Шершун, Тетяна МихайлівнаШершун, Татьяна МихайловнаShershun, Tetiana M.2018-06-262018-06-262018Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Heraldhttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/17289У статті на основі архівних документів та історіографічних студій здійснено аналіз історико-педагогічної спадщини М. М. Ланге. Визначено основні напрямки науково-теоретичної, педагогічної та громадсько-освітньої діяльності вченого наприкінці ХІХ – початку ХХ ст. Розкрито погляди М. Ланге на проблеми розвитку навчальних закладів різного рівню, змісту освіти та реформування педагогічної системи в цілому.В статье на основе архивных документов и историографических исследований осуществлен анализ историко-педагогического наследия Н. Н. Ланге. Определены основные направления научно-теоретической, педагогической и общественно-образовательной деятельности ученого в конце XIX – начале ХХ в. Описаны взгляды Н. Ланге на проблемы развития учебных заведений разного уровня, содержание образования и реформирования педагогической системы в целом.In this article author makes an attempt to reconstruct the portrait of N. Lange (1858-1921) – an eminent psychologist, philosopher, teacher and professor of the Novorossiya University as an educator and lecturer and to specify the features of his pedagogical activities and lecturer’s style. The pedagogical heritage of N. Lange is analysed on the basis of archival documents and historiographic studies. It characterizes him as a scientist who was aware of the importance of the progress of education and science and successfully put it into practice. The main directions of scientific-theoretical, pedagogical and publiceducational activities of the scientist in the late 19th and early 20th century are established. His views on the problems of the development of educational institutions of different levels, the content of education and the reform of the teaching system as a whole are represented. Materials of the personal archives of N. Lange in the Scientific Library of the Odessa I. I. Mechnikov National University display the multifaceted activities and creative path of the eminent scientist, as well as the institutions and organizations he worked at. The documents from Lange archives can be considered as unique sources for studying the life and activities of N. N. Lange making it possible to estimate the impact of his research on the development of national education and science. The contribution made by the scholar to the development of historical and pedagogical science is difficult to overestimate, but it needs further study from the standpoint of the present.ukМ. М. Лангеархівні документиособовий архівній фондісторія педагогікипедагогікапсихологіяметодика викладаннядидактиканавчаннявихованняісторико-педагогічні дослідженняН. Н. Лангеархивные документыличный архивной фондистория педагогикипедагогикапсихологияметодика преподаванияобучениевоспитаниеисторико-педагогические исследованияN. N. Langescientistpedagogical studiesdocuments of personal originpersonal archivesfundhistory of pedagogypsychologyteaching methodsdidacticseducationhistorical and pedagogical researchПедагогічні студії М. М. Ланге (за матеріалами особового архівного фонду): до 160-річчя від дня народження вченогоПедагогические студии Н. Н. Ланге (на материалах личного архивного фонда): к 160-летию со дня рождения ученогоPedagogical studies of N. Lange (based on personal archives): to the 160th anniversary of the birthday of the scientistArticle