Нєнно, Ірина МихайлівнаНенно, Ирина МихайловнаNyenno, Iryna M.Рудінська, Олена ВолодимирівнаРудинская, Елена ВладимировнаRudinska, Olena V.Бушняк, Тетяна ІванівнаБушняк, Татьяна ИвановнаBushniak, Tatiana I.2019-11-222019-11-222019Інфраструктура ринкуhttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/26204У статті систематизовано системи кла- сифікації готелів за рівнем комфорту в системах зірок, букв, «корон» та розрядів. Виділено основні тенденції розвитку світо- вого готельного ринку, серед них: розши- рення та диверсифікація асортиментного ряду готелів; демократизація; спеціалізація; тематичний туризм; диференціація та лобіювання в рамках глобальних об’єднань; індивідуалізація; використання інстру- ментів маркетингових комунікацій для формування та моніторингу ділової стра- тегії. Інноваційний потенціал готелів роз- глядається крізь контекст технологічних інновацій, програм лояльності та екологіч- ності. Розкрито інструментальний підхід до комп’ютеризації дистрибуції готельних послуг та автоматизації менеджменту готелю. Ступінь екологічності оцінюється за такими критеріями, як: рівень спожи- вання води й електроенергії; обсяг атмос- ферних викидів; використання природних ресурсів (обсяг спожитого паперу, канце- лярського приладдя, мийних засобів, облад- нання та інших матеріалів, структура використання відновлюваних та невіднов- люваних ресурсів); вплив хімічних засобів на довкілля та здоров'я людини; викиди у воду; обсяг відходів; імовірність пожеж, аварій та інших надзвичайних ситуацій.В статье систематизированы системы классификации гостиниц по уровню ком- форта в системах звезд, букв, «корон» и разрядов. Выделены основные тенденции развития мирового гостиничного рынка, среди них: расширение и диверсификация ассортиментного ряда гостиниц; демо- кратизация; специализация; тематический туризм; дифференциация и лоббирование в рамках глобальных объединений; индиви- дуализация; использование инструментов маркетинговых коммуникаций для форми- рования и мониторинга деловой стратегии. Инновационный потенциал гостиниц рас- сматривается через контекст техноло- гических инноваций, программ лояльности и экологичности. Описан инструменталь- ный подход к компьютеризации дистрибу- ции гостиничных услуг и автоматизации менеджмента отеля. Степень экологич- ности оценивается по таким критериям, как: уровень потребления воды и электро- энергии; объем атмосферных выбросов; использование природных ресурсов (объем потребленной бумаги, канцелярских принад- лежностей, моющих средств, оборудования и других материалов, структура использо- вания возобновляемых и невозобновляемых ресурсов); влияние химических средств на окружающую среду и здоровье человека; выбросы в воду; объем отходов; вероят- ность пожаров, аварий и других чрезвычай- ных ситуаций.The main objective of the article is to determine the factors of implementation of world-wide approaches to the classification of services of the national hospitality industry in the integration to introduce modern modern approaches to increase the level of service provision. The article describes the system of classification of hotels by the level of comfort in systems of stars, letters, "crowns" and discharges. The main goal of the hotel industry enterprises is investigated as the provision of impeccable service, exceeding expectations of consumers; Be the leader in its seg-ment in its market. The main trends of the world hotel market are highlighted. Among them: expansion and diversification of assortment of hotels; democratiza-tion; specialization; thematic tourism; differentiation and lobbying within the framework of global unions; individualization; use of marketing communication tools for the formation and monitoring of business strategy. The innovative potential of hotels is examined through the context of technological innovations, loyalty programs and environmental friendliness. An instrumental approach to the computerization of distribution of hotel services and hotel management au-tomation is revealed. The degree of environmental friendliness is evaluated ac-cording to the criteria: water consumption and electricity consumption; atmos-pheric emissions; use of natural resources (volume of consumed paper, stationery, detergents, equipment and other materials, structure of use of renewable and non-renewable resources); the impact of chemical agents on the environment and human health; emissions into water; amount of waste; the likelihood of fires, accidents and other emergencies. Such hotel technological innovations are: the implementation of advanced information and telecommunication technologies; improvement of the technology of providing hotel services; creation of new types of hotel services, models of hotel business; formation of strategic alliances; introduction of modern forms of enterprise management. The trends of simplifying the booking of rooms, increasing control over income, expenses and occupation of the personnel are fixed as accelerated. The implementation of such new organizational forms is proposed: eco-hotel, art-hotel, roller, flotilla, boat, hotelmuseum, hotel-castle, etc.ukіндустрія гостинностісистема лояльностіготельне господарствоекологічністьготельні послугииндустрия гостеприимствагостиничное хозяйствогостиничные услугисистема лояльностиэкологичностьhospitality industryhotel industryhotel servicesloyalty systemenvironmental friendlinessСучасні тенденції класифікації послуг та інноваційного розвитку готельних підприємствModern tendencies of classification services and innovative development of the hotel enterprisesArticle