Статті та доповіді ФПСР (Психологічні науки)

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 218
  • Документ
    Вплив комп’ютерних ігор на когнітивні здібності та здатність до навчання
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Данілова, Олена Сергіївна; Разінков, В. О.; Шевчук, К. О.; Danilova, Olena S.
    У роботі розглянуто вплив комп’ютерних ігор на когнітивні здібності та здатність до навчання. Аналізуються результати сучасних досліджень, що демонструють як позитивні, так і потенційно негативні ефекти геймінгу на різні когнітивні функції, зокрема увагу, пам’ять, мислення, швидкість обробки інформації та здатність до вирішення проблем. Особливу увагу приділено ролі відеоігор у розвитку когнітивного контролю та стратегічного мислення.
  • Документ
    Роль інтерактивних технологій у формуванні сприятливого психологічного клімату в дистанційному освітньому процесі
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Гудімова, Алісар Халєдівна; Hudimova, Alisar H.
    Стаття присвячена теоретичному розгляду проблеми впливу інтерактивних технологій на формування сприятливого психологічного клімату у віртуальній аудиторії. В роботі розглянуто психологічні механізми, що забезпечують формування почуття спільноти та залученості здобувачів освіти на занятті. Виявлено психологічні чинники, що сприяють підвищенню мотивації та академічної успішності в умовах онлайн-навчання.
  • Документ
    Методичні аспекти викладання психологічного тренінгу в онлайн-форматі в умовах війни
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Білова, Маргарита Едуардівна; Bilova, Marharyta E.
    У статті розглядаються особливості викладання теорії та практики психологічного тренінгу в онлайн-форматі в умовах війни. Окреслюються ключові виклики дистанційного навчання, зокрема зміни в динаміці групової взаємодії, підтримка мотивації студентів та викладачів, подолання емоційного виснаження. Запропоновано методичні підходи для ефективного навчання, що поєднують традиційні принципи тренінгової роботи та сучасні цифрові технології.
  • Документ
    Оптимізація методи забезпечення дослідницької компоненти магістрів при змішаній формі навчання
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Базика, Євгенія Леонідівна; Bazyka, Yevheniia L.
    У статті представлено проблематику інноваційних технологій навчання, зокрема дистанційного, як одного з провідних у вищий школі в умовах сьогодення. Обґрунтовано доцільність змішаної форми навчання на другому (магістерському) рівні вищої освіти. Розглянуто пропозиції щодо впровадження індивідуального плану керівництва кваліфікаційною роботою при змішаній формі навчання та висвітлено перспективи розробки методичних рекомендацій до написання магістерських робіт (на прикладі спеціальності 053 Психологія) з розподілом частини годин на очні та інтернет-консультації.
  • Документ
    Особливості підготовки майбутніх психологів в сучасних умовах
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Амплєєва, Ольга Михайлівна; Amplieieva, Olha M.
    Розглянуто актуальність підготовки майбутніх психологів в сучасних умовах, зумовлених суспільними викликами та зростаючою потребою у психологічних послугах. Зроблено акцент на компетентнісному підході у вищій освіті, що дозволяє забезпечити баланс між теоретичними знаннями та практичними навичками. Особливу увагу приділено впровадженню інтерактивних методів навчання, розвитку ключових професійних компетенцій, таких як емпатія, критичне мислення та стресостійкість. Проаналізовано досвід Одеського національного університету імені І. І. Мечникова у підготовці фахівців, зокрема введення нових дисциплін, спрямованих на формування практичних навичок студентів. Наголошено на важливості підвищення кваліфікації викладачів, їхньої цифрової компетентності та інтеграції сучасних освітніх технологій. Зазначено, що практичний досвід викладачів дозволяє ефективно поєднувати теоретичне навчання з реальними кейсами, що сприяє формуванню висококваліфікованих спеціалістів у сфері психології.
  • Документ
    Theoretical analysis of the problem of personnal management in the literature
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Chernyavska, Tetyana P.; Tao, Sikai; Чернявська, Тетяна Павлівна
    Personnel management (PM) represents a comprehensive approach aimed at fostering the growth, development, and support of employees within an organization while concurrently cultivating a conducive and positive workplace culture. While the specific functions of PM may differ based on the unique characteristics and needs of various businesses and industries, they generally encompass a variety of essential tasks aimed at optimizing the workforce's effectiveness and satisfaction. Recruitment, as a fundamental aspect of PM, involves selection of qualified individuals to fill vacant positions within the organization. This encompasses activities such as job analysis, candidate sourcing, screening, interviewing, hiring suitable workers.
  • Документ
    Theoretical analysis of the problem of leadership in the literature
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Chernyavska, Tetyana P.; Liu, Yanlan; Чернявська, Тетяна Павлівна
    A leader is usually called a person who is more successful in some activity than others; sports team - the winner or leader-athlete who was the first to cross the finish line; a ship leading a group of ships, etc. However, the concept of “leader” in the above positional understanding differs from the socio-psychological concept of leadership. The classic definition is that a leader is a group member spontaneously nominated for the role of informal leader. This definition of leadership makes sense when considering an informal group, but it does not work when studying leadership in an organization. In many cases, the actual leadership behavior of a leader in an organization is a function inseparable from the performance of his official duties.
  • Документ
    Психологічні особливості виникнення КПТСР у дітей під час війни
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Ярова, О. О.; Юнг, Наталія Володимирівна; Yunh, Nataliia V.
    Сучасне життя будь-якої особистості наповнене різними стресами, тривожними ситуаціями, конфліктами та переживаннями, які особливо загострилися на тлі військових подій останніх двох років та можуть викликати різні КПТСР. Особливо чутливими до травм вважаються діти, психіка яких носить несформований, незрілий характер. А відсутність досвіду переживання кризових ситуації істотно ускладнює їх психологічне становище.
  • Документ
    Медіа та соціальні мережі у формуванні ідентичності сучасної молоді
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Яремчук, І. О.; Кирилішина (Лаврова), Марина Геннадіївна; Kyrylishyna (Lavrova), Maryna G.
    Соціальні мережі та медіа в сучасному світі стали неодмінною складовою повсякденного життя. Час великих технологічних змін впливає на наше буденне життя. У сучасних реаліях соціальні мережі стали платформою для навчання, спілкування, отримання нової інформації, обміну думками, та праці – більша частина, життя перейшло в формат «он-лайн».
  • Документ
    Психологічні механізми та закономірності виховного впливу на особистість дитини
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Янєва, Д. М.; Кирилішина (Лаврова), Марина Геннадіївна; Kyrylishyna (Lavrova), Maryna G.
    Виховання - це завжди творчий процес, що вимагає індивідуалізованого підходу та врахування унікальних особливостей кожної дитини. У сучасному психолого-педагогічному дискурсі значення психологічних аспектів виховного впливу на особистість дитини надзвичайно актуальне.
  • Документ
    Гендерні стереотипи в контексті професійної оцінки та кар’єрного зростання
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Ядрова, О. О.; Смокова, Людмила Степанівна; Smokova, Liudmyla S.
    Актуальність дослідження гендерних стереотипів в контексті професійної оцінки та кар'єрного зростання зумовлена багатьма факторами. Насамперед, незважаючи на значний прогрес у досягненні гендерної рівності, багато аспектів професійного життя все ще залишаються нерівноправними.
  • Документ
    Волонтерська сфера та феномен психологічного вигорання волонтерів
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Шафір, С. Ю.; Кременчуцька, Маргарита Костянтинівна; Kremenchutska, Margaryta K.
    Волонтерство, походячи від англійського слова "voluntary" (добровільний), описує особу, яка відділяє свій час і зусилля, щоб надавати допомогу іншим, маючи при цьому активну життєву позицію. Це громадянин, який відчуває патріотизм до своєї країни і добровільно діє у різних сферах суспільного життя, при цьому маючи професійну експертизу в певній області.
  • Документ
    Вплив емоцій на прийняття рішень: емоційний інтелект та раціональне мислення
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Шарова, В. В.; Кирилішина (Лаврова), Марина Геннадіївна; Kyrylishyna (Lavrova), Maryna G.
    Дослідження показують, що особи, які вміло керують своїми емоціями, досягають кращих результатів і успіху як у загальному житті, так і у кар'єрному розвитку. Це пояснюється тим, що успіх в значній мірі залежить від здатності людини розпізнавати емоції та почуття інших і відповідно реагувати на них. Емоційний інтелект (EI) розглядається як здатність працювати з емоціями і виявляти емпатію. Це включає в себе вміння розпізнавати емоції, визнавати як позитивні, так і негативні почуття, розрізняти особисте сприйняття від об'єктивних фактів, керувати власними та емоціями інших. Емоційний інтелект також передбачає здатність точно відчувати ситуацію, розуміти потреби оточуючих, бути стійким до стресу і негативних впливів емоцій.
  • Документ
    Вплив онлайн-навчання на психологічне благополуччя здобувачів освіти
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Шаргородська, А. М.; Гудімова, Алісар Халєдівна ; Hudimova, Alisar H.
    Впровадження онлайн-навчання в освітній процес стало значущою подією, яка має як позитивні, так і негативні наслідки. З одного боку, воно відкриває нові можливості для доступу до знань та гнучкості у навчанні. З іншого боку, виникають питання щодо його впливу на психологічне благополуччя здобувачів освіти.
  • Документ
    Кінотерапія як засіб психотерапевтичного впливу
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Шалімов, І. О.; Литвиненко, Ольга Дмитрівна; Lytvynenko, Olga D.
    Дослідник впливу електронних засобів комунікації на людину та суспільство Маршалл Маклуен у ХХ ст. відзначив, що із розвитком засобів масової комунікації відбувається перехід від писемної та друкарської культури до електронного суспільства, що супроводжується поверненням до безпосереднього чуттєвого сприйняття, аудіальності та візуальності (цит. за: Meneghetti A., 2008). Виходячи з цієї зміни сприйняття, для ефективної психотерапевтичної допомоги важливим є дослідження психологічного впливу сучасних медіа на людину. У середині XIX ст. почалися перші дослідження впливу фільму на людину та групу; допускалася можливість розробки індивідуальних кінопрограм для позитивного психотерапевтичного впливу (Красін С., 2018).
  • Документ
    Дитячі страхи: поняття, методи діагностики та корекції страхів
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Шаврієва, Т. М.; Дикіна, Лариса Василівна; Dykina, Larysa V.
    Актуальність дослідження почуття страху обумовлена його безпосередньою роллю в житті кожної людини оскільки страх є невід’ємною частиною життя людини. Страх супроводжує людину протягом всього її життя, від її народження до самої смерті. Тільки об’єкт страху може змінюватись.
  • Документ
    Тривога: норма та патологія
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Чумаченко, Т. І.; Кременчуцька, Маргарита Костянтинівна; Kremenchutska, Margaryta K.
    Щодня людина проживає гамму емоцій, серед них і тривога. Тривога та тривожність на сьогоднішній день вважається самою актуальною проблемою в психології . Вона є однією із базових емоцій. Одним із перших дослідників тривоги був З.Фрейд. І з тих пір з’явилося дуже багато теорій, було проведено багато досліджень, та методів корекції. Але саме основне є те, що тривога може бути нормальною або патологічною. І цей факт важливо усвідомлювати кожному і уміти розпізнавати різницю . Адже корекція буде відрізнятися також.
  • Документ
    Проблеми класифікації розладів особистості. МКХ-10 та DSM-5-TR. Перехід до МКХ-11
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Чопик, К. В.; Уханова, Анастасія Ігорівна; Ukhanova, Anastasiya I.
    Класифікація розладів особистості покликана допомогти спеціалістам у правильному визначенні хвороби, прогнозуванні її перебігу та плануванні відповідної медичної, психологічної та соціальної допомоги відповідно до чинних стандартів.
  • Документ
    Гендерні відмінності у соціально-психологічних адаптаціях сьогодення
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Чіркіна, Д. Р.; Родіна, Наталія Володимирівна; Rodina, Nataliia V.
    Кожна особистість розвивається як представник конкретної статі. Народжуючись на світ дівчинкою або хлопчиком, вони в процесі соціалізації засвоюють комплекс норм, правил, моделей поведінки, які наближають її до прийнятих в даному суспільстві зразкам фемінності або маскулінності, що сприяє формуванню відповідному набору якостей індивіда.
  • Документ
    Психологічні особливості адаптації особистості до кризових ситуацій
    (Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2024) Червінська, Т. І.; Амплєєва, Ольга Михайлівна; Amplieieva, Olha M.
    Життя людини від самого початку і до кінця є адаптацією до середовища. Соціальна адаптація – це інтеграція людини в суспільство, у процесі якої відбувається формування самосвідомості й рольової поведінки, здатності до самоконтролю й адекватних зв'язків та стосунків.