Миколенко, Олександр ІвановичМиколенко, Олена МиколаївнаМиколенко, Александр ИвановичМиколенко, Алена НиколаевнаMykolenko, Oleksandr I.Mykolenko, Olena M.2022-01-172022-01-172021https://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/32280У статті перелічені проблеми теоретичного та практичного характеру, що перешкоджають систематизації законодавства про адміністративну відповідальність. Розкрито правову природу провадження у справах про адміністративні правопорушення, з’ясовано особливості змісту адміністративно-деліктного законодавства, виявлено недоліки адміністративно-правового регулювання відносин у сфері адміністративної відповідальності, а також запропоновано ймовірні шляхи вирішення проблем, які існують на теоретичному, правотворчому і правозастосовному рівнях. Звернута увага, що кодифікація адміністративно-деліктного законодавства є кропіткою та системною роботою, в якій обов’язково повинні приймати участь відомі науковці, що багато років працювали над проблематикою адміністративної відповідальності.В статье перечислены проблемы теоретического и практического характера, препятствующие систематизации законодательства об административной ответственности. Раскрыта правовая природа производства по делам об административных правонаруше- ниях, установлены особенности внутреннего наполнения административно-деликтного законодательства, выявлены недостатки административно-правового регулирования отношений в сфере административной ответственности, а также предложены возможные пути решения проблем, существующих на теоретическом, правотворческом и правоприменительном уровнях. Обращено внимание, что кодификация административно-деликтного законодательства является тяжелой и системной работой, в которой обязательно должны принимать участие известные ученые, много лет работавшие над проблематикой административной ответственности.The article reveals the main directions of improving the national legislation on administrative responsibility. It has been established that the current administrative-tort legislation of Ukraine does not meet the needs of today, either in content or in form. Its norms require a radical revision, and the systematization of legislation on administrative responsibility is the only way to improve the work of legal entities empowered to bring individuals to administrative responsibility. The following problems of a theoretical and practical nature that impede the improvement of administrative tort law: 1) lack of a clear understanding of the legal nature of proceedings in cases of administrative offenses; 2) tendencies towards refusal from the synthesis of material and procedural norms in the codified normative legal act on administrative responsibility; 3) duplication in the administrative-tort legislation of ideas, principles and provisions that ensure the effectiveness of criminal liability; 4) artificial limitation in the legislation of the circle of persons to whom administrative penalties can be applied; 5) imperfection of the procedure for bringing a person to administrative responsibility; 6) ineffective and unreasonably extended system of administrative penalties; 7) an imperfect and ineffective system of bodies authorized to bring persons to administrative responsibility. It was argued that administrative responsibility is, in fact, a prompt reaction of the state or other authorized bodies to violations of the law, and therefore “simplified proceedings” should be widely used in addition to “ordinary proceedings”. However, over the years of Ukraine’s independence, “simplified proceedings” have gradually disappeared from the law enforcement activities of administrative and judicial bodies. It is emphasized that the specificity of administrative responsibility lies in the fact that the subject, who has the right to initiate an administrative offense case, is often the subject considering the case on the merits. Therefore, knowledge of the material part of administrative tort law helps such a subject to determine the preliminary qualification of an offense, and knowledge of its procedural part – to consider the case and impose on a person one of the types of administrative penalties. It has been proved that “simplified proceedings” should be the key procedural form of bringing persons to administrative responsibility. It is noted that the codification of administrative tort law is a painstaking and systematic work in which well-known scientists who have been working on the problem of administrative responsibility for many years should participateukадміністративна відповідальністьадміністративно-деліктне законодавствосистематизація законодавствакодифікація адміністративно-правових нормпро адміністративну відповідальністьадминистративная ответственностьадминистративно-деликтное законодательствосистематизация законодательствакодификация административно-правовых норм в сфере административной ответственности.Особливості вдосконалення національного Законодавства про адміністративну ВідповідальністьОсобенности усовершенствования национального Законодательства об административной ОтветственностиPeculiarities of improvement of national legislation on administrative responsibilityArticlehttps://doi.org/10.18524/2411‑2054.2021.44.245085