Шевченко, Тетяна МиколаївнаShevchenko, Tetiana M.Шевченко, Татьяна Николаевна2022-11-072022-11-072022Прикладна лінгвістика на Півдні України: здобутки і перспективи : кол. монографія / ОНУ ім. І. І. Мечникова; наук. ред. Н. В. Кондратенко. – Одеса; Вінниця: ТВОРИ, 2022.https://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/34143У статті проаналізовано техніки самоідентифікації і самопрезентації в есеїстичному тексті з огляду на збірку «Серед повені книг» Р. Іваничука. Вибір збірки є невипадковим: вона є останнім прижиттєвим виданням митця, її можна вважати своєрідним заповітом письменству і читацькій спільноті про сутність літературної справи і книги в житті людини минулого й сучасності. На підставі аналізу збірки, присвяченій домашній бібліотеці романіста і роздумам про письменницьку справу, доведено, що самоідентифікація і самопрезентація митця в есеїстичному тексті є компонентами ширшої категорії адресованості художнього твору, невідʼємною частиною авторського ідіостилю. Вони впливають на сприйняття тексту, спрямовуючи читача в інтерпретації твору, побудованого на особистісних авторських ментативах і рефлексіях про книгу і письменницьку справу як таку. Зроблено висновок, що автор пише про себе винятково як про автора історичної прози, людини з багатим письменницьким, літературно-критичним і читацьким досвідом, він ділиться цим досвідом з іншими. З огляду на збірку, есеїст позиціонує себе винятково як письменник, людина творчого обдарування, наділена особливим даром світосприйняття. Проаналізовано техніки самопортретування в книзі, зроблено висновок, що йдеться винятково про психологічне портретування, зіткане з деталей, фрагментів, несистемних описів. Установлено, що підґрунтям портретування постає феномен книги, котрий віддзеркалює свідомість Р. Іваничука, його ставлення до трагічної української історії, справжній письменницький талант, літераторів старого й нового поколінь, академічне літературознавство й критику, чинники національного виховання. Мозаїчні техніки власного портретування дають можливість читачеві укласти їх у цілісність про автора як книголюба і книгознавця, шанувальника історії і художньої творчості водночас. Загалом самопрезентація і самоідентифікація автора дозволяють вивести своєрідний код українського митця-інтелігента, який повністю себе присвятив літературній справі. Також дотично проаналізовані автобіографічні і автотематичні техніки Р. Іваничука-есеїста.The article analyzes the techniques of self-identification and self-presentation in essays based on the analysis of the collection "Among the flood of books" by R. Ivanychuk. The choice of the collection is not accidental: it is the last lifetime edition of the artist, it can be considered a kind of testament to writing and the reading community about the essence of literature and books in human life of past and present. Based on the analysis of the collection dedicated to the novelist's home library and reflections on writing, it is proved that self-identification and self-presentation of an artist in an essay are components of a broader category of addressing a work of art, an integral part of the author's idiosyncrasy. They affect the perception of the text, directing the reader to a certain algorithm of interpretation of the work, based on personal authorial mentative and reflections on the book and writing as such. It is concluded that the author writes about himself exclusively as an author of historical prose, a man with rich writing, literary-critical and reading experience, who shares this experience with others. It is concluded that the essayist positions himself exclusively as a writer, a man of creative talent, endowed with a special gift of worldview. The techniques of self-portrayal in the book are also analyzed, and it is concluded that it is exclusively about psychological portraiture, woven from details, fragments, and unsystematic descriptions. It is established that the portrait is based on the phenomenon of the book, which reflects the consciousness of R. Ivanychuk, his attitude to the tragic Ukrainian history, real writing talent, writers of old and new generations, academic literature and criticism, factors of national education. The mosaic techniques of one's own portrayal enable the reader to put them together to build a whole picture about the author as a book lover and bibliologist, a fan of history and artistic creativity at the same time. In general, the author's self-presentation and self-identification allow us to derive a peculiar code of a Ukrainian artist-intellectual who has devoted himself entirely to literary work. Autobiographical and autothematic techniques of R. Ivanychuk as an essayist are also analyzed in detail.ukесейзбіркасамоідентифікаціясамопрезентаціяпрактикаписьменниккнигаessaycollectionself-identificationself-presentationpracticewriterbookСамоідентифікація і самопрезентація в есеїстичному тексті (за матеріалами збірки Р. Іваничука «Серед повені книг»)Self-identification and self-presentation in essays (based on the materials of R. Ivanychuk's collection "Among the flood of books")Article