Журавльова, Тетяна ОлександрівнаАберніхіна, І. Г.Журавлева, Татьяна АлександровнаZhuravlova, Tetiana O.2021-12-112021-12-112021Приазовський економічний вісникhttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/31995У статті відзначено, що в наявних дослідженнях недостатньо висвітлено сутність та роль комунікацій у страховому менеджменті. Зроблено акцент на тому, що поза увагою дослідників залишився менеджмент комунікацій у процесі укладення, супроводу договору страхування та роботи страхової організації зі скаргами страхувальників. Розкрито, що інформація, комунікації разом з інструментами забезпечення їх ефективного використання є складовими частинами інфраструктури менеджменту страхової організації. Досліджено різновиди комунікацій страхових організацій. Автори виділяють два підпроцеси комунікаційного процесу. В результаті проведеного аналізу наявних наукових досліджень авторами виділено три етапи комунікаційної взаємодії страхової компанії зі страхувальниками. Таким чином, авторами в результаті проведеного дослідження зроблено такі висновки: в наявних наукових публікаці- ях недостатньо приділено уваги сутності та ролі комунікацій у страховому менеджменті, а також відсутня систематизація інструментів на кожному етапі комунікаційної взаємодії страхової компанії із суб’єктами зовнішнього середовища.В статье отмечено, что в существующих исследованиях недостаточно освещены сущность и роль коммуникаций в страховом менеджменте. Сделан акцент на том, что вне поля зрения исследователей остался менеджмент коммуникаций в процессе заключения, сопровождения договора страхования и работы страховой организации с жалобами страхователей. Раскрыто, что информация, коммуникации вместе с инструментами обеспечения их эффективного использования являются составляющими элементами инфраструктуры менеджмента страховой организации. Исследованы разновидности коммуникаций страховых организаций. Авторы выделяют два подпроцессы коммуникационного процесса. В результате проведенного анализа имеющихся научных исследований авторами выделены три этапа коммуникационного взаимодействия страховой компании со страхователями. Таким образом, авторами в результате проведенного исследования сделаны такие выводы: в имеющихся научных публикациях недостаточно уделено внимание сущности и роли коммуникаций в страховом менеджменте, а также отсутствует систематизация инструментов на каждом этапе коммуникационного взаимодействия страховой компании с субъектами внешней среды.The article examines the nature and role of communications in insurance management, which is not sufficiently covered in existing research. Emphasis is placed on the fact that the issues concerning the management of communications in the process of concluding, supporting the insurance contract, as well as in the process of work of the insurance company with the complaints of policyholders have not been studied enough. It is revealed that information, communications, together with tools to ensure their effective use, is part of the infrastructure of the insurance company management. Types of communication of insurance companies are studied. The authors distinguish two sub-processes of the communication process: the first involves the impact on target and other audiences of potential future consumers; the second sub-process helps to get feedback on the reaction of these audiences and convey their impressions to the insurance company. Both sub-processes are equally important, their unity and efficiency create a communication system of the insurance company. As a result of the analysis of available research, the authors have identified three stages of communication interaction of the insurance company with policyholders: the stage of attracting potential policyholders; the stage of communication interaction of the insurance company and the policyholder in the process of concluding and maintaining the insurance contract; stage of communication interaction of the insurance company and the policyholder in the process of working with complaints. The article considers the stages of communication interaction of the insurance company with policyholders the most significant subject of the external environment in terms of achieving the company’s goal. The authors note that at the first stage, insurance companies use traditional and non-traditional tools of marketing technologies as communication tools. In the second stage, communications take place during the sale of the insurance product (which is implemented in the following sequence: establishing contact with the client; forming the policyholder’s belief in the need to purchase insurance; registration of the insurance contract) and subsequent support of the insurance contract. At the stage of communication interaction between the insurance company and the policyholder in the process of dealing with complaints, mainly digital communication tools are used. As a result of the study, the authors have made the following conclusions: the available scientific publications do not pay enough attention to the nature and role of communications in insurance management, and there is no systematization of tools at each stage of communication interaction with insurance companies.ukкомунікації у страховому менеджментіінструменти комунікаційзовнішні комунікації страхової організаціївнутрішні комунікації страхової організаціїкомунікаційний процесетапи комунікаційної взаємодії страхової компанії зі страхувальникамикоммуникации в страховом менеджментеинструменты коммуникацийвнешние коммуникации страховой организациивнутренние коммуникации страховой организациикоммуникационный процессэтапы коммуникационного взаимодействия страховой компании со страхователямиcommunications in insurance managementcommunication toolsexternal communications of the insurance companyinternal communications of the insurance companycommunication processstages of communication of the insurance company with policyholdersМісце комунікації в інфраструктурі менеджменту страхової організаціїPlace of communication in the infrastructure of the insurance company managementArticlehttps://doi.org/10.32840/2522-4263/2021-3-19