Переглянути
Нові надходження
Документ Гуманізм в історії культури: ґенеза і перспективи розвитку(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Чипигіна, Серафима ОлексіївнаУ контексті сучасної культури, що перебуває у стані постійного переосмислення своїх основ і сенсів, поняття гуманізму знову опиняється в центрі наукової та суспільної уваги. Гуманізм як світоглядний орієнтир, що стверджує цінність людської особистості, її свободи, гідності та здатності до творчості, є однією з фундаментальних ідей європейської цивілізації. Водночас культурні процеси постмодерної доби ставлять під сумнів універсальні гуманістичні наративи, трансформуючи уявлення про людину, її межі та взаємозв’язок із навколишнім світом.Документ Деконструкція гендеру в японській популярній культурі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Чайковська, Віолетта ГеннадіївнаАктуальність теми дослідження зумовлена посиленням уваги до гендерного дискурса в соціальному та медіа просторі: суспільство наразі частіше стикається з альтернативними до традиційної бінарної системи гендерними моделями, які в тому числі репрезентуються у масовій культурі. Стрімка лібералізація західного суспільства стала причиною толерування гендерних ідентичностей та сексуальностей відмінних від традиційних. Ця тенденція поступово розповсюджується на теренах східної Європи, зокрема України. Також на сьогоднішній день простежується популяризація східної культури серед молоді. Найбільш поширеними явищами є аніме, манга та музикальні жанри – Japanese-pop і Korean-pop. Навколо перелічених феноменів формуються субкультурні об’єднання, групи за інтересами, творчі спільноти. Оскільки європейському типу мислення притаманний логоцентризм, який обумовлює існування бінарних опозицій, одна з яких обов’язково є ієрархічно вищою, то розповсюдження та запозичення «продуктів» зі східним кодуванням може впливати на розуміння цих опозицій та їх зміну в певних контекстах. Розуміння гендера в східній та західній культурах можуть кардинально різнитися, з розповсюдженням японської культури репрезентація та сприйняття гендеру стають більш різноманітними. Це доказують гіперпосилання на японські твори в американських анімаційних шоу та коміксах, розповсюдження косплей (переодягання у видуманих персонажів), наслідування візуального образу зірок азійського шоу-бізнесу протилежної статі. Розуміння ключових особливостей репрезентації альтернативних гендерних моделей у продуктах японської поп-культури, відкриває можливість для більш глибокого розуміння та аналізу цих процесів в європейському регіоні, що можна в подальшому використати для дотичних досліджень у гуманітарних та поведінкових науках.Документ Український театр як частина світового театрального мистецтва: актуальні тенденції(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Стемблівська, Анастасія ОлександрівнаАктуальність теми дослідження зумовлена глибинними трансформаціями, що відбуваються в культурній сфері у XXI столітті. Саме в цей час український театр переживає етап змін, що пов’язані із соціально-політичними подіями, глобалізаційними процесами та цифровізацією культури. Ці процеси спричинили зміну світоглядних орієнтирів у суспільстві та в самому театрі. Події останнього десятиліття стали не лише випробовуванням для українського народу, а й поштовхом до переосмислення ролі театру як культурного, соціального та комунікаційного явища. Театр почав активніше реагувати на сучасні виклики, став простором рефлексії, протесту, діалогу, пам’яті та ідентичності.Документ Евристичний потенціал відеоігор(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Нененко, Ілля ОлександровичВідеоігри давно вийшли за межі суто розважального формату, утвердившись як багатогранний соціокультурний феномен та об'єкт наукового інтересу. У цій роботі евристичний потенціал визначено як здатність ігрового середовища та його інтерактивних компонентів активізувати й розвивати творче мислення особистості.Документ Концепція архетипів Карла Густава Юнга та їх застосування в сучасних культурних практиках(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Мазіп, Анастасія ЮріївнаУ сучасному світі, що перебуває у стані глибокої соціокультурної трансформації, питання ідентичності, колективної пам’яті, масових наративів та механізмів впливу на свідомість людини набувають особливої гостроти. В умовах глобалізації, цифровізації та інформаційної перенасиченості, традиційні форми культурної комунікації поступаються місцем новим, гнучким і динамічним моделям, у яких архетипи відіграють ключову роль як універсальні структури колективного несвідомого. Архетипи, що формувалися протягом тисячоліть, сьогодні не лише зберігають свою актуальність, а й набувають нових форм у масовій та цифровій культурі. Водночас, сучасна людина стикається з викликами ідентичності, фрагментації особистості, маніпулятивного впливу візуальних і символічних образів, що транслюються через медіа, політику, рекламу, мистецтво та соціальні мережі. Саме тому дослідження архетипів як універсальних структур, що лежать в основі культурних кодів, соціальних сценаріїв та індивідуальної поведінки, є надзвичайно важливим для розуміння як історичних, так і сучасних процесів у суспільстві.Документ Українські обереги як феномен народної культури(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Кузнець, Дарія ЄвгенівнаУкраїнська культура завжди вирізнялася багатством традицій, символів та обрядів, які формувалися протягом століть. Одним із ключових елементів народної культури є обереги – символічні предмети, покликані захищати людину, її дім та сім’ю від злих сил, хвороб і негараздів. Обереги уособлюють зв’язок людини з природою, предками та духовним світом. Вони не лише виконували захисну функцію, а й несли в собі глибокий символізм, що відображав світогляд, вірування та цінності українського народу. У сучасному світі, коли традиції часто втрачають свою автентичність, звернення до теми оберегів є важливим для збереження культурної спадщини та національної ідентичності.Документ Соціокультурні експлікації у французькому кінематографі Нової хвилі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Кондрашова, Валерія АндріївнаФранцузька Нова хвиля є надзвичайно важливим явищем у світовому кінематографі, яке започаткувало нову епоху у кіно, зруйнувавши традиційні уявлення про форму, зміст та функції кіно як мистецтва. Це явище виникло не лише внаслідок естетичних пошуків чи бажання оновлення мови кіно, а й як результат глибоких соціокультурних процесів, що охопили Францію в середині XX століття. Після Другої світової війни французьке суспільство зазнало значних змін, з’явилося нове покоління молодих людей, яке не погоджувалося з існуючими нормами, ставило під сумнів авторитети та шукало нові шляхи самореалізації. У цей період зростала роль інтелігенції, посилювався інтерес до особистості, суб’єктивного досвіду, свободи, індивідуального вибору, духовного пошуку. У культурному житті країни спостерігалося активне оновлення, у якому важливу роль відіграло кіно як новий простір комунікації, рефлексії та протесту.Документ Мистецтво як засіб подолання травми під час війни: культурологічний аналіз(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Калінков, Владислав ФедоровичУ сучасному гуманітарному дискурсі поняття травми зазнало значної трансформації, перейшовши від суто медичного та психологічного розуміння до широкого соціокультурного контексту. Сьогодні травма розглядається як явище, тісно пов'язане з колективною пам'яттю, історичними подіями та способами їх культурної репрезентації. У цьому процесі мистецтво відіграє особливу роль, виступаючи не лише як відображення травматичного досвіду, але і як дієвий інструмент для його осмислення, переживання та можливого зцілення.Документ Мультикультуралізм як фактор існування латиноамериканської культури(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Демиденко, Світлана АнатоліївнаУ сучасному світі, що характеризується глобалізаційними процесами та посиленням культурних контактів, мультикультуралізм набуває особливого значення як соціокультурне явище. Його прояви відчутні в багатьох регіонах світу, проте найбільш виразно ця концепція втілена у латиноамериканському культурному просторі. Латинська Америка — це територія, де зіштовхнулися, переплелися та взаємодіяли різні культури: автохтонні, європейські, африканські та азіатські. Саме ця взаємодія стала основою унікальної культурної мозаїки, що визначає ідентичність регіону донині.Документ Генеза сучасної західної культури: від модерну до метамодерну(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Грабіна, Дар'я ДмитрівнаАктуальність теми дослідження зумовлена глибинними трансформаціями, що відбуваються в культурній сфері на початку XXI століття. Зміни в соціокультурній парадигмі, які спостерігаються протягом останніх десятиліть, вказують на поступовий відхід від постмодерністської чуттєвості та формування нових форм культурного виробництва, що не вписуються повністю в попередні теоретичні моделі. Ці трансформації вимагають комплексного осмислення для розуміння сучасних культурних процесів та прогнозування їхнього подальшого розвитку. Дослідження генези західної культури від модерну до метамодерну дозволяє простежити діалектику культурних парадигм та виявити логіку їхніх трансформацій, що є важливим для розуміння сучасного стану культури.Документ Фотографія: від документального свідоцтва до актуального мистецтва(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Горбатюк, Ілля ОлексійовичФотографія давно перестала бути просто технічним відкриттям. Вона увійшла в наше життя як спосіб бачити, пам’ятати, осмислювати. Вона стала не лише способом фіксації моменту, а й засобом самовираження, інструментом впливу, елементом мистецтва. Саме тому тема фотографії сьогодні особливо актуальна — вона знаходиться на перетині багатьох процесів: технологічних, соціальних, культурних, політичних і особистісних.Документ Театральна маска у світовій культурі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Бугова, Анастасія ЮріївнаТема театральної маски є надзвичайно актуальною в сучасному гуманітарному знанні з кількох причин. Дослідження маски перетинається з різноманітними науковими дисциплінами, такими як історія, філософія, психологія, антропологія, мистецтвознавство. Цей міждисциплінарний підхід дозволяє розглядати маску як багатогранний феномен, що відображає складні взаємозв’язки між культурою, суспільством та індивідом.Документ Антропологія дитинства: художні практики і формування естетичного досвіду дитини(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Бугаєнко, Світлана ОлександрівнаАнтропологія дитинства як міждисциплінарна галузь дослідження відкриває нові можливості для розуміння формування особистості дитини в соціокультурному контексті. Актуальність дослідження зумовлена сучасними викликами, що постають перед системою освіти та вихованням, зокрема забезпеченістю розвитку творчого потенціалу, формування естетичної свідомості та культурної ідентичності у дітей. Участь дітей у художніх практиках є одним із ключових аспектів їхньої соціалізації та естетичного розвитку, що впливає на здатність до самовираження, співпраці та критичного мислення. Водночас, антропологічний підхід до вивчення дитинства дозволяє сформувати мистецькі практики як важливий інструмент передачі культурної спадщини та формування ціннісних орієнтирів.Документ Культурна ідентичність українців у діаспорі: збереження національних традицій та їхній вплив на культуру країн перебування(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Барська, Юлія ОлександрівнаУ сучасному світі, який характеризується активною міграцією та міжкультурним діалогом, значна увага приділяється вивченню культурних процесів, що відбуваються в діаспорах. Українська діаспора, яка сформувалася внаслідок різних історичних, економічних та соціальних обставин, виступає яскравим прикладом для аналізу цього явища. Культурна ідентичність у цьому контексті постає як багатогранне явище, яке одночасно є засобом самозбереження та й адаптації до нових умов. Національні традиції у діаспорі проходять процеси переосмислення, взаємодії та трансформації при впливом культур приймаючих держав. Однак, українська спільнота чинить зворотній вплив на культури країн проживання, збагачуючи їх елементами своєї етнічної спадщини.Документ Громадянин у державі: проблема підкорення(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Палей, Олександр АндрійовичСтосунки громадян і держави протягом історії переважно були напружені. Мабуть, своєї вершини у західному світі ця суперечність набула у 20 ст, наслідки чого відлунюють нам і повторення чого нікому не хочеться допускати, якщо тільки він не застряг у минулому. На жаль, сучасні режими мають тенденцію до авторитаризму, а ліберальна політика, як виявилось, не цурається прихованого, м'якого примусу через ідеологію, порушення права на приватність тощо. З іншого боку, наново у нашому суспільстві в часи війни постає проблема повноважень держави до військового примусу і обмеження свободи громадян.Документ Міф як об'єкт філософського дослідження у структуралізмі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Кулаков, Юрій ОлександровичМіф є об’єктом вивчення різних соціогуманітарних наук (на кшталт антропології, етнографії, історії, психології чи філології) і філософії. Розуміння міфу варіюється від оповідань про богів до певних лінгвістичних і семіотичних структур.Документ Насильство versus насильства: агресія та справедлива війна(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Данилюк, Олександр ОлександровичНасильство супроводжує людство протягом всієї історії та, на думку деяких дослідників, є його невід’ємною частиною, рушівним елементом. Воно водночас виступає предметом засудженя в більшості моральних концепцій, як релігійних так і атеїстичних, але завжди залишаються виключення: насильство виправдовують та возвеличують. Довгий час насильство розуміли (чи принаймні експліцитно виражали) виключно як навмисне заподіяння фізичної шкоди, ототожнювали з агресією і не дуже вивчали його природу, займаючись виправданням або засудженням його цілей. Проте розвиток теорії комунікації та філософії влади змусив філософів знову поставити питання про насильство, аби зрозуміти його місце та роль в житті людини. А критика ідеології допомогла знайти приховане насильство у владних відносинах.Документ Соціально-філософські концепції самоідентифікації особистості: український контекст(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Горбенко, Ірина ОлександрівнаУ сучасному суспільстві, яке переживає глибокі соціальні трансформації, зростає значення філософського осмислення особистості, її самоусвідомлення та ідентичності. Зміна культурних орієнтирів, глобалізаційні процеси, війна, постколоніальна трансформація та виклики інформаційного суспільства особливо гостро ставлять питання про особисту ідентичність у національному та культурному контекстах. Самоідентифікація як процес самовизначення особистості є не лише внутрішнім актом, а й формою взаємодії з соціальним і культурним середовищем.Документ Філософський вимір ранньої грецької поезії(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Волчок, Яна ОлександрівнаРання грецька поезія є не лише літературним феноменом, а й ключовим джерелом становлення європейської філософської традиції. В архаїчній ліриці простежуються перші спроби осмислення людського буття, моральних категорій, естетичних понять і ролі індивіда в космосі. Вона потребує особливого переосмислення як самодостатньої думки, здатної формулювати антропологічні та етичні засади, а не лише переповідати емоційний досвід, - хоча, можливо, це і є ключ до першого. З приводу ролі поезії точаться полеміки, чи потребує взагалі поезія філософії? Чи можливо її виокремити з античної лірики? Або, раптом, може, вона і зовсім існує в іншому вимірі поруч із нею? У зв'язку із занепадом зацікавленості в античній ліриці, на ці питання ніхто так і не зміг відповісти однозначно. В українському академічному полі поезія в контексті філософського виміру на жаль майже не вивчалася. Безсумнівно, є такі дослідники як Тарас Лучук, чиї переклади я використовувала у своїй праці, Соневицький чи зрештою, - Віталій Туренко. Однак усе ще ніхто не торкався мірила поезії філософією.Документ Концепт "картина світу" в сучасних філософських дослідженнях(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2025) Бурлуцький, Родіон ОлександровичУ сучасній філософській думці особливого значення набуває критичний перегляд самих засад пізнання та формування картини світу. Умови постмодерну, інформаційного перенасичення та втрати традиційних орієнтирів зумовлюють потребу в осмисленні того, як людина будує своє розуміння реальності. Особливої гостроти набуває концепт «нігілізму», який часто тлумачиться як симптом розпаду. Однак сучасне переосмислення дозволяє розглядати нігілізм не як занепад, а як очищення від універсалістських фікцій, що уможливлює повернення до традиційного, «язичницького» сприйняття світу, вкоріненого в конкретному, змінному, досвідному. Дослідження цього феномену є актуальним для розуміння не лише кризи модерного світогляду, а й шляхів формування нової — очищеної — картини світу.