Економічні санкції за lex causae у контексті міжнародного приватного права de lege lata vs. de lege ferenda
Альтернативна назва
Lex causae economic sanctions in the context of private international law: de lege lata vs. de lege ferenda
Вантажиться...
Дата
2025
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
2786-6025
Назва тому
Видавець
Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління
Анотація
Стаття аналізує питання застосування економічних санкцій у контексті міжнародного приватного права в Україні та ЄС, а саме – економічних санкцій, передбачених матеріальним правом, що підлягає застосуванню (lex causae). Ця проблема набуває особливої актуальності у випадку, коли суд застосовує іноземне право, що містить економічні санкції, і, відповідно постає питання – чи повинен він застосовувати відповідні публічно-правові норми іноземного права. Автор аналізує чинне законодавство України і колізійне право ЄС, нормативні та теоретичні підходи до застосування іноземних публічно-правових (імперативних, надімперативних) норм, теорії єдиної та спеціальної колізійної прив'язки, торкається відмінностей між застосуванням іноземного права та «врахуванням» впливу його норм на правовідносини. Питання економічних санкцій за lex causae розглядається автором з двох перспектив: «de lege lata» та «de lege ferenda».
Автор приходить до висновку, що de lege lata в Україні застосування економічних санкцій за lex causae має відбуватися без жодних додаткових умов крім урахування застереження про публічний порядок; кваліфікація таких норм як надімперативних не вимагається і встановлення тісного зв’язку з правовідносинами не є обов'язковими. За правом ЄС можливість застосування економічних санкцій за lex causae повинна визначатися національним правом суду. Автор обґрунтовує доцільність внесення як до українського законодавства, так і до права ЄС змін, покликаних недвозначно вивести публічно-правові норми lex causae за межі колізійного методу регулювання.
Автор відстоює точку зору про те, що це дозволить замінити «застосування» таких норм на «врахування» їх впливу на відповідні приватно-правові відносини; відповідно економічні санкції за lex causae враховуватимуться не безумовно, а тільки якщо буде встановлено тісний зв’язок таких правових положень з відповідними правовідносинами.
The article analyzes the issue of applying economic sanctions in the context of private international law in Ukraine and the EU, specifically economic sanctions provided by substantive law to be applied (lex causae). This issue becomes particularly relevant when a court applies foreign law that includes economic sanctions, raising the question of whether the court should apply the corresponding public law rules of foreign law. The author analyzes the current legislation of Ukraine and EU conflict of law rules, as well as normative and theoretical approaches to the application of foreign public-law (mandatory and overriding mandatory) rules, the theories of unitary and specific conflict of laws links, and addresses the differences between the application of foreign law and the “consideration” of its impact on legal relations. The issue of economic sanctions under lex causae is considered by the author from two perspectives: “de lege lata” and “de lege ferenda.” The author concludes that de lege lata in Ukraine, the application of economic sanctions under lex causae should have place without any additional conditions, except for considering the public policy reservation; qualification of such norms as overriding mandatory rule is not required, and establishing a close connection with the legal relations is not necessary. Under EU law, the possibility of applying economic sanctions under lex causae should be determined by the national law of the court. De lege ferenda the author believes it is appropriate to amend both Ukrainian legislation and EU law to clearly exclude public law rules of lex causae from the scope of the conflict of laws method of regulation. The author argues that this would replace the "application" of such norms with "consideration" of their impact on relevant private law relations; accordingly, economic sanctions under lex causae would be considered not unconditionally, but only if a close connection between these legal provisions and the corresponding legal relations is established.
The article analyzes the issue of applying economic sanctions in the context of private international law in Ukraine and the EU, specifically economic sanctions provided by substantive law to be applied (lex causae). This issue becomes particularly relevant when a court applies foreign law that includes economic sanctions, raising the question of whether the court should apply the corresponding public law rules of foreign law. The author analyzes the current legislation of Ukraine and EU conflict of law rules, as well as normative and theoretical approaches to the application of foreign public-law (mandatory and overriding mandatory) rules, the theories of unitary and specific conflict of laws links, and addresses the differences between the application of foreign law and the “consideration” of its impact on legal relations. The issue of economic sanctions under lex causae is considered by the author from two perspectives: “de lege lata” and “de lege ferenda.” The author concludes that de lege lata in Ukraine, the application of economic sanctions under lex causae should have place without any additional conditions, except for considering the public policy reservation; qualification of such norms as overriding mandatory rule is not required, and establishing a close connection with the legal relations is not necessary. Under EU law, the possibility of applying economic sanctions under lex causae should be determined by the national law of the court. De lege ferenda the author believes it is appropriate to amend both Ukrainian legislation and EU law to clearly exclude public law rules of lex causae from the scope of the conflict of laws method of regulation. The author argues that this would replace the "application" of such norms with "consideration" of their impact on relevant private law relations; accordingly, economic sanctions under lex causae would be considered not unconditionally, but only if a close connection between these legal provisions and the corresponding legal relations is established.
Опис
Ключові слова
економічні санкції, примусові заходи, обмежувальні заходи, міжнародне приватне право, lex causae, надімперативні норми, публічний порядок, economic sanctions, coercive measures, restrictive measures, private international law, overriding mandatory provisions, public policy
Бібліографічний опис
Смітюх А. В. Економічні санкції за lex causae у контексті міжнародного приватного права de lege lata vs. de lege ferenda / А. В. Смітюх // Наука і техніка сьогодні. Серії : Педагогіка ; Право ; Економіка ; Фізико-математичні науки ; Техніка. – 2025. – Вип. 3(44). – С. 210–221.
УДК
341.9