Драматургічний підхід І. Гофмана в структуруванні простору моди
Вантажиться...
Дата
2016
Науковий керівник
Укладач
Редактор
Назва журналу
ISSN
E-ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Мета роботи полягає у експлікації можливостей драматургічного підходу І.
Гофмана для аналізу моди як простору. Можна виокремити два рівні осмислення концепції І.
Гофмана: індивідуальний та надіндивідуальний, які поєднуються у просторовому вимірі.
Зональний розподіл моди згідно драматургічному підходу розкриває її взаємозв’язок з
іміджем. Драматургічний підхід дозволяє простежити динаміку в просторі моди для
розкриття її онтологічних характеристик, пов’язаних з простором і часом. Дуалізм
розмежування та єдності зон, їх динамізм демонструють збіг іміджу та моди у
просторовому рівні. Аналізується сезонний показ весна-літо 2015 українського бренда
Domanoff.
Цель работы заключается в экспликации возможностей драматургического подхода И. Гофмана для анализа моды как пространства. Можно выделить два уровня осмысления концепции И. Гофмана: индивидуальный и надиндивидуальный, которые сочетаются в пространственном измерении. Определение И. Гофманом социального образования как пространства позволяет исследовать моду в данном контексте. Зональное распределение моды согласно драматургическому подходу раскрывает ее взаимосвязь с имиджем. Драматургический подход позволяет проследить динамику в пространстве моды для раскрытия ее онтологических характеристик, связанных с пространством и временем. Дуализм разграничения и единства зон, их динамизм демонстрируют совпадение имиджа и моды на пространственном уровне. Анализируется сезонный показ весна-лето 2015 украинского бренда Domanoff.
The purpose of work is to explicate the opportunities of dramatic approach of I. Hoffman for analyse of fashion as a space. We can distinguish two levels of understanding the concept of I. Hoffmann: individual and supra-individual, which are combined in spatial terms. I. Hoffmann`s definition of social formation as a space allows you to explore the fashion in this context. Zonal distribution of fashion according to dramatic approach reveals its interconnection with the image. Dramatic approach allows us to trace the dynamics in the space of fashion for disclosure of its ontological characteristics which are associated with space and time. Dualism of separation and unity of zones, their dynamism show the coincidence of image and fashion in spatial level. The proposed general model allows specifying a variety of spaces of fashion in their unity. Spatial differentiation (fashion store, magazine, showing seasonal collections of designer and other) suggests the possibility of dramatic performance approach in each area, which may be a subject of investigation for the following publication. The seasonal show of spring-summer 2015 of Ukrainian brand Domanoff is analyzed.
Цель работы заключается в экспликации возможностей драматургического подхода И. Гофмана для анализа моды как пространства. Можно выделить два уровня осмысления концепции И. Гофмана: индивидуальный и надиндивидуальный, которые сочетаются в пространственном измерении. Определение И. Гофманом социального образования как пространства позволяет исследовать моду в данном контексте. Зональное распределение моды согласно драматургическому подходу раскрывает ее взаимосвязь с имиджем. Драматургический подход позволяет проследить динамику в пространстве моды для раскрытия ее онтологических характеристик, связанных с пространством и временем. Дуализм разграничения и единства зон, их динамизм демонстрируют совпадение имиджа и моды на пространственном уровне. Анализируется сезонный показ весна-лето 2015 украинского бренда Domanoff.
The purpose of work is to explicate the opportunities of dramatic approach of I. Hoffman for analyse of fashion as a space. We can distinguish two levels of understanding the concept of I. Hoffmann: individual and supra-individual, which are combined in spatial terms. I. Hoffmann`s definition of social formation as a space allows you to explore the fashion in this context. Zonal distribution of fashion according to dramatic approach reveals its interconnection with the image. Dramatic approach allows us to trace the dynamics in the space of fashion for disclosure of its ontological characteristics which are associated with space and time. Dualism of separation and unity of zones, their dynamism show the coincidence of image and fashion in spatial level. The proposed general model allows specifying a variety of spaces of fashion in their unity. Spatial differentiation (fashion store, magazine, showing seasonal collections of designer and other) suggests the possibility of dramatic performance approach in each area, which may be a subject of investigation for the following publication. The seasonal show of spring-summer 2015 of Ukrainian brand Domanoff is analyzed.
Опис
Ключові слова
мода, імідж, простір, драматургічний підхід, зональний розподіл, соціальне утворення, одяг, имидж, пространство, драматургический подход, зональное распределение, социальное образование, одежда, fashion, image, space, dramatic approach, zonal distribution, social education, clothing
Бібліографічний опис
Гуманітарний вісник ЗДІА