Робул, Юрій ВолодимировичМазур, Олена ЄвгеніївнаRobul, Yuriy V.Mazur, Olena Ye.2024-08-052024-08-052023Робул Ю. В. Соціо-культурні детермінанти поведінки споживачів на фармацевтичному ринку України / Ю. В. Робул, О. Є. Мазур // Ринкова економіка: сучасна теорія і практика управління : зб. наук. пр. – Одеса : Одес. нац. ун-т ім. І. І. Мечникова, 2023. – Т. 22, вип. 3(55). – С. 130–141.2413-9998https://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/39048Статтю присвячено визначенню соціо-культурних детермінант поведінки споживачів на ринку безрецептурних фармацевтичних препаратів та товарів для догляду в Україні. Показано, що у контексті споживання фармацевтичної продукції споживачами активної вікової групи (22-60 років) спостерігаються відмінності у значенні таких культурних вимірів як рівень індивідуалізму, довгострокова орієнтація та поблажливість. Встановлені відмінності пояснюються більшою вагомістю фармацевтичної продукції для життя та здоров’я споживача та усвідомлюваним у зв’язку з цим ризиком ухвалення неправильного рішення (нижчий рівень індивідуалізму ніж у середньому для країни), нормативною природою культури споживання фармацевтичної продукції (на відміну від невизначеності між нормативною та позитивною природою поведінки, що спостерігається в цілому для України), а також більшою вагомістю критеріїв споживчого вибору, пов’язаних з одержанням миттєвого результату та зручністю у використанні (на противагу більш стриманій культурі споживання значної кількості товарів та послуг в Україні, яка відповідає дуже низькому значенню показника поблажливість (IND). Показані деякі парадокси виявленої споживчої поведінки, зокрема нормативний характер культури споживання та прагнення швидкого ефекту. Визначені напрями подальших досліджень.The research delves into an in-depth analysis of the socio-cultural determinants influencing consumer behavior within the burgeoning over-the-counter pharmaceuticals and personal care products market in Ukraine. The study uncovers nuanced differentiations in cultural dimensions, focusing particularly on individualism, long-term orientation, and indulgence, with a specific lens on the active consumer demographic aged 22-60. These distinctions are rooted in the profound significance that pharmaceutical products hold in maintaining the health and well-being of consumers, thereby amplifying the perceived risks entailed in decision-making processes, as evidenced by a propensity towards lower levels of individualism compared to the national average. Central to the research is the revelation of the normative underpinnings characterizing the culture of pharmaceutical consumption, which stands in stark juxtaposition to the prevailing ambiguity observed in consumption behaviors across Ukraine. Moreover, the study sheds light on the conspicuous emphasis placed on criteria prioritizing immediate results and convenience in consumer selection, diverging significantly from the restrained consumption culture pervasive in Ukraine, typified by remarkably low levels of indulgence (IND). Of particular intrigue are the paradoxes inherent within consumer behavior, notably the normative nature of consumption culture coexisting with a fervent desire for rapid efficacy. This duality underscores the complexities and intricacies inherent in the psyche of Ukrainian consumers navigating the over-the-counter pharmaceuticals and personal care products market. In conclusion, the research not only offers invaluable insights into the socio-cultural determinants shaping consumer behavior but also serves as a springboard for prospective avenues of further exploration within this domain. By delving deeper into these cultural nuances and paradoxes, researchers can glean a more comprehensive understanding of consumer preferences, thereby facilitating more targeted marketing strategies and product development initiatives tailored to the unique dynamics of the Ukrainian market.ukфармацевтичний маркетингмаркетингфармацевтичний ринокВ2С ринокбезрецептурні препаратисоціо-культурні чинникиповедінка споживачівкультурні виміри Хофстедеpharmaceutical marketingmarketingpharmaceutical marketB2C marketover-the-counter drugssocio-cultural factorsconsumer behaviorHofstede’s cultural dimensionsСоціо-культурні детермінанти поведінки споживачів на фармацевтичному ринку УкраїниSocio-cultural determinants of consumer behavior in the pharmaceutical market of UkraineArticlehttps://doi.org/10.18524/2413-9998.2023.3(55).301402339.138:615.1https://orcid.org/0000-0002-7299-9648https://orcid.org/0000-0002-4540-9761