Кононенко, Анатолій ОлександровичКононенко, Анатолий АлександровичKononenko, Anatoliy O.2014-10-092014-10-092014Вісник Одеського національного університету = Odesa National University Heraldhttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/5248Складність та змістовна неоднозначність феномена самопрезентації в сучасній науці розкривається в різноманітних підходах до визначення досліджуваного психічного явища. Самопрезентація розглядається як загальна особливість соціальної поведінки особистості. Одним з основних індивідноособистісних конструктів, що складають диференціальну модель самопрезентації викладача соціогуманітарних дисциплін, є особистісний конструкт.Сложность и содержательная неоднозначность феномена самопрезентации в современной науке раскрывается в различных подходах к определению исследуемого психического явления. Самопрезентация рассматривается как общая особенность социального поведения личности. Одним из основных индивидно-личностных конструктов, составляющих дифференциальную модель самопрезентации преподавателя социогуманитарных дисциплин, является личностный конструкт.The complexity and ambiguity of substantial self-presentation phenomenon in modern science is revealed in a variety of approaches to the determination of the investigated psychic phenomena. Self-presentation is considered as a general feature of the social behavior of the individual. One of the main individual-personality constructs that make up the differential model of teacher’s self-presentation of humanities disciplines are personal construct. The purpose of the article is to highlight the structural analysis algorithm ofpersonal constructteacher’s self-presentation. Each of the selected constructs, performing a function in a general model of selfpresentation may be basic or coordination — basic construct emphasizes the universality of symptoms that go into it, and coordination reveals the degree of symptom dive into the process of subject-subject relations (we call it multysubjective construct). Personal construct is universal and includes symptoms character types and characteristics of self-esteem and motivation.Structural analysis of the construct was carried out as follows: evaluated descriptive statistics for the parameters of each structural component; calculated the correlation between the parameters component constructs; calculated relationship between the components studied by means of factor analysis. A personal construct model of teacher’s self-presentation of the humanities disciplines includes the following structural units: characterological features, especially the self-esteem and motivation of features, which are characterized by the influence individual and individual — multysubujective constructs. Using structural analysis revealed that the personal construct model of teacher’s self-presentation of humanities disciplines is very versatile, but can be described by a limited number of generalized characteristics.ukсамопрезентаціяструктурно-функціональна модельособистісний конструктсамопрезентацияструктурно-функциональная модельличностный конструктself-presentationstructural-functional model of personal constructsСтруктурний аналіз особистісного конструкту самопрезентації викладачаСтруктурный анализ личностного конструкта самопрезентации преподавателяStructural analysis of personal constructs of teacher’self-presentationArticle