Статті та доповіді ФПСР (Психологічні науки)

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 245
  • Документ
    Профілактичні заходи з попередження делінквентної поведінки підлітків
    (Державний заклад "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського", 2009) Коваль, Ганна Шаміліївна; Коваль, Анна Шамильевна; Koval, Hanna Sh.
    У даній статті представлені деякі міркування з приводу доцільності здійснення превентивних заходів для підлітків. Виявлено специфіку виникнення делінквентної поведінки, показані особові особливості, властиві підліткам правопорушникам.
  • Документ
    Психологические особенности мотивационной сферы банковских работников
    (The European Association of pedagogues and psychologists “Science”, 2016) Коваль, Анна Шамильевна; Koval, Hanna Sh.; Коваль, Ганна Шаміліївна
    В статье анализируются особенности мотивационной сферы банковских работников, раскрывается специфика их мотивационных установок. Рассматриваются основные подходы к определению мотивационной сферы личности, пониманию ее структуры, содержания, динамики. С помощью метода хронометрической пробы исследуются темпоральные характеристики и их взаимосвязь с мотивационными установками.
  • Документ
    Гендерні особливості маніпулятивної поведінки людини
    (Гельветика, 2023) Кременчуцька, Маргарита Костянтинівна; Коваль, Ганна Шаміліївна; Сисенко, І. С.; Kremenchutska, Margaryta K.; Koval, Hanna Sh.; Sysenko, I. S.
    У статті теоретично обґрунтовано та емпірично досліджено гендерні особливості проявів маніпуляцій та обману у міжособистісній взаємодії. Маніпулювання представляє собою психологічний вплив, який призводить до схованого викликання у іншої людини намірів, що не збігаються з її актуально існуючими бажаннями. Розглянуто поняття маніпуляції в рамках філософського, соціологічного, політичного, лінгвістичного підходів. З погляду психологічного підходу надано погляди на маніпулятивну поведінку з позиції психоаналізу, біхевіоризму і когнітивізму. Зазначено, що вивчення гендерного аспекту маніпулятивної поведінки вивчений недостатньо і потребує досліджень, що дозволять розширити теоретичні аспекти цього феномену та сферу його практичного застосування. Проаналізовано відмінності між жінками та чоловіками у способах маніпулювання та обману та їх опосередкованість рисами міжособистісного спілкування. Встановлено, що жінки частіше використовують маніпулятивну поведінку, у них частіше проявляється страх відторгнення. Це може бути пов’язано з різними очікуваннями і соціальними ролями щодо поведінки чоловіків і жінок. Описано взаємозв’язки маніпулятивної поведінки з деякими рисами міжособистісної взаємодії, такими як у чоловіків – недовірливість, домінування в ідеальному образі та дружелюбність у реальному житті; у жінок – мотивація схвалення, владний тип поведінки та дружелюбність у реальному житті. Ці взаємозв’язки можуть бути важливими у формуванні та підтриманні маніпулятивної поведінки у певних ситуаціях та можуть вказувати на різні чинники, які впливають на маніпулятивну поведінку чоловіків і жінок. Результати дослідження гендерних особливостей маніпулятивної поведінки як багатошарового, варіативного соціально-психологічного феномена, та таких її складових, як обман та макіавеллізм корисні для соціально- психологічної роботи та можуть мати застосування практично у всіх сферах людського життя, які пов’язані з міжособистісною комунікацією індивідів, груп і організацій. Перспективою подальших досліджень вбачається дослідження вікового аспекту маніпулятивної поведінки особистості.
  • Документ
    The impact of emotional intelligence on the psycholinguistic peculiarities of speech
    (Malque Publishing, 2023) Zhylin, Mykhailo V.; Smokova, Liudmyla S.; Mendelo, Viktoriia; Koval, Hanna Sh.; Zelenko, Oleksandr; Жилін, Михайло Володимирович; Смокова, Людмила Степанівна; Коваль, Ганна Шаміліївна
    Emotional intelligence is an indicator of students’ development, which affects their psycholinguistic peculiarities and ensures effective professional training. The aim of the research is to identify the impact of the level of emotional intelligence on the psycholinguistic peculiarities of students. The survey and testing method was used, diagnostic techniques: S. L. Bratchenko’s Orientation of the Individual in Communication, V. M. Rusalov’s QFDPI, EQ-test. Descriptive statistics and correlation analysis were used to analyse the obtained results. It was established that high emotional intelligence has a positive effect on dialogic speech (r=0.832, p≤0.01) and focus on the interlocutor (r=0.835, p≤0.01). Students with developed emotional intelligence have ease in establishing communicative relationships (r=0.867, р≤0.01), a wide range of communicative programmes (r=0.745, р≤0.01), high speech activity (r=0.640, р ≤0.01), emotional stability and confidence in communication (r=0.856, p≤0.01). It was established that emotional intelligence affects the psycholinguistic features of speech. In the process of professional training, developed emotional intelligence ensures the preparation of highly qualified specialists capable of active communicative interaction. The obtained results, which reflect the regularities of the development of emotional intelligence and its influence on the psycholinguistic features of students, provide an opportunity to build professional training programmes, to develop correctional classes for the complex speech development of students by means of emotional intelligence.
  • Документ
    Вплив глобальних потрясінь на сенсожиттєві орієнтації особистості
    (Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління, 2023) Одінець, Марія Олегівна; Коваль, Ганна Шаміліївна; Odinets, Maria O.; Koval, Hanna Sh.
    В статті аналізуються теоретичні мультидисціплінарні підходи до розуміння заявлених концептів та результати емпіричного дослідження індивідуально – психологічних особливостей во взаємозв’язку зі сенсом життя під час глобальних потрясінь. Аналіз сучасних наукових теоретичних джерел з теми дослідження, виявив, що деякі якості особистості не змінюються навіть під впливом таких потужних чинників, як глобальна пандемія – одне з міцніших глобальних потрясінь сучасності. Це свідчить, що природа подібних якостей – вроджена. Наприклад, деякі дослідники констатують, що якості, які визначають рівень емоційного інтелекту, залишаються практично незмінними. Так само, такий параметр як адаптивність, тобто здатність людини пристосовуватися до обставин, виявляється переважно ресурсом конкретної особистості і змінюється лише на рівні індивидуально-психологічних особливостей особистості. Проведене дослідження демонструє, що найчастіше тимчасовими переселенцями закордоном є представники сангвіноїдного та флегматоїдного типу. В тому числі, спостерігається високий рівень депресії та тривожності у тимчасових переселенців за межами України, особливо це помітно на жіночій виборці. Окрім цього дослідження демонструє, що місцезнаходження та стать також впливають на сенсожиттєві орієнтації особистості. Респонденти, які залишилися на території України на відміну від тих, кто переїхав закордон мають високий рівень задоволеності життям, цілі на майбутнє, сприймають себе як сильних особистостей. З погляду гендерних відімнностей, жінки мають вищі результати за шкалами: задоволенність життям, цілі та задоволеність результатом. Стаття є важливим джерелом інформації для психологів, психотерапевтів та соціальних працівників. Отримані дані дозволяють проводити превентивну та/або корекційну роботу по формуванню сенсожиттєвих орієнтацій у тимчасових переселенців з урахуванням статі та місця знаходження.
  • Документ
    Трансформація психологічних характеристик чоловічої маскулінності в кіберпросторі
    (Гельветика, 2024) Коваль, Ганна Шаміліївна; Koval, Hanna Sh.
    Автор подав результати дослідження процесу трансформації чоловічої маскулінності в соціальних мережах і її вплив на психологічний досвід чоловіків у сучасному цифровому світі. Ураховуючи поширення соціальних медіа та їх вагому роль у формуванні ідентичності, зазначено важливість розуміння того, як окреслений контекст впливає на трактування й демонстрацію маскулінності. Зазначено наявність позитивної динаміки зростання популярності соціальних мереж і їх впливу на статеві ролі, стереотипні уявлення. Вивчено ідеали маскулінності, які відтворюються через віртуальні платформи, зокрема акцент на зовнішності, фізичній привабливості і статусному показникові. Зазначаються позитивні й негативні наслідки трансформації чоловічої маскулінності в соціальних мережах: висвітлюються можливості для конструювання нових ідентичностей, підтримки й обміну ідеями в межах віртуальних спільнот; звертається увага на психологічний тиск, порівняння з ідеалами, почуття невпевненості й низької самооцінки як деструктивні наслідки впливу. Автор аналізує роль гендерних стереотипів у трансформації чоловічої маскулінності. З’ясовано, що соціальні мережі можуть посилювати традиційні уявлення про маскулінність. З використанням методу контент-аналізу встановлено, як маскулінність презентована на аватарах користувачів соціальних мереж. Указано на необхідність освіти, усвідомлення статевих стереотипів і розбудови гендерної чутливості у віртуальному середовищі. Також відзначено важливість досліджень, спрямованих на вивчення впливу соціальних мереж на психологічний стан чоловіків і суспільства загалом. Наукова стаття містить результати актуального дослідження трансформації чоловічої маскулінності в соціальних мережах, має велике значення для дослідження статевих ролей і психологічного благополуччя в сучасному цифровому світі.
  • Документ
    Мотиваційно-ціннісний компонент правників в умовах воєнного стану
    (Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління, 2024) Коваль, Ганна Шаміліївна; Koval, Hanna Sh.
    Стаття присвячена дослідженню актуальних проблем правничої професії, у тому числі діяльності правоохоронних органів, в умовах воєнного стану. У статті аналізуються виклики, які постають перед працівниками правничої сфери в умовах запровадження воєнного стану на території України. Зазначено, що сучасні умови вимагають перегляду підходів до професійної підготовки правників, особливо в частині етичної та моральної складової. Метою статті є охарактеризувати мотиваційно-ціннісний компонент правників в умовах воєнного стану. Автор звертає увагу на необхідність посилення уваги до морально-ціннісного компонента правника, зокрема шляхом виокремлення свідомого та емоційного визнання власного покликання як суспільно значущої цінності. Особливу увагу приділено аналізу практичним проявам морально-ціннісного компонента у контексті професійної діяльності у складних умовах воєнного стану. У статті акцентовано увагу на необхідності розвитку у працівників поліції не лише професійних навичок, але й психологічної стійкості, що є особливо важливим у кризових ситуаціях. Акцентовано увагу питанню поліцейського піклування за громадянами в умовах воєнного стану, а також ролі правоохоронців у дотриманні етичних норм під час комунікації з громадянами. Автор підкреслює, що ефективна діяльність у таких умовах потребує високого рівня професійної етики та готовності приймати швидкі та відповідальні рішення. Значна увага приділяється соціально-психологічному забезпеченню правоохоронної діяльності, що сприяє підтримці психологічного здоров’я працівників і підвищенню їх працездатності. Відзначено суттєве значення патріотизму та національної ідентичності правника, що є фундаментальним під час виконання службових обов’язків у мовах воєнного стану. Також зазначено важливість сформованості усвідомлення правниками власної професійної відповідальності перед суспільством, що передбачає виконання службових обов’язків та активну участь у зміцненні правопорядку та захисті громадян України.
  • Документ
    Psychological techniques for counselling individuals on sexual attitudes and discrimination
    (EduSoft, 2024) Kashpur, Yurii; Liubina, Liubov; Koval, Hanna Sh.; Oliinyk, Oksana; Fedoryshyn, Halyna; Tsomyk, Khrystyna; Коваль, Ганна Шаміліївна
    The importance of studying the psychology of sexuality and exploring counselling techniques for individuals dealing with sexual attitudes and discrimination is steadily growing on a global scale. In recent years, democratic reforms, the rise of the feminist movement, increased communication freedom between men and women, the surge of research across various scientific disciplines, and other factors have all contributed to the growing public interest in this branch of sexology. The present era is shaping new laws and patterns, which are still being defined within today's science. Emerging are new types, categories, subdivisions, and fields that form the structural framework of this scientific field. The categories within the psychology of sexuality are regularly reassessed. Today, the development of sexology as a scientific field demands focused attention from both the scientific community and the state. This includes the publication of specialized literature, the training of university-level educators, the creation of master's programmes, and the formal recognition of the psychologist-sexologist profession (psychologist-consultant in sexology), along with the opportunity to defend master's and doctoral theses in this discipline. This reflects the dual challenge of clearly defining the scope of the psychology of sexuality while emphasizing the need for psychologists to be actively involved in sexology. The article highlights the psychologist's role within sexological support services, presents various models of psychological counselling for individuals facing sexual attitude issues and discrimination, and outlines ethical principles in psychological counselling.
  • Документ
    Критичне мислення як ключова компетенція професійної підготовки курсантів кримінальної поліції
    (Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління, 2025) Коваль, Ганна Шаміліївна; Катеринчук, Олена Іванівна; Koval, Hanna Sh.; Katerynchuk, Olena I.
    У статті здійснено аналіз рівня критичного мислення курсантів кримінальної поліції як однієї з ключових навичок, необхідних для ефективного виконання професійних обов’язків. Критичне мислення дозволяє майбутнім фахівцям логічно аналізувати отриману інформацію, розпізнавати маніпуляції, оцінювати правдивість свідчень та приймати швидкі та зважені рішення в умовах невизначеності. Оскільки діяльність кримінальної поліції передбачає роботу з великою кількістю суперечливих даних, недостатній рівень критичного мислення може призводити до професійних помилок, що впливають на процес та результат слідчих дій. Проаналізовано наукові публікації, присвячені аналізу професіограм співробітників кримінальної поліції України. Визначено, що, попри значну увагу до професійної підготовки поліцейських, когнітивні аспекти, зокрема критичне мислення, залишаються недостатньо дослідженими. Для юридичної та психологічної науки існує потреба у розробці методик оцінки та розвитку критичного мислення майбутніх правоохоронців. Для визначення рівня критичного мислення курсантів використано стандартизований тест критичності мислення Л. Старкі, який дозволяє оцінити рівень розвитку всіх операцій критичного мислення: логіки, індукції, дедукції, рефлексії, контролю над емоціями, аналіз достовірності інформації, здатність розділяти оцінки і факти тощо. У дослідженні застосовано кількісні методи аналізу, зокрема розраховано середнє значення, стандартне відхилення, дисперсію та інші варіаційні статистики. Отримані результати дають змогу оцінити рівень критичного мислення курсантів кримінальної поліції та визначити основні тенденції. Зазначено, що критичне мислення є важливою складовою професійної компетентності співробітників кримінальної поліції, оскільки воно безпосередньо впливає на якість розслідувань, прийняття рішень та ефективність збору доказів. Виявлено, що недостатня сформованість цього навику може призводити до складнощів у професійній діяльності. Результати дослідження можуть бути корисними для розробки програм професійної підготовки курсантів кримінальної поліції, спрямованих на розвиток критичного мислення. Отримані дані можуть використовуватися для вдосконалення освітніх програм та оцінки готовності майбутніх правоохоронців до виконання службових завдань в умовах кримінальної обстановки.
  • Документ
    Вплив комп’ютерних ігор на когнітивні здібності та здатність до навчання
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Данілова, Олена Сергіївна; Разінков, В. О.; Шевчук, К. О.; Danilova, Olena S.
    У роботі розглянуто вплив комп’ютерних ігор на когнітивні здібності та здатність до навчання. Аналізуються результати сучасних досліджень, що демонструють як позитивні, так і потенційно негативні ефекти геймінгу на різні когнітивні функції, зокрема увагу, пам’ять, мислення, швидкість обробки інформації та здатність до вирішення проблем. Особливу увагу приділено ролі відеоігор у розвитку когнітивного контролю та стратегічного мислення.
  • Документ
    Роль інтерактивних технологій у формуванні сприятливого психологічного клімату в дистанційному освітньому процесі
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Гудімова, Алісар Халєдівна; Hudimova, Alisar H.
    Стаття присвячена теоретичному розгляду проблеми впливу інтерактивних технологій на формування сприятливого психологічного клімату у віртуальній аудиторії. В роботі розглянуто психологічні механізми, що забезпечують формування почуття спільноти та залученості здобувачів освіти на занятті. Виявлено психологічні чинники, що сприяють підвищенню мотивації та академічної успішності в умовах онлайн-навчання.
  • Документ
    Методичні аспекти викладання психологічного тренінгу в онлайн-форматі в умовах війни
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Білова, Маргарита Едуардівна; Bilova, Marharyta E.
    У статті розглядаються особливості викладання теорії та практики психологічного тренінгу в онлайн-форматі в умовах війни. Окреслюються ключові виклики дистанційного навчання, зокрема зміни в динаміці групової взаємодії, підтримка мотивації студентів та викладачів, подолання емоційного виснаження. Запропоновано методичні підходи для ефективного навчання, що поєднують традиційні принципи тренінгової роботи та сучасні цифрові технології.
  • Документ
    Оптимізація методи забезпечення дослідницької компоненти магістрів при змішаній формі навчання
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Базика, Євгенія Леонідівна; Bazyka, Yevheniia L.
    У статті представлено проблематику інноваційних технологій навчання, зокрема дистанційного, як одного з провідних у вищий школі в умовах сьогодення. Обґрунтовано доцільність змішаної форми навчання на другому (магістерському) рівні вищої освіти. Розглянуто пропозиції щодо впровадження індивідуального плану керівництва кваліфікаційною роботою при змішаній формі навчання та висвітлено перспективи розробки методичних рекомендацій до написання магістерських робіт (на прикладі спеціальності 053 Психологія) з розподілом частини годин на очні та інтернет-консультації.
  • Документ
    Особливості підготовки майбутніх психологів в сучасних умовах
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Амплєєва, Ольга Михайлівна; Amplieieva, Olha M.
    Розглянуто актуальність підготовки майбутніх психологів в сучасних умовах, зумовлених суспільними викликами та зростаючою потребою у психологічних послугах. Зроблено акцент на компетентнісному підході у вищій освіті, що дозволяє забезпечити баланс між теоретичними знаннями та практичними навичками. Особливу увагу приділено впровадженню інтерактивних методів навчання, розвитку ключових професійних компетенцій, таких як емпатія, критичне мислення та стресостійкість. Проаналізовано досвід Одеського національного університету імені І. І. Мечникова у підготовці фахівців, зокрема введення нових дисциплін, спрямованих на формування практичних навичок студентів. Наголошено на важливості підвищення кваліфікації викладачів, їхньої цифрової компетентності та інтеграції сучасних освітніх технологій. Зазначено, що практичний досвід викладачів дозволяє ефективно поєднувати теоретичне навчання з реальними кейсами, що сприяє формуванню висококваліфікованих спеціалістів у сфері психології.
  • Документ
    Theoretical analysis of the problem of personnal management in the literature
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Chernyavska, Tetyana P.; Tao, Sikai; Чернявська, Тетяна Павлівна
    Personnel management (PM) represents a comprehensive approach aimed at fostering the growth, development, and support of employees within an organization while concurrently cultivating a conducive and positive workplace culture. While the specific functions of PM may differ based on the unique characteristics and needs of various businesses and industries, they generally encompass a variety of essential tasks aimed at optimizing the workforce's effectiveness and satisfaction. Recruitment, as a fundamental aspect of PM, involves selection of qualified individuals to fill vacant positions within the organization. This encompasses activities such as job analysis, candidate sourcing, screening, interviewing, hiring suitable workers.
  • Документ
    Theoretical analysis of the problem of leadership in the literature
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Chernyavska, Tetyana P.; Liu, Yanlan; Чернявська, Тетяна Павлівна
    A leader is usually called a person who is more successful in some activity than others; sports team - the winner or leader-athlete who was the first to cross the finish line; a ship leading a group of ships, etc. However, the concept of “leader” in the above positional understanding differs from the socio-psychological concept of leadership. The classic definition is that a leader is a group member spontaneously nominated for the role of informal leader. This definition of leadership makes sense when considering an informal group, but it does not work when studying leadership in an organization. In many cases, the actual leadership behavior of a leader in an organization is a function inseparable from the performance of his official duties.
  • Документ
    Психологічні особливості виникнення КПТСР у дітей під час війни
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Ярова, О. О.; Юнг, Наталія Володимирівна; Yunh, Nataliia V.
    Сучасне життя будь-якої особистості наповнене різними стресами, тривожними ситуаціями, конфліктами та переживаннями, які особливо загострилися на тлі військових подій останніх двох років та можуть викликати різні КПТСР. Особливо чутливими до травм вважаються діти, психіка яких носить несформований, незрілий характер. А відсутність досвіду переживання кризових ситуації істотно ускладнює їх психологічне становище.
  • Документ
    Медіа та соціальні мережі у формуванні ідентичності сучасної молоді
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Яремчук, І. О.; Кирилішина (Лаврова), Марина Геннадіївна; Kyrylishyna (Lavrova), Maryna G.
    Соціальні мережі та медіа в сучасному світі стали неодмінною складовою повсякденного життя. Час великих технологічних змін впливає на наше буденне життя. У сучасних реаліях соціальні мережі стали платформою для навчання, спілкування, отримання нової інформації, обміну думками, та праці – більша частина, життя перейшло в формат «он-лайн».
  • Документ
    Психологічні механізми та закономірності виховного впливу на особистість дитини
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Янєва, Д. М.; Кирилішина (Лаврова), Марина Геннадіївна; Kyrylishyna (Lavrova), Maryna G.
    Виховання - це завжди творчий процес, що вимагає індивідуалізованого підходу та врахування унікальних особливостей кожної дитини. У сучасному психолого-педагогічному дискурсі значення психологічних аспектів виховного впливу на особистість дитини надзвичайно актуальне.
  • Документ
    Гендерні стереотипи в контексті професійної оцінки та кар’єрного зростання
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Ядрова, О. О.; Смокова, Людмила Степанівна; Smokova, Liudmyla S.
    Актуальність дослідження гендерних стереотипів в контексті професійної оцінки та кар'єрного зростання зумовлена багатьма факторами. Насамперед, незважаючи на значний прогрес у досягненні гендерної рівності, багато аспектів професійного життя все ще залишаються нерівноправними.