Іванова, Світлана ВолодимирівнаIvanova, Svitlana V.2019-04-042019-04-042018Археологія, етнологія та охорона культурної спадщини Південно-Східної Європи : зб. наук. робіт, присвяч. 25-річчю каф. археології та етнології України Одес. нац. ун-ту імені І.І. Мечникова / ОНУ ім. І.І. Мечникова, Ф-т історії та філософії; відп. ред. О. В. Сминтина; редкол.: В. Г. Кушнір [та ін.]. – Одеса : Одеський нац. ун-т, 2018. – 470 с.https://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/23471Ранні радіовуглецеві дати багатьох курганів Понто-Каспійського степу пов’язані з іншими об’єктами, які були більш ранніми, ніж самі кургани, що згодом лише перекрили їх – святилищами (45-40 ст. до н.е.). В той час, як найперші кургани з›являються не раніше 38/37 ст. до н.е. Феномен ґрунтових святилищ раннього та середнього енеоліту, можливо, виник під центрально-європейським впливом. Нео-енеолітичні взаємодії Степу та світу ранніх землеробів фіксуються і даними генетичного та антропологічного аналізу давніх популяцій.Early radiocarbon dates of many tumuli of the Ponto-Caspian steppe are connected with other objects which are older than the burial mounds - sanctuaries (45-40 centuries BC). And the first barrows are appearing not earlier than 38/37 centuries BC. The phenomenon of soil sanctuaries of the Early and Middle Eneolithic, may have arisen under the Central European influence. Neo-eneolytic interactions between the steppe and the world of early farmers are also documented by the genetic and anthropological analysis of ancient populations.ukенеоліткургансвятилищеЕneolithictumulisanctuaryСакральний простір давніх суспільствSacred space of ancient societiesArticle