Мусій, Валентина БорисівнаMusiy, Valentyna B.Мусий, Валентина Борисовна2022-10-202022-10-202022Сучасні проблеми методики викладання мов та навчання іноземців у закладах вищої освіти : колективна монографія / Колектив авторів. – Одеса : Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечникова, 2022.https://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/33918У розділі міститься інформація про курс “Слов’янство: матеріальна та духовна культура слов’ян”, який був розроблений кафедрою загального та слов'янського літературознавства для іноземних студентів першого курсу, котрі розпочинають навчання в університеті. Курс має пропедевтичну спрямованість. Він готує студентів до подальшого вивчення ними в першу чергу таких дисциплін, як «Усна народна творчість», «Історія літератури». З цим пов’язана опора на слово (вираз у ньому інформації історичного, етнічного, культурологічного, естетичного характеру). Водночас матеріали курсу не обмежені лише філологічною орієнтацією студентів. Вони можуть бути використані також у виховній роботі, чи не головним напрямком якої в аудиторії іноземних студентів є країнознавство. Запропоновано приклади організації занять з кількох тем.This section of the monograph contains information about the course "Slavism: Material and Spiritual Culture of the Slavs," which was implanted into the educational process by the Department of General and Slavic Literary Studies for foreign first-year students who start studying at the university. The course has propaedeutical orientation. It prepares students for further study of primarily such disciplines as "Oral Folk Art," "History of Literature." This course prepares students to perceive the word as an archetype of culture as well (the expression in the word the information of a historical, ethnic, cultural, aesthetic nature). At the same time, the course materials are not limited only to the philological orientation of students. They can also be used in educational work, almost the main direction of which in the audience of foreign students is country studies. Examples of organizing classes on several topics are proposed.The main aim of this research is determining of the students’ scientific-research work in the process of formation of the highest degree of their communicative ability, which is embraced by the notion of the secondary communicative personality. One of the tasks of our scientific work is defining of the content of the notions of language personality, communicative personality, secondary language personality, secondary communicative personality. The article also shows correlation between the above mentioned notions and the notion of the communicative competence.ukслов’янствокраїнознавствокомунікативно-пізнавальний процесфонові знанняісторичний і культурологічний контекстсловесний образОдесаSlavic studiescountry studiescommunication and cognitive processbackground knowledgehistorical and cultural studies historical and cultural contextverbal imageOdesaРоль науково-дослідної діяльності студентів у ході формування їх вторинної мовленнєвої особистостіArticle