Truba, Hanna M.Труба, Ганна МиколаївнаТруба, Анна Николаевна2020-01-262020-01-262019Мова : науково-теоретичний часопис з мовознавстваhttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/27123After adopting the new (2019) language law the learning of Ukrainian as the foreign is not only the matter of desire or taste but also it is necessary for getting citizenship. So it is set up new challenges for teachers. The purpose of the article is to show the interconnection of neurophysiology and neurolinguistics with methods of teaching. The object of this article is to describe the usage of neurolinguistics as a basis for the creation of modern foreign language teaching techniques. The subject of the article is to study the role of neurophysiology in the development of special techniques and the creation of a theoretical basis for the creation of modern methods of learning Ukrainian as a foreign language. There are used the descriptive and analytical methods. The results of this research are working-out the new way of teaching the Ukrainian language for foreigners and working-out the ways of creating text books. The actuality of this research is the attempting of making new approach and effort to the general approach for studying foreign language according to the reality of students’ brain work. The practical value of the research is the possibility of using this results for investigation and optimization the studying the linguistics phenomena, for optimization of studying process for linguists, for essential understanding of fundamental linguistics processes, to form new teaching plans according to the new reality of new ways of thinking and brain working.Після прийняття нового (2019) закону про мову вивчення української мови як іноземної — це не лише питання бажання чи смаку, але й необхідність для отримання громадянства. Таким чином, це ставить перед викладачами нові виклики. Метою статті є показати взаємозв’язок нейрофізіології та нейролінгвістики з методами навчання. Об’єктом вивчення є опис використання нейролінгвістики як основи для створення сучасних методик навчання іноземної мови, а предметом є вивчення ролі нейрофізіології в розробці спеціальних методик і створенні теоретичних засад для використання сучасних методів вивчення української мови як іноземної. У процесі дослідження було використано описовий і аналітичний методи. Результати дослідження — це винахід нового способу навчання української мови та напрацювання процедури та способів творення підручників. Актуальність статті — це спроба розробити новий підхід і поновити загальновідомі підходи до вивчення іноземної мови відповідно до реальної роботи головного мозку в процесі навчання. Практична цінність дослідження полягає у можливості використання цих результатів для дослідження й оптимізації явищ вивчення лінгвістики, для оптимізації навчального процесу, істотного розуміння основних лінгвістичних процесів і формування нових навчальних планів відповідно до нової реальності, яка потребує нових способів мислення та роботи мозку.После принятия нового (2019) закона о языке изучение украинского языка как иностранного — это не только желание или дело вкуса, но и необходимость при получении гражданства. Так что это ставит новые задачи перед учителями сейчас. Целью статьи является показать взаимосвязь нейрофизиологии и нейролингвистики с методами обучения и описание использования нейролингвистики в качестве основы для создания современных методик преподавания иностранного языка, а предметом — изучение роли нейрофизиологии в разработке специальных методик и создании теоретической основы для создания современных методов изучения украинского языка как иностранного. При исследовании этого вопроса использовались описательный и аналитические методы. Результатом исследования можно считать разработку нового способа обучения украинскому языку как иностранному и обновление процедуры создания учебников для обучения украинскому языку как иностранному. Актуальность работы заключается в попытке выработать новый подход, усилив общепринятый подход к изучению иностранного языка в соответствии с реальными особенностями работы головного мозга студентов. Практическая ценность исследования заключается в возможности использования этих результатов для исследования и оптимизации изучения лингвистических явлений, оптимизации процесса обучения украинскому языку как иностранному, для понимания основных процессов лингвистики, для формирования новых учебных планов в соответствии с новой реальностью, которая требует новых способов мышления и работы головного мозга.enbrain workneurophysiologyneurolinguisticsmethods of teachingUkrainian as foreign languageробота мозкунейрофізіологіянейролінгвістикаметоди навчанняукраїнська мова як іноземнаработа мозганейрофизиологиянейролингвистикаметодика обученияукраинский язык как иностранныйNeurophysiology and neurolinguistics background of the studing Ukrainian as foreign languageНейрофізіологія та нейролінгвістика як підґрунтя вивчення української мови як іноземноїНейрофизиология и нейролингвистика как обоснование изучения украинского языка как иностранногоArticle