Факультет історії та філософії
Постійне посилання зібрання
Переглянути
Перегляд Факультет історії та філософії за Ключові слова "034 культурологія"
Зараз показуємо 1 - 20 з 26
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ «Буття-до-смерті» у філософсько-культурологічному контексті першої половини ХХ століття(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Антушева, Катерина ВадимівнаАктуальність теми дослідження. ХХ століття привнесло до сфери людського мислення і існування в світі фундаментальні принципи, які багато в чому визначили подальше становлення і розвиток як самої людини, так і його навколишньої дійсності. Широкомасштабний культурна, ціннісна та світоглядна криза, що спіткала у цей час всю західну цивілізацію, виявив ті сутнісні підстави людського буття, які раніше були приховані у раціоналістично обґрунтованої і структурно усталеної картині світу. Спроби освоїти дійсність шляхом наполегливого прагматизму і зведення всього можливого різноманіття в систему обчислюємих координат і схем привели до тотальної дезінтеграції світу і, як наслідок, відчуження людини від самої себе. Це стало вихідною підставою для виникнення численних «поворотів» в філософії та інших гуманітарних дисциплінах, основна увага яких відтепер була зосереджена навколо центрального і невичерпного питання про людину.Документ Від міфу до казки: трансформація у слов’янській культурі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Лабунська, Вікторія ОлександрівнаСлов'янська міфологія як уявлення древніх слов'ян про навколишній світ є однією зі складових культурної спадщини нації. Як і всі давні люди, наші предки-слов'яни намагалися зрозуміти, як влаштований світ, і осмислити своє місце в ньому. З прийняттям християнства на Русі слов'янські боги поступово припиняють своє існування. Однак особливості слов'янської міфології знайшли відображення в суспільному житті і в художній культурі. Міфологічні сюжети і образи займають значне місце не тільки в усній народній традиції, але і в творах письменників і поетів, музикантів і художників на різних історичних етапах розвитку культури. Не маючи уявлення про давньоруське язичництво, важко зрозуміти давньоруські пам'ятки літератури і мистецтва, російську народну творчість в різних його проявах (вишивка, різьблення по дереву, ігри, пісні та ін.).Документ Віртуалізація культури та її вплив на світовідчуття сучасної людини(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Худякова, Олександра СергіївнаАктуальність досліджуваної проблематики. Останнім часом в академічному середовищі спостерігається сплеск інтересу до дослідження віртуальної реальності, віртуалізації культури і зміни об'єктивної реальності. Ця тема вийшла за межі інформатики і кібернетики, які створили феномен віртуальності в його технічному сенсі, і стала предметом дослідження онтології пізнання, соціальної філософії, філософії культури, соціології та культурології. Очевидно, що різні дисципліни досліджують віртуальність з позиції розгляду конкретних проблем. Так, в філософії постулюється існування віртуальної реальності, досліджуються її властивості і онтологічна природа. Психологи вивчають наслідки тривалого перебування в віртуальності, соціологи розглядають вплив віртуальної комунікації на інтенсивність комунікації в об'єктивній реальності. Культурологічному підходу же дається можливість не виходити в граничну умоглядність, а виявити реальні наслідки для культури при її віртуалізації.Документ «Дитяче свято» та напрямки його трансформацій у сучасній культурі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Білоус, Анна ВячеславівнаВ кінці ХХ століття сучасний світ зіткнувся з цілим ланцюжком подій і перетворень, які призвели до явища, яке прийнято на-зивати «етичний парадокс». З одного боку відзначається деякий спад духовної культури, що списується на глобалізацію, але з іншого боку зростання індиві-дуалізму, породило прагнення до культивування індивідуальності, збереженню свого «Я». Це поширено не тільки на особистому рівні, але і на рівні етносу і національності. При цьому пошук національних коренів, призводить до спроби долучити до народних цінностей і дітей. Саме тому, аналіз так званої дитячої субкультури сьогодні піддається дос-лідженням, які раніше були відсутні. Культура дитинства формує нову культу-ру, і духовні цінності дітей піддаються культурологічному аналізуДокумент Епітафія як факт культури(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Волкова, Олександра ЮріївнаВ україномовному науковому середовищі тема епітафії представлена рядом робіт, в яких вона розглядається в контексті конкретного історичного періоду. Деякі українські дослідники вивчають епітафію на локальному рівні: в межах певної культури або місцевості. Українські літературознавці, етнографи та історики займаються вивченням питання, розглядаючи його в рамках професійних дослідницьких установок. І хоча ці дослідження представляють інтерес і цінність для культурологічного знання, в них не зводяться воєдино окремі спостереження, не дається узагальнюючого погляду на епітафію в перспективі її філософсько-культурологічної значущості. Епітафічні тексти є невичерпним джерелом знань про культуру. Будучи її породженням, вони мають вплив на громадську думку і самовизначення людини. Епітафія повинна розглядатися на глобальному рівні, який передбачає синтез конкретних галузей знання з наступною рефлексією отриманих результатів. Серед українських досліджень не представлено робіт, в яких проблематика епітафії розглядалася б комплексно, з філософсько-культурологічної точки зору. Цим і зумовлена актуальність теми даної дипломної роботи.Документ Естетизація смерті як феномен культури ХХ ст.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Достанюк, Анна ВалеріївнаМи звикли говорити гарні слова про людину тільки на її похоронах. А ці слова набагато більш потрібні живій людині. Адже людина - це не острів, вона не повинна бути «сама по собі». Я повинен і хочу любити ближнього свого, і далекого свого, і все людство. Я люблю його цілісно, за всю сукупність позитивних і негативних якостей, за його неповторній внутрішній всесвіт почуттів, знань і досвіду, за те, що він - жива людина, яка, на жаль, смертна. Людина не повинна бути самотньою, і найбільш неправильна смерть - це смерть негарна, захована, яка трапляється в тиші лікарняної палати, коли людина йде з життя на самоті. Замовчуючи смерть ми не цінуємо людей, своїх ближніх і, звичайно, себе. На сьогоднішній день дуже актуальний процес десакралізації смерті, її невизнання, яке означає низьку оцінку і важливість живих, взагалі людини, як і цілого життя. Адже якщо якось і можливо «перемогти» смерть, а саме встановити з нею гармонійні відносини, так це спогадом і переживанням. Переживанням і пам'яттю тебе інших людей інших життів.Документ Живопис К. Малевича в культурно-історичному контексті ХХ ст.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Чубар, Анна ВолодимирівнаСьогодні гостро постає питання осмислення культури ХХ століття. Це в першу чергу пов’язано з потребою створення сучасної філософії мистецтва, яка повинна враховувати й естетичну спадщину минулого, й напрацювання сучасності. Важливо простежити, як культура розвивається з самого початку минулого століття і яким чином вона знаходить своє продовження в нинішньому часі. Адже саме на початку ХХ століття виникає безліч філософських і художніх течій, представники яких намагаються не тільки осмислити, але й змінити світ. На даний момент часу ця тема стає актуальною як мінімум тому, що людство переживає глибоку духовну кризу. І справжня творчість може сприяти подоланню цієї кризи.Документ Зміна тілесності як мова культури(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Васильєва, Єлизавета ПавлівнаАктуальність дослідження. Шляхи сучасної культури такі, що актуалізують процес дослідження різних культурних моделей і кодів, які формують всі характерні риси сучасної культури. Такі культурні коди можна вважати проміжними ланками, посередниками, які забезпечують комунікацію між різними культурними періодами, що дозволяє засвоювати культурi важливу для неї інформацію. Тілесність довгий час перебувала в досить складному становищі через поблажливого і іронічного ставлення до неї академічної науки. Однак тіло в просторі - це так само якийсь культурний код, так як тілесна репрезентація закладена в самій природі людини. При цьому сьогодні, особливо в молодіжному середовищі, відбувається її трансформація, складність цього процесу пов'язана з тим, що поведінка сучасної, досить вільної людини в суспільстві не менш схильна традиціям, культурному впливу і дотриманню різних ритуалів, ніж в минулі епохи. Змінюється тільки характер цих традицій і ритуалів. Самовираження і репрезентація візуальними засобами іноді носить завуальований характер, тому як сучасна людина обмежена обмеженнями хорошого тону і правилами поведінки в суспільстві.Документ Космос та його осмислення в культурно-історичному процесі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Горустович, Анастасія СергіївнаКосмос, Світ, Всесвіт - ці питання завжди були в центрі уваги людства з моменту виникнення останнього. І ці питання ніколи не втрачали і ніколи не втратять своєї актуальності для людства, яке входить в цей універсальний простір. В ході культурно - історичного розвитку змінювався тільки досвід структурування Космосу та його особливостей. Але так чи інакше, Космос завжди виступав як загальнолюдська репрезентація культурного досвіду. У даній магістерській роботі ми намагалися простежити те, як в ході культурно-історичного процесу змінювалися уявлення не тільки про Всесвіт в цілому, але і про осмислення взаємодії Космосу та людства. Особливу увагу ми приділили характерним відмінностям уявлень про Космос, звернувшись до витоків людської культури. Виділивши істотні відмінності в світоглядному осмисленні Космосу в умовах Первісного періоду, культурах Стародавнього світу та епохи Середньовіччя, ми звернули увагу на ту універсальну особливість, яка їх об'єднує.Документ Культурний потенціал живопису(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Алієва, Ганна ІгорівнаТема культурного потенціалу живопису передбачає досить широке коло культурного осмислення, адже ні тимчасові, ні географічні, ні категоріальні рамки в назві теми не закріплені. З одного боку, це ускладнює роботу, але з іншого - дає можливість для творчого підходу і здатності самостійно встановити актуальні кордону для осмислення культурного потенціалу сучасного живопису. Актуальність теми полягає в тому, що її наукова розробка дозволяє визначити для культурології такі «плаваючі», не закріплені поняття як сучасний живопис, культурний потенціал. У цій роботі ми зробимо спробу виявити своєрідний «кордон» сучасного живопису, його походження і ступінь актуальності в сучасній культурі. Саме тому «сучасний» живопис («сучасний» для кожного історичного часу) є прямим об'єктом дослідження, певним контекстом, в якому - розглядуємо сучасне мистецтво.Документ Майбутнє культури: порівняльний аналіз Ф. Фукуями та С. Хантингтона(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Векленко, Вікторія ОлександрівнаМежі майбутнього для людини завжди розмиті і не ясні. Дуже важко скласти образ сучасної культури, не кажучи про культуру майбутнього. Культура розвивається і в минуле, і в майбутнє одночасно. Вона утворює зв'язок суспільства в часі. Безліч невизначеностей формує сучасну культурну ситуацію. У свою чергу, культурна еволюція безпосередньо впливає на хід історичних подій. І завдання дослідника - простежити всі взаємопов'язані елементи, і виявити подальші шляхи розвитку. Дана тема актуальна для розгляду в зв'язку з тим, що майбутнє настає з кожним новим днем. У сучасному світі, значення культури майбутнього має велике соціальне, економічне і політичне значення.Документ Моделі сімейних відносин в контексті європейських загальнокультурних трансформацій(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Карагуца, Карина ІгорівнаАктуальність дослідження. Сучасні процеси трансформації, як світової спільноти, так і української культури зокрема, тягнуть за собою якісні зміни у функціонуванні соціальних інститутів. Сім'я як соціальний інститут так само піддається глибоким змінам. Відбувається зміна ціннісних орієнтацій, форм сімейної поведінки і сприйняття самоцінності сім'ї. Оскільки сім'я є ядром культури, яке відображає основні тенденції її розвитку, через аналіз сімейних відносин можна зрозуміти основні труднощі, з якими стикається культура в процесі її еволюції. В Україні вивчення сім'ї актуалізується так само тим фактом, що соціальної підтримки з боку держави вона відчуває недостатньо. Ера індивідуалізму і цінностей окремої особистості, в яку зараз вступило людство, залишає людину один на один з проблемами вибору життєвих позицій і написання особистісного життєвого сценарію, що тягне за собою не тільки позитивні, але і негативні наслідки.Документ Модерація жіночих архетипів в сучасному кінематографі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Квач, Валерія МиколаївнаПредставлена дипломна робота присвячена такій темі, як «Модерація жіночих архетипів в сучасному кінематографі». Актуальність теми дослідження. Кінематограф, синтезуючи у собі можливості театру, літератури, образотворчого і музичного мистецтва, зародився відносно недавно у світовій культурі. Однак, за такий невеликий період існування, даний вид мистецтва привернув до себе увагу десятків філософів, теоретиків, мислителів та вчених. Питання про сутність кіно, його призначення, цілі та завдання було актуальним протягом всієї історії виникнення цього феномена. Сучасний світ перетворює культуру цього типу в особливо важливий і значущий фактор задля формування масової свідомості. Бурхливий розвиток медіакультури, зокрема, кіномистецтва, привели до актуалізації міфології і міфологічної свідомості.Документ Музика у візантійській культурі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Штирбул, Валентин ЮрійовичМетою розгляду запропонованої теми дипломної роботи є визначення нових стратегій вивчення музики у візантійській культурі на основі результатів, викладених у святоотецьких, історико-естетичних, музикознавчих, історико-мистецтвознавчих дослідженнях православного співу і обґрунтування її зв'язку з релігійно-філософськими ідеями російських філософів-платоністів кінця XIX - початку ХХ ст. В даному контексті особливості давньоруського духовного мистецтва розглядаються як продовження візантійської літургійної традиції. Виходячи з вищевикладеного, пропонується погляд на візантійську музичну культуру та її вплив на хід світового культурного процесу з точки зору концепції «культурних поворотів».Документ Музичні тенденції у системі культурних комунікацій XX ст.(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Чернієнко, Анжела ВіталіївнаМета роботи — дослідити культурні комунікації, внаслідок яких виникли нові напрямки в музиці, визначити соціокультурне значення джазу 30-40 років в культурному просторі ХХ століття, зокрема на території США і Європи. Для того, щоб досягти цієї мети, необхідно вирішити такі дослідницькі завдання: — розглянути і проаналізувати історію, особливості джазу, які виникли в процесі особливих культурних комунікацій, в контексті динаміки культурного простору XX століття; — виявити причини, внаслідок яких джаз почав трансформуватися з явища масової культури в елітарне мистецтво; — проаналізувати поняття субкультури джазу; визначити коло використання знаків і символів, термінів субкультури джазових стилів; — виявити витоки виникнення нових стилів і течій: страйд, свінг, бі-боп в 30-40-і роки XX століття; —проаналізувати джаз в рамках інших культурних просторів; — обґрунтувати значимість розвитку джазової культури в процесі взаємовпливу з іншими видами мистецтва поданих періодів; — охарактеризувати джаз 30-40-х років як фактор, що вплинув на формування сучасної художньої культури, класичної музичної традиції та популярної музики ХХ століття в цілому.Документ Семіотика кольору в традиційній та сучасній культурі: порівняльний аналіз(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Прохорова, Ганна ОлександрівнаАктуальність проблеми. Проблема кольору привертає увагу дослідників своєю багатогранністю. Органи почуття, так як зір, слух, дотик, нюх та смак забезпечують можливість людині отримати інформацію та уявлення про навколишнє середовище. Завдяки роботі органів почуттів у людській свідомості складається досить повна цілісність відображення зовнішнього світу. Серед інших видів почуттів зір грає особливу роль, оскільки внаслідок прийому оком світлової енергії відбувається не тільки відображення зорових образів, але і збудження мозкової активності людини. Колір виступає не тільки важливим науковим поняттям, який став об’єктом теоретичного аналізу фізики, хімії, біології, психології, а й є найважливішим культурним концептом. Актуальність теми даного магістерського дослідження пов’язана з тією роллю, яка належить кольору в культурі. Кожен етнос, народ, регіон виробив свою колірну символіку, через яку прагне передати своє уявлення як про навколишній світ, так і про своє світовідчуття.Документ Співіснування класичного і сучасного мистецтва в просторі музею(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Неженська, Кароліна ОлександрівнаСучасна художня практика істотно розширює наші уявлення про мистецтво, розширює можливості самого мистецтва, здійснює його трансформацію. Мистецтво відреагувало радикальніше інших видів духовної діяльності людини на стрімки зміни в житті людей під впливом науково-технічного прогресу. У ХХ столітті воно виявилося в авангарді пошуку нової картини світу. Радикально нові і раніше невідомі типи художнього самовираження продовжують з'являтися і в ХХI столітті. Захопленість новітніми тенденціями в культурі часом призводить сучасну людину до відчуження від культурної спадщини. Цей процес викликає необхідність оновленої культурологічної рефлексії місця мистецтва і художніх інституцій в культурі, їх перспектив і перспектив звернення до минулого в умовах сучасності. Поняття культури зазвичай виражало те, що залишається стабільним протягом життя не тільки окремої людини, але і багатьох поколінь.Документ Сучасна українська сміхова культура: відмінні особливості(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Черкас, Денис КириловичСучасне суспільство знаходиться під впливом глобальних соціокультурних модернізаційних процесів, які обумовлюють трансформацію усієї системи його ціннісних орієнтирів. Культура, яка чутливо реагує на ці зміни, знаходиться у кризовому перехідному періоді свого розвитку. Сучасна людина прагне відмежуватися від зовнішніх негативних чинників і прагне знайти різноманітні способи захисту від них. Саме сміхова культура є одним із цих способів. Дослідження феномену сміхової культури сприяє осмисленню соціокультурних трансформацій, які переживає сучасне суспільство. Сміх і сміхова культура, які є втіленням глибинної сутності самої людини, дозволяють осягнути духовність та моральність під іншим ракурсом – з точку зору сміху. Вивчення сміхової культури певного історико-культурного періоду або народу сприяють чіткому усвідомленню того, що людиною висміюються життєві негаразди та найболючіші проблеми. Зміст сміхової культури сучасної України є переконливим доказом цього твердження.Документ Теорія мономіфу Дж. Кемпбелла в сучасній культурі(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2018) Козаков, Михайло МиколайовичАктуальність теми. Міф як частина людської культури постійно знаходиться в полі зору вчених різних галузей науки. Через міф, як спосіб світогляду, відбувалося навчання і передача необхідних знань і навичок, культурних норм і догм. Змінювалися тисячоліття, одна цивілізація змінювала іншу, але міф нікуди не зник з сучасного життя. Він проявляється в різних областях людського буття під тією чи іншою маскою, і людство знову визнає живучість міфологем. Повернення до вивчення міфу як об'єкт дослідження показує його багатогранність, важливість для культури в цілому і конкретних галузей гуманітарного знання. Особиста зацікавленність у досліжденні міфу була обумовлена пошуком єдиної структури міфологічного сюжету та тих практичних напрямків використання у культурі, які ця структура може надати. Актуальність даної теми визначається такими факторами: 1) інтерес в науковому середовищі до структури міфу; 2) потреба в розумінні структур і функцій міфу в кожному поколінні вчених; 3) недостатня вивченість теорії мономіфу в середовищі українських дослідників.Документ Український фемінізм в контексті сучасної культури(Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2019) Шаболдіна, Тетяна АнатоліївнаФемінізм (від фр. Femme — жінка) в широкому сенсі цього слова означає прагнення жінок до рівних прав з чоловіками в усіх галузях суспільного життя. Увузькому сенсі — це суспільно-політична течія, метою якого є усунення дискримінації жінок в їх правах і свободах, досягнення рівності з чоловіками. Ця течія виникла в епоху Просвітництва, в другій половині в XVIII століття, коли була створена концепція природних прав людини. У цей час у Франції відбулась буржуазна революція, яка показала все невдоволення людей щодо обмеження прав, в тому числі і прав жінок, які до цього практично не враховувалися. Відповідна проблема залишається досить актуальною і в сучасності, оскільки й досі існують суперечності з приводу того, до якої міри жінки повинні бути рівними в правах з чоловіками і як ці права дотримуються в наш час. Більш того, складно знайти проблему, яка викликала б більший дисонанс, ніж проблема чоловіків і жінок.