Ширяєва, Людмила ВолодимирівнаЗахарченко, Наталя ВячеславівнаШиряева, Людмила ВладимировнаЗахарченко, Наталья ВячеславовнаShyriaieva, Lydmyla V.Zakharchenko, Natalia V.2018-07-102018-07-102013Економічні науки,https://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/17612У статті представлений підхід управління знаннями в межах підприємства. Розглянута проблема підвищення професіоналізму в управлінні підприємством. Визначені структурні елементи та основні риси навчальної організації. Обгрунтовані основні перешкоди, які стоять перед перетворенням даної організації в самонавчальну. Вивчений ряд питань, присвячених ідеям самонавчальній організації, яка охоплює відповідне відношення до знань як цінному ресурсу.В статье представлен подход управления знаниями в рамках предприятия. Рассмотрена проблема повышения профессионализма в управлении предприятием. Определены структурные элементы и основные черты учебной организации. Обоснованы основные препятствия, стоящие перед преобразованием данной организации в самообучающуюся. Изучен ряд вопросов, посвященных идеям самообучающейся организации, которые охватывают соответствующее отношение к знаниям как ценному ресурсу.The purpose of this paper is to consider the structural elements of the learning organization and to identify obstacles to the transformation of educational organization in self-educational. Effective knowledge management is a way to increase competitiveness and investment attractiveness. Knowledge management helps to create innovative products and new ideas. According to the author’es approach the main phase of the study is to determine the main elements of educational organization. In this regard, the content of major concepts self-educational organization P. Senge, S.Hendri, L. Leon. R. Miller, T. Stewart, J. Scarborough, J. Burgoyne, A. Kleiner, M. Pedlerare studied. Offers the way of the management of knowledge in frame of enterprise. The problem of improvement of professional skill is considered. The structural elements and the main traits of educational organization are determined. The main obstacles standing before the transformation of given organization into the self- educational organization are substantiated. A lot of questions dedicated to the ideas of self-educational organizations are studied. These questions include the following attitude to knowledge as a valuable resources. Results of the study allowed to determine the main to solutions of problems acquainted possibility of the realization to the ideas of self-educational organizations. The authoress finds it necessary to take a question about the main role management knowledge in frame of educational organization,ukзнаннясамонавчальна організаціяінноваціяструктурні елементисаморозвитокknowledgeself-educational organizationsinnovativestructural elementsself-developmentзнаниясамообучающаяся организацияинновацияструктурные элементысаморазвитиеУправління знаннями як інструмент розвитку персоналуThe management of knowledge as an instrument of staffУправление знаниями как инструмента развития персоналаArticle