Вісник Одеського національного університету. Філологія
Постійне посилання зібрання
Галузь і проблематика: журнал видається на філологічному факультеті Одеського національного університету імені І. І. Мечникова і містить статті ведучих вчених. Серія включає два випуски: один представляє результати досліджень в галузі мовознавства, інший – літературознавства.
Переглянути
Перегляд Вісник Одеського національного університету. Філологія за Автор "Fokina, Svitlana O."
Зараз показуємо 1 - 12 з 12
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Диалог авторского сознания и текста – контекста – интертекста в стихотворении А. Ширяева «Ты начинаешься из темноты...»(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2016) Фокина, Светлана Александровна; Фокіна, Світлана Олександрівна; Fokina, Svitlana O.В статье представлено изучение поэтической идентичности современного поэта Андрея Ширяева. Осмыслен диалог авторского сознания поэта с контекстными и интертекстуальными модусами поэтического текста. Проведен поливалентный анализ стихотворения «Ты начинаешься из темноты…». Выявлены маркеры авторского сознания во взаимодействии славянского и европейского контекстов. Прослежены процессы семиотизации страстей авторским сознанием поэта в их полифоническом единстве с различными интертекстами, мифологемами, культурными кодами.Документ До питання щодо літературознавчої рецепції Леславою Кореновською сучасного львівського тексту(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2023) Фокіна, Світлана Олександрівна; Fokina, Svitlana O.У цій статті зроблено спробу осмислення монографії польської дослідниці‑славістки Леслави Кореновської «Грані таланту семи. Сучасні письменники та поети». Безсумнівна актуальність вивчення сьогодні сучасного літературного процесу в Україні. Така націленість гуманітаристики дозволяє поглянути на художні пошуки авторів як на пріоритетний матеріал вивчення. Не менш значущим видається те, що крім пошуків української філологічної думки в галузі вишукування сучасної україністики багато зроблено в цій галузі західною славістикою, зокрема польською. Фактор звернення монографічного матеріалу до ретельного вивчення шляху сучасних українських поетів і письменників відкриває кілька варіантів наукової рецепції. Можливість простежити розвиток україністики з позицій зарубіжної славістики сприяє активізації діалогу в гуманітарному полі. Важливість уваги до проявів львівського тексту, специфіку якого польська дослідниця аналізує на сторінках своєї монографії, націлює на семіотичний потенціал вивчення українських культурних та географічних локусів. Перспектива виявити різні стратегії західної аналітики, реалізовані при науковому зверненні до сучасної україністики, стимулює обмін досвідом. Виявлення духовної спадкоємності української кордоцентричності самої польської дослідниці задає смислові горизонти у пізнанні проявів різних ментальних та емоційних спектрів. Аналіз всієї парадигми стратегій пізнання, яка реалізована в моногорафії «Грані таланту семи. Сучасні письменники та поети», сприяє осмисленню специфіки національного канону інтелектульної спадщини та сенсетивності в сучасній україністиці. Вибір польською дослідницею персоналій, до чиєї творчості звернені полівалентні аналітичні підходи, стимулює затвердження в українській літературі сучасності знакових імен.Документ К вопросу об архетипических прототипах героев фильма Эндрю Никкола “S1mОne”(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Фокина, Светлана Александровна; Фокіна, Світлана Олександрівна; Fokina, Svitlana O.В данной статье предпринята попытка раскрыть интертекстуальный потенциал и соответствующие игровые стратегии, формирующие своеобразие фильма «S1m0ne». В соответствии с заявленной концепцией в ходе анализа был определен ряд ключевых позиций. Выявлены в ткани кинотекста различные интертекстуальные отсылки. Осмыслены факторы виртуальной реальности и симулякричности в природе Симоны. Проанализированы проявления трикстерского и фаустианского начал в герое фильма – Викторе Тарански.Документ Літературознавчий ракурс дискурс-аналізу з позицій французького постструктуралізму(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2022) Фокіна, Світлана Олександрівна; Fokina, Svitlana O.Досліджуючи дискурс з позицій літературознавства, враховуючи семіотичні, культурологічні та лінгвістичні аспекти, все ж необхідно спробувати вичленувати відмінність літературознавчого підходу до дискурсу від суто лінгвістичного, при врахуванні їх неминучої взаємопроникності. В даному плані є показовим розвиток аналізу дискурсу у Франції, де сформувався основний корпус ідей, що вплинули на уявлення про дискурсивність і в ряді інших країн. Зближення принципів поетики та досліджень дискурсивності акцентує перспективу активної апеляції літературознавчої думки до ідей дискурсології та формування безпосередньо літературознавчих стратегій аналізу дискурсу. Інтерес представляє розмежування потенцій вивчення дискурсу лінгвістикою та літературознавством, що в тій чи іншій мірі проявлено в роботах М. Пешьо, М. Фуко, Ж. Женетта, П. Серіо, Р. Робен, Ю. Крістевої. Були також враховані позиції Р. Барта, А. Ж. Греймаса, Ж. Фонтанія, Ж. Гійому, Д. Мальдідье. Ракурс дослідження, здійсненого в рамках цієї статті, центрував акцент на широкому аналітичному спектрі в рамках літературознавчої дискурсології. Було осмислено доцільність підхіду до дискурсивності, який не тільки зачіпає аспекти ідентифікації суб’єкта та концептосфери культурної ситуації, але й їх глибинно взаємопов’язує. Опорними стали ідеї М. Фуко, що дозволили осмислити шляхи літературознавчого вивчення дискурсу. При такому підході об’єкт дискурсу співвідносимо з догматами культурної епохи, яка обумовлює трансформації дискурсу у зв’язку з ключовими ідеями, уявленнями та соціальними нормами. Виявлена важливість інтертекстуального потенціалу дискурсивності та взаємообумовленості контекстом. Було розглянуто також зв’язок дискурсу з несвідомим, що дозволяє зосередитися на значущості підтексту для аналізу дискурсивності в цілому та безпосередньо при осмисленні конкретного об’єкта дискурсу.Документ Мифологизация джаза авторским сознанием Х. Кортасара(Одеський нац. ун-т, 2015) Фокина, Светлана Александровна; Фокіна, Світлана Олександрівна; Fokina, Svitlana O.В статье научный поиск направлен на осмысление мифологизации джаза и непосредственно личности кумира Х. Кортасара – Луи Армстронга. Исследовательские стратегии сосредоточены на выявлении связи между темами хронопов, колдовства, метаморфоз, музыки и их обыгрывания в эссе в контексте своеобразия авторского сознания аргентинского писателя. Выявлена корреляция темы магии с феноменом метаморфоз. Представлено прочтение авторских кодов Х. Кортасара в соответствии с его интерпретацией образа Луи Армстронга в эссе «Луи Армстронг – огромнейший хроноп».Документ Мифологические коннотации сюжета фильма Патриса Леконта «Девушка на мосту»(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Фокина, Светлана Александровна; Фокіна, Світлана Олександрівна; Fokina, Svitlana O.В статье предпринята попытка осмысления мифологических кодов и их трансформаций в фильме французского режиссера Патриса Леконта «Девушка на мосту». В ходе исследования выявлены потенции «психейного сюжета», придающего кинотексту притчевый модус. Рассмотрена гипотеза семиотического потенциала «героев дороги» и реализации в кинотексте соответствующих сюжетообразующих мифологем. Осмыслены мифологические ипостаси героев – Психеи (Адель), трикстера (Габор).Документ Пасторальный и ностальгический модусы в процессе идентификации лирического «я» Александры Петровой(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2020) Фокина, Светлана Александровна; Фокіна, Світлана Олександрівна; Fokina, Svitlana O.В статье предпринята попытка анализа различных проявлений пасторальной модальности в ностальгическом дискурсе. Проанализированы факторы влияния ностальгических идеологем на творческую деятельность поэтов-эмигрантов. Акцентирована пороговость сознания, отличающая психосферу эмигранта, чей семиотический статус близок путешественнику. В ходе исследования была выработана следующая гипотеза, что тяготение поэта к пасторальной тематике и стремлению обыгрывать пасторальные мотивы может способствовать введению в текст имплицитных кодов ностальгии.Документ Пошуки сучасного костенкознавства дослідницькі траєкторії В. Саєнко (Рец. на монографію Валентини Саєнко. Поезія Ліни Костенко: традиція, контекст, художня своерідність. Київ: Смолоскип, 2020. 640 с.)(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2021) Фокіна, Світлана Олександрівна; Фокина, Светлана Александровна; Fokina, Svitlana O.Монографія Валентини Саєнко «Поезія Ліни Костенко: традиція, контекст, художня своєрідність» стала важливою віхою в україністиці. Новаторство наукового пошуку зумовлено своєрідністю авторського погляду на поетичний феномен видатної мисткині сучасності, гордості України – Ліни Костенко. Підтвердженням актуальності наукової концепції в прочитанні самобутності феномену творчості Ліни Костенко виступають як структура і зміст монографії, так і завершальна її частина – осяжна бібліографія праць, яка налічує 2353 позиції.Документ Смысловой потенциал джазовых коннотаций в поэтическом мире А. Ширяева(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2017) Фокина, Светлана Александровна; Фокіна, Світлана Олександрівна; Fokina, Svitlana O.В статье внимание сосредоточено на осмыслении понятия «джазовый экфрасис» и раскрывается его потенциал. Рассмотрено как экфрасис в целом обладает высокой степенью интерпретационного потенциала, актуализирующего в восприятии читателя авторские интенции. Проанализирована символическая специфика джаза в соответствии с экспликацией тем пассионарности и страстей. Выявлено насколько джазовый экфрасис способствует процессу семиотизации страстей. Изучено как джазовый экфрасис выражает через определенную знаковую и символическую систему различные варианты развития лирического сюжета. Показано как важный аспект джазовой художественной идеологии – потенциальная диалогичность – способствует семиотизации страстей с помощью джазовых кодов и метафор. На материале стихотворения Андрея Ширяева «Росчерк ветра. Взбегаю по клавишам…» проиллюстрировано корреляцию кодов джазового экфрасиса и семиотики страстей как показателей мифологизированного волей поэта авторского сознания. Проанализировано, как тема музыки в стихотворении А. Ширяева нерасторжимо связана с переживанием экстаза и джазовых ассоциаций, акцентируемых автором.Документ Смыслопорождающий потенциал феномена ревности в авторском мифе М. Цветаевой 1920-х годов(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2013) Фокина, Светлана Александровна; Фокіна, Світлана Олександрівна; Fokina, Svitlana O.В статье исследуется осмысление М. Ц ветаевой феномена ревности сквозь призму мировоззренческих доминат ее художественного дискурса 1920-х годов. Анализируется влияние авторских кодов на художественное своеобразие стихотворения М. Ц ветаевой «Попытка ревности». В контексте цветаевского мифа рассматриваются показатели смыслопорожденияДокумент Эротические коды в цветаевской интерпретации духа музыки(Одеський національний університет, 2014) Фокина, Светлана Александровна; Фокіна, Світлана Олександрівна; Fokina, Svitlana O.В статье внимание сосредоточено на осмыслении авторской интерпретации ницшеанской метафоры Духа Музыки в лирическом послании М. Цветаевой «Лютня». Представлен поливалентный анализ авторской символики в тексте. Выявлены эротические коды в смысловой структуре стихотворения.Документ Эротический аспект ностальгии в лирике П. Барсковой(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2021) Фокина, Светлана Александровна; Фокіна, Світлана Олександрівна; Fokina, Svitlana O.В статье представлено прочтение смыслопорождающего потенциала феномена зеркальности и «музыкальной эротики» в ностальгическом дискурсе Полины Барсковой. Представлена интерпретация лирического сюжета стихотворения «Отражение» в соответствии с наследованием и преобразованием П. Барсковой традиций изображения интимного как фактора ностальгического мировосприятия. В лирическом сюжете выявлена авторская точка зрения на соотношение тем интимности, зеркальности и музыкальности. Проанализированы трансформации эротических кодов авторским сознанием поэтессы в соответствии с семиотизацией страстей и ностальгическими процессами. Осмыслен авторский взгляд на мир в тексте «Отражения». В поле исследования вошли такие показатели ностальгического дискурса поэтессы, как авторские коды, эротические коннотации, феномены зеркальности и музыкальности и их символический потенциал, семиотизация страстей.