Блінов, Євген МиколайовичBlinov, Yevhen M.2024-04-212024-04-212023Блінов Є. Соціальні комунікації місцевої влади у воєнний час (на прикладі Одеської міської ради) / Є. Блінов // Діалог: медіастудії. – 2023. – Вип. 29. – С. 21–34.https://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/38022У статті досліджено соціальні комунікації Одеської міської ради під час повномасштабної агресії Російської Федерації проти України. Визначено проблему обмеження прав громадян на отримання інформації від органів публічного управління в умовах воєнного стану. Наведено думки експертів із соціальних комунікацій щодо обмеження вільного доступу до електронних ресурсів влади на загальнодержавному та місцевому рівнях. Проаналізовано способи комунікації Одеської міської ради, її посадових та службових осіб із громадянами. Особливу увагу приділено інтернетресурсам, за допомогою яких орган місцевого самоврядування здійснює комунікацію із суспільством: офіційний сайт міста Одеси, офіційні сторінки Одеської міської ради в соціальних мережах Facebook, Telegram, YouTube. Визначено перспективи подальших досліджень.The relevance of the study lies in the fact that during a full-scale war, the social communications of the authorities acquire special importance. Communication between authorities and citizens takes place at different levels, and various tools are used. When Russia invaded Ukraine on February 24, 2022, these communications links underwent a significant transformation, some were destroyed. Defending itself against aggression, the Ukrainian state has taken a number of steps in the information sphere. In particular, access to certain resources (state registers, etc.) was closed, as well as access to other open sources was restricted. Such actions caused concern among the active part of the society, because the legal grounds of state authorities and local self-government in this area are not clearly defined. Experts have also drawn attention to this problem. They defined the closure of access to some data posted on the website of the Odesa City Council as unfounded. The purpose of the author of the article was to investigate the methods of communication between representatives of the Odesa territorial community and the city council, its officials and officials during martial law, as well as to determine the level of effectiveness of such communication. The study made it possible to conclude that the remarks made by experts and public activists regarding the unfoundedness of restricting Internet users’ access to the resources of the Odesa City Council have generally been corrected. Most of the pages of the council’s web portal are available, in addition, employees of the relevant divisions of the local self-government body actively maintain social networks of the city council. Among the shortcomings should be attributed the non-working state of hyperlinks to individual resources of the authority, work with interruptions of some sources, as well as duplication of certain information on the Internet resources of the Odesa City Council and the Mayor of Odesa. The achieved results are planned to be developed through a more detailed study of social communications of the Odesa City Council in further scientific articles.ukповномасштабна війнасоціальні комунікаціїоргани місцевого самоврядуванняfull-scale warsocial communicationslocal self-government bodiesСоціальні комунікації місцевої влади у воєнний час (на прикладі Одеської міської ради)Social communications of the local government in wartime (on the example of the Odesa city council)Articlehttps://doi.org/10.18524/2308-3255.2023.29.300632316.472.4:352.07(477.74-21)]:355.01