Робул, Юрій ВолодимировичРобул, Юрий ВладимировичRobul, Yuriy V.2022-11-192022-11-192019Науково-виробничий журнал «Бізнес-навігатор»https://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/34240У статті досліджено функціонування цифрового маркетингу як маркетингової системи. Традиційне розуміння цифрового маркетингу як зусиль, спрямованих на просування й продаж бренду, продукту, ідеї в цифрових каналах, доповнено за рахунок включення макросередовища й визначення наслідків функціонування цифрового маркетингу для нього. Для опису маркетингової системи цифрового маркетингу запропоновано динамічну модель, яка пов’язує передумови, мікро– й макросередовище маркетингу, а також результати. Зв’язок між розвитком систем цифрового маркетингу та соціально-економічним розвитком розглянуто через модель подвійних наслідків, коли, з одного боку, обмін цінностями приводить до зростання рівня доходу та об’єктивного добробуту, а з іншого боку, через зростання суб’єктивного добробуту та сприйманої якості життя відбувається більш глибоке та якісне задоволення специфічних потреб і бажань споживачів, умовою чого є підтримувана гетерогенність пропозиції цінності.В статье исследовано функционирование цифрового маркетинга как маркетинговой системы. Традиционное понимание цифрового маркетинга как усилий, направленных на продвижение и продажу бренда, продукта, идеи в цифровых каналах, дополнено за счет включения макросреды и определения последствий функционирования цифрового маркетинга для нее. Для описания маркетинговой системы цифрового маркетинга предложена динамическая модель, которая связывает предпосылки, микро– и макросреду маркетинга, а также результаты. Связь между развитием систем цифрового маркетинга и социально-экономическим развитием рассмотрена через модель двойных последствий, когда, с одной стороны, обмен ценностями приводит к росту уровня дохода и объективного благосостояния, а с другой стороны, из-за роста субъективного благополучия и воспринимаемого качества жизни происходит более глубокое и качественное удовлетворение специфических потребностей и желаний потребителей, условием чего является поддерживаемая гетерогенность предложения ценности.The article explores the functioning of digital marketing as a marketing system. The traditional understanding of digital marketing as an effort to promote and sell a brand, product, service or idea through digital channels is complemented by expanding its scope onto a macro environment and identifying the outputs of digital marketing for it. Differences in economic ratios for a firm, deriving from a sharp reducing or entire elimination of the costs for maintenance of material infrastructure make significant condition to the heterogeneous and non-equilibrium nature of the interaction between supply and demand, which contributes to the further fragmentation of markets and the further particularization of demand. Any system being drafted for depicting digital marketing should comply with these characteristics. To describe the digital marketing system, a dynamic process drafted model is proposed that integrates the preconditions, micro and macro environment of the marketing and the outputs. The driving force of the micro-environment is the desire of firms to create a competitive advantage on the basis of their own competencies either to create value on their own, or to take and deliver it to the market with higher benefits both for them and customer, or to be faster in knowing, manufacturing, communicating and delivering value. The driving force behind the development of the macro-environment is the heterogeneity of supply and demand and the disequilibrium caused by the unequal distribution of demand. The connection between the development of digital marketing systems and socio-economic development is examined through a dual model of consequences, where, on the one hand, the exchange of values leads to an increase in the level of income and prosperity, and on the other, through the increase of subjective wellbeing and perceived quality of life, which, in turn, results in a better level of satisfaction of the specific needs and desires of consumers that is conditioned by the heterogeneous nature of value proposition preserved and maintained in digital channels and leads to motivation to produce and interact through feedback.ukмаркетингмаркетингова системасуб’єктивний добробутекономічний розвитокцифровий маркетингцінністьмережамаркетинговая системасубъективное благосостояниеэкономическое развитиецифровой маркетингценностьсетьmarketingmarketing systemsubjective well-beingeconomic developmentdigital marketingvaluenetworkФункціонування і розвиток цифрового маркетингу як маркетингової системиФункционирование и развитие цифрового маркетинга как маркетинговой системыFunctioning and development of digital marketing as marketing systemsArticle