Раковская, Нина МихайловнаРаковська, Ніна МихайлівнаRakovska, Nina M.2018-01-262018-01-262017Слов’янський збірникhttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/12563В статье рассматривается концепция интимной философии В. Розанова, реализуемая в письме. Указывается, что письмо критика является отражением его сознания. Критику свойственен особый интерсубъективный взгляд на мир, в центре которого антропологическая сущность человека. Акцентируется внимание на взаимосвязи понятий Бог – семья – пол. Рассматривается малый и большой мир в понимании критика. Малый мир соотносится с обыденностью, большой – с божественным и бытийным. В культурно-историческом блоке внимание В. Розанова сосредоточено на мирочувствовании Н. Гоголя и Ф. Достоевского. Н. Гоголь воспринимается как знак демонизма, Ф. Достоевский – как знак страдания и жертвенности.У статті розглядається концепція інтимної філософії В. Розанова, яка реалізується в письмі. Вказується, що письмо критика є невід’ємним від його свідомості. Критику властивий особливий інтерсуб’єктивний погляд на світ, в центрі якого антропологічна сутність людини. Акцентується увага на взаємозв’язку понять Бог – родина – стать. Проаналізовано малий і великий світи в розумінні критика. Малий світ співвідноситься з буденністю, великий – з божественним і буттєвим. У культурно-історичному блоці В. Розанова зосереджено увагу на світовідчутті М. Гоголя і Ф. Достоєвського. М. Гоголь сприймається як знак демонізму, a Ф. Достоєвський – як знак страждання і жертовності.The conception of intimate philosophy of V. Rozanov, realized in a letter, is examined in the article. It is pointed out that the writing of the critic is the reflection of his consciousness. The critic has a special intersubjective view of the world, in the center of which there is the anthropological essence of man. Attention is focused on interconnection of the concepts 'God – family – sex'. The small and large worlds are examined in the understanding of the critic. The small world correlates with the commonness; the large world is connected with the divine and life. In the cultural and historical aspect V. Rozanov's attention is concentrated on the world feeling of N. Gogol and F. Dostoevsky. N. Gogol is perceived as a sign of demonism, F. Dostoevsky as a sign of suffering and sacrifice. The special attention is spared to meaningfulness of literature as the divine phenomenon allowing to get to know the world of Space and Chaos. Lyric epic narration by V. Rozanov becomes the universal form of I-carry-literature-as-my-cross sense. Rhythmic construction of phrases is close to that of the prayer.ruписьмостраданиябожественноестихийноесемьяписьмостражданнябожественнестихійнесім’яwritingsufferingdivineelementalfamilyТипология письма как постижение интимной философии В. РозановаТопологія письма як осягнення інтимної філософії В. РозановаTopology of writing as understanding of intimate philosophy of V. RozanovArticle