Миколенко, Олександр ІвановичМиколенко, Александр ИвановичMykolenko, Oleksandr I.2022-06-242022-06-242022Правова держава = Правовое государство = Сonstitutional Statehttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/33232У статті звертається увага на основні недоліки використання в Законі України «Про адміністративну процедуру» понять «адміністративна процедура» та «адміністративне провадження». Розкриті особливості впливу різних концепцій адміністративної процедури на зміст нормативно-правового акту, що породило багато протиріч змістовного характеру між окремими дефініціями. У статті наведені приклади ігнорування наукової методології при розробці і закріпленні у нормативно-правових актах України дефініцій правових явищ. Зроблено висновок, що система категорій адміністративного права сьогодні суттєво розбалансована, а у сфері адміністративного процедурного і адміністративного процесуального законодавства України відсутня єдина політика щодо використання юридичної термінології.The article is devoted to the analysis of terminology used in the Law of Ukraine «On Administrative Procedure». It was emphasized that the terminology used in regulations allows, firstly, to delve into the peculiarities of the national consciousness of the people of Ukraine or the peculiarities of their thinking, and secondly, to understand the general trends in legislation in certain areas of public relations. -third, to establish contradictions between the interests of «elites» and «ordinary citizens», if society has a distorted view of justice, fourth, to identify «foreign» elements of legal regulation, which are «imposed» externally and do not «take root» in the legal system of the state, fourthly, to determine the level of scientific support of legislative activity in the country, fifthly, to give an impression of the level of knowledge and professionalism of the subjects who prepared the bill and passed the law. It is noted that modern national legislation defines the concept of «administrative procedure» and establishes the main features of this legal phenomenon. This makes it possible to: 1) compare to what extent the scientific ideas of previous years about the administrative procedure coincided with the current state of its legal regulation; 2) pay attention to the peculiarities of the materialization of theoretical concepts in the law-making and law-enforcement dimensions. It is established that the definition of administrative procedure in the Law «On Administrative Procedure» is imperfect and has many shortcomings: 1) it does not focus on those features of administrative procedure that distinguish it from other similar legal phenomena; 2) it is devoid of scientific justification and formulated without adherence to scientific and methodological principles. Based on the analysis of the terminology of the Law «On Administrative Procedure» it was concluded that the development of this legal act did not take into account, first, differences between different concepts of administrative procedure, which created many contradictions of substantive nature between individual concepts (eg, «administrative procedure» and «administrative proceedings »), secondly, general scientific requirements for the formation of definitions in legislation. The lack of a unified policy on the formation of terminology in the field of administrative procedural legislation of Ukraine has contributed to the imbalance of the system of categories of administrative legislation and the science of administrative law.ukадміністративна процедураадміністративне провадженняЗакон України «Про адміністративну процедуру»термінологічний аналіздефініції адміністративного законодавстваadministrative procedureadministrative proceedingsLaw of Ukraine «On Administrative Procedure»terminological analysisdefinitions of administrative legislationТермінологічний аналіз положень Закону України «Про адміністративну процедуру»Terminological analysis of the provisions of the Law of Ukraine «On Administrative Procedure»Articlehttps://doi.org/10.18524/2411-2054.2022.46.257809