Дисертації ФПСР (Психологічні науки)
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Дисертації ФПСР (Психологічні науки) за Автор "Турлаков, Ігор Дмитрович"
Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Особливості взаємозв’язку психологічних ресурсів у осіб, що переживають хронічний стрес(2025) Турлаков, Ігор Дмитрович; Turlakov, Igor D.Турлаков І.Д. Особливості взаємозв'язку психологічних ресурсів у осіб, що переживають хронічний стрес. – Рукопис. Дисертація на здобуття представлену на здобуття наукового ступеня доктора філософії зі спеціальності 053 "Психологія". – Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025. Дисертаційна робота присвячена дослідженню особливостей взаємозв'язку психологічних ресурсів у осіб, що переживають хронічний стрес. Робота містить вступ, три розділи, список використаних джерел, висновки і додатки. В першому розділі проведено теоретичний аналіз ресурсної сфери людини, що переживає хронічний стрес й розглянути ресурсні моделі подолання стресу. Зазначено, що ресурси, як захисні фактори - соціальні, психологічні та поведінкові риси - впливають на стійкість людини до стресу. . Розглянуто: теорію збереження ресурсів, в якій втрата ресурсів або загроза такої втрати є вирішальною змінною, що прогнозує психологічний дистрес; ресурсно-орієнтований теоретичний салютогенний підхід, в якому основна увага приділяється походженню здоров'я, а також здібностям і здатності людей до хорошого функціонування і благополуччя; надано модель особистості, пов'язану зі збереженням гарного самопочуття і працездатності в умовах стресу, згідно цієї моділі життєстійкість складається з трьох компонентів, або "3C": Commitment, Control, and Challenge й захищає від негативного впливу стресу на здоров’я і працездатність. У другому розділі обгрунтовано використання моделі BASIC PhD при вивченні особливостей взаємозв'язку психологічних ресурсів у осіб, що переживають хронічний стрес. Зазначено, що модель BASIC Ph є інтегративною багатовимірною моделлю подолання, що представлена М.Лахадом. Проаналізовано модальності моделі BASIC Ph, що лежать в основі індивідуального стилю подолання. В теоретичному аналізі запропоновано ресурси, що повязані (або детермінують) модальності моделі BASIC Ph у людини, що переживає хронічний стрес під час війни. Копінг - стратегії умовно віднесено до наступних модальностей: копінг, орієнтований на рішення проблеми до домінантної модальності Cognition, уникнення до домінантної модальності Cognition й Affect, емоційно-орієнтований копінг до модальностей Cognition й Affect. Часова перспектива є ресурсом, який за моделлю «BASIC Ph» віднесено до модальностей Imagination - уява, мрії, спогади; Belief -віра, переконання, цінності, філософія життя та модальності Cognition, thought - розум, пізнання, когнітивні стратегії. Оптимізм за моделлю «BASIC Ph» є складовою частиною модальностей Imagination, Belief та Cognition. Ресурс саморегуляції - до модальності Affect. До модальності Socialization віднесено соціальні зв'язки, соціальна підтримка, соціальна приналежність, спілкування. Ресурс гумору віднесений до модальностей Imagination й Affect. Ресурси надії й віри віднесено до модальності Belief - віра, переконання, цінності, філософія життя. Резильєнтність це узагальнення всієї моделі «BASIC Ph». Показано, що в процес подолання стресу всі модальності моделі «BASIC Ph» залучені через психологічні ресурси людини. Деякі комбінації можуть бути притаманими особам різного віку і досвіду. Зазначено, що в моделі «BASIC Ph» не враховані захісні механізми і вплив довіду, які є суттєвими. Продемонстровано етапи дослідження і обгрунтування методик для вивчення ресурсної сфери осіб під час війни. В дослідженні взяло участь 272 осіб віком від 17 до старших за 55 років. З них: 31,3% досліджуваних в віці 17-25 років, 32,7% досліджуваних в віці 26-40 років, 31,6% в віці 40 – 55 років й 4,4% досліджуваних старших за 55 років. Серед них 78,3% жінок та 21,7% чоловіків. Більшість досліджуваних – 71% знаходяться в Україні, 27,6% виїхали під час війни. У третьому розділі досліджено й порівняно вплив віку та досвіду переживання війни на особливості взаємозв'язку психологічних ресурсів в ситуації хронічного стресу. Встановлено статистичні розбіжності у досліджуваних з 2-х річним і 3-х річним досвідом переживання повномасштабного вторгнення за ресурсами: домінуюча копінг стратегія (p<,038), з зростанням досвіду збільшується стратігії емоційно-орієнтованого копінгу, уникнення, відволікання, зменшується стратегія проблемно-орієнтованого копінгу; зі зростанням досвіду збільшується орієнтація на часову перспективу майбутнє і зменшується орієнтація на часову перспективу сьогодення (p<,041); зі зростанням досвіду збільшується орієнтація на реалізм і зменшується орієнтація на нереалістичний оптимізм (p<,015); зі зростанням досвіду збільшується ірраціональна поведінка (відкладання) імовірно через нездатність керувати негативними емоціями (p<,00); зі зростанням досвіду зменшується налаштування на соціальну підтримку з боку родини і друзів (p<,04); зі зростанням досвіду відбуваються зміни в патернах реагування (p<,00), наприклад збільшується агресія (напад) та виправдення, зменшуються ігнорування і забування. Спостерігається взаємопов’язаність ресурсів, що забезпечують модальності моделі«BASIC Ph», що в свою чергу демонструє її динамічність і залежність від досвіду переживання хронічного стресу у досліджуваних різного віку Встановлено, що у досліджуваних юнаків знижується кількість ресурсів, що частково забезпечує модальності Social, Cognition, Physical й Affect, збільшується частина ресурсів модальності Physical (типові паттерни реагування). У віці ранньої дорослості кількість ресурсів, що частково забезпечує модальність Social (Соціальна активність) зменшується, збільшується кількість ресурсів, що входять до модальностей Cognition, Physical й Affect (саморегуляція), зменшується частина ресурсів модальності Physical (типові патерни реагування). У осіб зрілої дорослості зменшується частина ресурсів модальності Physical (типові патерни реагування), збільшуються/зменшується частина ресурсів модальності Social (Соціальна активність/ зовнішні ресурси), збільшуються частина ресурсів модальностей Cognition, Physical, Іmagination й Affect (саморегуляція, оптимізм). З’ясовано моделі ресурсної сфери осіб різного віку й різного досвіду переживання війни й досліджено розбіжності в моделях прокрастинаторів, нереалістичних оптимістів й тих, хто не відчуває стрес. Встановлено, що за даними факторного аналізу, в ресурсних моделях у осіб ранньої дорослості збільшення досвіду переживання війни зменшує соціальну активність, використання психологічних ресурсів саморегуляції і стійкості, збільшує використання типових патернів поведінки. У досліджуваних 26 - 40 років: збільшення досвіду переживання війни веде до збільшення стресу, збільшення використання ресурсів саморегуляції, зменшення соціальної активності й використання типових поведінкових патернів, які можуть детермінувати захисні механізми. У осіб зрілої дорослості при збільшенні досвіду переживання війни зменшується використання типових поведінкових проявів, збільшуються ресурси соціальної активності, саморегуляції і оптимізму, проте стійкість збільшується. Модель ресурсної сфери у досліджуваних з 2-х річним досвідом переживання війни будується на зниженні соціальної активності й на зниженні використання типової поведінки, зниженні резильєнтності й посиленні саморегуляції. Модель ресурсної сфери у досліджуваних з 3-х річним досвідом переживання війни будується на реальному оптимізмі, прокрастинації (ірраціональна поведінка) й використанні емоційно - орієнтованих копінг стратегій, зовнішніх (родина) і внутрішніх ресурсів (гумор, надія і віра) з змінами у типових патернах поведінки. Наукова новизна одержаних результатів дисертаційного дослідження полягає у тому, що вперше встановлено особливості взаємозв'язку психологічних ресурсів у осіб, що переживають хронічний стрес під час повномасштабного вторгнення; побудовані моделі ресурсної сфери згідно з моделлю «BASIC Ph»; встановлено роль досвіду як ресурсу у переживанні хронічного стресу; статистичні розбіжності в ресурсній сфері у досліджуваних різного віку і досвіду переживання повномасштабного вторгнення; показано, що рівень резильєнтності з збільшенням досвіду переживання війни статистично не змінюється; уточнено взаємопов’язаність ресурсів, що представляють модальності в моделі «BASIC Ph»; вплив віку на особливості взаємозв'язку психологічних ресурсів в ситуації хронічного стресу; потенціал теперішнього в забезпеченні долання викликів й зберіганні ресурсів; зазначено, що існує девіація моделі збалансованої часової перспективи; виснаження ресурсів при який прокрастинація виступає стратегію уникнення; дістало подальшого розвитку: уявлення про те, що з досвідом життя зростає кількість реалістів з обґрунтованими очікуваннями; уявлення про особливості психологічних ресурсів осіб, що є прокрастинаторами, нереалістичними оптимістами і тих, хто не відчуває стрес під час війни. Практичне значення дисертації полягає в тому, що результати дослідження включено у зміст викладання нормативних дисциплін «Загальна психологія», «Психологія здоров’я» та вибіркової дисципліни «Психологічні ресурси особистості» впроваджено в науково - дослідницьку й практичну діяльність факультету психології і соціальної роботи ОНУ імені І. І. Мечникова (довідка «Акт впровадження» № 01-01-2684 від 09.12.2024 року). Перспективами подальших досліджень є вивчення особливостей ресурсної сфери у військовослужбовців та мігрантів.