Психоментальний аспект мотиваційної організації англомовних піктонімів
Альтернативна назва
Psychomental aspect of the motivational organisation of English pictonyms
Вантажиться...
Дата
2025
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
2522-4077
E-ISSN
2522-4085
Назва тому
Видавець
Гельветика
Анотація
У статті досліджено психоментальний аспект мотиваційної організації англомовних піктонімів. Мотиваційний аналіз проводився за когнітивно-ономасіологічним підходом. Мета дослідження полягає у вивченні мотивованості англомовних піктонімів, тобто власних назв картин. Об’єктом роботи обрано мотиваційні особливості англомовних піктонімів, а предметом – мотиваційні зв’язки піктонімів, їхньої семантики із позначуваним. Під мотивацію розуміємо аналіз причин їхнього виникнення. Під час нашої розвідки було використано описовий метод для аналізу досліджуваного матеріалу, вибірковий метод для відбору матеріалу та кількісний метод для підрахунку кількості аналізованих одиниць. Тисяча англомовних піктонімів було обрано методом вибірки з каталогів Національної галереї (Лондон), Королівської галереї (Лондон), музею Вікторії й Альберта (Лондон), художньої галереї Ференса (Кінгстон-апон-Халл), художньої галереї Прінстонського університету (Прінстон), Національної галереї мистецтв (Вашингтон), художньої галереї в Саутгемптоні (південна Англія), Єльського центру британського мистецтва (Нью-Гейвен), галереї мистецтв Вокера (Ліверпуль) та спеціалізованих мистецьких сайтів. Результати аналізу мотивації англомовних піктонімів показують, що серед назв картин переважає пропозиційна мотивація, що використовує знаки-мотиватори у прямих значеннях. Поширеними є також асоціативна (визначається вибором метафоричних мотиваторів) та модусна (основана на оцінці людиною мотиватора у співвідношенні з функціями відчуттів, почуттів тощо). Рідко зустрічається концептуальноінтеграційна (формує новий знак і концепт), а змішаний тип мотивації (поєднує мотиватори, які позначають різні фрагменти структури знань про предмет) є найменш поширеним. У подальших дослідженнях можна розглянути психоментальний аспект мотиваційної організації інших класів онімів.
The article focuses on the psychomental aspect of the motivational organisation of English pictonyms. The motivational analysis was conducted using a cognitive-onomasiological approach. The purpose of the study is to explore the motivation of English pictonyms, specifically the proper names of paintings. The object of the research is the motivational peculiarities of English pictonyms, the subject is the motivational relationships between pictonyms, their semantics, and the signified. Motivation is understood as the study of the causes underlying the emergence of the names. The research employed a descriptive method to analyse the selected material, a sampling method for selecting the data, and a qualitative method to calculate the number of analysed units. A total of one thousand English pictonyms were selected from the catalogues of the National Gallery (London), the Royal Gallery (London), the Victoria and Albert Museum (London), the Ferens Art Gallery (Kingston upon Hull), the Princeton University Art Museum (Princeton), the National Gallery of Art (Washington), the Southampton City Art Gallery (Southern England), the Yale Center for British Art (New Haven), the Walker Art Gallery (Liverpool), and various specialised art websites. The results of the motivational analysis show that propositional motivation (using motivator signs in their direct meanings) predominates among painting titles. Associative (determined by the choice of metaphorical motivators) and modal (based on a person’s evaluation of the motivator in relation to sensations, feelings, etc.) motivations are also relatively common. Conceptual-integration motivation, which involves the formation of a new sign and concept, occurs rarely. The mixed type of motivation, which combines motivators representing different fragments of knowledge about the subject, is the least frequent. Future studies may consider the psychomental aspect of the motivational organisation of other classes of onyms.
The article focuses on the psychomental aspect of the motivational organisation of English pictonyms. The motivational analysis was conducted using a cognitive-onomasiological approach. The purpose of the study is to explore the motivation of English pictonyms, specifically the proper names of paintings. The object of the research is the motivational peculiarities of English pictonyms, the subject is the motivational relationships between pictonyms, their semantics, and the signified. Motivation is understood as the study of the causes underlying the emergence of the names. The research employed a descriptive method to analyse the selected material, a sampling method for selecting the data, and a qualitative method to calculate the number of analysed units. A total of one thousand English pictonyms were selected from the catalogues of the National Gallery (London), the Royal Gallery (London), the Victoria and Albert Museum (London), the Ferens Art Gallery (Kingston upon Hull), the Princeton University Art Museum (Princeton), the National Gallery of Art (Washington), the Southampton City Art Gallery (Southern England), the Yale Center for British Art (New Haven), the Walker Art Gallery (Liverpool), and various specialised art websites. The results of the motivational analysis show that propositional motivation (using motivator signs in their direct meanings) predominates among painting titles. Associative (determined by the choice of metaphorical motivators) and modal (based on a person’s evaluation of the motivator in relation to sensations, feelings, etc.) motivations are also relatively common. Conceptual-integration motivation, which involves the formation of a new sign and concept, occurs rarely. The mixed type of motivation, which combines motivators representing different fragments of knowledge about the subject, is the least frequent. Future studies may consider the psychomental aspect of the motivational organisation of other classes of onyms.
Опис
Ключові слова
психоментальний аспект, мотиваційний аналіз, піктонім, власна назва, онім, мотивація, psychomental aspect, motivational analysis, pictonym, proper name, onyme, motivation
Бібліографічний опис
Хаджилій Т. О. Психоментальний аспект мотиваційної організації англомовних піктонімів / Т. О. Хаджилій // Наукові записки. Серія: Філологічні науки. – 2025. – Вип. 2(213). – С. 153–158.
УДК
811.111'373.2:75