Підручники, навчальні посібники та інші науково- та навчально-методичні праці ФФ
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Підручники, навчальні посібники та інші науково- та навчально-методичні праці ФФ за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 114
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Історія української літератури ХХ ст.: Практичні заняття(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 1999) Саєнко, Валентина Павлівна; Саенко, Валентина Павловна; Saienko, Valentyna P.Збігає до кінця XX ст., як і друге тисячоліття. Внутрішній вогонь культурного життя України притишується і стає історією. Масштабність і різноманітність художньої талановитості українських письменників осмислена лише частково, як і стан літературного розвитку в цілому, усвідомлення його як органічної частки всесвітнього мистецтва. Тим більше, що за останні десятиліття кровообіг ідей про особливості літературного життя України впродовж даного періоду, який Ліна Костенко охарактеризувала одним рядком із циклу “Коротко - як діагноз”: “Таке століття - навіть зрячі йдуть наосліп”, посутньо посилився і прокладає нові русла. Пульсують в іншому - значно складнішому - ритмі не лише наше сьогочасне мистецтво, але й уявлення про його досягнення і втрати, періодизацію, співжиття європейського і провінційно-просвітянського рівнів, незалежність і корозію талантів - усього розмаїття тих явищ і фактів та поглядів на них, однозначне тлумачення яких неможливе, бо призведе до сплющення, тотальної деформації вже не раз деформованого і канонізованого за певними ідеологічними схемами. Тому першорядним завданням курсу “Історії української літератури XX ст.” є системне вивчення руху мистецьких потенцій України протягом складного часу пошуку дороги до себе і в широкий світ культури. Через те у даній програмі з практичних занять враховані новітні ідеї про українське мистецтво XX століття, які прийшли “зліва”, “справа”, “з центру”, “здалеку”, тільки за умови їх продуктивності, незашореності, спроможності пізнати явище літератури як самобутній творчий феномен у системі інших і багатоаспектності функціонування. Відбиті в ній і ті ідеї, які виникли у викладачів кафедри літератури XX ст., які читають цей авторський курс і осмислюють його проблеми у власній педагогічній і науково-дослідній праці, знаходячи оригінальні підходи і методики до не тільки знаних текстів і суджень про них, але й часто у невідомих ракурсах, в новаторському прочитанні і витлумаченні, спонукаючи до власної творчості і студентів. Культурний процес XX ст. вивчається на практичних заняттях і з погляду актуальних проблем теорії літератури, зокрема, її жанрово-родової структури, мистецьких шкіл і напрямів та взаємодії методів. Але головний акцент - це текст і творчість письменника, їх повнокровна інтерпретація. Зважаючи на те, що це завдання вельми складне для тих студентів, які звикли репродукувати знання, а не вчитися самостійно мислити, серія практичних занять спланована так, аби кожен зміг спробувати різні методи аналізу художніх текстів, виробити смак до питань поетики, розуміння естетичних якостей твору та художньої оригінальності літературних здобутків. Методичний посібник з практичних занять мас тричленну структуру, зумовлену завданням ретельної підготовки та самостійної праці студентів 4-го курсу, спрямованої на опанування складних проблем культурного розвитку XX віку. У 1 розділі представлено найменування гем та перелік питань, шо виносяться на обговорення під час практичних занять. У II розділі методичного посібника подаються підбірки художніх текстів, щоб кожен студент мав змогу користуватися циклом Л.Костенко “Інкрустації”, “Коротко - як діагноз” тощо. У третьому розділі подано посутні для теоретичної підготовки студентів витяги з літературознавчих джерел, які даватимуть змогу осягти новітні методики аналізу та засвоїти нові підходи до знаного матеріалу. Наприкінці посібника - у IV розділі - подається короткий літературознавчий словничок, що полегшить серйозну підготовку до практичних занять і таким чином компенсує брак чи обмежену кількість літературознавчих словників і довідкових видань.Документ Матеріали до курсу "Історія української літератури ХХ ст.". Практичні заняття. Науково-методичний посібник(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2004) Саєнко, Валентина Павлівна; Саенко, Валентина Павловна; Saienko, Valentyna P.Методичний посібник з практичних занять має чотиричленну структуру, зумовлену завданням ретельної підготовки та наукової організації самостійної праці студентів 4-го курсу, спрямованої на опанування складних проблем культурного розвитку XX віку. У першому розділі представлено найменування тем та перелік питань, що виносяться на обговорення під час практичних занять, як і бібліографічні списки до них. У другому розділі методичного посібника подаються добірки художніх текстів, які друкувалися малим тиражем у спеціальних виданнях чи періодиці, щоб кожен студент мав змогу користуватися циклами Л. Костенко «Інкрустації», «Коротко - як діагноз», збіркою Євгена Маланюка «Чорні вірші». У третьому розділі подано посутні для теоретичної підготовки студентів витяги з літературознавчих джерел, які даватимуть змоіу осягти новітні методики аналізу та засвоїти нові підходи до знаного матеріалу. Наприкінці посібника — у четвертому розділі — подається короткий літературознавчий словник термінів, найбільш уживаних уже в XXI ст. і в новітніх працях, що полегшить серйозну підготовку до практичних занять і таким чином компенсує брак чи обмежену кількість літературознавчих словників і довідкових видань.Документ Українська модерна поезія 20-х років ХХ століття. Ренесансні параметри(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2004) Саєнко, Валентина Павлівна; Саенко, Валентина Павловна; Saienko, Valentyna P.Компендіум присвячено аспектам художньої своєрідності та аналізові поетичного доробку неокласиків — Миколи Зерова, Михайла Драй-Хмари, Юрія Клена, Павла Филиповича — та футуриста Майка Иогансена. Творчість найвидатніших репрезентантів української модерної поезії трактується з погляду особливостей поетики. Окремий блок складають програми зі спецкурсу та курсів лекцій XX століття, темарій практичних занять і проблемні запитання, що можуть послужити темами рефератів, курсових робіт і виступів на наукових конференціях. Важливий також спеціальний добір і опис бібліографічних джерел, необхідних для систематизації знань з наукової проблематики. Для філологів, студентів, усіх, хто цікавиться літературознавчою наукою.Документ Історичні європейські художні стилі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2005) Жаборюк, Анатолій Андрійович; Жаборюк, Анатолий Андреевич; Zhaboriuk, Anatolii A.Мета і зміст спецкурсу «Історичні європейські художні стилі», його місце серед інших теоретичних дисциплін, які читаються студентам філо- логічних факультетів університетів. Важливість і актуальність ознайомлення студентів-філологів з істо- ричними художніми стилями, які послідовно змінювали один одного в процесі розвитку європейського мистецтва. Значення спецкурсу для поглиблення теоретичної підготовки студентів, розширення їх загаль- нокультурного кругозору, виховання у них навичок ідейно-естетичного аналізу творів мистецтва. Огляд основних праць з проблем спецкурсу.Документ Матеріали до курсу "Історія української літератури ХХ ст." Практичні заняття(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2005) Саєнко, Валентина Павлівна; Саенко, Валентина Павловна; Saienko, Valentyna P.Методичний посібник з практичних занять має чотиричленну структуру, зумовлену завданням ретельної підготовки та наукової організації самостійної праці студентів 4-го курсу, спрямованої на опанування складних проблем культурного розвитку XX віку. У першому розділі представлено найменування тем та перделік питань, що виносяться на обговорення під час практичних занять, як і бібліографічні списки до них. У другому розділі методичного посібника подаються добірки художніх текстів, які друкувалися малим тиражем у спеціальних виданнях чи періодиці, щоб кожен студент мав змогу користуватися циклами Л. Костенко «Інкрустації», «Коротко — як діагноз», збіркою Євгена Маланюка «Чорні вірші». У третьому розділі подано посутні для теоріетичної підготовки студентів витяги з літературюзнавчих джерел, які даватимуть змогу осягти новітні методики аналізу та засвоїти нові підходи до знаного матеріалу. Наприкінці посібника — у четверному рюзділі — подається корюткий літературознавчий словник термінів, найбільш уживаних уже в XXI ст. і в новітніх працях, що полегшить серйозну підготовку до практичних занять і таким чином компенсує брак чи обмежену кількість літературознавчих словників і довідкових видань.Документ Історичні художні стилі доби Середньовіччя(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2007) Жаборюк, Анатолій Андрійович; Жаборюк, Анатолий Андреевич; Zhaboriuk, Anatolii A.У пропонованому посібнику висвітлюється процес зародження, розвитку і занепаду трьох великих європейських художніх стилів, які функціонували у добу Середньовіччя: візантійського, романського і готичного. На матеріалі мистецтва Візантії, Франції, Німеччини, Англії та інших країн з’ясовується характер і специфіка кожного з названих стилів у їх національному переломленні, а також особливості їх виявлення в різних мистецтвах: архітектурі, скульптурі, малярстві, книжковій мініатюрі, прикладних мистецтвах. Особлива увага приділена архітектурі — провідному мистецтву Середньовіччя — яке об’єднало навколо себе всі інші мистецтва, підпорядкувавши їх єдиній меті — ствердженню ідеологічних засад феодального суспільства. У посібнику висвітлюються й процеси, які відбувалися в середньовічному мистецтві України, зокрема в розділі, де йдеться про візантійський стиль. Посібник розрахований на слухачів гуманітарних факультетів (філологів, істориків, культурологів), аспірантів, викладачів та всіх, хто цікавиться проблемами історії та теорії мистецтва.Документ Про літературу, малярство і українську національну ідею (статті й есе різних років)(Астропринт, 2008) Жаборюк, Анатолій Андрійович; Жаборюк, Анатолий Андреевич; Zhaboriuk, Anatolii A.У цю книгу увійшли окремі літературознавчі та мистецтвознавчі статті, а також публіцистичні есе, які в різні роки публікувалися в наукових збірниках та періодичних виданнях. Автор сподівається на те, що, зібрані докупи, вони знайдуть свого зацікавленого читача.Документ Роман-містифікація Валентина Тарнавського «Матріополь». Лекція(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2009) Саєнко, Валентина Павлівна; Саенко, Валентина Павловна; Saienko, Valentyna P.Лекція є фрагментом лекційного курсу «Сучасна україн ська література», який читається на ІІ курсі філологічного факультету Одеського національного університету ім. І. І. Мечникова, а також вивчається у середній школі. Присвячена аналізу одного твору Валентина Тарнавського – роману-містифікації «Матріополь», – з іменем і творчістю якого пов’язані значні художні відкриття української культури межі тисячоліть, лекція торкається деяких посутніх тенденцій, властивих постмодерній літературі 90-х років, і загальних закономірностей розвитку сучасного вітчизняного мистецтва. Для студентів університетів і філологічних спеціальностей педінститутів, для викладачів ву зів і колегіумів, гімназій і середньої школи; для любителів українського красного слова.Документ Художній світ доби Відродження (ідеї, образи, стиль)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2010) Жаборюк, Анатолій Андрійович; Жаборюк, Анатолий Андреевич; Zhaboriuk, Anatolii A.У посібнику висвітлюються проблеми, пов’язані з виникненням, поширенням і функціонуванням в європейській культурі XIV–XVI ст. художнього стилю, який одержав назву Відродження, або Ренесанс. Простежуються процеси, які відбувалися в культурному і мистецькому житті Італії, Нідерландів, Німеччини, Франції, Іспанії, Англії, а також в ряді країн слов’янського світу, у т. ч. і в Україні. Аналіз цих процесів і висновки автор посібника будує на матеріалі провідних мистецтв доби: літератури, архітектури, скульптури і малярства з врахуванням специфічних національних умов їх розвитку. Основна увага приділена творчості найвидатніших митців, зокрема таких титанів Відродження, як Леонардо да Вінчі, Рафаель, Мікеланджело, Тиціан, Пітер Брейгель, Дюрер, Сервантес, Шекспір та ін. Посібник розрахований на ст. д.нтів і викладачів гуманітарних факультет ів університетів, учителів історії, образотворчого мистецтва, української мови і літератури загальноосвітніх і спеціальних середніх закладів та всіх, хто цікавиться історією світової і вітчизняної культури.Документ Русская литература 1801 – 1855 гг(Одесский национальный университет имени И. И. Мечникова, 2010) Мусий, Валентина Борисовна; Musiy, Valentyna B.; Мусій, Валентина БорисівнаУчебное пособие создано на основе лекционного курса, который читается студентам филологического факультета специальности «русский язык и литература». 1801-1855 годы представлены в нем как звено литературного процесса, тот этап развития русской словесности, когда осуществился ее переход от риторичности к литературе эстетического типа. Основное внимание уделено формированию и развитию в русской литературе предромантизма, романтизма и реализма. В контексте этой динамики рассматриваются закономерности развития творчества отдельных писателей, особенности художественной манеры каждого из них. Пособие адресовано студентам гуманитарных специальностей, оно может быть использовано и преподавателями курса мировой литературы в средних школах.Документ Методичні вказівки з історії української мови : для студентів III курсу (заочна форма навчання)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2011) Романченко, Алла Петрівна; Романченко, Алла Петровна; Romanchenko, Alla P.Важливе місце в системі філологічної підготовки посідає курс історії української мови. Потреба вивчення названого курсу полягає в наступному: 1) пізнати найголовніші процеси становлення й розвитку української мови; 2) обґрунтувати історичні мовні факти; 3) глибоко засвоїти основи сучасної української мови; 4) зрозуміти внутрішні закони змін у фонетичній системі та граматичній будові української мови; 5) розвинути наукові інтересиДокумент Історія української літератури XX століття(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2014) Саєнко, Валентина Павлівна; Саенко, Валентина Павловна; Saienko, Valentyna P.Збігло до кінця XX століття, як і друге тисячоліття. Внутрішній вогонь культурного життя України цієї пори притишився і став історією. Тим часом, масштабність і різноманітність художньої талановитості українських письменників цієї складної і важливої епохи осмислена лише частково, як і стан літературного розвитку в цілому, усвідомлення його як органічної частки всесвітнього мистецтва. Тим більше, що за останні десятиліття кровообіг ідей про особливості літературного життя України впродовж даного періоду, який Ліна Костенко охарактеризувала одним рядком із циклу «Коротко - як діагноз»: «Таке століття - навіть зрячі йдуть наосліп», посутньо посилився і прокладає нові русла. Пульсують в іншому - значно складнішому - ритмі не лише наше сьогочасне мистецтво, але й уявлення про його досягнення і втрати, періодизацію, співжиття європейського і провінційно-просвітянського рівнів, незалежність і корозію талантів - усього розмаїття тих явищ і фактів та поглядів на них, однозначне тлумачення яких неможливе, бо призведе до спрощення, тотальної деформації вже не раз деформованого і канонізованого за певними ідеологічними схемамиДокумент Сучасна українська література : компендіум(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2014) Саєнко, Валентина Павлівна; Саенко, Валентина Павловна; Saienko, Valentyna P.«Сучасна українська література» — компендіум (короткий підручник), розрахований на вивчення лекційно-практичного курсу, що читається студентам Одеського національного університету імені І. І. Мечникова, як і інших вузів України, з метою осмислення постмодерного етапу літературного процесу. Структурно посібник складений з чотирьох розділів: 1) Програма курсу, 2) Практичні заняття; 3) Рекомендована література; 4) Вибрані тексти лекцій, присвячені найрепрезентативнішим письменникам і їх творам, які унаочнюють особливості розвитку вітчизняного мистецтва межі тисячоліть. Адресується студентам університетів і педінститутів, викладачам гімназій, шкіл і любителям українського Слова.Документ Бароко (доба, людина, стиль, художній світ) : посібник з історії світової художньої культури(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2015) Жаборюк, Анатолій Андрійович; Жаборюк, Анатолий Андреевич; Zhaboriuk, Anatolii A.У книзі висвітлюються проблеми, пов’язані з виникненням, поширенням і функціонуванням в європейській культурі стилю бароко на рубежі XVI–XVII ст., який прийшов на зміну стильові Ренесансу, а в другій половині XVIII ст., вичерпавши свої можливості, поступився місцем класицизмові. З’ясовуються питання про ідеологічні основи та естетичні принципи стилю бароко, а також про відповідність цих прийомів і принципів специфіці конкретних мистецтв. Аналізується мистецький процес доби бароко в Італії, Іспанії, Фландрії, Німеччині, Польщі та інших країнах, які були основними вогнищами барокового мистецтва, у т. ч. й Україні. Відзначається внесок кожного з національних варіантів бароко в скарбницю європейського і світового мистецтва. Книга розрахована на студентів і викладачів гуманітарних факультет ів вузів, учителів історії і літератури загальноосвітніх шкіл та на всіх тих, хто цікавиться історією світового мистецтва.Документ Методика викладання іноземних мов(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Труба, Ганна Миколаївна; Труба, Анна Николаевна; Truba, Hanna M.Викладання іноземних мов пережило низку драматичних змін впродовж століть. Розвиток методики можна порівняти з рухом маятника, який розгойдувався з боку в бік під впливом суспільного замовлення. Наївно було б думати, що методи та прийоми, якими викладачі іноземних мов користуються в наш час, є абсолютно новими та оригінальними. Сучасні методи – це ретельно дібрані прийоми з різних методів, які існували досі і які забезпечують виконання соціального замовлення на викладання іноземних мов. Саме тому для досягнення успіху сучасному вчителю слід знати основні віхи розвитку методів викладання іноземних мов.Документ Українська мова за пофесійним спрямуванням. - Ч.1(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Труба, Ганна Миколаївна; Труба, Анна Николаевна; Truba, Hanna M.Сьогодення спонукає не тільки до переосмислення фундаментальних складових національної системи освіти: навчально-виховних та наукових методичних засад, а й до оновлення сутності навчання, що є визначальним у реформуванні освіти в Україні й передбачає приведення його у відповідність до сучасних потреб суспільства.Документ Українська мова за пофесійним спрямуванням. - Ч.2(2017) Труба, Ганна Миколаївна; Труба, Анна Николаевна; Truba, Hanna M.Сьогодення спонукає не тільки до переосмислення фундаментальних складових національної системи освіти: навчально-виховних та наукових методичних засад, а й дооновлення сутності навчання, що є визначальним у реформуванні освіти в Україні й передбачає приведення його у відповідність до сучасних потреб суспільства.Документ Болгарські говірки в Україні = Българските говори в Украйна : у 20 т. Т. 8: Говірка болгар с. Городнього (Чийшія), Бессарабія : словник = Говорът на българите в c. Городне (Чийшия), Бесарабия(2019) Колєснік, Валентина Олександрівна; Колесник, Валентина Александровна; Koliesnik, Valentyna O.Словник чийшійської говірки є відображенням основного лексичного складу однієї з найцікавіших і найархаїчніших болгарських переселенських говірок Півдня України. Село Городнє (до 1946 р. Чийшія) — одне з найбільших сіл в Одеській області, яке було засноване болгарськими переселенцями на початку XIX ст. Мешканці села і нині користуються рідним словом, виховалися на народному мовленні, на його формальних і значеннєвих системах. Робота є продовженням досліджень болгарських переселенських говірок серії «Болгарські говірки в Україні» викладачами філологічного факультету Одеського національного університету ім. І. І. Мечникова. Реєстр словника включає найбільш уживану частину словникового складу говірки, у ньому відбито багатство чийшійської лексики і словотвору. Реєстрове слово подано в болгарській літературній транслітерації (а не у фонетичній транскрипції), однак із збереженням основної діалектної фонетичної структури слова (вудъ́, вальо́сувъм та ін.). Усі реєстрові слова, крім односкладових, подаються з наголосами — одним або двома. Наголос ставиться у вихідній (реєстровій) словоформі. Два наголоси поставлено на одному слові в тому випадку, коли зафіксовано два акцентні його варіанти (пра́ба́ба). Якщо лексема має кілька варіантів вимови, першою подається найбільш вживана лексема (къ́ту, къ́то, кът спол. като ‘як; що’, лèтен, лèтян прикм. летен ‘літній’).Документ Аспекты лингвистического анализа: схемы разбора(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Баранник, Людмила Фёдоровна; Горбань, Виктория Владимировна; Гукова, Лина Николаевна; Мурадян, Ирина Владимировна; Степанов, Евгений Николаевич; Шумарина, Татьяна Федоровна; Мурадян, Ірина Володимирівна; Степанов, Євгеній Миколайович; Muradian, Iryna V.; Stepanov, Yevhenii M.Известно, что практическое изучение языка и получение теоретических знаний о нём развивает у учащихся умение наблюдать за языковыми процессами, воспитывает навык анализа явлений, происходящих в языке и речи, формирует профессиональное отношение к языку у будущих преподавателей-лингвистов, способствует выработке уверенности участников коммуникативного процесса. Специалист, работающий со словом, стремится к правильному, безошибочному владению языком, к точности выражаемой мысли и в то же время к умению разнообразить свою речь единицами разных уровней и стилей языка. В решении этих задач огромное значение имеют разные виды разбора (анализа) языкового материала, которые различаются по содержанию, объёму и способу выполнения. Данные методические указания, выполненные преподавателями кафедры русского языка Одесского национального университета имени И. И. Мечникова на основе своего профессионального опыта с учётом теоретических, методических традиций и современных подходов, принятых в современной русистике, содержат учебные материалы, необходимые для овладения навыками фонетического, лексического, фразеологического, морфемного, словообразовательного, морфологического и синтаксического разбора (анализа) основных языковых единиц. Методические указания предназначены для студентов-филологов, изучающих дисциплины «Современный русский язык» и «Русский язык как иностранный», а также могут быть использованы школьными учителями на уроках русского языка и абитуриентами.Документ Теорія літератури(Пащенко М. В., Теорія літератури : навчально-методичний посібник / М. В. Пащенко. — Одеса : Астропринт, 2019. — 92 с., 2019) Пащенко, Микола Васильович; Пащенко, Николай Васильевич; Pashchenko, Mykola V.Посібник укладений із навчально-методичних матеріалів, які були розроблені і апробовані автором при читанні курсів теоретичного літе- ратурознавства, в першу чергу таких навчальних дисциплін, як «Пое- тика» і «Теорія літератури». Завершальний етап теоретико-літературної підготовки студентів здійснюється на основі індивідуальної програми курсу «Теорія літератури», реалізується у процесі читання курсу лекцій, проведення практичних занять, під час самостійної роботи студентів, поточного і підсумкового контролю знань. Комплекс навчально-мето- дичного забезпечення складають підручники і посібники, видані про- тягом останнього десятиліття, які і стали предметом коментованого прочитання: на їх основі також укладені тестові завдання. Для студентів-баклаврів, магістрів та аспірантів.