Перегляд за Автор "Pashchenko, Mykola V."
Зараз показуємо 1 - 20 з 29
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ 20-й Філологічний семінар: сучасні пошуки і виміри науки(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Пащенко, Микола Васильович; Pashchenko, Mykola V.; Пащенко, Николай ВасильевичРецензія: Філологічні семінари. Театр літературного процесу: Теорія і дійові особи. Вип. 20. — К., 2017. — 335 с. З часу проведення останнього 20-го Філологічного семінару минуло два роки. Слід констатувати, що ця форма широкого наукового діалогу літературознавців може бути перервана. Адже нові вимоги стосовно збірників наукових праць ускладнили роботу по формуванню редакційних і авторських колективів, особливо у сфері гуманітарних наук, оскільки зорієнтованість усього загалу літературознавців на мінімальну кількість науко-метричних видань зарубіжжя (які, як ми уже встигли пересвідчитись, є обмеженими у своїй спроможності публікувати статті великої кількості науковців) не дозволяє вітчизняним збірникам наукових праць набути відповідного їм статусу, водночас унеможливлює ведення активного діалогу стосовно тенденцій і національної специфіки літературного розвитку, зокрема в Україні. Окрім того, сьогочасні вимоги до наукометричних видань подекуди деформують і суттєво затримують науковий поступ викладача. Отже, і філологічний семінар, і видання матеріалів цих наукових студій, як і інших провідних наукових збірників в Україні, звичайно під загрозою закриття. А що далі?..Документ Автор і метафоричний текст (на матеріалі роману "Канал" І. Григурка)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2002) Пащенко, Микола Васильович; Pashchenko, Mykola V.; Пащенко, Николай ВасильевичМотив-уподібнення, власне розгортання порівняння “канал — живий організм”, проходить через увесь роман. Ця тропова структура дорівнює цілому творові. Основний мотив розробляється то як зовнішня подібність, то як співвіднесеність, функціональність на елементарно-атомарному рівні.Документ Варіативно-інтеграційний підхід у дослідженні мотиву в новелі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2008) Пащенко, Микола Васильович; Pashchenko, Mykola V.; Пащенко, Николай ВасильевичЗосереджена увага на структурно-прагматичному підході в осмисленні мотиву, системи мотивів у новелістичному творі. Виходячи із передумов і специфіки об’єктно-суб’єктної організації епічного твору, розглядаються підходи щодо вивчення відношень “мотив — сюжет — герой”, “мотив — фабула — оповідач/розповідач” і відповідно — значень мотиву/мотивної системи у світі героя і світі новели.Документ Градація тропів i узагальнення (До постановки проблеми)(Одеський державний університет імені І. І. Мечникова, 1997) Пащенко, Микола Васильович; Pashchenko, Mykola V.; Пащенко, Николай ВасильевичВ тропових формах реалізується механізм більш пришвидшеного замикання мислительних процесів, своєрідний асоціативно обумовлений процес аналізу і синтезу водночас.Це і намічає розмежування між логіко-аналітичним, мотиваційним та метафоричним способами викладу художнього матеріалу.Документ До проблеми вивчення метафоричної структури новели(2009) Пащенко, Микола Васильович; Pashchenko, Mykola V.; Пащенко, Николай ВасильевичПропонуються підходи до вивчення метафоризації у новелістичній прозі. Застосовуються предикативна теорія метафори, розширене літературознавче трактування структури і функції тропів, розглядається їх співвідносність з образом і твором.Документ Еволюціонування образу природи у прозі М. Коцюбинського(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2013) Пащенко, Микола Васильович; Пащенко, Николай Васильевич; Pashchenko, Mykola V.Аналізуються процеси творення, еволюціонування та специфіка образу природи в різних жанрово-стильових формах прози М. Коцюбинського.Документ Локалізація “поліфонічної техніки” в новелі як чинник її модернізації (В. Стефаник, М. Коцюбинський)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2002) Пащенко, Микола Васильович; Pashchenko, Mykola V.; Пащенко, Николай ВасильевичМ. Фуко у вивченні проблеми автора зосереджував увагу на предметі, тобто наслідкові його творчої роботи (що, а не “хто”!), оскільки саме цей “результат” є тим раціональним зерном, буттям, якого прагне автор. Самого ж автора він розглядав як принцип “повної єдності письма/стилю”. Адже письмо/стиль є водночас формою художньої діяльності і| наслідком його “режисури” в противагу “протагонізму” в епоху ейдетичної поетики. Таким чином слово прагне “ізоляції і відособлення” в тексті, внаслідок чого втрачає безпосередні зв’язки з реальним світом і, як вважає М. Бахтін, переходить у формальнотворчий аспект функціонування.Документ Літературна процесологія Миколи Кодака(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Пащенко, Микола Васильович; Pashchenko, Mykola V.; Пащенко, Николай ВасильевичРецензія на кн. : Кодак М.П. Вибране: статті, рецензії, питання/проблеми теоретичні. У 2-х томах. /М.П.Кодак; упорядник Л.С.Кодак; наук. ред. і кер. проекту М.І.Мартинюк.- Луцьк: ПВД «Твердиня». 2015.( Т.І.- 424 с.; Т2.- 396 с. + іл.. 8 с.).Документ Літопис подій(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Пащенко, Микола Васильович; Пащенко, Николай Васильевич; Pashchenko, Mykola V.До 100-річчя Григорія Андрійовича В’язовського Міністерство освіти і науки України, Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, філологічний факультет, кафедра теорії літератури та компаративістики 4–5 квітня 2019 року провели Всеукраїнську наукову конференцію «Орбіти художнього слова», присвячену 100-річчю доктора філологічних наук, професора Григорія Андрійовича В’язовського.Документ Метафоризація як образна концептуалізація світу(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2007) Пащенко, Микола Васильович; Pashchenko, Mykola V.; Пащенко, Николай ВасильевичЗосереджена увага на амбівалентності метафори: на її функції в істори-чному письмі і мистецтві слова, на її ролі у творенні цілісності об'єкта і суб'єкта та завершенні новелістичної форми концептуалізації світуДокумент “Нова” українська драма у дзеркалі наукового та навчально-методичного дискурсу Малютіна Н. П. Українська драматургія кінця XIX — початку XX ст.: навч. посіб./ Н. П. Малютіна. — К.: Академвидав, 2010. — 256 с.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Пащенко, Микола Васильович; Pashchenko, Mykola V.; Пащенко, Николай ВасильевичНапевне, розмову слід почати з короткої характеристики попередньої праці проф. Малютіної Н. П., присвяченої українській драматургії к.ХІХ — п.ХХ ст., проблемам оновлення, диференціації та інтеграції жанрових форм у межах драми та жанроутворення на рівні міжродового синтезу ( Малютіна Н. П. Українська драматургія кінця XIX — початку XX ст.: аспекти родо-жанрової динаміки: Монографія. — Одеса: Астропринт, 2006. — 352 с.). Це, по суті, перше фундаментальне дослідження, присвячене всесторонньому розгляду проблематики і поетики українській драми на зламі століть. Віддаючи належне монографії Хороба С. “Українська модерна драма к. XIX — п. XX ст.(неоромантизм, символізм, експресіонізм)”(2002), скажу, що це було одне з кращих досліджень української драми вказаного періоду, разом з тим основним предметом уваги в ньому стали переважно стильові особливості української модерної драми. Предмет розгляду в монографії Малютіної Н. П. дещо інший. Це — поетика жанротворення в українській драмі названого порубіжжя: особливості, модифікаційні процеси і відповідно — різновиди жанрів, що, на погляд автора монографії, зумовлено для кожного з жанрів різними причинами, і в першу чергу, творчого і рецептивного характеру.Документ Осягнення художності (системно-цілісний підхід у висвітленні проблематики в навчальній літературі)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2015) Пащенко, Микола Васильович; Pashchenko, Mykola V.; Пащенко, Николай ВасильевичУ науковому збірнику «Проблеми сучасного літературознавства» за 2014 рік, вип. № 19 була опублікована стаття-рецензія Миколи Пащенка на ряд сучасних навчальних підручників та посібників з теоретичного літературознавства, виданих в останні десятиліття в Україні. Автор аналізує повноту та якість висвітлення проблематики «художність», відзначаючи, що в цих навчальних джерелах не завжди достатньою є увага до цих питань, а в окремих з них теорія художнього і зовсім відсутня у спеціальній постановці — у вигляді окремих тем чи розділу. Продовження коментованого прочитання навчальних посібників стосується здобутків і втрат в осягненні художності при висвітленні важливіших питань теоретико-літературної підготовки студентів, зокрема специфічних особливостей мистецтва і літератури, чинників структури твору, їх функціональної вмотивованості, авторських, рецептивно-інтерпретаційних стратегій та системно-цілісної взаємопов’язаності аспектів і форм художнього, що обумовлюється творчою індивідуальністю митця у вимірах історико-літературного процесу.Документ Паралелізм i антитеза як первинні чинники моделювання образно- метафоричної структури новели (до постановки питання)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Пащенко, Микола Васильович; Pashchenko, Mykola V.; Пащенко, Николай ВасильевичУ творах-уподібненнях композиційну роль звичайно ж виконує паралелізм (О. Веселовський, Р. Якобсон). Саме ця фігура мислення є найбільш давньою. Вона традиційна і семантично навантажена в уподібненні предметів/об’єктів у пpoцeci і в наслідку предикації (О. Потебня, П. Ршер). А при поглибленні суб’єктивності мотиву предмета/відношення чи дії паралелізм набуває ознак чинника психологічного образотворення.Документ Погляд зблизька або самопрезентація(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2014) Пащенко, Микола Васильович; Пащенко, Николай Васильевич; Pashchenko, Mykola V.Рец.: АВТОР — ТВІР — ЧИТАЧ : збірник наукових праць / ред. кол.: Є. М. Черноіваненко, Н. М. Шляхова, М. В. Пащенко. — Одеса: Астропринт, 2012. — 240 с.Документ Про життєвий і науково-творчий портрет Григорія В’язовського(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Пащенко, Микола Васильович; Пащенко, Николай Васильевич; Pashchenko, Mykola V.Василь Григорович Полтавчук — кандидат філологічних наук, в минулому — доцент кафедри української літератури, заступник декана філологічного факультету, автор слів Гімну філологічного факультету (автор мелодії — знаменитий музикант і співак Микола Свидюк) започаткував авторську серію «Одеса літературна» (2012 рік) і в одному із останніх літературно-критичних нарисів пише про Григорія В’язовського (1919–1996), доктора філологічних наук, професора, завідувача кафедри теорії та методики викладання літератури (нині — кафедра теорії літератури та компаративістики).Документ Про психологію творчої праці письменника в навчальній літературі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2016) Пащенко, Микола Васильович; Pashchenko, Mykola V.; Пащенко, Николай ВасильевичРецензія: Білоус П. В. Психологія літературної творчості: [навч. пос іб.] / Петро Васильович Білоус. К.: Академвидав, 1014. 216 с. (Серія «Альма-матер»).Документ Проблема суб'єктивності в інтерпретації художнього тексту(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Пащенко, Микола Васильович; Пащенко, Николай Васильевич; Pashchenko, Mykola V.З модерністським і постмодерністським письмом прийшло ускладнення тексту. В сучасному літературознавстві загальноприйнятою є думка, що складно організований текст обумовлений цілим рядом прийомів як чинників творчої гри, однак орієнтованих більшою мірою на співтворчість. Такий текст звільняє читача від відповідальності перед автором. Отже читач сам так чи інакше стає спів-творцем — партнером у творенні конкретних, але водночас і відмінних світів. Така стратегія обґрунтована у вітчизняному літературознавстві 0. Потебнею, Ю. Лотманом та іншими, вона є преволюючою і для більшості представників структурно-семіотичних, герменевтичних методологій.Документ Проблематика художності в сучасних навчальних посібниках(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2014) Пащенко, Микола Васильович; Пащенко, Николай Васильевич; Pashchenko, Mykola V.Рецензія: 1. Ткаченко А. О. Мистецтво слова (Вступ до літературознавства): підручник для гуманітаріїв. — К.: Правда Ярославичів, 1997. — 448 с.; 2. Галич Олександр, Назарець Віталій, Васильєв Євген. Теорія літератури: Підручник / За наук. ред. Олександра Галича. — 3-тє вид., стереотип. — К.: Либідь, 2006. — 448 с.; 3. Білоус П. В. Вступ до літературознавства: навч. посіб. / П. В. Білоус. — К.: ВЦ «Академія», 2011. — 336 с. — (Серія «Альма-матер»); 4. Білоус П. В. Теорія літератури: навч. посіб./ П. В. Білоус. — К.: Академвидав, 2013. — 328 с. — (Серія «Альма-матер»); 5. Іванишин В. П. Нариси з теорії літератури: навч. посіб./ [упоряд. тексту П. В. Іванишина]. — К.: ВЦ «Академія», 2010. — 256 с. — (Серія «Альма-матер»).Документ Рецептивно-інтерпретаційні можливості тропа у тексті і світі твору(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Пащенко, Микола Васильович; Пащенко, Николай Васильевич; Pashchenko, Mykola V.Зосереджена увага на амбівалентності метафори: на її функції в історичному письмі та мистецтві слова, на її ролі у творенні цілісності об’єкта і цілісності суб’єкта та завершенні новелістичної форми в її спрямованості на концептуалізацію світу.Документ Структурно-метафоричні чинники в модернізації української новели к. ХІХ п. ХХ ст.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2006) Пащенко, Микола Васильович; Пащенко, Николай Васильевич; Pashchenko, Mykola V.Модернізація як спрямованість / тенденція на шляху до модернізму в жанровій системі української літератури відбувалось не одномоментно, навіть не в той досить короткий для зміни художньої свідомості період 90-х років ХІХ 10-х років ХХ ст. З іншого боку, такі процеси в науці розглядаються і ширше: як такі, що відбуваються постійно в історії мистецтв. Адже історія мистецтв складається із багатьох почергово змінюючих один одного модернізмів та постмодернізмів (Яусс, Д. Затонський).