Романова, Катерина ВасилівнаРоманова, Екатерина ВасильевнаRomanova, Kateryna V.2019-01-032019-01-032018Проблеми сучасного літературознавства = The problems of contemporary literary studieshttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/20788У статті розглядаються способи представлення креолізованого тексту в казці «Дрімайлики» художника та письменника М. Жука. Розглянуто різні підходи до визначення та аналізу текстів, що містять вербальну та іконічну складову. Представлено композиційні елементи вербального тексту та виявлено взаємодію між вербальними та невербальними елементами твору, а саме: повну і часткову міру креолізації текстів, змістово-фактуальну та змістово-концептуальну організацію, функції візуального елементу.В статье проанализованы способы представления креолизованного текста в сказке художника и писателя М. Жука «Дримайлики». Рассмотрены различные подходы к определению и анализу текстов, включающие вербальную и иконическую составляющую. Представлены композиционнные элементы вербального текста, отмечено взаимодействие между вербальными и невербальными элементами произведения, а именно: полная и частичная степень креолизации текстов, содержательно-фактуальная и содержательно-концептуальная организация, функции визуального элемента.The article deals with the manifestations of creolized text in the tale of the artist and writer M. Zhuk Dramatiki. Different approaches to the definition and analysis of texts containing verbal and iconic components are considered. The compositional elements of the verbal text are presented, and the interaction between the verbal and non-verbal elements of the work is revealed, namely: full and partial degree of text creolition, content- textual and content-conceptual organization of visual element, the function of the visual element in the given work. The composition has compositional elements typical of most fairy tales, the affiliation to the children’s literature, and specifically the category of children’s books for reading at night, is clearly followed. The plot of the work is consistent, uncomplicated, in the text there are artistic trails, including epithets, comparisons, assonances, allitations, and the author uses diminutive-spellbound forms of words, all this contributes to the better perception of recipients of the younger age verbal component of the text. The iconic part of the work consistently repeats the verbal plot, contributes to its interpretation, convergence of the author’s idea and its implementation, understanding the work of the recipient. The fairy tale of M. Zhuk Dramatiki is an example of crelylated literature, the elements of the text in combination form a full text (when the verbal part focuses on the image and the image, in turn, on the verbal part), a vivid example of which is the description of the location of fairy creatures and the complete reflection of the verbal component in the iconic part, or the partial degree of creilization, (in the case of a landscape image of the area in which the house is located), the probable place of deployment of events of the work of art. The product has, in most cases, the content-textual organization of a visual element: a portrait of drama, the image of a house in whom the fairy-tale creatures live, the images depicted in the verbal part of the processes. Visual elements in most cases perform an equal function with a verbal component, but there are elements with a low degree of creolization, in particular visual elements that perform a decorative, aesthetic and delimiting function.ukказкавербальний текстіконічний тексткреолізаціяілюстраціявізуалізаціясказкавербальный текстиконический тексткреолизацияиллюстрациявизуализацияfairy taleverbal texticonic textcreolizationillustrationvisualizationПрояви креолізованого тексту в казці М. Жука «Дрімайлики»Проявления креолизованного текста в сказке М. Жука «Дримайлики»Manifestations of a creolized text in M. Zhuk’s fairy tale «Drimajlyky»Article