Формування професійної компетентності майбутніх учителів-філологів в процесі педагогічної практики
Вантажиться...
Дата
2024
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Одеський національний університет імені І. І. Мечникова
Анотація
У магістерській дипломній роботі розглянуто проблему підготовки майбутніх вчителів філологів у закладі вищої освіти.
Наукова новизна дослідження полягає у тому, що: уточнено поняття «професійна компетентність», «структура професійної компетентності»; визначено види професійної компетентності актуальні для сучасної системи вищої освіти; визначено професійні компетентності необхідні для реалізації функцій вчителя – філолога ; визначено структуру готовності до професійної діяльності з відповідними компонентами, критеріями та показниками. Практичне значення дослідження полягає у розробці методів діагностики, готовності майбутніх вчителів до професійної діяльності та розробці програми покращення підготовки майбутніх вчителів-філологів до працювання в школі.
На основі методологічних підходів і принципів розроблені методичні рекомендації щодо формування професійної компетентності у підготовці майбутніх вчителів-філологів.
The master's thesis examines the problem of training future philology teachers in a higher education institution. The scientific novelty of the research is that: the concepts of "professional competence" and "structure of professional competence" have been clarified; the types of professional competence relevant for the modern system of higher education are determined; the professional competences necessary for the implementation of the functions of a teacher - philologist are determined; the structure of readiness for professional activity with the relevant components, criteria and indicators is defined. The practical significance of the study lies in the development of diagnostic methods, the readiness of future teachers for professional activities, and the development of a program to improve the training of future philology teachers to work in schools. On the basis of methodological approaches and principles, methodological recommendations for the formation of professional competence in the training of future philology teachers have been developed.
The master's thesis examines the problem of training future philology teachers in a higher education institution. The scientific novelty of the research is that: the concepts of "professional competence" and "structure of professional competence" have been clarified; the types of professional competence relevant for the modern system of higher education are determined; the professional competences necessary for the implementation of the functions of a teacher - philologist are determined; the structure of readiness for professional activity with the relevant components, criteria and indicators is defined. The practical significance of the study lies in the development of diagnostic methods, the readiness of future teachers for professional activities, and the development of a program to improve the training of future philology teachers to work in schools. On the basis of methodological approaches and principles, methodological recommendations for the formation of professional competence in the training of future philology teachers have been developed.
Опис
Ключові слова
011 освітні, педагогічні науки, магістр, компетентність, професійна компетентність, формування компетентності, структура професійної компетентності, педагогічна практика, competence, professional competence, formation of competence, structure of professional competence, pedagogical practice
Бібліографічний опис
Кімуржи, А. В. Формування професійної компетентності майбутніх учителів -філологів в процесі педагогічної практики = Formation of professional competence of future philologist teachers in the process of pedagogical practice: кваліфікаційна робота магістра / А. В. Кімуржи. – Одеса, 2024. – 103 c.