафтної ієрархії; ― засвоєння методів та прийомів польової ландшафтної зйомки, прийомів і критеріїв ландшафтного картографування на основі топографічних та інших карт території та виділення ПТК різних рівнів.
  • Документ
    Методологічні засади географії : підручник
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Топчієв, Олександр Григорович; Мальчикова, Дар'я Сергіївна; Пилипенко, Ігор Олегович; Яворська, Вікторія Володимирівна; Яворская, Виктория Владимировна; Yavorska, Viktoriia V.
    Як і будь-яка інша наука, географія постійно і регулярно переглядає і поглиблює свої методологічні засади і принципи відповідно до загального розвитку знань, нових запитів суспільства, появи все нових загальнонаукових підходів і концепцій. Вітчизняна географія активно позбавляється радянських ідеологем і послідовно посилює своє входження у світову географічну науку. В умовах становлення державності та євроінтеграційного курсу України посилюються запити на сучасні географічні розробки природно-ресурсного потенціалу країни та її регіонів, соціально-економічного розвитку на засадах регіональної політики та планування територій. Українська географія гостро потребує сучасного теоретико-методологічного оновлення. У всі часи географи вивчали, описували і картографували поверхню Землі. З розвитком предметних представлень географії змінювались її назви – земна поверхня, земна оболонка, географічне середовище, географічна оболонка, ландшафтна оболонка, геосфера, довкілля, але вона залишалась і залишається загальним об’єктом географічних досліджень. Як і всі інші науки, географія розпочиналась як унітарна, недиференційована область знань, і надалі прискорено ускладнювалась і ділилась на галузеві напрямки і численні географічні дисципліни. Внаслідок такої тенденції вивчення земної оболонки предметно розширювалось і поглиблювалось за рахунок все нових галузевих географічних дисциплін. Разом з тим спостерігалось помітне послаблення і відставання дослідження земної оболонки як цілісного географічного об’єкту. Галузеві напрямки географічних досліджень, починаючи з кінця ХІХ ст., мали незаперечну перевагу і у теоретичних, і особливо у прикладних розробках. Приходить час згадати вихідну предметну цілісність географічної науки, її методологічний монізм, і істотно посилити теоретичну і прикладну розробку земної оболонки як єдиної геосфери, як цілісної соціо-природної системи. І такий підхід визначає цільову настанову даної роботи.
  • Документ
    Техногенно-геологічні системи і управління надрокористування
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Чепіжко, Олександр Валентинович; Кадурін, Володимир Миколайович; Кадурін, Сергій Володимирович; Чепижко, Александр Валентинович; Chepizhko, Oleksandr V.
    Забезпечення національної безпеки на сучасному етапі розвитку держави великою мірою визначається економічними й технологічними чинниками, зокрема і природними запасами мінеральної сировини, де домінантну роль відіграють паливно-енергетичні ресурси та їх раціональне й комплексне використання. Україна виділяється потужною мінерально-сировинною базою, яка має достатній резерв розвіданих запасів з більшості видів корисних копалин, але вона перебуває вже на етапі виснаження надр, а це потребує реформування економічного механізму користування ними. Проблеми захисту навколишнього середовища від негативних наслідків дії антропогенних факторів набувають рівновеликого значення так само, як і проблеми захисту людину від кризових і катастрофічних явищ. Відповідно, пошуки вирішення цих проблем можливі через збереження стану динамічної рівноваги середовища життєдіяльності людини і раціонального розвитку суспільства. Сучасний глобалізований світ стає все більше ресурсозалежним. Збільшується видобуток не тільки традиційних видів корисних копалин, а й з’являється потреба в новій, іноді екзотичній мінеральній сировині. В той же час період екстенсивного відкриття нових родовищ на нових територіях давно в минулому. Поява ж нових технологій дозволяє більш комплексно і раціонально використовувати родовища, що вже відкриті та експлуатуються. Слід так само відзначити, що розробка нових ділянок на діючих родовищах вимагає чималих матеріальних вкладень. Говорячи ж про обсяги інвестицій в розробку нових об’єктів надрокористування, мова може йти про мільйони доларів, при цьому термін окупності і час отримання першого прибутку залежить як від безлічі факторів, так і від правильного управління.
  • Документ
    Комплексна географічна практика
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) П'яткова, Алла Вікторівна; Пяткова, Алла Викторовна; Буяновський, Андрій Олександрович; Біланчин, Ярослав Михайлович; Буяновский, Андрей Александрович; Биланчин, Ярослав Михайлович; Buianovskyi, Andrii O.; Bilanchyn, Yaroslav M.; Piatkova, Alla V.
    Отже основною метою комплексної географічної практики є поглиблення та закріплення теоретичних знань та навичок студентів з загально професійних предметів та дисциплін предметної підготовки (загальне землезнавство, ґрунтознавство, геологія), а також отримання навичок для подальшого вивчення геоморфології, гідрології, метеорології та біогеографії. Основні задачі практики: - закріплення теоретичних знань, отриманих під час проходження курсів з дисциплін «Загальне землезнавство», «Ґрунтознавство», «Основи загальної та історичної геології»; - формування навичок спостережень географічних явищ та процесів безпосередньо на місцевості; - опанування методики польових досліджень природних систем та окремих компонентів (геологічні відслонення, рельєф, рослинність, гідрологічні об’єкти, ґрунтовий покрив); - розвиток географічного мислення; - надбання навичок камеральної обробки польових матеріалів та їх графічного відображення; - розвиток навичок дослідницької роботи та наукової творчості; - надбання навичок користування найпростішими приладами (компас, рулетка, гірський компас, мірні рейки, ватерпас тощо); метеорологічними приборами (термометр, барометр, анемометр); гідрологічними приборами (поплавки, вертушки); - оволодіння навичками орієнтування на місцевості за допомогою карти, компасу, місцевих ознак; - оволодіння основами техніки різних видів туризму, туристичної топографії, техніки безпеки у польових умовах, організації побуту під час експедицій.
  • Документ
    Фізико-механічні властивості ґрунтів
    (2019) Мелконян, Джема Варанцівна; Мелконян, Джемма Варанцовна; Melkonian, Dzhema V.
    Методичні вказівки до проведення практичних занять укладені у відповідності до робочої програми дисципліни "Ґрунтознавство" і призначені для студентів спеціальності 103 "Науки про Землю", спеціалізації "Інженерна геологія та гідрогеологія". Метою методичних вказівок є закріплення теоретичних знань студентів з дисципліни "Ґрунтознавство", вироблення практичних вмінь та навичок дослідження стану і властивостей дисперсних ґрунтів, числової обробки та інтерпретації результатів лабораторних досліджень фізико-механічних властивостей ґрунтів. Розглянуто основні показники фізико-механічних властивостей дисперсних ґрунтів, надано рекомендації з обробки результатів досліджень, визначено параметри характеристик ґрунтів та їх класифікації.
  • Документ
    Оформлення та представлення до захисту курсової і дипломних робіт
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Біланчин, Ярослав Михайлович; Буяновський, Андрій Олександрович; Тортик, Микола Йосипович; Тригуб, Валентина Іванівна; Bilanchyn, Yaroslav M.; Buianovskyi, Andrii O.; Tortyk, Mykola Y.; Trigub, Valentina I.
    Запропоноване навчально-методичне видання містить вказівки і рекомендації з виконання курсової і дипломних робіт, їх оформлення та представлення до захисту. Висвітлено основні вимоги до курсової і дипломних робіт, їх тематика, алгоритм виконання, оформлення та захисту. Розглянуто питання формування структури і змісту робіт, вивчення й аналізу літератури та матеріалів з теми, проведення необхідних для виконання робіт польових і лабораторно-аналітичних досліджень, виконання й оформлення робіт та їх ілюстративного забезпечення, формування переліку використаних джерел та їх бібліографічного опису, підготовки до захисту і захисту робіт. Для студентів, викладачів, аспірантів кафедри географії України, ґрунтознавства і земельного кадастру. Видання може бути корисним для студентів і викладачів інших кафедр факультету
  • Документ
    Программа и природная характеристика объектов учебной зональной физико-географической практики
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Шуйский, Юрий Дмитриевич; Выхованец, Галина Владимировна; Шуйський, Юрій Дмитрович; Вихованець, Галина Володимирівна; Shuiskyi, Yurii D.; Vykhovanets, Halyna V.
    Данные учебно-методические материалы предназначены для более эффективной профессиональной подготовки студентов географических специальностей вузов Украины. Брошюра раскрывает структуру и закономерности зонального изменения природных комплексов от лесостепи до сухой пустынной степи на примере Причерноморской низменности, Северо-Крымской низменности и антиклинория Горного Крыма. Приводится характеристика высотной ярусности Крымских гор. Излагается физико-географическое районирование Крымского полуострова. Приводится номенклатура основных географических объектов: лиманов, рек, заливов, мысов, кос и др.
  • Документ
    Зарождение и развитие географической науки в античном мире
    (Одесский национальный университет имени И. И. Мечникова, 2004) Шуйский, Юрий Дмитриевич; Шуйський, Юрій Дмитрович; Shuiskyi, Yurii D.
    История и методология современной географии зарождается в глубокой древности. Выделены необходимые условия, которые приводят к появлению этой науки и ее прогрессирующему развитию. Анализируется деятельность отдельных естественнонаучных школ в Древней Греции, которыми были сформированы классические методологические основы естествознания, в т.ч. и географической науки. Излагаются географические представления и идеи крупнейших мыслителей античного мира, их взгляды на размеры, форму, происхождение Земли, соотношение между площадью суши и океана, на постепенное выявление новых земель и морей, на широтную зональность и географическую локальность, на форму и содержание географических карт. В результате синтезировалось несколько фундаментальных географических положений, которые разрабатывались всегда, на протяжение всей истории географии. Рекомендуется студентам географических специальностей учебных заведений разного уровня аккредитации. Пособие содержит: 7 илл., библ. 18.