Butenko, Viktoriia V.Бутенко, Вікторія ВасилівнаБутенко, Виктория Васильевна2018-06-112018-06-112018Економіка. Екологія.Соціум.https://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/16776In any state, due to the existence of an administrative-territorial division, there are relations between public authorities of different levels in the budgetary sphere. The main task of organizing and managing inter-budgetary relations is to provide state guarantees at a certain minimum acceptable level throughout the territory and all citizens regardless of their place of residence when receiving equal state social services. At present, unfortunately, in Ukraine there is a political inconsistency in the problem of the division of competences and responsibility for the implementation of specific functions of central, regional and local authorities, which negatively affects the processes of redistribution of intergovernmental resources. The financial independence of territorial communities can not be based without a clear distribution of tax revenues, spending powers between levels of government, and a mechanism for making financial, independent decisions.Метою статті є дослідити механізми реалізації державної бюджетної політики та моделі організації державного управління бюджетними відносинами, що застосовуються в економічно розвинених країнах світу з метою визначення їх специфіки, що дасть можливість найбільш ефективно врегулювати сучасний економічний стан України.enintergovernmental fiscal relationsintergovernmental fiscal transfersstate budgetlocal budgetsfinancial equalizationміжбюджетні відносиниміжбюджетні трансфертидержавний бюджетмісцеві бюджетифінансове вирівнюванняPerspective directions of improvement of management of intergovernmental fiscal relations in Ukraine on the example of the developed countries of the worldПерспективні напрями вдосконалення управління міжбюджетними відносинами в Україні на прикладі розвинених країн світуArticle