Nihreieva, Olena O.Нігреєва, Олена Олександрівна2023-06-282023-06-282023Правова держава = Сonstitutional Statehttps://dspace.onu.edu.ua/handle/123456789/35584The article is dedicated to crypto-assets regulation both at the international level and at the national level in Ukraine. It presents a comparative analysis of the Law of Ukraine on Virtual Assets adopted in 2022 and the FATF Recommendations relating to Virtual Assets and Virtual Asset Service Providers. Even though a general congruence of these acts is shown, the publication concludes that the Law of Ukraine, pending its entry into force, is already partly outdated due to a fast development of the crypto-assets market and technologies. In this regard the 2021 FATF Updated Guidance for a Risk-Based Approach to Virtual Assets and Virtual Asset Service Providers and the 2023 EU Markets in Crypto-assets Regulation should be taken into account.Стаття присвячена правовому регулюванню обігу криптоактивів, як на міжнародному, так і на національному рівні в Україні. Вона містить порівняльний аналіз прийнятого у 2022 році Закону України «Про віртуальні активи» та Рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) щодо віртуальних активів та постачальників послуг, пов’язаних з обігом віртуальних активів. Незважаючи на те, що, у цілому, продемонстровано відповідність положень Закону України зазначеним рекомендаціям, робиться висновок про те, що Закон України, який ще так і не набрав чинності, вже є частково застарілим, що легко пояснюється швидким розвитком ринку криптоактивів і пов’язаних із ними технологій. У зв’язку з цим, українському законодавцю слід взяти до уваги Оновлену інструкцію Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей щодо застосування до віртуальних активів і постачальників послуг, пов’язаних з обігом віртуальних активів, підходу, що грунтується на оцінці ризиків, розроблену у 2021 р., та Регламент ЄС про ринки криптоактивів від 2023 р. Окремого та спеціального регулювання у законі потребують такі аспекти обігу криптоактивів, як обіг забезпечених криптоактивів (так званих стейблкойнів), безпосередні транзакції між власниками криптоактивів (так звані P2P чи peer-to-peer транзакції), обіг невзаємозамінних токенів (так званих NFT) тощо. Регламентація цих відносин, на національному рівні, не тільки дозволить вирішити проблему правової невизначеності, але й допоможе у формуванні глобального та більш конгруентного правового режиму обігу криптоактивів, який би забезпечив ефективну боротьбу із відмиванням грошей та фінансуванням тероризму під егідою FATF, а, також, надав більші гарантії криптоінвесторам.ukcrypto-assetsvirtual assetsvirtual asset service providersFATFthe Law of Ukraine «On Virtual Assets»криптоактививіртуальні активипостачальники послугпов’язаних з обігом віртуальних активівГрупа з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF)Закон України «Про віртуальні активи»The Law of Ukraine «On Virtual Assets» in the context of the FATF standards national implementationЗакон України «Про віртуальні активи» в контексті національної імплементації стандартів групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF)Articlehttps://doi.org/10.18524/2411-2054.2023.50.280276