Марчук, ІринаНагорна, Наталія ВолодимирівнаІванова, НаталіяMarchuk, IrynaNahorna, Nataliia V.Ivanova, Nataliia2024-06-032024-06-032024Марчук І. Міждисциплінарна інтеграція у процесі викладання гуманітарних дисциплін в закладах вищої освіти / І. Марчук, Н. Нагорна, Н. Іванова // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. – 2024. – Вип. 1. – С. 81–91.2307-4906https://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/38277У статті висвітлено результати дослідження з вивчення проблеми актуальності міждисциплінарної інтеграції у процесі викладання гуманітарних дисциплін в закладах вищої освіти. Міждисциплінарна інтеграція виступає потужним засобом для реалізації стратегічної мети професійно орієнтованої підготовки – формування особистості як сучасного професіонала. Засвідчено ефективність зазначеного підходу. Дефіновано ключові складники інтегративного підходу до навчання майбутніх фахівців, а саме: дидактично-методичний, результативно-діяльнісний, змістовний. Окреслено принципи вказаного підходу та визначено шляхи його практичної реалізації. Констатовано взаємозвʼязок між базовими і прикладними знаннями, а також сформудьовано критерії для вибору оптимального співвідношення між спеціальними та гуманітарними дисциплінами.This research aims to demonstrate how interdisciplinary integration enhances the teaching of humanities to higher education applicants. We found that interdisciplinary integration is essential for preparing future specialists. It helps to achieve the strategic goal of professional training – developing a personality as a modern professional. We proved the effectiveness of this approach. We showed that certain conditions can address a key challenge of the current education sphere – developing professional competencies of a future specialist, who needs to be creative, competitive in theoretical, technical and technological issues. We used the following research methods: theoretical: analyzing and synthesizing scientific and pedagogical literature on the issues of theory and practice of professional training of future specialists; examining educational and methodological works and the best pedagogical practices to define the nature of interdisciplinary integration; assessing and comparing its effectiveness with the conventional approach to teaching humanities in the academic setting. Empirical: interviewing and testing future professionals on the levels of professional qualities; observing the process and outcomes of interdisciplinary integration in the teaching of humanities in higher education institutions. Statistical: analyzing and verifying the validity of the research results. We identified the components of the integrative training of future specialists: didactic and methodological, active and substantive. The researches established the principles of integrative learning and the methods of its implementation. The authours of the paper indicated the proportion of fundamental and applied knowledge. We outlined the criteria for selecting the optimal proportion of special and humanitarian disciplines.ukінтеграціяміждисциплінарна інтеграціяінтегративне навчанняосвітній процеспроцес викладаннязаклади вищої освітипідходиформування особистостіintegrationinterdisciplinary integrationintegrative learningeducational processteaching processhigher education institutionsapproachespersonality formationМіждисциплінарна інтеграція у процесі викладання гуманітарних дисциплін в закладах вищої освітиInterdisciplinary integration in the process of teaching Humanities in higher education institutionsArticlehttps://doi.org/10.31499/2307-4906.1.2024.302202378:811https://orcid.org/0000-0002-7278-8664https://orcid.org/0000-0003-4286-1493https://orcid.org/0000-0001-9614-9587