Філософський аналіз комічного і карнавального в моді
Вантажиться...
Дата
2016
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Мета статті полягає у філософському аналізі комічного і карнавального в
моді. Простежується репрезентація комічного в карнавалі, його інсценуваннях.
Акцентується увага на двох аспектах комічного: безглуздого (те, що позбавлене
здорового глузду) і потворного (опозиційна по відношенню до інших естетичних
категорій). Аналізуються карнавальні комічні інсценування пов’язані з
перевдяганням. Розглянуто карнавал і сучасну моду як соціальну композицію (ритуал за перформативним підходом К. Вульфа). Простежуються головні мотиви
переодягання: зооморфні, антропоморфні, травесті, інфернальні, костюмі блазнів.
Обґрунтовано репрезентацію безглуздого та потворного у сучасному модному
просторі за допомогою механізмів карнавальної культури. Демонструються
можливості застосування філософського аспекту комічного і карнавального в
моді, що сприятиме збагаченню соціально–філософського аналізу простору моди
та дозволить розкрити нові перспективи дослідження даного питання.
The purpose of the article is to the philosophical analysis of the comic and the carnival in fashion. The representation of the comic in the carnival and its staging is observed. Two aspects of the comic is accentuated: senseless (that is devoid of common sense) and the ugly (opposition towards other aesthetic categories). The comic carnival staging which is related to dressing is analyzed. Carnival is considered as fashion and modern social track (ritual performative approach by Chistoph Wulf). The main reasons of dressing: zoomorphic, anthropomorphic, transvestite, infernal, dressed as clowns are observed. The representation of senseless and ugly in current fashion space through the mechanisms of the carnival culture is grounded. Applicability of philosophical aspect of the comic and the carnival in fashion is demonstrated, that will help to enrich the social and philosophical analysis of space fashion and will open the new prospects for research of this issue.
Цель статьи заключается в философском анализе комического и карнавального в моде. Прослеживается репрезентация комического в карнавале, его инсценировках. Акцентируется внимание на двух аспектах комического: бессмысленном (то, что лишено здравого смысла) и безобразном (оппозиция по отношению к другим эстетическим категориям). Анализируются карнавальные комические инсценировки, связанные с переодеванием. Рассмотрены карнавал и современная мода как социальные композиции (ритуал согласно перформативному подходу К. Вульфа). Прослеживаются главные мотивы переодевания: зооморфные, антропоморфные, травести, инфернальные, костюмы шутов. Обоснована репрезентация бессмысленного и безобразного в современном модном пространстве с помощью механизмов карнавальной культуры. Демонстрируются возможности применения философского аспекта комического и карнавального в моде, что способствует обогащению социально–философского анализа пространства моды и позволяет раскрыть новые перспективы исследования данного вопроса.
The purpose of the article is to the philosophical analysis of the comic and the carnival in fashion. The representation of the comic in the carnival and its staging is observed. Two aspects of the comic is accentuated: senseless (that is devoid of common sense) and the ugly (opposition towards other aesthetic categories). The comic carnival staging which is related to dressing is analyzed. Carnival is considered as fashion and modern social track (ritual performative approach by Chistoph Wulf). The main reasons of dressing: zoomorphic, anthropomorphic, transvestite, infernal, dressed as clowns are observed. The representation of senseless and ugly in current fashion space through the mechanisms of the carnival culture is grounded. Applicability of philosophical aspect of the comic and the carnival in fashion is demonstrated, that will help to enrich the social and philosophical analysis of space fashion and will open the new prospects for research of this issue.
Цель статьи заключается в философском анализе комического и карнавального в моде. Прослеживается репрезентация комического в карнавале, его инсценировках. Акцентируется внимание на двух аспектах комического: бессмысленном (то, что лишено здравого смысла) и безобразном (оппозиция по отношению к другим эстетическим категориям). Анализируются карнавальные комические инсценировки, связанные с переодеванием. Рассмотрены карнавал и современная мода как социальные композиции (ритуал согласно перформативному подходу К. Вульфа). Прослеживаются главные мотивы переодевания: зооморфные, антропоморфные, травести, инфернальные, костюмы шутов. Обоснована репрезентация бессмысленного и безобразного в современном модном пространстве с помощью механизмов карнавальной культуры. Демонстрируются возможности применения философского аспекта комического и карнавального в моде, что способствует обогащению социально–философского анализа пространства моды и позволяет раскрыть новые перспективы исследования данного вопроса.
Опис
Ключові слова
переодягання, соціальний образ, карнавал, комічне, мода, інсценування, семантика одягу, візуальна семантика, dressing, social image, carnival, comic, fashion, staging, semantics clothing, visual semantics, переодевание, социальный образ, комическое, инсценировка, семантика одежды, визуальная семантика
Бібліографічний опис
Гілея: науковий вісник.