Кононенко, Анатолій ОлександровичКононенко, Анатолий АлександровичKononenko, Anatoliy O.2018-02-092018-02-092017Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Heraldhttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/12756Складність та змістовна неоднозначність феномена самонрезентації в сучасній науці розкривається в різноманітних підходах до визначення досліджу ваного психічного явища. Саме соціально-психологічний підхід розглядає самонрезентацію як постійний процес, загальну особливість соціальної по ведінки особистості, охоплює діяльнісний та соціальний аспекти самонрезентації. Самонрезентація в даному контексті — це саморозкриття в міжособистісному спілкуванні через демонстрацію своїх думок, характеру тощо.Сложность и содержательная неоднозначность феномена самонрезентации в современной науке раскрывается в разнообразных подходах к определению ис следуемого психического явления. Именно социально-психологический подход рассматривает самопрезентацию как постоянный процесс, общую особенность со циального поведения личности, охватывает деятельностный и социальный аспекты самонрезентации. Самопрезентация в данном контексте — это самораскрытие в межличностном общении через демонстрацию своих мыслей, характера.The complexity and substantive ambiguity of the phenomenon of self-presentation in contemporary science reveals the varied approaches to the definition of the studied psychic phenomena. It is socio-psychological approach considers a self-presentation as an ongoing process, a common feature of social behavior personality, covers the activity and social aspects of self-presentation. Self-presentation in this context is selfdisclosure in interpersonal communication through demonstration of their thoughts, nature. The purpose of this article is to highlight the socio-psychological aspects of self-presentation. In modern psychological science recognizes the multifunctionality of teaching, in particular, the ability in each event to highlight the educational, educational and developmental aspects of variability, lack of strict determinism of events, prediction of possible development of events and relations in the team of students, continuous professional reflection, and the like. However, the analysis noted the lack in the scientific literature, indicators and models of individual styles of self-presentation of the faculty of socio-humanitarian disciplines at higher education institutions. Specified actualizes the need to identify the conceptual foundations of structural-functional models of selfpresentation of teacher of the social Sciences and the Humanities, taking into account the multidimensional and multilevel phenomena that are discussed.ukсамонрезентаціяособистістьсоціально-психологічний підхідсоціальна поведінкасамопрезентацияличностьсоциально-психологический подходсоциальное поведениеselfpersonalitysocio-psychological approachsocial behaviorСоціопсихологічні підходи до вивчення самопрезентації особистостіСоциопсихологические подходы к изучению самопрезептации личностиSociopsychological approaches to study of selfpresentation of personalityArticle